Gå til innhold

Konfirmasjon - dialemma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min skal konfirmeres til høsten.

Faren har aldri vært til stede eller del av livet hans. Faren sitt valg.

Jeg har en mann som var vært som en far for sønnen min i 14 år.

Gutten har kontakt med onkler og tanter på far sin side og farmoren. Farfaren er død.

Den biologiske faren har en stefar, denne stefaren med stefamilie har nå nylig blitt en del av sønnen min sin hverdag.

Så er det dialemma. Den biologiske faren deltar ikke i konfirmasjonen men vi har invitert farmor og onkler og tanter.

Jeg vet at ste bestefaren til gutten min med familie (oldeforeldre osv) ønsker å delta men vi har allerede sprengt kapasitet for antall gjester.

Men føler at jeg bør invitere de likevel men vi har som sagt sprengt kapasitet.

Ste familien til den biologiske faren er veldig glad i min sønn og ser på han som en del av familien.

Sønnen min er utrolig heldig som har så mange som er så glad i han.

Men hva bør jeg gjøre? Hvordan løse dette på best mulig måte?

Familiene som kommer:

Deler av min biologiske familie

Deler av min foster familie

Ste fars familie

Guttens biologiske familie på far siden

Gudforeldre

Guttens ste familie på biologiske farsiden?

Anonymous poster hash: 4a85c...916

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, synes du burde finne en løsning for å få invitert dem også 😊

Anonymous poster hash: 089d5...9a7

Skrevet

Ja, synes du burde finne en løsning for å få invitert dem også 😊

Anonymous poster hash: 089d5...9a7

Vet bare ikke hvordan jeg skal løse det :(

Skrevet

Glemte å få med at farmoren og stefaren har et barn sammen som er min sønns tante og lillesøster til den biologiske faren

Skrevet

Jeg ville strukket meg langt for å kunne invitere den delen av familien også.

Anonymous poster hash: 3c526...746

Skrevet

Det heter "dilemma". Ikke "dialemma".

Jeg hadde strukket meg langt, men måtte også tatt hensyn til økonomien. Mulig du må dekke hele alene? Du søker vel særtilskudd via nav, men dette kan ofte ta lang tid før du får tilbake noe.

Lykke til med konfirmasjonen 😊

Anonymous poster hash: 4c8a2...b9d

Skrevet

Kan du ikke være ærlig å si til drm at du har gjerne ville hatt dem der på selve dagen, men at det ikke går, og heller invitere dem til restekaffe dagen etter?

Anonymous poster hash: e78f8...748

Skrevet

Jeg ville strukket meg langt for å kunne invitere den delen av familien også.

Vi har allerede sårbar kapasitet på lokalet.

Invitasjonene har allerede gått ut før ste familien på faren sin side ble involvert i min sønns hverdag.

Vanskelig å finne lokale her, kan ikke trekke tilbake invitasjoner heller.

Men veg ikke hvordan jeg skal få plass til 8 personer til når vi allerede har presset inn 5 personer.

Må nok en tur på lokalet igjen til uka og prøve å finne en god måte å plassere bordene på så alle får plass...

Skrevet

Det heter "dilemma". Ikke "dialemma".

Jeg hadde strukket meg langt, men måtte også tatt hensyn til økonomien. Mulig du må dekke hele alene? Du søker vel særtilskudd via nav, men dette kan ofte ta lang tid før du får tilbake noe.

Lykke til med konfirmasjonen 😊

Skriver fra mobil og blitt litt auto correcta.

Ja må dekke alt alene. Skal søke særtilskudd men ikke sikkert jeg får så mye dekket av det uansett.

Viktigere å få dekket deler av reguleringen til sønnen min

Skrevet

Kan du ikke være ærlig å si til drm at du har gjerne ville hatt dem der på selve dagen, men at det ikke går, og heller invitere dem til restekaffe dagen etter?

Anonymous poster hash: e78f8...748

Stefamilien bor ca 8 timer unna så ikke enkelt å invitere til kaffe dagen etter

Skrevet

Vet bare ikke hvordan jeg skal løse det :(

Flytte konfirmasjonen til et sted med bedre plass?

Skrevet

Flytte konfirmasjonen til et sted med bedre plass?

Som skrevet før - er lite utvalg av lokalet her.

Det vi har nå er egentlig perfekt og koster ikke for mye.

Annet lokale så går prisen veldig mye opp - hvis jeg finner noe.

Tror jeg prøver å ommøblere bordene for å se

Skrevet

Skriver fra mobil og blitt litt auto correcta.

Ja må dekke alt alene. Skal søke særtilskudd men ikke sikkert jeg får så mye dekket av det uansett.

Viktigere å få dekket deler av reguleringen til sønnen min

Om de er så nye i din sønns liv, så hadde jeg nok latt det være.

Si det som det er at du gjerne ville hatt alle der, men at det er sprengt kapasitet.

Sønnen din kan jo og ta med seg kaker og gå på besøk dit dagen etter? Eller du inviterer dem hjem på restelag? Det er vanlig her vi bor hvertfall, men så er Vestlandet kjent for å ha altfor mange kaker 😂

Situasjonen hadde vært en annen om disse menneskene hadde vært i livet hans i en lang periode.

Skrevet

Si det som det er at du gjerne ville hatt alle der, men at det er sprengt kapasitet.

Sønnen din kan jo og ta med seg kaker og gå på besøk dit dagen etter? Eller du inviterer dem hjem på restelag? Det er vanlig her vi bor hvertfall, men så er Vestlandet kjent for å ha altfor mange kaker 😂

Situasjonen hadde vært en annen om disse menneskene hadde vært i livet hans i en lang periode.

Ser jeg har misoppfattet det litt..

Inviter stebestefar, men den resterende familien er ikke nødvendig 😊

Skrevet

Ste bestefaren har hatt min sønn på Facebook i par år og fulgt med på han der og gjennom tanta.

Ste oldeforeldrene , spesielt ste oldemoren har alltid fulgt med på han.

Hun er som oldemødre skal være.

Bok der fødselsdato og all primær info er skrevet ned, vist konfirmasjonsdatoen ++

De er fantastiske mennesker og jeg er helt rørt over den kjærligheten de føler for min sønn. Sønnen min er utrolig heldig som har så mange gode mennesker i livet sitt.

Vurderer om jeg eventuelt for presset sammen slik at ste bestefaren og ste oldemoren og ste oldefaren får plass.

Ønsker de virkelig i livet til sønnen min, selv om den biologiske faren tok det valget han tok i sin tid.

Skrevet

Vanskelig å invitere de til kaffe / restelag for de bor ca 8 timer unna

Skrevet

Vi har allerede sårbar kapasitet på lokalet.

Invitasjonene har allerede gått ut før ste familien på faren sin side ble involvert i min sønns hverdag.

Vanskelig å finne lokale her, kan ikke trekke tilbake invitasjoner heller.

Men veg ikke hvordan jeg skal få plass til 8 personer til når vi allerede har presset inn 5 personer.

Må nok en tur på lokalet igjen til uka og prøve å finne en god måte å plassere bordene på så alle får plass...

Om innbydelsene hadde gått ut før ste-bestefarfamilien ble involvert i livet til barnet, er jo kontakten forholdsvis ny, om du ikke sendte ut invitasjonene for mange år siden.  Jeg ser at du lenger nede skriver at noen har hatt han som venn på Facebook og følger med ham der.  Men det å ha noen på Facebook har da ingenting med forhold i det virkelige livet å gjøre.

Jeg synes det er rart om stebestefar ikke er invitert sammen med bestefor.  Ellers vil jeg synes det er rart å involvere folk som har hatt kontakt med ungene så kort tid, og kanskje lang tid også om det dreier seg som familien til en stebestefar.  Det er mange som har et godt forhold til mine unger, men de blir ikke inviteret i konfirmasjonen likevel.

Skrevet

Om innbydelsene hadde gått ut før ste-bestefarfamilien ble involvert i livet til barnet, er jo kontakten forholdsvis ny, om du ikke sendte ut invitasjonene for mange år siden. Jeg ser at du lenger nede skriver at noen har hatt han som venn på Facebook og følger med ham der. Men det å ha noen på Facebook har da ingenting med forhold i det virkelige livet å gjøre.

Jeg synes det er rart om stebestefar ikke er invitert sammen med bestefor. Ellers vil jeg synes det er rart å involvere folk som har hatt kontakt med ungene så kort tid, og kanskje lang tid også om det dreier seg som familien til en stebestefar. Det er mange som har et godt forhold til mine unger, men de blir ikke inviteret i konfirmasjonen likevel.

Er komplisert grunn for hvorfor de ikke har hatt kontakt men vet de harvet stort ønske å være en del av livet hans.

Skrevet

hadde kun tatt stefars familie, hvis ikke gutten har veldig god kontakt med de andre, hva vil gutten selv ?

Skrevet

Jeg hadde forklart at konfirmasjonen var planlagt for lengst og at du gjerne skulle invitert dem, men at det nå desverre ikke er mulig pga plass. Så kan du heller invitere de alene på en hyggelig sammenkomst en annen helg. Alle bør forstå at det ikke alltid er mulig å få plass til flere så kort tid før.

Skrevet

Husk du kan søke om særtilskudd til konfirmasjonen av biofar.

Da regner nav ut hvor mye han skal dekke av utgiftene.

Kanskje du da har råd til å invitere de?

Anonymous poster hash: b8c48...5b3

Skrevet

Du kan f.eks lage barløsning med 30 cm plate langs en vegg eller langs vindu som er stablet på bruskasser, hvor barn og ungdom kan sitte. Ungdommer kan også sitte på et eget rom. Tenk kreativt, så får du plass til alle gjestene.

Anonymous poster hash: a8180...2d0
Skrevet

Beste løsningen for å få flest mulig inn i et lokale er å bruke smale bord.

Anonymous poster hash: 47c37...8d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...