Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #1 Skrevet 22. mai 2016 For det sier min nemlig! Han har ikke og trenger det heller ikke mener jeg.. Anonymous poster hash: 799e0...3ee
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #2 Skrevet 22. mai 2016 Nei, og ikke skal hun få før hun er minst 11 år, helst 12-13 år. De er barn, trenger ikke mobil Anonymous poster hash: 79b35...ab2
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #4 Skrevet 22. mai 2016 Min 2.klassing har. Anonymous poster hash: a9a11...2ed
Ylva og Mathilde Skrevet 22. mai 2016 #5 Skrevet 22. mai 2016 Nei, hun fikk ikke før hun gikk i 4., og fikk det kun fordi hun føler seg utrygg når hun må gå hjem alene. Hun bruker den lite, har den kun med når hun behøver.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #7 Skrevet 23. mai 2016 De fleste hos oss har, vet faktisk ikke om noen i klassen som ikke har når jeg tenker meg om. Men jeg synes det er greit da datteren min går hjem alene og vi ikke har fasttelefon. Også greit å kunne ringe henne når hun skal komme hjem. Hun har en enkel smarttelefon, barnemodell. Bruker den kun til å ringe oss og sende mld med bestevenninnen da... Anonymous poster hash: dc6fc...9f1
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #8 Skrevet 23. mai 2016 Ikke min. Det er ikke mange andre i klassen uten, men hun får ikke ennå. Brødrene fikk til jul i fjerde, så det får hun også. Anonymous poster hash: 450c9...0e8
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #9 Skrevet 23. mai 2016 Min 3.klassing fikk til bursdagen sin forrige måned, hun var da den siste i vennegjengen som fikk. Hun sluttet på sfo etter jul og er med venninner hjem 2-3 dager i uken. Behovet for telefon kom da hun sluttet på sfo og hun har til nå lånt mobil av venninner for å ringe meg når hun blir med noen hjem. Anonymous poster hash: 3f21a...0cb
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #10 Skrevet 23. mai 2016 Pussige generaliseringer her! Min 3-klassing har mobil og det er nyttig. Vi har ikke fasttelefon og hun er veldig komfortable med å være alene hjemme. Med mobiltelefon kan hun ringe meg om jeg f.eks. henter broren på trening. Hun har en veldig enkel smarttelefon med kontaktkort, jeg gjetter at hun ringer for kanskje 100 kroner i året. Hva "alle andre" har er ikke så viktig for meg. Anonymous poster hash: a3331...1ff
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #11 Skrevet 23. mai 2016 Vår eldste fikk sommeren før hun begynnte i 3.klasse og var da den nest siste som fikk. Yngste vil også få sommeren før 3.klasse. Her har her mange mobil fra 1.klasse, men det har ikke vi trengt. Anonymous poster hash: cbae8...b96
kvirrevittt Skrevet 23. mai 2016 #12 Skrevet 23. mai 2016 (endret) Mine har fått når dei har begynt å gå heim frå skule/sfo. Det er greit å kunne ringe oss dersom det skulle oppstå eit eller anna, eller at vi kan få tak i dei. Elles blir telefonen lite brukt i gunn. Dei har altså fått telefon pga behov, ikkje fordi alle andre har. Hatt telefonen frå 2.klasse, og det har ikkje vore dyre greier, ei heller aller siste modell. Det har gjerne vore våre gamle telefoner Endret 23. mai 2016 av kvirrevittt
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #13 Skrevet 23. mai 2016 Min går ikke i 3., men i 2. Klasse. Han har det, fikk det til jul. Etter middag og lekser er han ute med venner hele tiden og de løper fra hus til hus (de er mange venner i samme nabolaget, noen ganger er de her også). Veldig greit å kunne ringe han hjem. De fleste i klassen hans har det, men ikke alle. Anonymous poster hash: 50586...ae3
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #14 Skrevet 23. mai 2016 Nei...ikke min. Får kanskje i 5 kl. Kanskje i 5.klasse? Jeg lurer på hvordan det sosiale foregår på steder hvor det er mulig.. Her avtaler barna vennebesøk selv fra ihvertfall 4.klasse, de ringer og sender sms for å avtale, og har du ikke mobil ringer de ikke nødvendigvis til foreldrene altså. Og om de er med noen hjem fra skolen, hvordan får de ringt foreldrene og gitt beskjed om hvor de er, ingen som har fasttelefon lenger. Man kan jo si at de kan gå og ringe på hos venner om de vil leke, men her er det fort 1-2 km mellom vennene og de går ikke for å ringe på uten å først sjekke om de er hjemme og det passer. Det er sånn verden har blitt med den teknologien man har i dag, får man ikke tak i vennen på telefon går/sykler de til noen andre de får tak i istedenfor. Å nekte en 4.-5.klassing mobil vil vingeklippe ungen sosialt, og man mister tryggheten ved å kunne ringe for å vite hvor de er. Foreldrene er på jobb, og det er ikke fasttelefon i husene de befinner seg. Jeg lurer på om dere som svarer at de ikke får mobil før 5.klasse, ikke før de er 12-13 år osv faktisk har så store barn og vet hvordan det fungerer sosial mellom så store barn eller om dere bare har forsetter nå mens barna er små (som dere må svelge som store kameler når de vokser til)? Anonymous poster hash: 3f21a...0cb
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #15 Skrevet 23. mai 2016 Eldstemann her fikk mobil rett før han begynte i 4. klasse, da han var ferdig på sfo og skulle begynne å gå hjem alene etter skolen og vi ikke har fasttlf. Yngste er 3. klassing nå og fikk mobil til jul. Hun bruker den mest til musikk, bilder og spill, men er veldig greit å kunne ringe og sende henne sms hvis det er noe, da hun ikke går på sfo og er alene hjemme endel timer i løpet av uken. I klassen hennes tipper jeg det er de færreste som har mobil, så vidt jeg vet i hvert fall. Ingen av de hun er mest med har mobil, men jeg vet at de fleste guttene har. Før venninnene hennes får mobil bruker hun den jo ikke sosialt sånn som gutten på 12 gjør. han avtaler alt med kompiser via sms og ved å ringe dem på mobilen. Unger på den alederen ringer ikke foreldrene til vennene sine. Har man ikke mobil når de fleste andre på samme alder har det, så vil jeg tro man vil falle litt utenfor det sosiale som skjer etter skolen og i helgene. Anonymous poster hash: b94b0...4a5
❤lille stjerne❤ Skrevet 23. mai 2016 #16 Skrevet 23. mai 2016 Jeg har inntrykk av at alle har det i klassen her. Datteren min har også, men bruker den sjelden og er ikke noe opptatt av den. Men den er grei å ha hvis hun skal være alene hjemme (vi har ikke fasttelefon).
Mor di! Skrevet 23. mai 2016 #17 Skrevet 23. mai 2016 Han har, men bruker den kun hvis han er ute og skal gi beskjed hvor han er eller vi skal få tak i ham. Har heller ikke hustelefon, så er greit at han får tak i oss når vi ikke er hjemme. Sender ikke meldinger eller noe annet.
Leeloo76 Skrevet 23. mai 2016 #18 Skrevet 23. mai 2016 Min tiåring har hatt mobil i et par år nå, hun bruker den til musikk, litt spill, og selvfølgelig for å ringe/tekste meg eller venner (tror snart alle vennene har mobil, i hvert fall de hun leker mest med). Jeg synes det er veldig praktisk, og jeg kan la henne gjøre litt mer alene når hun har mulighet til å ringe oss. Jeg er f.eks. ikke sikker på om jeg hadde turt å la henne ta bussen alene til fritidsaktivitet uten at hun kunne ringt og si at hun er fremme/på vei hjem (stoler ikke på at kursholder ville sagt i fra om hun ikke dukker opp). På fredag tok hun t-banen til jobben min da vi skulle på kino i stede for at jeg skulle brukt en time på å hente henne; ikke noe jeg ville gjort uten å kunne holde kontakten på veien. Jeg er enig i at fra 1.-4. trinn er det opp til foreldrene, det er ikke alle som er modne nok til å ha mobil når de er åtte, men etter det synes jeg man bør følge resten av vennene i det minste, det er ikke greit å være den som får mobil flere år etter alle andre. Jeg tror vi har en tendens til å sammenligne med da vi selv var små, og glemmer at det er helt andre tider nå. Internett og mobil er jo som vann i krana, noe så og si alle har, ikke en nymotens greie neste ingen bruker slik det var da vi vokste opp. Hadde mobilen vært så utbredt da jeg (er 76-modell) vokste opp tror jeg faktisk vi også hadde hatt mobil fra vi var 8-10 år. Hjemme fikk vi hustelefon ganske sent (jeg var kanskje 7-8 år), og jeg husker jo at det var stress og alltid skulle låne telefon av andre. Vi hadde heldigvis en telefonkiosk i nærheten , så det var ikke så ofte vi måtte låne av andre, men det var utrolig stas da vi endelig fikk egen.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #19 Skrevet 23. mai 2016 min fikk nå. hun var den siste i klassen sin som fikk mobil. Anonymous poster hash: 603f9...3bf
TinaK 1990 Skrevet 23. mai 2016 #20 Skrevet 23. mai 2016 Kanskje i 5.klasse? Jeg lurer på hvordan det sosiale foregår på steder hvor det er mulig.. Her avtaler barna vennebesøk selv fra ihvertfall 4.klasse, de ringer og sender sms for å avtale, og har du ikke mobil ringer de ikke nødvendigvis til foreldrene altså. Og om de er med noen hjem fra skolen, hvordan får de ringt foreldrene og gitt beskjed om hvor de er, ingen som har fasttelefon lenger. Man kan jo si at de kan gå og ringe på hos venner om de vil leke, men her er det fort 1-2 km mellom vennene og de går ikke for å ringe på uten å først sjekke om de er hjemme og det passer. Det er sånn verden har blitt med den teknologien man har i dag, får man ikke tak i vennen på telefon går/sykler de til noen andre de får tak i istedenfor. Å nekte en 4.-5.klassing mobil vil vingeklippe ungen sosialt, og man mister tryggheten ved å kunne ringe for å vite hvor de er. Foreldrene er på jobb, og det er ikke fasttelefon i husene de befinner seg. Jeg lurer på om dere som svarer at de ikke får mobil før 5.klasse, ikke før de er 12-13 år osv faktisk har så store barn og vet hvordan det fungerer sosial mellom så store barn eller om dere bare har forsetter nå mens barna er små (som dere må svelge som store kameler når de vokser til)? Anonymous poster hash: 3f21a...0cb Ser hva du skriver, men her er det svært få som har mobil av 3 klassingene faktisk. Pratet om på foreldremøtet nå i april. Vi har hustelefon (en gammel mobiltelefon) som min 3 klassing kan ringe meg når han kommer hjem fra skolen før meg. Ikke kjent behovet for mobil og vi foreldre har tett kontakt. De kan gjøre avtale på skolen, når de leker sammen på ettermiddagen osv. Her bor barna tett i området...virkelig ikke kjent behovet og han har ikke spurt heller. Kanskje endrer deg seg om 1 år...men å påstå at noen faller utenfor sosialt så må du faktisk kjenne til mer enn ut fra forrige svaret mitt.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #21 Skrevet 23. mai 2016 Jeg har fjerdeklassing i år. Hun fikk mobil til 9-årsdagen i fjor sommer, og jeg har inntrykk av at det var vanlig blant klassekameratene her. En del fikk i slutten av 3. klasse, men da de begynte i fjerde hadde "alle" mobil. Her har de fleste fortsatt ikke smarttelefoner, men telefoner de kam bruke til å ringe og sende meldinger med. Foreløpig fungerer det bra. Får se hvor lenge det varer. Anonymous poster hash: fc0c1...698
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #22 Skrevet 23. mai 2016 Min har og de aller fleste i klassen hans har det også, men ikke bestevennen. Han synes det er kjipt fordi det er enklere å avtale om de skal leke med mobilen siden de bor et lite stykke unna hverandre og kameraten har vondt for å gå. Nå må han/vi ringe til foreldren hele tiden. Anonymous poster hash: f1e59...515
klg,2 boys now:) Skrevet 23. mai 2016 #23 Skrevet 23. mai 2016 Min 2.klassing har.han er en av de eneste.men når kompisene er ute så ringer alle de andre foreldre hans telefon for å få i sitt barn.ikke noe problem det,men litt spesielt synes jeg med tanke på at de andre foreldrene skal ha det til at de er altfor unge til å få telefon
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #24 Skrevet 23. mai 2016 Nei, og ikke skal hun få før hun er minst 11 år, helst 12-13 år. De er barn, trenger ikke mobil Anonymous poster hash: 79b35...ab2 Du er tydeligvis ikke helt oppdatert på hvordan en del av det sosiale fungerer nå for tiden for barn. Du kommer til å holde datteren din utenfor mye sosialt om hun ikke får før hun er 12-13 år! Anonymous poster hash: f1e59...515
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #25 Skrevet 23. mai 2016 Nei, min har men ikke med seg på skolen. Det eneste han bruker den til er å høre på musikk. Anonymous poster hash: a82d7...b48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå