Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #1 Skrevet 19. mai 2016 Jeg driver og undrer meg over... Det virker som det er så utrolig mange flere kvinner enn menn som er kronisk syke. Hører liksom "aldri" om menn som er det.. Hva er årsaken tror dere? Anonymous poster hash: d4a10...8c9
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #2 Skrevet 19. mai 2016 Hva slags kronisk sykdom snakker du om da? Pappaen min har bechterews, naboen har astma og migrene, pappaen til en av barnas venner har diabetes type 1, alle disse er kroniske sykdommer ihvertfall... Det er jo noen sykdommer det er flere kvinner enn menn som får, f.eks sjøgrens syndrom, men de fleste kroniske sykdommer rammer da begge kjønn. Anonymous poster hash: bd308...b3e
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #3 Skrevet 19. mai 2016 Jeg kjenner menn med hjertesvikt, ME, fibromyalgi, allergi og Beckdrew... Anonymous poster hash: 319cd...549
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #4 Skrevet 19. mai 2016 Hva slags kronisk sykdom snakker du om da? Pappaen min har bechterews, naboen har astma og migrene, pappaen til en av barnas venner har diabetes type 1, alle disse er kroniske sykdommer ihvertfall... Det er jo noen sykdommer det er flere kvinner enn menn som får, f.eks sjøgrens syndrom, men de fleste kroniske sykdommer rammer da begge kjønn. Anonymous poster hash: bd308...b3e Ja vettu, beklager. Jeg tenkte mer på litt psykiske lidelser. Og ME/fibromyalgi osv. Så lurer jeg på om dette er noe som rammer mest kvinner, eller om menn også får dette men på en måte biter tenna sammen. Jeg lurer endel fordi jeg syns det er så mange som klager over mennene sine her inne, og begynner da å tenke at de kanskje sliter men ikke tør å oppsøke hjelp og få disse diagnosene. Man hører veldig sjelden om at mannen er psykisk syk og er ufør pga det. Anonymous poster hash: d4a10...8c9
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #5 Skrevet 19. mai 2016 Kan det være før at kronisk syke ofte blir stigmatisert ergo snakker ikke menn så åpent om sin tilstand. Dette hår også på tillitsforholdet kvinner har med kvinner vs menn mot menn, kvinner har lettere for å snakke om sine lidelser enn menn. Vidre er det nærliggende å tro at siden kvinner har mer ansvar på hjemmefronten blir kronisk syke kvinner mer synlig enn kronisk syke menn. En tredje variabel er hvor stor terskelen er for å gå til lege. En kvinne som har mesteparten av jobben hjem samt en krevende jobb vil raskere gå til lege enn en mann som bare må fungere på jobb. Når alt dette er sagt så kjenner jeg menn som sliter med kroniske lidelser i variabel grad, alt ifra diabetes, hjerte, kroniske psykiske lidelser, FM og ME. De sykeste av dem jeg kjenner lever veldig isolerte ensomme lov pga sykdommen. Av kvinner jeg kjenner med kroniske lidelser er de åpne om sin tilstand og lever relativt aktive liv. Anonymous poster hash: 3a161...f6f
Luksusdyret Skrevet 19. mai 2016 #6 Skrevet 19. mai 2016 Tror noen av årsaker er: a - typiske "kvinneyrker" gir belastningsskader på kroppen, som hjelpepleier, sykepleier, rengjøringspersonell b - mange kvinner er dobbelt- og trippelarbeidende, som jobber 100 % og tar alt av hus og barn, mens mannen har bare jobb. Da blir man utbrent og får kroniske sykdommer, betennelser og andre reaksjoner fra kroppen på at man har kjørt seg for hardt
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #7 Skrevet 19. mai 2016 Psykisk sykdom er dessverre tabubelagt generelt. Psykisk sykdom hos menn er dessverre enda mer tabubelagt. Så det er godt mulig du kjenner flere slike menn eller har flere slike i ditt nærmiljø. Men utad kaller de det kanskje kroniske ryggplager, skadet seg etter en ulykke eller noe annet som er mer "akseptert". Anonymous poster hash: 610a0...df7
Luksusdyret Skrevet 19. mai 2016 #8 Skrevet 19. mai 2016 Ja vettu, beklager. Jeg tenkte mer på litt psykiske lidelser. Og ME/fibromyalgi osv. Så lurer jeg på om dette er noe som rammer mest kvinner, eller om menn også får dette men på en måte biter tenna sammen. Jeg lurer endel fordi jeg syns det er så mange som klager over mennene sine her inne, og begynner da å tenke at de kanskje sliter men ikke tør å oppsøke hjelp og få disse diagnosene. Man hører veldig sjelden om at mannen er psykisk syk og er ufør pga det. Anonymous poster hash: d4a10...8c9 Problemet er jo at mange kvinner blir nødt til å gjøre husarbeid til tross for kronisk sykdom, fordi mannen ikke gidder og det er "hennes" jobb. Da forventer de jo at mannen også gjør sitt selv om han er kronisk syk.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #9 Skrevet 19. mai 2016 Ja vettu, beklager. Jeg tenkte mer på litt psykiske lidelser. Og ME/fibromyalgi osv. Så lurer jeg på om dette er noe som rammer mest kvinner, eller om menn også får dette men på en måte biter tenna sammen. Jeg lurer endel fordi jeg syns det er så mange som klager over mennene sine her inne, og begynner da å tenke at de kanskje sliter men ikke tør å oppsøke hjelp og få disse diagnosene. Man hører veldig sjelden om at mannen er psykisk syk og er ufør pga det. Anonymous poster hash: d4a10...8c9 Psykiske lidelser tror jeg er temmelig likt fordelt mellom kjønnene. ME er det vel litt over 60% kvinner som får om jeg ikke husker feil. Men det du lurer på er da om det er en del udiagnotiserte menn med slike sykdommer? Det kan godt hende, menn er gjerne reddere for å gå til lege for å få hjelp enn det damer er..... Men jeg vet ikke. Anonymous poster hash: bd308...b3e
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #10 Skrevet 19. mai 2016 Tror nok det er ganske jevnt fordelt, men det synes mye bedre med kvinner fordi de a) snakker om det har andre "plikter" enn menn i heimen. Det er også en del ting til. Mannesykdommene blir som regel forsket på og man finner løsninger for dem. Damesykdommene er dessverre ikke så prestisjetunge. Anonymous poster hash: bc1a2...286
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #11 Skrevet 19. mai 2016 Kvinner har generelt sterkere immunforsvar enn menn, og blir derfor oftere rammet av autoimmune sykdommer. I tillegg kan nok stigmatisering av kronisk syke og psykisk syke slå sterkere ut på menn enn kvinner, slik at det er underrapportering. Anonymous poster hash: 1407e...b53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå