Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #1 Skrevet 22. mai 2016 Ser på nyhetene at den skal avlives. Men hva med kalven hennes? Den må vel bli stor nok til å spise selv før hun blir avlivet? 😕 Anonymous poster hash: 50bba...7fb
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #2 Skrevet 22. mai 2016 Ser på nyhetene at den skal avlives. Men hva med kalven hennes? Den må vel bli stor nok til å spise selv før hun blir avlivet? 😕 Anonymous poster hash: 50bba...7fb Les artikkelen engang til så får sikkert du også med deg spørsmålet ditt.... Fryktelig vanskelig altså.... Anonymous poster hash: 6eb95...85a
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #3 Skrevet 22. mai 2016 Les artikkelen engang til så får sikkert du også med deg spørsmålet ditt.... Fryktelig vanskelig altså.... Anonymous poster hash: 6eb95...85a Nyhetene, sier jeg. Jobbe med leseforståelsen din du. Som det sier seg selv, nyhetene informerte ikke om dette. Derav innlegget. Var det teskje nok? Anonymous poster hash: 50bba...7fb
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #4 Skrevet 22. mai 2016 Nyhetene, sier jeg. Jobbe med leseforståelsen din du. Som det sier seg selv, nyhetene informerte ikke om dette. Derav innlegget. Var det teskje nok? Anonymous poster hash: 50bba...7fb Det står øverst i artikler på NRK. Anonymous poster hash: eaff1...61b
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #5 Skrevet 22. mai 2016 Det står øverst i artikler på NRK. Anonymous poster hash: eaff1...61b Nå ser jeg på NRK nyhetene, ikke NRK nett. Anonymous poster hash: 50bba...7fb
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #6 Skrevet 22. mai 2016 Nå ser jeg på NRK nyhetene, ikke NRK nett. Anonymous poster hash: 50bba...7fb Står på vg også. Den skal avlives når kalven ikke er avhengig av moren mer. Anonymous poster hash: 05581...ce2
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #7 Skrevet 22. mai 2016 Nå er det slik at de fleste kalver blir tatt fra sin mor rett etter fødselen, og blir fostret opp på råmelk fra kua (kua melkes og kalven drikker fra bøtte eller flaske) de første dagene, og så tørrmelk etterpå. Det er mer vanlig at kjøttfe går med sin mor over en lengre periode, men det går helt fint for en kalv av en kjøttrase å vokse opp uten mor også. Anonymous poster hash: 0fd05...02b
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #8 Skrevet 22. mai 2016 Nyhetene, sier jeg. Jobbe med leseforståelsen din du. Som det sier seg selv, nyhetene informerte ikke om dette. Derav innlegget. Var det teskje nok? Anonymous poster hash: 50bba...7fb Jøss, for et svar. Hva feiler det deg?? Anonymous poster hash: 69890...335
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #9 Skrevet 22. mai 2016 Nå er det slik at de fleste kalver blir tatt fra sin mor rett etter fødselen, og blir fostret opp på råmelk fra kua (kua melkes og kalven drikker fra bøtte eller flaske) de første dagene, og så tørrmelk etterpå. Det er mer vanlig at kjøttfe går med sin mor over en lengre periode, men det går helt fint for en kalv av en kjøttrase å vokse opp uten mor også. Anonymous poster hash: 0fd05...02b Det går nok fint, men optimalt er vel ikke? Anonymous poster hash: 50bba...7fb
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #10 Skrevet 22. mai 2016 Jøss, for et svar. Hva feiler det deg?? Anonymous poster hash: 69890...335 Du får lese hva jeg svarte på heller enn å slenge dritt til meg. Anonymous poster hash: 50bba...7fb
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #11 Skrevet 22. mai 2016 Du får lese hva jeg svarte på heller enn å slenge dritt til meg. Anonymous poster hash: 50bba...7fb Jeg har overhodet ikke slengt dritt, jeg har påpekt at du er uhyre uhøflig. Anonymous poster hash: 69890...335
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #12 Skrevet 22. mai 2016 Det går nok fint, men optimalt er vel ikke? Anonymous poster hash: 50bba...7fb Det er slik det gjøres. Det finnes knapt ei melkeku som får gå sammen med kalven sin da det ikke er økonomisk for bonden å la kalven drikke melka som er det produktet han skal selge. Som sagt så er det vanligere å la kalv og kua gå sammen når man driver kjøttproduksjon, men det går også helt fint å skille ku og kalv rett etter fødsel. Når det er sagt så er det åpenbart mest humant å la ku og kalv få gå sammen den første tiden, men økonomisk er det ikke. Anonymous poster hash: 0fd05...02b
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #13 Skrevet 22. mai 2016 Jeg har overhodet ikke slengt dritt, jeg har påpekt at du er uhyre uhøflig. Anonymous poster hash: 69890...335 I like måte. Anonymous poster hash: 50bba...7fb
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #14 Skrevet 22. mai 2016 I like måte. Anonymous poster hash: 50bba...7fb Nei, det er jeg ikke. Nå er du usaklig i tillegg. Anonymous poster hash: 69890...335
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #15 Skrevet 22. mai 2016 Nei, det er jeg ikke. Nå er du usaklig i tillegg. Anonymous poster hash: 69890...335 Klart du er det. Les hva du skriver. Men nå skal du ikke avspore tråden mer. Anonymous poster hash: 50bba...7fb
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #16 Skrevet 22. mai 2016 Det er slik det gjøres. Det finnes knapt ei melkeku som får gå sammen med kalven sin da det ikke er økonomisk for bonden å la kalven drikke melka som er det produktet han skal selge. Som sagt så er det vanligere å la kalv og kua gå sammen når man driver kjøttproduksjon, men det går også helt fint å skille ku og kalv rett etter fødsel. Når det er sagt så er det åpenbart mest humant å la ku og kalv få gå sammen den første tiden, men økonomisk er det ikke. Anonymous poster hash: 0fd05...02b Forstår. Takk for oppklaring. En tragisk sak, for alle parter. Anonymous poster hash: 50bba...7fb
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #17 Skrevet 22. mai 2016 Forstår. Takk for oppklaring. En tragisk sak, for alle parter. Anonymous poster hash: 50bba...7fb Helt klart. Jeg kommer fra en gård som har vært i familien i mange generasjoner, og min oldefar ble stanget ned og drept under et ku slepp på våren når jeg var 7 år. Og det bildet av kua som drepte min oldefar sitter som klistret på netthinnen den dag idag selvom det er over 30 år siden. Anonymous poster hash: 0fd05...02b
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #18 Skrevet 22. mai 2016 Helt klart. Jeg kommer fra en gård som har vært i familien i mange generasjoner, og min oldefar ble stanget ned og drept under et ku slepp på våren når jeg var 7 år. Og det bildet av kua som drepte min oldefar sitter som klistret på netthinnen den dag idag selvom det er over 30 år siden. Anonymous poster hash: 0fd05...02b Klem. Var han bonde til dyrene? Forstår det jo som at denne kvinnen ikke hadde noen tilknytning til denne kua overhodet. Tenker på en måte at "terskelen" for dyrene må være langt høyere når det gjelder å gå til angrep på "sine egne"? Men det har kanskje ikke så mye å si om de er stresset//sinte/redde nok? Anonymous poster hash: 50bba...7fb
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #19 Skrevet 22. mai 2016 Klem. Var han bonde til dyrene? Forstår det jo som at denne kvinnen ikke hadde noen tilknytning til denne kua overhodet. Tenker på en måte at "terskelen" for dyrene må være langt høyere når det gjelder å gå til angrep på "sine egne"? Men det har kanskje ikke så mye å si om de er stresset//sinte/redde nok? Anonymous poster hash: 50bba...7fb Det var min bestefar som drev gården da, men oldefar bodde på kår og var med i fjøset hver dag og håndterte den aktuelle kua. Hvis jeg leste korrekt så har kvinnen som døde hatt tilsyn til kuene, og ville se om alt var bra med kalven så hun var på et eller annet nivå kjent for dyrene som gikk der. Det alle må lære av denne hendelsen er å forstå at kuer kan være farlige dyr og da spesielt når de har nyfødte kalver. Kua følte seg nok truet av kvinnen og ville beskytte kalven sin, men det igjen betyr at kua ikke er trygg å avle på videre da vi som bønder ønsker at både de som jobber med dyrene daglig og utenforstående skal være trygge i omgang med dyrene. Anonymous poster hash: 0fd05...02b
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #20 Skrevet 22. mai 2016 Helt vanvittig at folk er så dyrevenn at de tilogmed tenker på kalven til ei ku som drepte en og skadet en alvorlig. Anonymous poster hash: 4a290...fa3
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #21 Skrevet 22. mai 2016 Helt vanvittig at folk er så dyrevenn at de tilogmed tenker på kalven til ei ku som drepte en og skadet en alvorlig. Anonymous poster hash: 4a290...fa3 Kalven kan vel ikke tillegges skyld i hendelsen, så hvorfor skulle ikke desns velferd tenkes på? Såvidt jeg skjønner fra media var denne kvinnen en utenforstående som har tatt seg inn til en ukjent, fødende ku. En kan vel ikke skylde på kua heller. Anonymous poster hash: d3ad6...14d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå