Gå til innhold

Matematikkhjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke finne svaret på den siste der og hva jeg skal gange og plusse med hverandre for å få riktig svar...

Anonymous poster hash: cd0ec...33d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I en bolle ligger det mange hasselnøtter med skall. Vi regner med at 10% av alle hasselnøttene er dårlige. Vi trekker tilfeldig 3stk og knekker de.hva er sannsynligheten for at minst en av nøttene er dårlige?

Skrevet

Jeg er ikke noe mattegeni, men tenker at hvis du trakk 10 nøtter så var sjansen for at du skulle trekke en dårlig nøtt god. Hvis man setter det til 100 % så tenker jeg at når du bare skal trekke 3 nøtter så er det bare 33,3 % av den sjansen for at du treffer en dårlig nøtt.

Tankegangen tror jeg er riktig - men spør meg ikke hvordan du setter opp regnestykket ;)

Anonymous poster hash: 3673d...158
Skrevet

Svaret skal bli 0.44 så du har nok ikke riktig tankegang her nei :P

Skrevet

Anbefaler deg videoene på Youtube av khan academy. Der vil du virkelig få hjelp til å forstå det meste :)

Anonymous poster hash: 65d06...3f6
Skrevet

Anbefaler deg videoene på Youtube av khan academy. Der vil du virkelig få hjelp til å forstå det meste :)

Anonymous poster hash: 65d06...3f6

Takk for tips :) Jeg skjønner det aller meste ut i fra boka, men dette med sannsynlighet er litt vanskelig å tenke logisk :P

Skrevet

"svaret skal bli 0,44" hva da? prosent? det er i hvert fall ikke riktig ;)

hvis du trekker 1, er det 1/10 sjanse for en dårlig. trekker du 2, er det 2/10 og 3, 3/10. hvis du plusser alle disse blir det 6/10 sjanse og 6 delt på 10 = 0,6, altså 60 % sjanse for å trekke en dårlig

det virker fr lett forresten.. sikkert noe jeg har glemt.. men var sånn jeg tenkte

Anonymous poster hash: 6aeea...6e5
Skrevet

I en bolle ligger det mange hasselnøtter med skall. Vi regner med at 10% av alle hasselnøttene er dårlige. Vi trekker tilfeldig 3stk og knekker de.hva er sannsynligheten for at minst en av nøttene er dårlige?

Egentlig en oppgave som ikke kan løses uten å vite hvor mange hasselnøtter man har, fordi dette er en situasjon der sannsynligheten endrer seg ettersom man trekker ut nøtter... Men siden oppgaven er formulert som den er, må man gå ut fra at sannsynligheten for at en nøtt er dårlig er lik hele tiden.

Da må du ta 1 - sannsynligheten for at ingen av de tre nøttene er dårlige, dvs 1 - 0,9^3=1-0,729 = 0,271.

Så svaret kan ikke være 0,44, med mindre det er noen opplysninger du har  utelatt.

Anonymous poster hash: 40bca...d96

Skrevet

"svaret skal bli 0,44" hva da? prosent? det er i hvert fall ikke riktig ;)

Hvorfor svare så bastant når du åpenbart ikke vet? 0,44 vil være en helt korrekt måte å oppgi sannsynlighet på. Det vil tilsvare 44%.

Skrevet

Hvorfor svare så bastant når du åpenbart ikke vet? 0,44 vil være en helt korrekt måte å oppgi sannsynlighet på. Det vil tilsvare 44%.

Men det er jo fortsatt feil svar 😂🙈

Anonymous poster hash: 95eb1...243

Skrevet

Men det er jo fortsatt feil svar 😂🙈

Anonymous poster hash: 95eb1...243

Skrevet

Gitt at det er veldig mange nøtter i bollen, kan du finne ut hvor stor sans det er for å få bare nøtter som ikke er dårlige, og så trekke det fra 100% (1).

0,9*0.9*0.9=0.729

1-0.729=0.271=27,1%

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...