Gå til innhold

Jeg er b-menneske, og det ødelegger meg snart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så lenge jeg han huske har jeg vært sånn. I hverdagene klarer jeg ikke stå opp før jeg absolutt må, så vi har alltid litt dårlig til på morgenene. En dag i uken har jeg fri og da er barnet mitt hos far. Denne dagen sover jeg bort og våkner gjerne kun få timer før jeg må reise til bhg.

Jeg er så lei og skulle ønske jeg klarte å sprette opp om morgenene, i hverdager og helger. Men nei, jeg er så i koma at jeg våkner ikke skikkelig før jeg virkelig MÅ stå opp.. Sover over alarmer og alt.

Hva i all verden skal jeg gjøre? Hvordan skal jeg bli mer våken om morgenene? Jeg legger meg i 23-tiden hver dag, så jeg sitter jo ikke oppe hele natta heller.

Anonymous poster hash: e0d98...cb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikker på at det ikke er noe du mangler?

B12, D vitamin? Eller noe annet?

Skrevet

Jeg også, og melatonin har hjulpet meg veldig. Får det på resept.

Jeg tar det i 21-tida og er da trøtt nok til å klare å legge meg og sovne kl 22. Om jeg ikke tar det ligger jeg lys våken til 24-1 og er kjempetrøtt morgenen etter

Anonymous poster hash: 6c631...3eb

Skrevet

Og legg deg før kl 23, det kan hende du trenger mer søvn

Anonymous poster hash: 6c631...3eb

Skrevet

Jeg er lik som deg. Jobbet turnus før og det passet meg ypperlig. Nå jobber jeg hver dag fra 8-16 og det er pining på høyt nivå.

Om jeg så legger meg kl 21 så er jeg like trøtt på morgenen.

Føler ned deg og har ingen gode råd desverre. Noen er bare ikke laget for å sprette opp.

Anonymous poster hash: c719d...8ac

Skrevet

Hvis du klarer å legge deg kl. 23 er du egentlig ikke B-menneske 😏 Kl. 23 er altfor tidlig, selv om jeg er oppe 6.30. Jeg klarer bare ikke legge meg, og det blir ofte rundt 1. Er grusomt trøtt om morgenen og sover glatt til kl. 14-15 om jeg ikke må opp. Det hadde sikkert hjulpet masse om jeg hadde greid å sovne tidligere. Det er helt forferdelig å stå opp så tidlig. Jobbet turnus før og det var helt supert! Men den jobben var dessverre ikke kompatibel med barn, så jeg måtte bytte.

Anonymous poster hash: 54eb6...39f

Skrevet

Prøvd å lese på senga? Det gjør jeg, og da sovner jeg fort.

Skrevet

Har du prøvd å skrive søvndagbok? Hvor mye sover du egentlig?

Et B-menneske får ikke sove kl 23, det er tiden på døgnet de føler seg mest våkne. Høres mer ut som du har et ekstremt stort søvnbehov?

Det bør jo utredes. Kanskje har du søvnapné (nei, man må ikke være feit for å ha pustestopp i søvne), mangler noen vitaminer, har cøliaki e.l og derfor dårlig næringsopptak, allergier, lavt stoffskifte... Det er mye som kan gi søvnbehov altså.

Mitt råd er altså å skrive søvndagbok i to uker og be om legehjelp

Anonymous poster hash: b32a8...18e

Skrevet

Vil vel ikke kalle det b-menneske men enten har du store mangler av noe i kroppen.ellers så bør du ta deg i nakken og snu den dårlige vanen

Skrevet

Anbefaler å prøve melatonin. Det er fantastisk for meg fordi det gjør meg trøtt om kvelden. Men jeg er litt enig med de andre som skriver at er du ordentlig b menneske sovner du ikke kl 11 om kvelden. Hvis du sover fra 23 til kl 14 da du har fri er jo det 15 timer søvn. Det er ikke normalt.

Anonymous poster hash: e943d...73e

Skrevet

Jeg er B-menneske og det ideelle for meg er å sovne ca 01:30 og stå opp 10:30. Da fungerer kropp og hjerne best. Men jeg kan glatt forskyve det og legge meg senere, det er det jeg liker best ;)

Så, som andre her skriver, vil jeg ikke definere deg som B-menneske. Du bør egentlig få nok søvn, men om du mangler vitaminer/mineraler kan du føle deg sliten uansett søvnmengde. Har du en stressende hverdag?

Skrevet

Hvis du klarer å legge deg kl. 23 er du egentlig ikke B-menneske 😏 Kl. 23 er altfor tidlig, selv om jeg er oppe 6.30. Jeg klarer bare ikke legge meg, og det blir ofte rundt 1. Er grusomt trøtt om morgenen og sover glatt til kl. 14-15 om jeg ikke må opp. Det hadde sikkert hjulpet masse om jeg hadde greid å sovne tidligere. Det er helt forferdelig å stå opp så tidlig. Jobbet turnus før og det var helt supert! Men den jobben var dessverre ikke kompatibel med barn, så jeg måtte bytte.

Anonymous poster hash: 54eb6...39f

Jeg er over hodet ikke trøtt kl 23, jeg har tusen ting jeg skulle gjort sent på kvelden men jeg tvinger meg selv i seng. Har funnet noen teknikker som hjelper for å sovne fort, men ligger ofte våken veeeldig lenge.

Sover jeg få timer en natt er det jo ikke rart jeg er trøtt om morgenen, men jeg sliter med å stå opp uansett hvor mange timer søvn jeg får..

Hi

Skrevet

Har du prøvd å skrive søvndagbok? Hvor mye sover du egentlig?

Et B-menneske får ikke sove kl 23, det er tiden på døgnet de føler seg mest våkne. Høres mer ut som du har et ekstremt stort søvnbehov?

Det bør jo utredes. Kanskje har du søvnapné (nei, man må ikke være feit for å ha pustestopp i søvne), mangler noen vitaminer, har cøliaki e.l og derfor dårlig næringsopptak, allergier, lavt stoffskifte... Det er mye som kan gi søvnbehov altså.

Mitt råd er altså å skrive søvndagbok i to uker og be om legehjelp

Anonymous poster hash: b32a8...18e

Takk for gode tips, kanskje jeg burde ta en sjekk.

Jeg formulerte litt feil i hovedinnlegget, jeg sovner sjeldent kl 23, innimellom men sjeldent. Men jeg har blitt flink til å hvertfall gå å legge meg, selvom å legge seg kl 23 for meg føles som om jeg skulle lagt meg kl 19... Er liksom alt for "tidlig".

Som jeg skrev over så hjelper det meg ikke å sove så og så mange timer, å stå opp er et mareritt uansett..

Skrevet

Jeg er som deg, men jeg kommer meg ikke i seng før halv 2 og så kan jeg enda ligge våken noen timer. Jeg har prøvd mange teknikker og jeg kan ikke legge meg før kl 12 da våkner jeg ofte gjennom natten og sover utrolig lett.

Det føles så tungt og stå opp på morgenen jeg føler meg utrolig trøtt uansett hvor mange timer jeg sov. Vi står opp 06.30 hver morgen bortsett dra helger/ferier. Har jeg barnefri så kan jeg legge meg og sovne i 1-2 tiden å likevel sove til 2-3 tiden dagen etter og det er ikke sånn jeg våkner i mellom der, jeg sover som en stein og sover til og med igjennom alarmer. Det er utrolig trøttende og jeg misunner de som våkner og føler seg uthvilt og står opp på normal tid og får så mye mer ut av dagene.

Anonymous poster hash: a6fcb...b62

Skrevet

Har du snakket med legen om søvnsykdommer? Dersom du har sjekket at du ikke har mangler i kroppen.

Anonymous poster hash: 14dfe...14b

Skrevet

Har du snakket med legen om søvnsykdommer? Dersom du har sjekket at du ikke har mangler i kroppen.

Anonymous poster hash: 14dfe...14b

Nei det har jeg ikke. Men skjønner at jeg burde ta en tur til legen. Dette plager meg skikkelig. Jeg prøver virkelig å ta meg sammen, men er så trøtt om morgenen at jeg husker ikke engang å ha skrudd av alarmer. Kommer ikke til meg selv før jeg ser på klokka at nå MÅ jeg stå opp. Hjelper ikke akkurat heller at barnet mitt også liker å sove lenge, må dra h*n ut av sengen hver morgen.. Uff 🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...