Gå til innhold

Barn med formue, når fortelle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 10 år, som har en ganske stor formue på bok, overformynderiet forvalter pengene.

Vi er en familie med helt vanlige lønninger, og ganske stor gjeld, ikke noe luksus i vår hverdag. Vi har det helt greit, men har ikke mulighet til dyre utenlandsferier, mye merkeklær, gå på kino hver helg og slike ting. Barna får litt lommepenger, men er vant til å selv måtte spare til dyre ting, jobbe for ekstra penger (klippe plen for naboen, stable ved for bestefar o.l.)

Vi har tre barn hvorav eldste nå er 16 år og det er yngste gutten på 10 som da har denne formuen (erstatningsssak pga feilbehandling på sykehuset).

Ingen av barna vet om denne formuen og nå har jeg begynt å tenke på når det kan være lurt å fortelle om den, og lurer på om noen har innspill.

Mannen mener vi ikke trenger si noen ting før barnet nærmer seg 18 år og får pengene overført til seg fra overformynderiet, da vil barnet i stor grad være ferdig oppdratt og forhåpentligvis ha et fornuftig syn på penger og pengebruk. At det kanskje ikke vil være bra for han nå i pubertet/tenår å vite om disse pengene fordi han da vil gi litt faen i den økonomiske ballasten og opplæringen vi ønsker å gi han fordi han tross alt har egne penger. Det er jeg enig i og derfor vet han ingenting om disse pengene..

Men så har jeg begynt å tenke litt, en unge på 18 år som plutselig får 2 mill i fanget vil føle seg VELDIG rik, og da er det ikke sikkert det blir så veloverveid hva pengene går til... Kanskje er det bedre å ha noen år å tenke på, forberede seg, planlegge hvordan pengene skal brukes?

Jeg ville blitt lei meg om pengene ble sløst bort på en splitter ny bil til 800.000, luksusferier og russebuss, og det tror jeg han selv også ville angre veldig på når han ble skikkelig voksen. Men siden barna våre vokser opp med at vi kjører 12-15 år gamle biler, reiser på ferie til feriehus i Danmark osv skjønner jeg jo at det hadde vært fristende for en 18-åring...

Så hva tenker dere, når er det best for en fremtidig rik ungdom å få vite om formuen sin?

Anonymous poster hash: 147f0...348
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine barn har også store formuer. Det lever de fint med uten å vite til de blir myyyye eldre enn 10 år

Skrevet

17 år, så har dere et år på å forberede og han vil forstå mer. Skaff han en økonomisk rådgiver og ha møter hvor dere får vurdert forskjellige bruksområder for pengene, pratet om sparing/investering og kostnader/inntekter som skatt og renter. 

Synes også det er lov å legge føringer. Disse pengene skal ikke tulles bort selv om de er hans den dagen han er 18. Gi han gjerne muligheten til å kose seg med en mindre sum, men resten skal spares/investeres. 

Anonymous poster hash: b316e...e4d
Skrevet

Hvor stor formue får man egentlig av en erstatningssak i det norske helsevesenet?

Anonymous poster hash: 58e97...1de

Skrevet

Jeg fikk ikke disponere arv fra bestefar før jeg fylte 23. Det var snakk om 4 millioner. Eg veldig glad jeg ikke fikk dem før.

Jeg fikk vite det da jeg var 15, og det ble dumt på den måten at jeg ga litt blaffen i skolen. Jeg hadde jo så mye penger likevel, så jeg trengte jo ikke å jobbe 😜

Vel.. De pengene ser jeg ikke mye av nå lenger, og jeg jobber ræva av meg.

Anonymous poster hash: 216ca...263

Skrevet

Hvor stor formue får man egentlig av en erstatningssak i det norske helsevesenet?

Lurer jeg også på. Når noen sier stor formue tenker jeg syvsifret

Anonymous poster hash: 64b98...21c

Skrevet

Hun skrev jo 2 mill.

Anonymous poster hash: 91d6d...b52

Skrevet

Hva er det jeg misforstår? Erstatning, dvs han fikk en varig skade? Han er ikke 100% arbeidsfør? Selv om pengene er "hans" så er det vel snakk om fremtidig tapt inntekt ol?

Må da være lov til å sette føringer på hva pengene skal gå til, slik at de ikke sløses vekk på sydentur med kompisgjengen? Overformynderiet er vel her for å sørge foe at pengene ikke brukes av andre, med de er vel også interessert i at barnet ikke kaster pengene ut av vinduet? Har foreldre null medbestemmelse?

Anonymous poster hash: ef91b...928

Skrevet

Hva er det jeg misforstår? Erstatning, dvs han fikk en varig skade? Han er ikke 100% arbeidsfør? Selv om pengene er "hans" så er det vel snakk om fremtidig tapt inntekt ol?

Må da være lov til å sette føringer på hva pengene skal gå til, slik at de ikke sløses vekk på sydentur med kompisgjengen? Overformynderiet er vel her for å sørge foe at pengene ikke brukes av andre, med de er vel også interessert i at barnet ikke kaster pengene ut av vinduet? Har foreldre null medbestemmelse?

