Gå til innhold

Barn som klager over vondt i leddene og kroppen generelt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter som er 9 år. De siste dagene har hun klaget ovet at hun har vondt i kroppen. I dag har det tatt seg opp, og hun sier hun har vondt i håndleddene, albuene,skuldrene, på siden av ribbenene, knærne og anklene. Hun sier også at det verker i hele kroppen. Hun har ikke feber og er ikke syk. Tenkte først det kunne være gangsperre eller voksesmerter. Men nå er jeg usikker når det har blitt værre.

Hun mener selv at hun ikke har gjort noe som skulle føre til gangsperre. Hun har fått paracet i dag, men hun mente det ikke hjalp.

Noen som har opplevd dette? Kan det være voksesmerter? Noe annet?

Anonymous poster hash: b5b90...732

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bestill time hos legen. Kan jo være barneleddgikt?

Anonymous poster hash: 15e76...6f2

Skrevet

Jeg hadde det som henne i hele barndomen, har det fortsatt.

Legene sa jeg hadde voksesmerter, nå har jeg fått diagnosen fibromyalgi.

Jeg er mye bedre nå enn da jeg var barn, nå merker jeg det mest om jeg er veldig sliten, i væromslag og når jeg skal ha mensen.

Jeg aner ikke om barn kan ha denne diagnosen, jeg kjente bare så godt igjen meg selv fra den alderen i det du beskrev.

Anonymous poster hash: bc0de...cdb

Skrevet

Takk for svar:)

Kan slike ting komme så plutselig. Hun har ikke vært plaget før for et par dager siden. Merkelig at det er akkurat i leddene hun har vondt. Hun har klaget over alle leddene i dag.

Hi

Skrevet

Sjekk henne for barneleddgikt.

Er leddene varme eller hovne? Ofte har man mest vondt på morgenen.

Anonymous poster hash: ecffd...27d

Skrevet

Jeg kjenner igjen smertene du beskriver fra egen oppvekst. Kom og gikk. Legene fant aldri noen god forklaring, men har hatt mange rare forslag og medisiner.

Fikk konstatert to alvorlige revmatiske/autoimmune sykdommer i midten av 20-årene.

Anonymous poster hash: cbf22...e34

Skrevet

Føste jeg tenkte var barneleddgikt! Men...jeg er ingen lege/sykepleier. så ikke ta det jeg skriver for god fisk! Selvsagt an det være voksesmerter, men hadde bestilt en time hos lege sporenstreks!

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 8a7c4...0f8
Skrevet

Om det er barneleddgikt så vil Ibux fungere bedre enn Paracet, siden den er mer betennelsesdempende. Prøv det og bestill en time hos fastlegen :)

Anonymous poster hash: 7ee5e...8c6

Skrevet

Hadde bestilt legetime.  Dette høyres ikkje ut som voksesmerter.

Skrevet

Tror nok jeg hadde bestilt legetime... Min erfaring med voksesmerter (meg selv og tre unger) er at det pleier å sitte i beina og bare er på kveld/natt - men er jo mulig at det er annerledes hos andre da.

Anonymous poster hash: 601ee...597

Skrevet

Bestill legetime. Kan minne om barneledegikt- det sitter i leddene. I tillegg er det en autoimmun sykdom som er inflammatorisk så den kan komme/blusse opp over natta.

Anonymous poster hash: e606b...df2

Skrevet

Jeg tenker også bareleddgikt, har barnet ditt mye feber?

Har selv ei jente med gikt. Vi opplevde at hun hadde vondt, feber , og ble veldig sliten.

Jeg håper for din datters del at det ikke er gikt.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 427e1...6f6

Skrevet

Begynn å skriv ned når hun har vondt, hvor og hvordan været har vært dagene føre og dagen hun begynner å klage. Ibux er nok bedre å gi enn parasett, skriv ned hva hun får og om det har virkning. Ibux skal en være litt forsiktig med å gi barn, så bestill time til lege.

Greit å skrive ned, for da er det lettere å få en oversikt.

Smertene høres ut som mine, de har en sammenheng med været har jeg funnet ut. Legene finner ikke noe på noen prøver, men noe galt er det. Min bestemor var ganske lik som meg, og fikk påvist leddgikt i veldig voksen alder. Jeg tenkte ikke så mye over dette før min mor kommenterte at jeg gikk likt som min farmor innimellom. Så nå venter vi igrunn bare på at noen prøver skal vise noe, begrenset hvor mye legen kan gjøre før noe gir noe utslag. Han er ganske sikker på at jeg har ledgikt av noe slag, men skal vel sies at jeg ikk er så engasjert selv. Væromslag betyr at jeg ikke kan gjøre endel ting, så da må jeg omprioritere litt for p få hverdagen til å gå opp. Slik som jeg i helga skulle ha vaska huset for vi har konfirmasjon. Vasking var det bare å glemme, men klippe plenen og ordne mye ute kunne jeg gjøre. Idag skal jeg støvsuge og rydde huset så ungene kan vaske. Vri opp en klut, bevegelsene når jeg vasker går ikke, men bære tunge ting går helt fint.

Min datter har like smerter som meg, men hun har samtidig en annen sykdom som gir samme type smerter. Og når vi tar prøver så gir disse utslag for ganske mye rart, mens andre dager gir de ikke utslag for noe. For henme hjelper ikke smertestillende, de tar ikke noen smerter, men tar hun seg ett varmt bad med salt så er hun smertefri i mange timer etter. Men om hun tar seg ett iskaldt bad i sjøen så minsker det smertene, tar de ikke helt bort men dette varer lengre enn ett varmt bad. Så hadde vi bodd rett ved havet hadde hun i perioder badet ofte. Når vi er på hytta hopper hun i havet midt på vinteren bare for å minske smertene, ikke pga at hun liker å bade. Men såting må sjekkes ut med lege, og utifra det bør dere lete etter ting som kan hjelpe. Om det er medisiner eller omlegging av hverdagen.

Anonymous poster hash: d4cb3...3ab

Skrevet

Hvis det bare varer noen dager kan det være så enkelt som et virus som forsvinner av seg selv igjen, men om det varer eller er veldig vondt må du jo ta henne med til legen.

Anonymous poster hash: 902a4...d0a

Skrevet

Ville hørt med legen. Hun er midt i en sterk vokseperiode, så det kan bare være det som slår inn, men få det sjekket. Ingen her kan stille diagnoser på så tynt grunnlag, og unngå Google hvis du blir bekymret :) Riktig god bedring til din datter :)

Anonymous poster hash: e804b...563

Skrevet

Tusen takk for så mange svar.

Hun sa i dagtidlig at hun fortsatt hadde vondt. Hun viser på alle leddene, håndledd, albue, skuldre, på siden av ribbena, hoftene, knærbe, og anklene. Men hun ville på skolen, så er spent på hvordan formen er når hun kommer hjem.

Hun har danset ballett i mange år, og har aldri hatt problem med å ha vonde ledd.

Blir litt skremt når dere nevner barnelddgikt. Har liksom bare tenkt dette er noe som gir seg straks.

Skal se an hvordan hun er i ettermiddag for å se om jeg bør kontakte lege.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...