Gå til innhold

Amming, flaske, grøt og kopp... Blir så forvirret!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg delammer mini på litt over 4 mnd. Han får 200-250ml MME i døgnet pga jeg har litt lite melk på kveldstid. I tillegg får han 1 liten porsjon med grøt midt på dagen (tilsv. "Smaksporsjon" i mengde, 2 SS grøtpulver+vann+litt mme og 1 ts sviskemos). Ammer før han får grøtporsjonen og han får litt vann på flaske underveis og etter grøten, men ikke mye han drikker (syns ikke vann er særlig godt enda :P ). Både innføring av fast føde og vann er etter anbefaling fra HS og har ikke noe med sult eller næringsbehov å gjøre enda, er bare for å bli vandt til det..

Nå får jeg spørsmål om ikke han drikker av kopp eller tutekopp enda... Min første tanke var..hææ? Allerede?

Syns det er litt tidlig... Jeg vil jo gjerne fortsette å amme mest mulig frem til 6 mnd selvom jeg ikke kan fullamme, og er redd tutekopp eller kopp bare gjør at han mister fortere interressen for pupp.. Er jo mye "treigere" å die.. Ønsker også å amme etter 6 mnd selvom han har behov for mer. Hatt litt trøbbel med amming etter vi begynte gi mme, men det går bedre nå.

Så hvordan har dere andre gjort dette med innføring av fast føde og koppdrikking? Andre som kan si noe om hvor mye og når på døgnet deres babyer har fått/får mat på den alderen?

Det er min første og jeg føler jeg fortsatt har null peiling på hvordan vi skal legge opp døgnet... Grøten og MME får han til faste tider men ellers ammer jeg ofte og til ulike tidspunkt fra dag til dag.. Det samme gjelder søvn, noen ganger sover han kort om gangen men ofte, andre dager får han heller et par-tre lengre soveperioder og er våken lengre mellom hver.. Han sovner for natten ca kl 21 og våkner rundt kl 3 for mat, og sover da til 07-0730. Etter at jeg da har ammet i senga døser vi en halvtime før vi står opp.

Anonymous poster hash: 6e91f...a2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi starta med sånn kopp med sugerør som kjøpes på kiwi bl.a. Tok laaang tid før han skjønte noe av tutekopp, var nok over året.

Anonymous poster hash: d18fc...701
Skrevet

Det er da ingen grunn til å begynne med kopp enda! Tror mine var 6-9 mnd før vi prøvde oss på det. Slapp av og følg magefølelsen!

Anonymous poster hash: b5461...709

Skrevet

Er ikke noe hast med kopp. Jeg tror ikke vi brukte det før hun var over året. Flaske holder fint! 

OG du bør fortsette å amme til alle måltider. Det gjør at produksjonen går opp. Det er mindre melk på kvelden. Den er derimot feitere. Det gjør at barnet sover lengre/bedre.

Amme gjerne til barnet er to år. Selv om det etterhvert bare er en gang om dagen på slutten, så er det gull verdt for barnet!

Anonymous poster hash: f4009...398
Skrevet

Takk dere :) føler jeg har fått litt bekreftelse på at det er ok å vente noen mnd til.. :) til siste som svarte: ja jeg ammer til alle måltid, og MME han får er fordelt på 1 liten og 1 "stor" flaske (rundt kl 17 og 20:30). Ammer før han får tilbud om flaske (og enkelte dager hopper vi over den første flaska pga han har virket tilfreds med kun morsmelk) :)

Vil som sagt ikke gjøre noe som kan ødelegge for ammingen. Skulle gjerne fullammet men det har jeg ikke kunnet siden han var 1 mnd, men ammer så mye jeg kan og glad for det :)

Hun som nå maser om at det er "på tide" å la han prøve å drikke av kopp er forøvrig en dame i familien som selv syns amminga var noe herk og hun var glad når hennes datter foretrakk flaske foran pupp for da var hun "kvitt det". Hun mente også at vi burde begynne med grøt til mini rett før han ble 3 mnd, for han virket sulten og hadde helt sikkert behov for det ;) (bare tull selvsagt, han var overhodet ikke sulten men jeg snakket for døve ører siden vi - nå når han har fått grøt - fikk høre at det var på tide siden han var såååå sulten før :P )

Anonymous poster hash: 6e91f...a2b

Skrevet

Husker ikke helt hvor gammel han var..6 mnd kanskje? Jeg fullammet til han begynte med smaksprøver av grøt rundt 4 mnd.

Brukt sånn avent drikkekopp som de selger i matbutikken. Det tok laaang tid før han drakk noe særlig vann altså... Ingen fare for forvirring her.

Anonymous poster hash: 0e6f7...aad

Skrevet

Vi fikk ikke inn grøt før ved 7,5 mnd vi..... Har skjønt at det er lurt med smaksprøver tidlig, og det gjorde vi, men det meste kom opp igjen bortsett fra fruktmos.

OG ikke noe problem med at hun var sulten heller. Sov allerede da 8-9 timer sammenhengende om natta. Det var visst også kjempefy fordi hun var pre- og dysmatur. MEN jaggu klarte vi ikke å få henne til å være normalvektig nesten utelukkende på morsmelk da hun var ett gitt! (pappaen bidro med å gi pumpemelk på flaske titt og ofte, men det var vel egentlig jeg som sto for det meste av akkurat den jobben da....)

Lytt til magefølelsen din. Har du en blid og fornøyd unge som legger på seg jevnt og trutt, så dropper du alt maset fra andre. Kos deg med babyperioden. Den varer ikke lenge!

Anonymous poster hash: f4009...398
Skrevet

Jeg tror vi startet med tutekopp da snuppa var 6-7 mnd, synes det er tidlig å tenke på det til en på 4 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...