Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #1 Skrevet 20. mai 2016 Har en nær slektning som maler, og som har en drøm om å livnære seg som kunstner. Nå er hun uføretrygdet (psykisk), men tegner og maler mye. Det hun lager ser, med hånda på hjertet, ut som noe åtteåringen min kunne ha laget. Portretter i naivistisk stil, det er jo bare øy-øye-nese-munn, og grelle farger. Ser ofte ut som barnetegninger som har blitt klusset over. Hun holder utstillinger (private) som hun inviterer venner og familie til, og hun gir bort bilder ved enhver anledning - jul, bursdager, bryllup, konfirmasjoner, osv. Jeg må, med skam å melde, innrømmet at jeg har kastet flere bilder hun har gitt meg. Jeg har ikke plass til å lagre dem, og jeg vil virkeig ikke ha dem på veggen. Bor heldigvis et stykke fra hverandre, så hun er aldri hos meg. Nå er jeg invitert på utstilling igjen. Skal smile og si "veldig fint", men kommer til å føle meg som ei falsk merr. Og ja, jeg VET at mange store kunstnere aldri ble forstått av sin samtid, men tro meg, dette er ingen ny van Gogh! Anonymous poster hash: 442a8...d82
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #2 Skrevet 20. mai 2016 Hva var spørsmålet egentlig? Jeg tenker at noen som står henne nær burde være ærlig med henne og fortelle at hun ikke har så stort talent som hun tror. Ved å stille opp på utstillinger og beundre kunsten hennes og takke pent for hvert eneste bilde holder dere liv i illusjonen om at hun virkelig har talent. Blir litt som å sende din tonedøve sønn på idol, dama dummer seg jo loddrett ut og ingen sier ifra. Fint å male som en hobby, men hadde ikke bidratt til at hun fortsatte å dumme seg ut. Anonymous poster hash: 4cb3d...a3b
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #3 Skrevet 20. mai 2016 Hva var spørsmålet egentlig? Jeg tenker at noen som står henne nær burde være ærlig med henne og fortelle at hun ikke har så stort talent som hun tror. Ved å stille opp på utstillinger og beundre kunsten hennes og takke pent for hvert eneste bilde holder dere liv i illusjonen om at hun virkelig har talent. Blir litt som å sende din tonedøve sønn på idol, dama dummer seg jo loddrett ut og ingen sier ifra. Fint å male som en hobby, men hadde ikke bidratt til at hun fortsatte å dumme seg ut. Anonymous poster hash: 4cb3d...a3b Jeg er uenig med svaret over her. Hvis venninnen din sliter psykisk og er uføretrygdet ville jeg ikke trykket henne enda mere ned med å fortelle denne sannheten. Hvor mye har hun i livet sitt som holder henne oppe i hverdagen? Ikke ta fra henne gleden med å male! Men jeg ville kanskje ymtet frempå om at det ikke var høy nok kvalitet til å leve av som kunstner, og fortelle som sant er at det er vanskelig å livnære seg som kunstner når det er så mange kunstnere der ute. Anonymous poster hash: 285c4...5d0
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #4 Skrevet 20. mai 2016 Det må selvfølgelig sies med velvalgte ord som pakkes godt inn. For meg er det et større svik å ikke fortelle det, det er jo bare slemt. Anonymous poster hash: 4cb3d...a3b
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #5 Skrevet 20. mai 2016 Hva var spørsmålet egentlig? Jeg tenker at noen som står henne nær burde være ærlig med henne og fortelle at hun ikke har så stort talent som hun tror. Ved å stille opp på utstillinger og beundre kunsten hennes og takke pent for hvert eneste bilde holder dere liv i illusjonen om at hun virkelig har talent. Blir litt som å sende din tonedøve sønn på idol, dama dummer seg jo loddrett ut og ingen sier ifra. Fint å male som en hobby, men hadde ikke bidratt til at hun fortsatte å dumme seg ut. Anonymous poster hash: 4cb3d...a3b Det var ikke noe spørsmål, det var et hjertesukk. Nei, jeg tror ikke det er en god ide å fortelle henne dette, hun har ikke all verdens som holder henne oppe. Var jo derfor jeg sukket. Liker ikke å hykle, men finner ingen vei utenom. HI Anonymous poster hash: 58ac3...e94
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #6 Skrevet 20. mai 2016 Jeg er uenig med svaret over her. Hvis venninnen din sliter psykisk og er uføretrygdet ville jeg ikke trykket henne enda mere ned med å fortelle denne sannheten. Hvor mye har hun i livet sitt som holder henne oppe i hverdagen? Ikke ta fra henne gleden med å male! Men jeg ville kanskje ymtet frempå om at det ikke var høy nok kvalitet til å leve av som kunstner, og fortelle som sant er at det er vanskelig å livnære seg som kunstner når det er så mange kunstnere der ute. Anonymous poster hash: 285c4...5d0 Jeg kommer ikke til å fortelle henne at jeg synes kunsten hennes er noe møl. Hun har malt i alle år, og er jo klar over at hun ikke akkurat slår an. Hun har nærmere familie enn meg som har prvd å snakke med henne (mor), og da ble hun sint og mente at moren prøvde å knuse drømmene hennes. HI Anonymous poster hash: 58ac3...e94
Munja Skrevet 20. mai 2016 #7 Skrevet 20. mai 2016 Hun holder seg nok "flytende" med kunsten sin. Enhver form for kreativitet er godt for alle som sliter psykisk. Jeg synes hun er tøff som holder utstillinger. Du skal ikke se bort fra at hun vet at hun ikke er så flink, men følelsene hun legger i bildene sine rommer nok mer enn selve kunsten i seg selv. Enn så lenge (så lenge hun går på trygd) kan hun jo "leve av" kunsten sin, i det minste ha en følelse av at det er det hun gjør. Man skal aldri undervurdere følelsen andre har for å føle seg viktige i et samfunn som stadig krever mer og mer av de enkelte. Nå kan hun si, når mennesker (som de alltid gjør ved hver anledning)spør "hva jobber du som da?" Hun kan svare "kunstner", i stedet for å si at hun er på trygd. Dette gir nok mening for henne. Det gjør ikke så mye hva du velger å gjøre med kunsten hennes, så lenge du tar i mot med et smil, og anerkjenner henne Hun har gitt en liten del av seg selv, det er alltid hyggelig
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #8 Skrevet 20. mai 2016 Hun holder seg nok "flytende" med kunsten sin. Enhver form for kreativitet er godt for alle som sliter psykisk. Jeg synes hun er tøff som holder utstillinger. Du skal ikke se bort fra at hun vet at hun ikke er så flink, men følelsene hun legger i bildene sine rommer nok mer enn selve kunsten i seg selv. Enn så lenge (så lenge hun går på trygd) kan hun jo "leve av" kunsten sin, i det minste ha en følelse av at det er det hun gjør. Man skal aldri undervurdere følelsen andre har for å føle seg viktige i et samfunn som stadig krever mer og mer av de enkelte. Nå kan hun si, når mennesker (som de alltid gjør ved hver anledning)spør "hva jobber du som da?" Hun kan svare "kunstner", i stedet for å si at hun er på trygd. Dette gir nok mening for henne. Det gjør ikke så mye hva du velger å gjøre med kunsten hennes, så lenge du tar i mot med et smil, og anerkjenner henne Hun har gitt en liten del av seg selv, det er alltid hyggelig Tror du har helt rett. Og derfor kommer jeg ikke til å være annet enn støttende og si positive ting (prøver å finne ting å si som ikke er for mye løsn, som at hun har brukt fine farger), men jeg merker at jeg føler meg litt dåelig når jeg står og hykler for henne. HI Anonymous poster hash: 58ac3...e94
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #9 Skrevet 20. mai 2016 Ta en jesper juhl. "Ser ut som malingen din gir deg mye glede!" Anonymous poster hash: 04579...796
Superdolly Skrevet 20. mai 2016 #10 Skrevet 20. mai 2016 Ta en jesper juhl. "Ser ut som malingen din gir deg mye glede!" Anonymous poster hash: 04579...796 Synes dette var et godt forslag. Fokuser på dette i stedet for å lyve om malerienes kvalitet.
It's all about me Skrevet 20. mai 2016 #11 Skrevet 20. mai 2016 Tegninger som barn kan ha laget kan fort bli populært og gi et skikkelig levebrød. Bare se på Poul Pava sin kunst... Så la hun holde på hvis det gir henne glede, hun skader ingen med det. Kunst kan være hva som helst, og vi har alle forskjellige syn på hva som er fint. Men du kan derimot si at du kun kommer som støtte og at du har mer enn nok av hennes verker hjemme nå.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #12 Skrevet 20. mai 2016 Jeg tenker at du ikke skal knuse dette for henne. Jeg tenker samtidig at dere kanskje kan støtte opp om det med å gi henne f.eks. et malekurs "så hun kan utvikle seg" i gave! Hvem vet, kanskje hun finner en kunstform som du også liker! Det å si at du ikke har plass til mer, er selvsagt også en grei ide. Anonymous poster hash: 166f8...b1a
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #13 Skrevet 20. mai 2016 Tror du har helt rett. Og derfor kommer jeg ikke til å være annet enn støttende og si positive ting (prøver å finne ting å si som ikke er for mye løsn, som at hun har brukt fine farger), men jeg merker at jeg føler meg litt dåelig når jeg står og hykler for henne. HI Anonymous poster hash: 58ac3...e94 Blir som på Friends når gjengen skulle "skryte" av et av Joeys nye skuespill 😆 Anonymous poster hash: d40c7...b4a
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #14 Skrevet 20. mai 2016 Jeg tenker at du ikke skal knuse dette for henne. Jeg tenker samtidig at dere kanskje kan støtte opp om det med å gi henne f.eks. et malekurs "så hun kan utvikle seg" i gave! Hvem vet, kanskje hun finner en kunstform som du også liker! Det å si at du ikke har plass til mer, er selvsagt også en grei ide. Anonymous poster hash: 166f8...b1a Hun har faktisk noe kunstutdannelse. Et malekurs ville hun tatt som en ren fornærmelse. Jeg tror faktisk hun kan bedre enn det hun lager, men hun insisterer på denne stilen. Har en gang sett et naturalistisk bilde hun lagde som en skoleoppgave, og det var overraskende bra! HI Anonymous poster hash: 58ac3...e94
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #15 Skrevet 20. mai 2016 Blir som på Friends når gjengen skulle "skryte" av et av Joeys nye skuespill Anonymous poster hash: d40c7...b4a Må innrømme at jeg har tenkt på Phoebes sang HI Anonymous poster hash: 58ac3...e94
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #16 Skrevet 20. mai 2016 La henne bruke kunsten. Selv om ikke du får noen glede av det, så kan jo hun få det uten at du skal ødelegge? Megge. Anonymous poster hash: 34016...759
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #17 Skrevet 20. mai 2016 Syns ikke du skal si noe annet enn at du er glad hun er så kreativ og finner glede i å male/tegne, men at det er synd det er så vanskelig å leve av det. Det er utrolig mange flinke folk der ute, som aldri får gjort noe med kunsten sin. Men hun får jo bare stå på da... Det er jo ikke sikkert hun har råd til å gi andre gaver enn det hun har laget selv heller? Hvis du syns du MÅ si noe så si at det ikke er helt din stil, at du ikke helt skjønner kunsten. Men ikke si at det er dårlig. Anonymous poster hash: 8f6a1...8bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå