Gå til innhold

Argh, jeg hater tomat.. Kan det vaskes bort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jah jeg har naturligvis ødelagt x antall hvite topper på den hersens tomatpurèen allerede.. Men problemet nå er et litt annet.. Vi hadde en form med tomatbasert saus som ikke var skylt skikkelig av før den ble satt i oppvaskmaskina. Det har aldri vært et problem før, men da har vi stort sett bare hatt ting i glass eller metall i maskina. Med baby i hus har vi derimot både flasker og plastskåler nå.. Og de er skikkelig orange nå! De blanke flaskene er ille nok med bare orange-skjær i fargen, men de blå plastskålene ser rett og slett grusomme ut!

Har vasket de en gang til på 60 grader i maskina men er fortsatt like ille... Noen som vet om det er noe annet jeg kan prøve? Bør jeg la være å bruke de hvis det ikke går vekk?

Anonymous poster hash: b41e6...012

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår ikke helt at litt rester i en form skal misfarge så mye annet, da er det mer sannsynlig at det er det andre du har vasket som ikke tåler å vaskes i maskinen?

Eller mener du at det har dryppet tomatsaus på plasttingene og de har fått flekker?

Om de har fått jevn oransjefarge tror jeg ikke det er tomaten, da heller at de ikke tåler oppmaskinvask (temperaturen, oppvaskmidlet, produksjonsfeil?).

Om de er jevnt misfarget ville jeg ikke brukt dem igjen, men kontaktet produsent og fortalt hva som har hendt.

Anonymous poster hash: 4dbeb...9f5
Skrevet

De er jevnt misfarget (og jeg aner ikke hvor mye tomat som var igjen i forma, var ikke jeg som satt inn i maskina) :( gjelder to ulike typer flasker og én type plastskål (med silikon"håndtak" - er de som ser verst ut selvom resten av skålene er misfarget også). Kan ikke skjønne at det er noe annet, skålene er relativt nye men har vært vasket i maskin fire-fem ganger før uten problem. Flaskene er et par mnd gamle og har vært vasket i maskin ca annenhver dag. :( ser litt fælt ut og frister ikke så mye å bruke de til mini nå! Har heldigvis flere som ikke var med i denne maskina og som ser helt fine ut men kjipt å bare kaste de også.. :/

Skrevet

Har selv fått noen flasker misfarget på grunn av tomatrester som har blitt med i oppvaskmaskinen. Kaster de da ikke på grunn av det!

Anonymous poster hash: e357a...ddd

Skrevet

De er jevnt misfarget (og jeg aner ikke hvor mye tomat som var igjen i forma, var ikke jeg som satt inn i maskina) :( gjelder to ulike typer flasker og én type plastskål (med silikon"håndtak" - er de som ser verst ut selvom resten av skålene er misfarget også). Kan ikke skjønne at det er noe annet, skålene er relativt nye men har vært vasket i maskin fire-fem ganger før uten problem. Flaskene er et par mnd gamle og har vært vasket i maskin ca annenhver dag. :( ser litt fælt ut og frister ikke så mye å bruke de til mini nå! Har heldigvis flere som ikke var med i denne maskina og som ser helt fine ut men kjipt å bare kaste de også.. :/

Jeg tror likevel ikke at tomaten kan gi så mye farge på andre ting. Det er jo ganske mye vann som brukes i maskinen og vaskemidlet er kraftig, så jeg synes det er pussig om andre ting skal ta opp så mye farge av noen rester (selv om det skulle ha vært mer enn bare litt tomatsaus igjen i formen).

Kontakt butikken/produsenten, for jeg mener du bør få nye. De tåler jo ikke normal bruk uten å bli misfarget, og må man ta spesielle hensyn så må produsenten opplyse om det. For det skal mye sausrester igjen før det ev. skulle kunne misfarge andre ting så jevnt, tror jeg.

Skrevet

Opplevd det mange ganger.de vil gradvis bli lysere,men aldri helt vanlig farge igjen.dessverre.

Skrevet

Jeg har svart tidligere, ser at jeg kanskje tar feil siden flere har opplevd det samme som Hi. Men jeg har i hvert fall aldri opplevd å få noe misfarget pga. at det har vært tomatsaus i oppvaskmaskinen.

Skrevet

Kan høre med produsent (to av flaskene er iallefall philips avent, burde ikke være vanskelig å få tak i kundeservice.) men hvis det er bare misfarging fra tomat, kan jeg likevel bruke de da? Hadde vann i ene flaska og smakte på det selv, kjente ingen smak, så det er kanskje bare ufarlig farge?

Skrevet

Kan høre med produsent (to av flaskene er iallefall philips avent, burde ikke være vanskelig å få tak i kundeservice.) men hvis det er bare misfarging fra tomat, kan jeg likevel bruke de da? Hadde vann i ene flaska og smakte på det selv, kjente ingen smak, så det er kanskje bare ufarlig farge?

Det er bare ufarlig farge :) Ikke gått en måned en gang og mnå vises det ikke lengre på de som er blitt brukt mest

Anonymous poster hash: e357a...ddd

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Sånn er alle flaskene her og etter oppvaskmaskin. Ingen fare :P

Skrevet

Det er noe som skjer lett, og du får det ikke bort igjen.

Trenger ikke å ha vært mye tomatrester igjen, men det har nok vært oppvarmet tomat, ikke rå tomat. Skjer mye kjemiske reaksjoner med oppvarming (derfor varme tomater er sunnere enn råe).

Men det er ikke noe farlig, om det enn ser udelikat ut.

Anonymous poster hash: 7169d...374

Skrevet

Opplevd akkurat det samme som deg HI! Helt tydelig at det kom etter oppvask samtidig som ting med tomat på..

Misfargingen gikk dessverre aldri vekk, og lokkene til flaskene er fortsatt svakt orange ....

Anonymous poster hash: ca71e...7a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...