Gå til innhold

Hvordan komme i form etter utbrenthet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært syk i 1,5 år, nå er jeg endelig frisk igjen! Men kroppen og musklene mine er jo sterkt preget. Hvordan bygge meg opp igjen uten å gå på en smell? Noen erfaringer/råd?

Anonymous poster hash: f0ac9...9a2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært der... Mitt råd er å komme sakte sakte i form.

Tren med lav intensitet så ikke pulsen blir for høy. Gjør styrketrening kun med egen kroppsvekt. Eller lite belastning....

Det funket for meg.. Sakte sakte tålte jeg stadig litt mer belastning...

Anonymous poster hash: f1fc0...c5a

Skrevet

Veldig forsiktig. Tren alltid med så lav intensitet at du har det greit dagen etter trening. Aldri tren så hardt at du blir helt utslått.

Det vil som regel si å begynne mye mer forsiktig enn man tror og har lyst til.

Tren lett stabilitetstrening og lett styrke en gang eller to i uken + gå/sykle/svømme så mye/mange ganger i uken som kroppen din tåler. Begynn gjerne med yoga også, det kan forebygge at du blir utbrent senere.

Husk at det er i hvilen etter trening kroppen blir sterkere, så viktig å få nok restitusjon mellom øktene der du trenger styrke/kondisjon.

Kosthold og søvn er selvfølgelig like viktig at du har på stell.

Mitt beste tips er egentlig tålmodighet i store doser.... bruk lang nok tid på opptreningen, du har det ikke travelt. Det kan være demotiverende å være så forsiktig, men du får god effekt på sikt. Det er naturlig å gå på noen smeller å trene for hardt/ofte når man tror man tåler mer, men det tar du som en læring.

Vær også obs på at du bør belaste langt mindre om du har skeiet mye ut i kosten eller har sovet dårlig eller har hatt andre påkjenninger.

Du må rett og slett bli kjent med kroppen din litt på ny.

Anonymous poster hash: 6796e...9bb
Skrevet

Snakk med legen om dette! Kanskje en fysioterapeut bør hjelpe deg i gang, eller kanskje dere har en frisklivssentral i nærheten. Hvis du prøver deg selv, begynn rooolig! Rolige gåturer og lette øvelser for kjernemuskulatur. Bruk bare din egen kroppsvekt i begynnelsen.

Anonymous poster hash: 594db...ef8

Skrevet

Takk for svar! Har så vidt begynt med små gåturer. Har en treningsstrikk jeg kan finne fram etter hvert og starte forsiktig med litt øvelser. HI

Anonymous poster hash: f0ac9...9a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...