Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #1 Skrevet 19. mai 2016 Bor i en nynorsk kommune og har en førsteklassing til høsten så nå må vi velge mål til ungen. Vi vet det blir en bokmålsklasse og en nynorskklasse. Vi foreldre skriver begge bokmål og liker egentlig ikke nynorsk så godt. Greien er bare at bokmålsklassen blir mye større enn nynorsk. Og i tillegg kjenner barnet vårt flere i nynorsk egne i bokmål. Så.... mitt spørsmål er; dere som selv har hatt nynorsk i grunnskolen, er dere glad for det i dag? Har dere noen for eller motargumenter for nå å velge nynorsk? Anonymous poster hash: 2af8f...1ec
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #2 Skrevet 19. mai 2016 Ja, jeg er veldig jeg hadde nynorsk. Bokmål lærer man seg jo uansett så jeg synes selv jeg har hatt en fordel der. Nå i voksen alder skriver jeg bokmål, men mange fra klassen min skriver nynorsk fortsatt. Anonymous poster hash: 75bae...045
ulydia Skrevet 19. mai 2016 #3 Skrevet 19. mai 2016 Sjølvsagt vel du nynorsk! Du har jo ingen gode argument for å velje bokmål, anna enn dei negative følelsane dine. Det rasjonelle er å velje mål mtp. klassestorleik, kven som skal gå i klassen og at det er ein stor fordel å ha nynorsk som hovudmål seinare(mtp. sidemålsopplæring m.m.).
☆☆☆ Skrevet 19. mai 2016 #4 Skrevet 19. mai 2016 Bokmål lærer ein automatisk, medan ein er for lite eksponert for nynorsk til å bli god i det som sidemål utan arbeid. Dei fleste eg kjenner med nynorsk som hovudmål er like gode i bokmål, medan mange med bokmål som hovudmål slit sjølv med å lese nynorsk og kan ikkje skrive på målforma i det heile. Unntak finst jo i begge leirar, men dette er tendensen eg ser.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #5 Skrevet 19. mai 2016 Jeg hadde valgt bokmål... nynorsk brukes så ekstremt sjelden skriftlig at jeg syns det er mye viktigere at man får et godt og solid skriftlig grunnlag i bokmål. Det er ytterst få yrker der det er krav om nynorsk - det gjelder vel egentlig bare i offentlige brev, der man har mottatt brev på nynorsk at svaret også skal være på nynorsk så vidt meg bekjent... Anonymous poster hash: ac6fb...837
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #6 Skrevet 19. mai 2016 Velg nynorsk!! Du sparer ungen selv for mye styr med å lære nynorsk på u.skolen. Bokmål kommer inn uansett. Helt klart en liten klasse med nynorsk, enn en stor med bokmål. Jeg bor i nynorskkommune selv, og er veldig bokmål, men siden jeg jobber som lærer i kommunen må jeg bruke nynorsk på jobb...og kunne ønske jeg hadde det naturlig i meg, er ganske vanskelig å sette seg inn i, slik at språket blir bra. Mine barn går i nynorskklasser i kommunen...det satt langt inne å velge det, men jeg er glad for det nå. 😊 Anonymous poster hash: d9d03...932
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #7 Skrevet 19. mai 2016 Bokmål selvfølgelig. Ingen trenger nynorsk og om 20-30 år er det borte for godt. Norsk er et lite språk som sliter nok å holde anglisismer utenfor, mange Nordmenn som ikke klarer skrive korrekt bokmål heller (sier bare å/og). Klassestørrelse og venner hadde vært uten betydning fordi det er tilfeldig, men valg mellom bokmål og nynorsk er en prinsippsak. Anonymous poster hash: 47517...749
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #8 Skrevet 19. mai 2016 Hadde helt klart valgt nynorsk. Han kommer til å ha en enorm fordel på ungdomsskole og vgs når han uansett må lære seg det. Han vil uansett eksponeres massivt for bokmål og lære seg dette også. Jeg bor i Oslo, men låner av og til bøker på nynorsk på biblioteket til barna mine, rett og slett for å få målformen inn med morsmelka og gjøre det enklere for dem senere. De synes nynorsk er kjempemoro. Også liker jeg nynorsk selv også da, og angrer på at jeg la det helt vekk da jeg gikk ut av videregående. Anonymous poster hash: d213d...3cb
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #9 Skrevet 19. mai 2016 Takk for svar! Er så i tvil. Jeg bruker selv nynorsk hele dagen i min jobb. Går veldig fint, men jeg liker det ikke. Må slå opp ord hele tiden. Bokmål er bare så naturlig og enkelt. Jeg ønsker vel egentlig en bekreftelse fra noen tidligere nynorskelever om at det er det riktige valget at barnet mitt vil score på å ha nynorsk og ikke slite med det i minst 7 år... Hi Anonymous poster hash: 2af8f...1ec