Foreldre og overformynderi har ikke mye og stille opp med når barnet er 18 nei.

Skrevet

Foreldre og overformynderi har ikke mye og stille opp med når barnet er 18 nei.

Burde heve myndighetsalderen til 30 ! :-O

Hadde jeg fått to mill da jeg var 18 år vill pengene vært borte nå, forduftet. Fest, shopping og reise.

Nå derimot er jeg voksen og har veldig god økonomi pga at jeg forstår verdien av penger (tjener ikke voldsomme summer,men har forstått hva sparing er). Håpe ungene mine ikke får mye penger før de er voksne.

Skrevet

Vi valgte å si det da hun var rundt 16 år.

Dere må huske på at fra barnet er 16 år får de en selvangivelse. Det er alltid noen oppvakte sjeler i en klasse som er flinke å opplyse om dette til de andre klassekameratene.

Vi er helt klar på at de pengene er til egenkapital til bolig.

Hun har hatt sommerjobber fra hun var 13 år. Der hun har satt av halvparten til sparing og halvparten som hun disponerer selv. Dette har fungert bra. Jeg er ikke bekymret når hun fyller 18 år, men garantier har man aldri.

Anonymous poster hash: 065d4...80f

Skrevet

Tusen takk for svar.

Han er varig skadet ja, har et handikap som fører med seg noen begrensninger og en del tid til trening og fysioterapi. Blir noen flere operasjoner etterhvert også. Han er likevel ikke arbeidsufør, han må bare velge en type utdanning han kan mestre med sitt handikap. Gidder ikke skrive hva slags handikap det er, da blir jeg vel gjenkjent, men en person med beinprotese f.eks er jo ikke arbeidsufør selv om et yrke man står mye kanskje ikke er så lurt.... Sønnen vår er erklært 30% invalid, men fullt arbeidsfør.

Vi har allerede snakket med økonom, og vil gjøre det igjen sammen med gutten når han skal ta over råderetten over pengene. Det er jo sånn at han har fått en erstatning fordi han har mistet valgfriheten sin, men den erstatningen gjør at han ikke har krav på støtte fra lånekassen sånn som alle andre har og det er litt urettferdig synes vi. Da spises jo erstatningen opp av studier som andre får støtte til via stipend. Økonomen anbefalte derfor å kjøpe en leilighet som er verdt litt mer enn han har i formue, da må han låne litt penger for å betale leiligheten og blir ikke stående med så stor formue at han ikke får stipend/lån. Om han da f.eks leier ut et rom til en studievenn kommer han seg veldig greit gjennom studiene.

Det er klart han skal få nyte litt av disse pengene også, allerede nå synes han det er urettferdig at han har dette handikappet som hindrer han i å drive idrett, som gjør at han skiller seg ut og må tas hensyn til. Jeg regner med det blir verre en periode i puberteten, disse pengene er jo et "plaster på såret" selv om han vil være istand til å forsørge seg selv som voksen.

Det med selvangivelse har jeg ikke tenkt på, så da er kanskje 16-17 år er grei tid å fortelle da... Hadde uansett ikke tenkt å fortelle noe enda altså, en 10-åring trenger ikke vite (og kunne skryte av) hvor mye de har på bok. Vi har nok i følge flertallet her tenkt ganske riktig når de må få den økonomiske oppdragelsen på plass først, også får vi krysse fingrene for at han blir en økonomisk 18-åring :)

HI

Anonymous poster hash: 147f0...348
Skrevet

Har tre barn, hvor alle er tilkjent voldsoffererstatning. Eldste på ni vet om den, men tenker neppe over det. Jeg nevner det ikke igjen.

Dette er i mine øyne penger de ikke trenger å vite om enda. Jeg har satt fylkesmannen til å forvalte de på sperret konto.

Anonymous poster hash: 1c93e...ae0

Skrevet

Nevøen min har en betydelig arv og erstatningssum som forvaltes av overformynderiet! Han vet ikke om det ennå, han er 10 år! Vi snakker litt familien i mellom hva som er lurest, mest av frykten for at det skal sløses vekk og ødelegge for støtte fra Lånekassen!

Tror ikke han vil sløse vekk. Men man vet jo aldri.

Her tenker min svoger og min far som er satt som økonomisk verge å kjøpe leilighet når han blir 18 år. Men samtykke fra nevøen min som da har blitt myndig selvfølgelig!

Anonymous poster hash: 00272...56b

Skrevet

Dere har 8år på dere til å gjøre jobben med oppdragelse og lærdom. Det er det som setter lista i forhold til hvor fornuftig han vil være meg den lille formuen sin. 2mill får raskt ben å gå på. Det er lettere å bygge forstandige barn enn å reparere uforstandige voksne.

Gjør som flere sier og hold dette for dere selv til han er mye eldre. Pengene vil kunne sikre han en egen bolig og en flott start på voksentilværelsen når den tid kommer.

Anonymous poster hash: 5ac97...75a

Skrevet

Vent til barnet er 16. Og snakk om fonuften av penger, og legg en plan for hva han kan gjøre med pengene.

Anonymous poster hash: 5d24b...45c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...