Gå til innhold

Samboer bruker mye streng stemme og kjeft.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vårt barn er ikke flink til å sitte fint med bordet og kan være rampete som 3-4 åringer flest. Jeg synes det er ubehagelig. Husker min far kjeftet mye og det gikk ut over selvtillit og til og med forholdet vårt i dag. Jeg vil liksom ikke vise følelser til han, vet ikke hvorfor. Uansett , jeg gav beskjed om hva jeg tenker og kjefting og høy stemme. Jeg mener det er mulig å få samme resultat av å være konsekvent men rolig og ikke gi seg. Han mener jeg duller med barnet og at barnet gråter mye mer med en gang jeg er i nærheten. Hun kommer til meg fordi hun får det som hun vil med meg mener han. Hun gråter sårt når han kjefter og jeg er så fortvila. Han gikk til sine foreldre her en dag. Bare stakk under middagen... Da han kjeftet fordi barnet ikke ville spise, og jeg prøvde snakke rolig og komme med kompromiss og beholde husroen. Han er frustrert fordi jeg ikke kjefter også, men det byr meg i mot. Dette skaper stor splid mellom oss. Hva synes dere er bra fremgangsmåte for å få 4 åring til å lye og høre etter? 😥

Anonymous poster hash: eda24...fa6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjefting og høg stemmebruk funkar iallefall dårleg. Streng stemme må nok fram av og til. Elles eg har god erfaring med å forklare kvifor ein skal sitje fint med bordet, guten min som nettopp er blitt 5 greier iallefall mykje betre å høyre etter om han veit kvifor vi skal ha han til å sitje fint osb. Sjølv om han nok treng litt påminning iblandt😉.

Skrevet

Hva om du finner noen artikler om selvbilde, voksenrolle, kjefting osv. Kanskje han får opp øynene? Jeg er bv pedagog og jobber som førskolelærer i barnehage. Det beste for barn mener jeg er at forledre følger opp det de sier, kjeft hjelper ingenting, det beste er å være bestemt og konsekvent. Ville foresten aldri tvunget et barn til å spise. En ting er å smake på nye ting for å lære seg å like, men til og med det budre skje uten tvang. Her i huset får barnet middag, spiser det ikke står den fremme til neste måltid. Er barnet da sulten er det mulig å forsyne seg. Når barnet er større trenger ikke maten stå fremme lenger.

Anonymous poster hash: 1de3a...b4e
Skrevet

Er han en pappa du vil skal omgås barnet daglig? Kan det være at barnet hadde hatt det bedre uten at dere bor sammen, at du bedre klarer å gi barnet et godt selvbilde om han var helgepappa?

Skrevet

Hva om du finner noen artikler om selvbilde, voksenrolle, kjefting osv. Kanskje han får opp øynene? Jeg er bv pedagog og jobber som førskolelærer i barnehage. Det beste for barn mener jeg er at forledre følger opp det de sier, kjeft hjelper ingenting, det beste er å være bestemt og konsekvent. Ville foresten aldri tvunget et barn til å spise. En ting er å smake på nye ting for å lære seg å like, men til og med det budre skje uten tvang. Her i huset får barnet middag, spiser det ikke står den fremme til neste måltid. Er barnet da sulten er det mulig å forsyne seg. Når barnet er større trenger ikke maten stå fremme lenger.

Har du forslag til hvor jeg kan finne slike artikler? Han bruker desverre slike ting imot meg. " åja har du lest noe mer på nettet nå". Han mener ting er alt for pedagogisk Osv. Han vokste opp med kjeft og har det nok derifra. Er redd dette kan knekke oss fordi vi er så uenige .... Tror ikke en artikkel vil endre hans syn. Merker jenta begynner å kjefte tilbake... Når hun ikke får det som Hun vil , kan hun finne på å herme og lage kjefte stemme. Det er i denne alderen grunnlaget for selvtillit dannes er det ikke? Kjenner litt forakt for mannen for tiden 😲

Skrevet

Er han en pappa du vil skal omgås barnet daglig? Kan det være at barnet hadde hatt det bedre uten at dere bor sammen, at du bedre klarer å gi barnet et godt selvbilde om han var helgepappa?

Ønsker ikke gå fra han. Han er en god pappa også. Lærer barnet mye, tøyser og tuller, leker, er snill. Det er liksom kjeft han bruker for å disiplinere hvis du skjønner. Han kjefter når hun ikke lyer etter advarsler. Men, jeg mener høy stemme og kjeft ødelegger mer enn det gjør godt. Hi

Skrevet

Ja, det er ikke sikkert det ødelegger selvtilliten, men selvbildet. Selvbildet er hva man synes om seg selv og om man synes man er en person som er verdt å være glad i, en person som har det bra med den man er og er glad i seg selv. Selvtillit er om man tror man kan mestre en oppgave. 

Ja, det spørs om det hjelper med artikler da. Leste et par på nettet i går, skal se om jeg finner dem. Er også enig med han i at alt ikke skal være for pedagogisk. Altså, man skal kunne kjefte noe og heve stemmen i blant, om barnet har gjort noe som det visste var galt er det greit med irettesetting. Men å kjefte fordi et barn ikke spiser eller kjefte for ting barnet på forhånd ikke kunne vite er galt er noe helt annet. Kanskje det er en diskusjon du kan ta med han? Hva han kjefter for, og at dere blir enige om en felles vei. For en ting som i hvertfall ikke er bra er om den ene er klart for streng samtidig som den andre prøver å kompensere med å ikke gi konsekvenser eller ikke ha grenser, for barna har godt av grenser, bare man gir det på en god måte. Å kjefte fører ingen vei annet enn å knekke barnet, og barnet hører gjerne mindre etter, ignorerer kjeftingen pluss at annen irettesetting ikke går inn. Barn forstår ofte mye mer enn vi tror. Det er bedre å forklare dem hvorfor de voksne bestemmer slik de gjør og stå for det uten å heve stemmen. Det er ikke sikkert barnet er enig, men det er sunt å kunne få protestere, bare ikke det blir gitt etter for. 

Det virker forresten som mannen din sliter med å kontrollere sinne sitt, mer enn at han nødvendigvis mener det er en god oppdragerform, siden han stikker av midt under middagen. Kanskje han sier at han mener det er greit og også tenker det, fordi han reagerer slik automatisk, ikke gjennomtenk. Og man oppdrar gjerne som man selv har blitt oppdratt medmindre man er reflektert rundt det.

Skrevet

Barn kan utvikle spisevegring om det blir for mye mas/kjefting rundt spisesituasjoner, det er ikke ok.

Han må lære seg å si fra på en ok måte, han kommer lengre med snakking enn kjefting.

Barnet må også lære seg å høre etter, så kanskje en mellomting mellom deg og far hadde vært en løsning?

Anonymous poster hash: 8ef42...e00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...