Gå til innhold

Særoppgave i 5. Klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår holder på med særoppgave på skolen. Er det noen som har erfaring fra slike oppgaver for så unge elever? Hva skal vi egentlig forvente?

Skolen har satt av 2 mnd til arbeidet, der de skal gjøre ferdig et til to kapitler i uka, men de får bare en til to timer til å jobbe med oppgaven på skolen. Resten skal gjøres hjemme. Til slutt skal hovedtrekkene i oppgaven presenteres muntlig og den skal leveres både på papir og elektronisk. Elevene får ikke tilbakemeldinger fra lærer underveis annet enn på konkrete spørsmål.

Jeg synes det er veldig vansklig å vite hvor mye jeg skal hjelpe til. Hvor mye skal jeg som mor blande meg inn i kildebruk (det kreves fulle kildehenvisninger i eget vedlegg), hva som bør være med i et kapittel osv. Alle må skrive om et fylke og læreren har bestemt hvilke kapitler de skal ha med, men ikke konkret hva de skal ha med. Denne uken skal de for eksempel skrive et kapittel om tettsteder og et kapittel om historiske fakta.

Hvordan hjelper dere andre barna med slike store oppgaver?

Anonymous poster hash: bd0a6...90c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dæng, særemne om fylker hørtes drittkjedelig ut

Anonymous poster hash: d5743...9bf

Skrevet

Ikke tilbakemelding underveis? I løpet av to måneder? Høres veldig rart ut! Ville spurt læreren hva begrunnelsen for det er, ut i fra satsingen på vurdering for læring i norsk skole. Høres helt uforsvarlig ut, synes jeg. 

Anonymous poster hash: 44681...9b5
Skrevet

Jeg tenker du skal hjelpe til med å lære ham å trekke ut vesentlig informasjon. Velge ut hvilke informasjon osv. og selvsagt hvor man finner informasjon. Oppmuntre til bildebruk. Lære litt om oppsett osv.

Høres ut som en ganske omfattende oppgave for 5.klassinger, men jeg tror du skal vokte deg vel for å gjøre jobben for barnet.

Viktig at barnet gjør jobben selv, men med veiledning.

Her lærer de jo masse. Oppsett av sider, disponering, skriving osv.

Anonymous poster hash: 6f103...1c3
Skrevet

Skjedde noe lignende da jeg gikk på skolen, hvis jeg husker rett så gikk jeg i 5-6 klassen. Pappa gjorde oppgaven for meg i protest siden han mente opplegget var helt hull i hodet. Fikk beskjed om at jeg skulle presentere det som om at det var jeg som hadde laget det. Gjett om læreren klødde seg i hodet når jeg leverte en tykk bunke med papirer på pulten til læreren.. Kan forøvrig avsløre at det ble avslørt etter prosjektet og at det var siste året noe slikt prosjekt ble laget.

Anonymous poster hash: 725d0...6ad
Skrevet

Her har de en slik oppgave i 6.klasse. De må velge et land i Europa og skrive et særemne på minst 9 sider, helst rundt 12 sider. Oppgaven leveres elektronisk også printer læreren den ut og leverer den tilbake til eleven som et hurtighefte med tilbakemelding.

Jeg har vært gjennom dette to ganger (har en 6.klassing og en 9.klassing) for dette er et fast opplegg på skolen som alle må gjennom i 6.klasse.

Jeg har latt de skrive den helt selv, det er deres lekse og deres jobb. Men jeg har veiledet litt, når f.eks sønnen min skrev om idrett/sport og bare hadde en halv side om fotball, sa jeg at han kanskje skulle skrive et par kapitler om andre idretter også og sette inn et bilde av en kjent idrettsutøver fra landet. Jeg tipset han også om å hele tiden skrive ned hvor han hentet opplysningene sine fra sånn at han hadde det lett tilgjengelig når han på siste side skulle oppgi kildene sine.

De fikk i det hele tatt veldig liten hjelp på skolen, men mine gutter har kommet seg greit gjennom. Når de anså seg som ferdig leste jeg gjennom hele oppgaven sammen med dem, luket ut skrivefeil, rettet noen setninger som var bygd klønete opp osv. Vi gikk også gjennom utseende på den og fikk overskriftene med litt større bokstaver osv så det så pent ut.

Anonymous poster hash: 8fbb2...0f5
Skrevet

Super trening til de skal begynne på studier og må skrive oppgaver i eninga. Får trene seg med å jobbe dedikert med noe over en periode, fordype seg, sortere relevant/irrelevant informasjon, prioritere, formulere seg skriftlig osv.

Fylker var et relativt dølt tema da, men enkelt å finne og velge ut informasjon.

Anonymous poster hash: c6969...8e2

Skrevet

Disse oppgavene er fantastiske, mine unger har virkelig kost seg med dem, selv den av dem som ikke er noe glad i skolen i det hele tatt.  De har skrevet om et fylke i 5. klasse, land i Europa i 6.klasse og i 7. klasse er det land i resten av verden.  De hadde også ganske mange uker på seg.  Det er kjempegod læring på flere plan.  De lærer om et fylke (og egentlig om flere for oppgavene ble presentert for de andre til slutt), det er god skrivetrening, det er trening i å søke opp ting på nett og å samle informasjon og trekke ut det de synes er viktig.  Og de får en forsiktig trening i presentasjoner som det jo blir masse av på ungdomskolen. De som valgte å bruke Powerpoint fikk god trening i det også.

Vi voksne må blande oss minst mulig inn og bare godta at det vi synes er viktig, kanskje ikke er det som ungene synes er viktig.  Men de kan selvfølgelig få noen tips underveis.  Som f.eks om de skal skrive om byer og tettsteder, så kan de kanskje minnes på at Tromsø bør være med når de skriver om Troms eller at selv om du har hytte i Tvedestrand og det er den viktigste plassen for 5.klassingen, så er det kanskje en ide å ha med de andre byene også.  Ellers driter lærerne i hva vi foreldre kan om fylker i Norge og hvor gode vi er på å skrive om det.  Det er ingen konkurranse om å være best, men en noe de skal lære av.  Det er jo ingen som får karakterer heller, så det er egentlig bare noe som skal være kjekt for ungene å jobbe med.  Vi voksne skal være positive pådrivere.

Skrevet

Disse oppgavene er fantastiske, mine unger har virkelig kost seg med dem, selv den av dem som ikke er noe glad i skolen i det hele tatt. De har skrevet om et fylke i 5. klasse, land i Europa i 6.klasse og i 7. klasse er det land i resten av verden. De hadde også ganske mange uker på seg. Det er kjempegod læring på flere plan. De lærer om et fylke (og egentlig om flere for oppgavene ble presentert for de andre til slutt), det er god skrivetrening, det er trening i å søke opp ting på nett og å samle informasjon og trekke ut det de synes er viktig. Og de får en forsiktig trening i presentasjoner som det jo blir masse av på ungdomskolen. De som valgte å bruke Powerpoint fikk god trening i det også.

Vi voksne må blande oss minst mulig inn og bare godta at det vi synes er viktig, kanskje ikke er det som ungene synes er viktig. Men de kan selvfølgelig få noen tips underveis. Som f.eks om de skal skrive om byer og tettsteder, så kan de kanskje minnes på at Tromsø bør være med når de skriver om Troms eller at selv om du har hytte i Tvedestrand og det er den viktigste plassen for 5.klassingen, så er det kanskje en ide å ha med de andre byene også. Ellers driter lærerne i hva vi foreldre kan om fylker i Norge og hvor gode vi er på å skrive om det. Det er ingen konkurranse om å være best, men en noe de skal lære av. Det er jo ingen som får karakterer heller, så det er egentlig bare noe som skal være kjekt for ungene å jobbe med. Vi voksne skal være positive pådrivere.

Det er sikkert lærerikt, men det er neimen ikke enkelt å få noe ut av oppgaven. De færreste vet jo hva eg fylke egentlig er, for ikke å snakke om klima, næringsveier osv. Da er det ganske overveldende med en slik omfattende oppgave.

Skrevet

Det er sikkert lærerikt, men det er neimen ikke enkelt å få noe ut av oppgaven. De færreste vet jo hva eg fylke egentlig er, for ikke å snakke om klima, næringsveier osv. Da er det ganske overveldende med en slik omfattende oppgave.

Nå er ikke dette en test i forhåndskunnskap om temaet, men en trening i å søke etter kunnskap, plukke ut det relevante og presentere stoffet for andre.

En kjempefin oppgave.

Anonymous poster hash: d81aa...706

Skrevet

Skal si ting har endret seg jeg.. da jeg gikk i femte klasse skrev jeg særoppgave om undulater. Jeg tegnet mange fine undulater og skrev litt om genetikk, utfall av paring mellom ulike farger, litt om ernæring og om temming.. husker det såå godt :)

Anonymous poster hash: 49bd6...832

Skrevet

Nå er ikke dette en test i forhåndskunnskap om temaet, men en trening i å søke etter kunnskap, plukke ut det relevante og presentere stoffet for andre.

En kjempefin oppgave.

Hadde Vært litt enklere om de fikk skrive om noe mer konkret enn et fylke.

Skrevet

Hadde Vært litt enklere om de fikk skrive om noe mer konkret enn et fylke.

Det er da virkelig en konkret oppgave!

Skrevet

Det er da virkelig en konkret oppgave!

Nei, egentlig ikke.

Skrevet

Nei, egentlig ikke.

Hva er så abstrakt med den, da? Ved å tenke over hva du finner så komplisert kan du kanskje uforme noen "hjelpespørsmål" til femteklassingen?

Skrevet

Herregud. Da lærer de det sikkert underveis da. Er ikke poenget at de skal lære noe, ikke nødvendigvis at det skal være så enkelt?

Anonymous poster hash: c6969...8e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...