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #10 Skrevet 19. mai 2016 Veldig fornøyd med å ha hatt nynorsk i alle år med skolegang. Jeg har opplevd det som en stor fordel med tanke på språkforståelse og ordforråd, og ikke minst at det er lett å benytte begge målformer i jobbsammenheng. Både en fordel i forhold til å forstå norske dialekter, men også for å forstå andre språk siden grunnlaget er bredere. Bokmålet lærte vi via NRK sin teksting... Anonymous poster hash: fc734...36f
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #11 Skrevet 19. mai 2016 Velg bokmål. Nynorsk er utdøende. Anonymous poster hash: 54821...b81
Mia_73 Skrevet 19. mai 2016 #12 Skrevet 19. mai 2016 Når Noregs mållags argument nr 1 for behovet for nynorsk er at det er lovpålagt at det offentlige må kunne svare på nynorsk sier det vel det meste. Velg bokmål du.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #13 Skrevet 19. mai 2016 Jeg har hatt nynorsk og er kjempeglad for det. I dag bruker jeg stort sett bokmål selv, men jeg mestrer begge målformene like godt. Bokmål får man uansett gratis dersom man velger nynorsk, og det å mestre de to skriftspråkene i ung alder tror jeg er et fortrinn for språkforståelsen. Anonymous poster hash: 19649...00d
Vonfull Skrevet 19. mai 2016 #14 Skrevet 19. mai 2016 Velg nynorsk. Då meistrar ungen begge målføra utan problem på ungdomsskule og vgs.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #15 Skrevet 19. mai 2016 Jeg ville valgt nynorsk. Da vil barnet i praksis bli på en måte tospråklig. Det gir en mye større forståelse for hvordan språk er bygget opp, og gjøre det enklere å forstå og lære andre fremmedspråk siden. En annen sak er at nynorskklasser på noen skoler er nesten rent norskspråklige, mens bokmålsklassene kan ha overvekt av elever med andre morsmål. Her vi bor har ikke det noen betydning. Her er norsk totalt dominerende uansett. På skolen til mine nieser er det derimot godt over 50% utlendinger i bokmålsklassene. Det gir en del spessielle utfordringer som nynorskklassene slipper. Anonymous poster hash: 239b2...4c7
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #16 Skrevet 19. mai 2016 Eg hadde nynorsk i barne- og ungdomsskule sjølv. Ein kjempefordel! Bokmål fekk eg gratis, det kosta meg ikkje ein halv kalori å lære. Er i dag lærar i vgs, og ser kor dei slit, desse som har hatt bokmål som hovudmål i grunnskulen. Straks står eksamen i sidemål for døra, og sjølv om eg har hjelpt dei alt eg kan, så kjenner eg meg langt frå sikker på at alle kandidatane mine kjem til å greie eksamen. Med nynorsk som hovudmål i grunnskulen, men som sidemål i vgs, så ville dei hatt eit enormt fortrinn. Ergo: La barnet gå i nynorskklassa. Anonymous poster hash: 88add...3f1
ulydia Skrevet 19. mai 2016 #17 Skrevet 19. mai 2016 http://www.nrk.no/ho/nynorsk-gir-fordeler-1.8395624 http://www.aftenposten.no/kultur/Ny-forskning-antyder-at-nynorsk-gjor-deg-smartere-124322b.html http://forskning.no/pedagogiske-fag-skole-og-utdanning/2014/07/nynorsken-gjer-elevane-i-sogn-og-fjordane-flinkare http://forskning.no/2015/08/er-nynorskelever-smartere http://forskning.no/content/kognitive-fordelar-med-nynorsk Og så vidare...Eg kunne ha fortsett med å pepre deg med rasjonelle og logiske argument for å velje nynorsk. Og sjølvsagt vil ikkje barnet ha negative følelsar overfor sitt eige hovudmål...! (http://www.nynorskklasse.no/index.cfm?path=10307) Det er vel ingen som er gladare i skriftspråket sitt enn nynorskfolk?! <3
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #18 Skrevet 19. mai 2016 Jeg hadde valgt bokmål... nynorsk brukes så ekstremt sjelden skriftlig at jeg syns det er mye viktigere at man får et godt og solid skriftlig grunnlag i bokmål. Det er ytterst få yrker der det er krav om nynorsk - det gjelder vel egentlig bare i offentlige brev, der man har mottatt brev på nynorsk at svaret også skal være på nynorsk så vidt meg bekjent... Anonymous poster hash: ac6fb...837 Brukast ekstremt sjelden? I ein nynorskkommune?? På kva planet bur du eigentleg? Hi: Ville uten tvil valt nynorsk, som fleire andre seier her; bokmål får du inn alle andre stader, har barnet nynorsk som hovudmål er det større sjangs for å bli god i begge mål Anonymous poster hash: 8dba2...db9
Mikako Skrevet 19. mai 2016 #19 Skrevet 19. mai 2016 Vel nynorsk! :-) Eg har 17 års nynorsk skulegong bak meg, og har enno ikkje funne det upraktisk. Nynorsk er på alle måtar eit levande språk, og kan brukast like godt som bokmål i alle situasjonar. Dessutan kjem bokmålet gratis. Born har godt av å meistre fleire språk, og særleg av dei vi har i vårt eige land. Sjansen for å meistre både nynorsk og bokmål aukar med nynorsk som hovudmål, grunna skeivfordelinga i eksponering. Heia nynorsk!
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #20 Skrevet 19. mai 2016 Jeg hadde valgt nynorsk. Jeg er fra østlandet, så kun hatt nynorsk på ungdomsskolen og så vidt i norsken på vg3. Så jeg har ikke den erfaringen du søker. Anonymous poster hash: 4eb15...fe5
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #21 Skrevet 20. mai 2016 Jeg hadde valgt nynorsk. Jeg er fra østlandet, så kun hatt nynorsk på ungdomsskolen og så vidt i norsken på vg3. Så jeg har ikke den erfaringen du søker. Anonymous poster hash: 4eb15...fe5 At du så vidt hadde nynorsk i VG3 på vgs burde du klandre skulen din for. I vgs skal ein ha sidemål alle tre åra. Dessutan er du på viddene når du sett likheitsteikn med Austlandet og bokmål. Eg er òg østlending, og hadde nynorsk som hovudmål. Det finst mange nynorskkommunar på Austlandet. Anonymous poster hash: 88add...3f1
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #22 Skrevet 20. mai 2016 At du så vidt hadde nynorsk i VG3 på vgs burde du klandre skulen din for. I vgs skal ein ha sidemål alle tre åra. Dessutan er du på viddene når du sett likheitsteikn med Austlandet og bokmål. Eg er òg østlending, og hadde nynorsk som hovudmål. Det finst mange nynorskkommunar på Austlandet. Anonymous poster hash: 88add...3f1 Mange? Hvilke kommuner? Jeg gikk yrkesfag, var ikke nynorsk der. Anonymous poster hash: 4eb15...fe5
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #23 Skrevet 20. mai 2016 Eg jobbar som norsklærar i VGS og ser at det er stor skilnad mellom dei av elevane mine som har hatt nynorsk som hovudmål og dei som har hatt bokmål. Jamt over er dei med nynorsk flink både i nynorsk og bokmål, medan bokmålselvane er gode i bokmål, men slit med nynorsk. Det er ikkje noko problem for nynorskelevar å skrive bokmål, dei lærar det uansett, det er verre andre vegen. Anonymous poster hash: eb2b1...085
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #24 Skrevet 20. mai 2016 Er det virkelig noen som bryr seg om karakteren i nynorsk/sidemål? Tenk på alle årene en må lide seg gjennom rar lesing og uforståelig språk kun fordi det gir fordel i de få timene man har sidemål. Jeg hadde nynorsk hele barneskolen og bor i en nynorskkommune. Har aldri hatt bruk for nynorsk. Ungene leser og hører bokmål hele dagen, hvorfor gjøre det vanskelig for dem med å måtte lære å lese noe helt annet? Å måtte gjette og lete etter vanskelige ord på bokmål istedenfor å bruke de orda som er naturlige. Gå en tur på biblioteket og se hvor mye nynorskbøker de har der. Det er viktig at barn leser bøker på sitt "språk" og da bør de også lese bøker på nynorsk. I min kommune er det blitt halvt om halvt med bokmål og nynorsk så det er like mange klasser og elever. I nabokommunen klarer de ikke få til bokmålsklasser pga rektor motarbeider og ingen tør ta barna fra en stor klasse til en liten (må ha 10 eller15 elever). Anonymous poster hash: 02970...68a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå