Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #1 Skrevet 20. mai 2016 Jenta vår på 3 år trives veldig godt i barnehagen og er slett ikke glad for å bli hentet. Som oftest må vi lokke henne med og flere ganger må vi bære en skrikende unge under armen. Er redd de ansatte tror hun ikke vil hjem fordi hun ikke har det godt hjemme... Hva hadde dere tenkt? Anonymous poster hash: 99fff...186
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #2 Skrevet 20. mai 2016 Følger denne, hilsen hun som nettopp opprettet en "lik" tråd 😂👍 Anonymous poster hash: 10295...a25
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #3 Skrevet 20. mai 2016 Jeg hadde tenkt at det var en helt normal 2-3åring som tester grenser. Bare vær bestemt med barnet. Ikke dill/smisk/bestikk/lur barnet med deg bare fortell han/henne at nå skal vi hjem. Kle på og gå hjem. Ikke la barnet kontrollerer situasjonen. Du er voksen og bestemmer. men som sagt; helt normalt at barn protesterer på å bli hentet Anonymous poster hash: 8d917...94b
Superdolly Skrevet 20. mai 2016 #4 Skrevet 20. mai 2016 Jeg tror de barnehageansatte forstår mer enn som så altså . De har helt sikkert sett dette hundrevis av ganger, og forstår hvorfor det blir slik. For mine barn var det ille å bli avbrutt i leken når jeg hentet, men det hjalp dem å få et forvarsel. Derfor gikk jeg alltid og fant barnet først, med en gang jeg kom, og fortalte at nå blir du hentet. Så sa jeg at nå går jeg og pakker sekken din og når jeg kommer tilbake skal vi dra hjem. Barna fikk noen minutter til å avslutte leken, og alt gikk bedre. Men noen ganger blir det likevel skrik og hyl. Jeg tror helt ærlig at de ansatte har mer respekt for foreldre som tar med seg barna hjem tross protester, enn de som blir sittende og lirke og lokke og dille langt ut over stengetid.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #5 Skrevet 20. mai 2016 her går det det bare i perioder så da tror jeg de skjønner at han ikke har så ille hjemme Han har perioder der han skriker når han skal hjem men han har også perioder der han klamrer seg fast til meg levering å hylskriker etter meg. Har også hatt perioder der han løper mot meg å vil hjem med en gang han ser meg . Anonymous poster hash: 26464...592
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #6 Skrevet 20. mai 2016 Sånn holdt jenta mi på også en stund Ibsen alderen. Sto i bro i gangen eller i vogna... Og jeg jobbet i den barnehagen, skikkelig flaut 😂 Gikk over da 😝 Anonymous poster hash: 2646e...4d3
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #7 Skrevet 20. mai 2016 Hadde tenkt at det var helt normalt, og samtidig håpet på at du tok kontroll over situasjonen og tok med ungen kjapt ut😂Er alt for mange som diller og drar det ut. Anonymous poster hash: 8c3f3...600
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #8 Skrevet 20. mai 2016 😂😂😂 Neida, det er ikke noe negativt i ett barn som tør å hyle ut protester. Men gjør som i rådene over her, så går det nok over etterhvert. 😊😊😊 Det barnet som blir veldig stille, trist eller redd i blikket, gjør alt det får beskjed om stille og montont, over tid, uten å være av den typen. Da får jeg vondt i magen... ...og vi har en jobb å gjøre... Så neida, senk skuldrene, hehe. 😉😄😄😄 Anonymous poster hash: 19e1f...007
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #9 Skrevet 20. mai 2016 Det er helt normalt. Sånn har begge mine hatt det og 4 åringene er enda litt vanskelig og få med hjem, spessielt viss han holder på med noe kjekt men nå er det ikke sånn han griner. Men jeg også var redd for hva barnehagen tenkte men når jeg spurte fks datteren min om hvorfor hun ikke ville hjem så kunne det være fordi vi ikke hadde helt prikk lik dukkevogn, eller at jeg kom å hentet fordi da måtte hun gå hjem😂( hun hatet og gå å jeg hadde ikke lappen) sånne småting og i tillegg litt trøtt og sliten. Bra og vite at barnet trives i barnehagen 😊 Anonymous poster hash: b6926...990
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #10 Skrevet 20. mai 2016 Jobber i barnehage og dette skjer nesten daglig ☺ av og til 5/6 barn på samme dag som må bæres hylende ut av barnehagen. Tenker bare at det er godt at barna trives og har det kjekt hos oss ☺ Anonymous poster hash: 2f60a...bd3
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #11 Skrevet 20. mai 2016 Det er veldig vanlig. Og barna kan gjerne ha sagt ti minutter tidligere at de vil hjem og savner mamma/pappa men når foreldrene kommer blir de kostbare. Jeg er så takknemlig for dem som står på sitt og tar barnet under armen og går hjem. Det er slitsomt for alle når tiden dras ut. Anonymous poster hash: 06c0a...2ad
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #12 Skrevet 20. mai 2016 Slike perioder har jeg hatt med alle mine 5 barn Tror ikke de tilsette i barnehagen bryr seg nevneverdig. Ser at det er mange barn som er slik. Anonymous poster hash: 74cde...684
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #13 Skrevet 20. mai 2016 Så å la barnet få leke ferdig mens jeg henter tinga og venter 5 min ekstra er en uting? Jeg skal ta med barnet med makt og dra med meg en hysterisk unge ut hvis dette skal gjøres riktig? Dette skjønner jeg absolutt ikke logikken i. Hvorfor er dette så mye bedre en at når jeg henter kl 15 og ikke har dårlig tid lar henne avslutte leken i eget tempo? Anonymous poster hash: 3b1bc...66e
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #14 Skrevet 20. mai 2016 Så å la barnet få leke ferdig mens jeg henter tinga og venter 5 min ekstra er en uting? Jeg skal ta med barnet med makt og dra med meg en hysterisk unge ut hvis dette skal gjøres riktig? Dette skjønner jeg absolutt ikke logikken i. Hvorfor er dette så mye bedre en at når jeg henter kl 15 og ikke har dårlig tid lar henne avslutte leken i eget tempo? Anonymous poster hash: 3b1bc...66e Det er vel ingen som har sagt at man ikke kan vente i 5 minutter? Anonymous poster hash: a4704...fcd
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #15 Skrevet 20. mai 2016 tenker at dette er et barn som har hatt det kjekt. Så langt at det ikke foreligger bv sak eller observasjoner til en evt bv sak. Men stort sett så trekker jeg på smilebåndet når jeg opplever dette. Mange av dem som gråter så mye at en føler hjertet brister er og dem som ikke vil hjem. Er min erfaring.😊 Anonymous poster hash: 77b14...810
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #16 Skrevet 20. mai 2016 Det er vel ingen som har sagt at man ikke kan vente i 5 minutter? Anonymous poster hash: a4704...fcd Når svarene er at det håpes på at vi foreldre tok kontroll på situasjonen og tok barnet med kjapt ut... Samt at ikke lot barnet kontrollere situasjonen men tok barnet raskt under armen og gikk... Så tolker jeg det dithen at det ikke er rom for å la barna ta det i sitt tempo. Dette synes jeg er ufattelig trist. Jeg klarer på ingen måte å se hva problemet er ved at jeg står stille i døra og lar mitt barn avslutte leken så lenge dette er innenfor åpningstiden. Uavhengig om dette tar 2 eller 20 minutt. Anonymous poster hash: 3b1bc...66e
Mamma_til_2 Skrevet 21. mai 2016 #17 Skrevet 21. mai 2016 Det er veldig vanlig. Og barna kan gjerne ha sagt ti minutter tidligere at de vil hjem og savner mamma/pappa men når foreldrene kommer blir de kostbare. Jeg er så takknemlig for dem som står på sitt og tar barnet under armen og går hjem. Det er slitsomt for alle når tiden dras ut. Anonymous poster hash: 06c0a...2ad Hvorfor er det slitsomt?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2016 #18 Skrevet 21. mai 2016 Når svarene er at det håpes på at vi foreldre tok kontroll på situasjonen og tok barnet med kjapt ut... Samt at ikke lot barnet kontrollere situasjonen men tok barnet raskt under armen og gikk... Så tolker jeg det dithen at det ikke er rom for å la barna ta det i sitt tempo. Dette synes jeg er ufattelig trist. Jeg klarer på ingen måte å se hva problemet er ved at jeg står stille i døra og lar mitt barn avslutte leken så lenge dette er innenfor åpningstiden. Uavhengig om dette tar 2 eller 20 minutt. Anonymous poster hash: 3b1bc...66e For så lenge en "fremmed" står i døren vil alle de andre barna trekkes mot deg og leken som de var opptatt med før du kom er ødelagt. Om du trekker deg tilbake og sitter i garderoben mens du venter så kan du sitte der i en time for min del, men det spørs om barnet ditt syns det er greit at du går igjen. Å gi barnet barnet noen minutter er helt greit, men tenk på hva det gjør med resten av barnegruppa når si henger over dem å forstyrrer leken. Anonymous poster hash: 8d917...94b
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2016 #19 Skrevet 21. mai 2016 Når svarene er at det håpes på at vi foreldre tok kontroll på situasjonen og tok barnet med kjapt ut... Samt at ikke lot barnet kontrollere situasjonen men tok barnet raskt under armen og gikk... Så tolker jeg det dithen at det ikke er rom for å la barna ta det i sitt tempo. Dette synes jeg er ufattelig trist. Jeg klarer på ingen måte å se hva problemet er ved at jeg står stille i døra og lar mitt barn avslutte leken så lenge dette er innenfor åpningstiden. Uavhengig om dette tar 2 eller 20 minutt. Anonymous poster hash: 3b1bc...66e For så lenge en "fremmed" står i døren vil alle de andre barna trekkes mot deg og leken som de var opptatt med før du kom er ødelagt. Om du trekker deg tilbake og sitter i garderoben mens du venter så kan du sitte der i en time for min del, men det spørs om barnet ditt syns det er greit at du går igjen. Å gi barnet barnet noen minutter er helt greit, men tenk på hva det gjør med resten av barnegruppa når si henger over dem å forstyrrer leken. Anonymous poster hash: 8d917...94b
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2016 #20 Skrevet 21. mai 2016 For så lenge en "fremmed" står i døren vil alle de andre barna trekkes mot deg og leken som de var opptatt med før du kom er ødelagt. Om du trekker deg tilbake og sitter i garderoben mens du venter så kan du sitte der i en time for min del, men det spørs om barnet ditt syns det er greit at du går igjen. Å gi barnet barnet noen minutter er helt greit, men tenk på hva det gjør med resten av barnegruppa når si henger over dem å forstyrrer leken. Anonymous poster hash: 8d917...94b Hm her er de som regel ute når jeg henter, og så opptatt med å leke at de ikke enser meg engang. Hverken sønnen min eller noen andre. Må være noe jeg gjør galt da, siden de ikke er så opptatt av meg. Men er det greit at jeg venter en stund da eller? Anonymous poster hash: f8452...8eb
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2016 #21 Skrevet 21. mai 2016 Du blir jo automatisk observatør av de andre barnas adferd, og ikke alle foreldre liker det. I tillegg må det virke svært hemmende på de ansatte at du skal stå og glo i evigheter og vente til ungen er " klar". Hva om han aldri blir klar, hva gjør du da? Anonymous poster hash: 99fff...186
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2016 #22 Skrevet 21. mai 2016 Hm her er de som regel ute når jeg henter, og så opptatt med å leke at de ikke enser meg engang. Hverken sønnen min eller noen andre. Må være noe jeg gjør galt da, siden de ikke er så opptatt av meg. Men er det greit at jeg venter en stund da eller? Anonymous poster hash: f8452...8eb Ja ute er det helt greit å vente, det forstyrrer ikke på samme måte som inne. MEN jeg syns helt ærlig 20 min er veldig lenge. Hva skjer den dagen du plutselig har dårlig tid? Du legger opp til en vane som er ganske unødvendig både for deg og barnet. Vi har faktisk foreldre som ikke klarer å komme seg ut til stengetid fordi de lar barnet styre tempoet på alt. De lar barnet skifte klær fra innerst til ytterst i garderoben fordi "hun ville ikke ha på rosa truse..." Mor ser ikke at dette ikke har noen ting med trusen å gjøre, kun at barnet vil bestemme/se hvor langt strikken kan dras. Om du står og venter 10 min den dagen det er vannlek slik at barnet får avslutte leken er det helt greit, men om du daglig må vente 20 min på barnet ditt, tenker jeg at det er på tide at du tar kontrollen. Barn trenger trygge tydelige foreldre som tar kontrollen og viser hvordan ting skal være. Barn trenger rutiner. "Når mor henter, betyr det at jeg må si hadde til vennene mine og gå hjem. Det betyr ikke at jeg kan leke videre så lenge jeg vil mens mamma står og venter til jeg bestemmer at det er på tide å gå..." Anonymous poster hash: 8d917...94b
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2016 #23 Skrevet 21. mai 2016 Ja ute er det helt greit å vente, det forstyrrer ikke på samme måte som inne. MEN jeg syns helt ærlig 20 min er veldig lenge. Hva skjer den dagen du plutselig har dårlig tid? Du legger opp til en vane som er ganske unødvendig både for deg og barnet. Vi har faktisk foreldre som ikke klarer å komme seg ut til stengetid fordi de lar barnet styre tempoet på alt. De lar barnet skifte klær fra innerst til ytterst i garderoben fordi "hun ville ikke ha på rosa truse..." Mor ser ikke at dette ikke har noen ting med trusen å gjøre, kun at barnet vil bestemme/se hvor langt strikken kan dras. Om du står og venter 10 min den dagen det er vannlek slik at barnet får avslutte leken er det helt greit, men om du daglig må vente 20 min på barnet ditt, tenker jeg at det er på tide at du tar kontrollen. Barn trenger trygge tydelige foreldre som tar kontrollen og viser hvordan ting skal være. Barn trenger rutiner. "Når mor henter, betyr det at jeg må si hadde til vennene mine og gå hjem. Det betyr ikke at jeg kan leke videre så lenge jeg vil mens mamma står og venter til jeg bestemmer at det er på tide å gå..." Anonymous poster hash: 8d917...94b Ja, og i forhold til respekten for de andre barna syns jeg det er vanskelig med foreldre som står og følger med. Det er ikke rett ovenfor dem at du får med deg ting du ikke bør. Svært vanskelig å opprettholde taushetsplikten på en god måte. Anonymous poster hash: 8d917...94b
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2016 #24 Skrevet 21. mai 2016 Det er veldig vanlig. Og barna kan gjerne ha sagt ti minutter tidligere at de vil hjem og savner mamma/pappa men når foreldrene kommer blir de kostbare. Jeg er så takknemlig for dem som står på sitt og tar barnet under armen og går hjem. Det er slitsomt for alle når tiden dras ut. Anonymous poster hash: 06c0a...2ad Ja dette ser jeg også hele tiden. Senest i går var det en gutt som snakket om og gråt litt etter mamma når de andre barna begynte å bli henta, men da mamma kom derimot.... ja da var han kostbar. Ser også ofte de som har så gode venner i barnehagen og leker så godt at de ikke har tid til å dra hjem. Det er mer et tegn på at de tør å vise foreldrene sin vilje, en positiv ting når de sier ifra at de ikke vil hjem Anonymous poster hash: d6933...ec0
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2016 #25 Skrevet 21. mai 2016 Hvorfor er det slitsomt? Av så veldig mange grunner. Hele barnegruppas dynamikk endres ved at en foreldre er der. Vi er gjerne få ansatte på den tida og har opplegg for å gjøre det greit for barna som er igjen, det blir forstyrret. Enkelte barn takler dette svært dårlig og det blir vanskelig for dem. Det er slitsomt for oss å høre på et barn som drar tiden ut og en voksen som maser og gnåler. Det er fordtyrrende for alle, også for det barnet som får lov til å teste grenser hver dag. Jeg sier ingen steder at de ikke skal gi de fem minutt. Det er ingen problem å si at du går å henter tingene og at etterpå skal dere gå, evt at du henter lillebror først. Men når de da kommer tilbake og barnet får sutre og krangle seg til enda mer mens mor og lillebror flyr rundt og maser og ødelegger gruppedynamikken- det er da det er slitsomt. Anonymous poster hash: 06c0a...2ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå