Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #1 Skrevet 22. mai 2016 I fjor ble mannen bedt på en overraskelsefest av dama til broren hans. Anledningen var utdrikningslaget hans (brorens). Mannen min hadde selvfølgelig lyst til å reise (annen del av landet), men det var jobbhelgen hans og i tillegg hadde vi ikke råd (fly, hotell, mat osv for to og en halv dag). Utdrikningslaget ble holdt i en by hvor ingen av de bor. Dermed måtte han melde avbud. Dama til broren ville så gjerne at mannen min skulle være med, så hun spanderte både fly og hotell på ham da vi sa vi ikke hadde råd. Det var jo veldig snilt og mannen min dro. Nå så vil de ha pengene for turen til min mann tilbake...og mannen føler at han må gi de pengene, jeg mener NEI, ikke F!! Ikke nok med at han til å begynne med sa nei, men for å reise så måtte han også ta fri fra jobb og der mistet vi noen tusen der også. Og det er ikke dama (nå kona) til mannen som vil ha pengene tilbake, det er broren, jeg vet ikke om det er hun som har bedt ham om å spørre om de, men det er altså broren som nå ønsker pengene tilbake. Jeg må legge til at hun virkelig nesten ba på sine knær om at mannen min skulle være med og det var hun som til slutt overtalte ham. Såh...er jeg en gjerrigknark og ei megge, eller har jeg rett i at de pengene skylder ikke vi. Jeg har helt andre planer for de pengene nå når sommeren kommer og vi har fortsatt ikke veldig god råd. Anonymous poster hash: b2c19...6c2
MJ<3 Skrevet 22. mai 2016 #2 Skrevet 22. mai 2016 Spandert er spandert. Dersom hun spanderte og ikke lånte han penger er det selvfølgelig ikke noe han skal betale tilbake per definisjon. På den annen side ville jeg betalt tilbake for å bevare familiefreden. Iallefall en viss del av det.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #3 Skrevet 22. mai 2016 Spandert er spandert. Dersom hun spanderte og ikke lånte han penger er det selvfølgelig ikke noe han skal betale tilbake per definisjon. På den annen side ville jeg betalt tilbake for å bevare familiefreden. Iallefall en viss del av det. Selv om det da går på bekostning av barnas ferie? Vi " taper" ca 10 000 på den turen som han sa at han ikke hadde råd til å reise på, om vi betaler de. Jeg synes de er skikkelig frekke jeg :-( Anonymous poster hash: bbde6...071
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #4 Skrevet 22. mai 2016 Du skylder ingenting, svigerinna di sa hun skulle spandere! Hun kan ikke komme iettertid å kreve pengene tilbake, det er frekt. Da måtte hun evnt informert om at det var et lån. Du har definitivt rett! Anonymous poster hash: fdbec...835
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #5 Skrevet 22. mai 2016 Sykt frekt å be om de pengene tilbake!!!! Anonymous poster hash: 38718...361
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #6 Skrevet 22. mai 2016 Jeg hadde slevfølgelig ikke gitt henne penger når hun spanderte turen for at han i det hele tatt skulle komme. Han lånte de ikke. Anonymous poster hash: 1701f...477
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #7 Skrevet 22. mai 2016 Selv om det da går på bekostning av barnas ferie? Vi " taper" ca 10 000 på den turen som han sa at han ikke hadde råd til å reise på, om vi betaler de. Jeg synes de er skikkelig frekke jeg :-( Anonymous poster hash: bbde6...071 Hvis dere velger å betale tilbake så betal etter evne. For. Eks 1000 kr i mnd. Si dere ikke har råd til å betale det med en gang. Syns ikke de har rett i å kreve de tilbake. Hadde blitt skuffet jeg også. Hadde ødelagt forholdet for alltid. Men hadde sikkert valgt å betale tilbake. Men da etter evne. Hadde de ikke godtatt det så hadde jeg sagt enten litt og litt eller ingenting!! Anonymous poster hash: 3065f...355
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #8 Skrevet 22. mai 2016 Ja, de er frekke når de ber om å få tilbake penger for noe de spanderte. Jeg ville sagt saklig at din mann informerte om at han ikke kunne komme pga. økonomi, og at hvis hun hadde sagt at dere måtte betale tilbake så kunne han ikke kommet. Fortell at han var takknemlig over å få muligheten til å være med på utdrikningslaget, men spør så rett ut hvorfor det ikke ble gjort klart at de forventet tilbakebetaling når dere var så tydelig på at dere ikke hadde råd til dette. Hadde dere hatt en helt annen økonomi nå enn i fjor så hadde jeg syntes at dere kunne betalt tilbake, men det har dere jo ikke. Men, som nr. to skriver også, vurder hva familiefreden er verdt for dere og om dere ev. skal vurdere å betale likevel eller deler av det. Uansett har dere lært å aldri blande økonomi inn i forholdet til hans bror og kone... :/ Anonymous poster hash: d8d75...e20
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #9 Skrevet 22. mai 2016 Tar igjen og gir bort, pipelort! sa vi da jeg gikk i barnehagen. Lån skal avtalesdetaljert på forhånd. En gave kan ikke under noen omstendigheter gjøres om til lån. Sånn er det. Anonymous poster hash: 0540e...86e
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #10 Skrevet 22. mai 2016 Er dere sikker på at de spanderte turen og ikke lånte dere penger til turen? Det høres ut som det har oppstått en misforståelse? Det høres mer logisk ut at de lånte dere penger til turen, for hvorfor skulle de ville spandere 10.000kr for en tur på mannen din? (Viss de ikke er millionærer) Anonymous poster hash: fe7bd...2e8
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #11 Skrevet 22. mai 2016 Her hadde jeg betalt, men hadde etter det hatt veldig lite kontakt med min familie for syns det var ganske råttent gjort. Man vet når man låner penger eller spanderer. Ville ikke hatt så mye å gjøre med slike gjerrigknarker om så det er familie eller venner. Anonymous poster hash: 02c27...3d2
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #12 Skrevet 22. mai 2016 Jeg hadde nok forklart situasjonen; "at i det i utgangspunktet var meldt avbud både pga jobbhelg og dårlig økonomi, hvorpå svigerinnen tilbydde seg å spandere hotel og reise hvis han kom siden hun hadde et enormt stort ønske om at han og skulle delta. Og at han noe motvillig hadde akseptert og måtte søkt fri fra jobb og dermed tapt arbeidsinntekten denne helgen. Men, hvis det nå var dere som hadde misforstått på tross av alt dette så skal dere så klart betale tilbake. Da i form av avdrag siden økonomien ikke har bedret seg og dere ønsker å kunne bruke hardt oppsparte penger på ferie til barna deres." Såpass kynisk er faktisk jeg... At pengene skulle de fått tilbake, men ikke ikke uten en bismak... Anonymous poster hash: c2219...7ed
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #13 Skrevet 22. mai 2016 Er dere sikker på at de spanderte turen og ikke lånte dere penger til turen? Det høres ut som det har oppstått en misforståelse? Det høres mer logisk ut at de lånte dere penger til turen, for hvorfor skulle de ville spandere 10.000kr for en tur på mannen din? (Viss de ikke er millionærer) Anonymous poster hash: fe7bd...2e8 Hun skrev at de ville tape 10 000 kr på denne turen om de også skulle betale det han ble sponset. Han har allerede tapt det han skulle tjent den helgen han var borte og lommepenger regner jeg med. De hadde da allerede strukket seg lengere enn økonomien deres tillot siden han da fikk turen og oppholdet av henne. Anonymous poster hash: 1701f...477
Mamma-til-3-jenter Skrevet 22. mai 2016 #14 Skrevet 22. mai 2016 Jeg hadde nok forklart situasjonen; "at i det i utgangspunktet var meldt avbud både pga jobbhelg og dårlig økonomi, hvorpå svigerinnen tilbydde seg å spandere hotel og reise hvis han kom siden hun hadde et enormt stort ønske om at han og skulle delta. Og at han noe motvillig hadde akseptert og måtte søkt fri fra jobb og dermed tapt arbeidsinntekten denne helgen. Men, hvis det nå var dere som hadde misforstått på tross av alt dette så skal dere så klart betale tilbake. Da i form av avdrag siden økonomien ikke har bedret seg og dere ønsker å kunne bruke hardt oppsparte penger på ferie til barna deres." Såpass kynisk er faktisk jeg... At pengene skulle de fått tilbake, men ikke ikke uten en bismak... Anonymous poster hash: c2219...7ed Dette.... Men hva slags folk er dette?? Som krever tilbake en gave? For det er jo det det er.....
februarprins2013 Skrevet 22. mai 2016 #15 Skrevet 22. mai 2016 da får han betale tilbake uten at det går utover deg eller resten av familien deres
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2016 #16 Skrevet 22. mai 2016 Enig med resten at dere ikke skal betale i denne situasjonen. Men synes det er dårlig å melde avbud til sin brors utdrikningslag. Anonymous poster hash: f2f18...27b
Appelsinpiken Skrevet 23. mai 2016 #17 Skrevet 23. mai 2016 Enig med resten at dere ikke skal betale i denne situasjonen. Men synes det er dårlig å melde avbud til sin brors utdrikningslag. Anonymous poster hash: f2f18...27b Har man ikke penher til det, så har man ikke penger til det. Er faktisk også forlovers ansvar å legge til et utdrikningslag som flest mulig kan delta på.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #18 Skrevet 23. mai 2016 Enig med resten at dere ikke skal betale i denne situasjonen. Men synes det er dårlig å melde avbud til sin brors utdrikningslag. Anonymous poster hash: f2f18...27b Min mann gikk også glipp av sin brors utdrikningslag. Da hun skulle drikkes ut var det i samme by som de bor og med normale utgifter. Da han skulle drikkes ut ble det arrangert i en annen by. Så da kom reise, opphold, mat for en hel helg pluss aktiviteter. I tilleg skulle betale for hans bror, som er en selvfølge. Vi hadde ikke sjangs i havet til å få råd. Reisen alene koster like mye som hver enkelt måtte ut med i hennes lag. Så det handler ikke om at man ikke deltar på trass, men enkelte har faktisk ikke de pengene. Vi prøvde i det lengste å finne en løsning, men vi hadde rett og slett ilke de pengene. HI, her er det vanskelig å komme seg ut av situasjonen uten at forholdet får seg en skramme. Betaler dere kommer det alltid til å gnage den gangen dere finn noe, men måtte betale tilbake. Betaler dere ikke kommer det til å bli sure miner fra dem. Så spørsmålet er vell egentlig hvor mye dere er villig til å betale for at forholdet blir ødelagt. Anonymous poster hash: 72308...f3b
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #19 Skrevet 23. mai 2016 Nei, vet du hva. Her er vel forholdet ødelagt uansett. Jeg hadde ikke betalt tilbake nå dersom jeg hadde blitt spandert på. Og hadde ikke dama hatt råd hadde hun vel heller ikke spandert, eller er dette typisk luksusfelle-folk? Anonymous poster hash: 8df67...8cc
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #20 Skrevet 23. mai 2016 Jeg lurer enda på hva som ble sagt når dama betalte for mannen din? Ble det sagt at hun spanderte og ikke skulle ha penger igjen, eller ble det sagt på en slik måte at det kunne misforstås? At hun mente hun kunne låne penger til mannen din og få igjen ved en annen anledning? Hvem er det som betaler 10.000kr for å få en person på fest? Det spiller jo også inn litt hva slags økonomi din bror har? Er de millionærer som ikke merker 10.000kr eller har de vanlig økonomi der 10.000kr for de fleste er mye penger? Og hvorfor i all verden arrangerte dama mannen sitt utdrikningslag? Hvorfor gjorde ikke forloveren dette? Anonymous poster hash: fe7bd...2e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå