Gå til innhold

Hvordan få vår datter til å forstå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 13 år og hunden vår er litt redd for henne.

Grunnen til det er nemlig måten vår datter er ovenfor hunden. Har snakket til henne gang på gang. Men hun klarer ikke slutte.

Det er en liten hund og vår datter bruker å løfte hunden opp brått, slenger seg ned i sofaen med bena oppi og hunden mellom seg selv og bena. Da holder hun Hu den fast og kysser i vei på hodet til hunden mens hun lager høye lyder.

Hvis hun ligger i sofaen å sover kan Hun legge seg oppå den for så å kysse i vei. Hunden prøver å komme seg løs. Men det nytter ikke da hun holder den fast.

Hun er også veldig høylytt med en pipende stemme når hun går etter den. Nå er det blitt slik at hunden reagerer med å springe bort med halen mellom beina og ørene bak når hun ser vår datter skal komme for å løfte henne.

Hunden er 3 år. Og det er det siste året vår datter har oppført seg ekstra ille. Hun har hatt tendenser tidligere også. Men da har hun hørt på tilsnakk.

Jeg snakker ofte til min datter om måten hun er på er skremmende for hunden. Og jeg ser tydligvis at hun er lei seg for at den er redd for henne. Men allikevel stopper hun ikke. Etter tilsnakk fra meg eller far kan hun oppføre seg bra i noen timer å så glemmer hun seg igjen.

Syns det er så rart at hun som er 13 år ikke klarer å forstå. Tips taes i mot.

Anonymous poster hash: 29489...259

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om jeg har så gode råd til deg, men jeg synes dette er ganske skremmende, for jeg tenker det handler om hennes evne til empati.

Og om hun, etter så lang tid hvor dere har snakket ordentlig med henne om det, ikke hører og ikke endrer adferd, da hadde jeg blitt rasende for at hun ikke behandler hunden fint!

Dette er så enkelt at om hun ikke greier å behandle hunden ordentlig så får hun heller ikke ha noe med hunden å gjøre.

Og greier dere ikke å skape et trygt hjem for hunden så får dere heller omplassere den!

Anonymous poster hash: 7188c...0a1
Skrevet

enkelte hunder, spesielt små, er jo noen nervevrak også da.. fryktelig slitsomt. Men nå vet jo ikke jeg om det gjelder deres hund...

Anonymous poster hash: 35767...2aa
Skrevet

enkelte hunder, spesielt små, er jo noen nervevrak også da.. fryktelig slitsomt. Men nå vet jo ikke jeg om det gjelder deres hund...

Nei den er ikke det. Kun vår eldste datter den spretter unna. Ellers er den trygg.

Skrevet

Omplasser hunden!

Anonymous poster hash: 949f9...360

Skrevet

Hva har du sagt til henne, hvor sint og tydelig har du vært?

Jeg hadde blitt rasende på henne, for en vanlig 13 åring forstår dette. Lurer nesten på om hun mangler evnen til empati. Hvis det ikke blir snarlig bedring, så må dere omplassere hunden, for det der er rett og slett dyreplageri

Anonymous poster hash: 39f0a...26a
Skrevet

Rett på rommet uten tlf, ipad osv i 1 time for hver gang hun gjør det. Vær konsekvent.

Anonymous poster hash: 95605...635

Skrevet

Enig med første svar, oppførselen til jenta er urovekkende. Hun har jo null innsikt i hundens reaksjoner og følelser. Jeg hadde ikke orket å se på utøvelsen av tvang og skremsel mot hunden, og hadde bedt henne holde seg unna hunden om hun ikke endret oppførsel. Ja, hadde sagt det til mitt eget barn.

Anonymous poster hash: 658cf...433

Skrevet

Enig med første svar, oppførselen til jenta er urovekkende. Hun har jo null innsikt i hundens reaksjoner og følelser. Jeg hadde ikke orket å se på utøvelsen av tvang og skremsel mot hunden, og hadde bedt henne holde seg unna hunden om hun ikke endret oppførsel. Ja, hadde sagt det til mitt eget barn.

Anonymous poster hash: 658cf...433

Skrevet

Fullstendig forbud mot å nærme seg hunden til hun kan oppføre seg!

Hva sier hun selv da? En 13 åring skal virkelig skjønne hvordan man oppfører seg ovenfor dyr. Det er bare ikke godt nok å glemme seg. Det hadde virkelig blitt månelyst her i huset ved sånn oppførsel.

Skrevet

Fullstendig forbud mot å nærme seg hunden til hun kan oppføre seg!

Hva sier hun selv da? En 13 åring skal virkelig skjønne hvordan man oppfører seg ovenfor dyr. Det er bare ikke godt nok å glemme seg. Det hadde virkelig blitt månelyst her i huset ved sånn oppførsel.

Vi har snakket. Kjeftet. Sendt på rommet. Og hun er tydlig lei seg. Jeg tar dette opp med henne nesten daglig. Men det er som om det blir glemt. Eller at hun ikke klarer å endre seg.

Hun er nesten aldri alene med hunden.

Skrevet

Vi har snakket. Kjeftet. Sendt på rommet. Og hun er tydlig lei seg. Jeg tar dette opp med henne nesten daglig. Men det er som om det blir glemt. Eller at hun ikke klarer å endre seg.

Da hadde jeg faktisk søkt profesjonell hjelp av en psykolog eller lignede, for det er virkelig ikke normalt at en 13-åring ikke greier å vise hunden mer empati eller å glemme slik hun gjør!

Nesten aldri alene med hunden er faktisk ikke bra nok. Hun må ha forbud mot å være borti hunden inntil hun kan oppføre seg. Hvis dere ikke kan gjøre det, da er det riktigste å omplassere hunden. Den skal ikke gå rundt og være redd i sitt eget hjem. Så uvøren din datter er risikerer hun å skade en så liten hund slik hun holder på.

Skrevet

Stakkars hund.

Omplasser den.

Anonymous poster hash: 6c67c...f59

Skrevet

Nesten aldri alene med hunden er ikke bra nok, Hun skal aldri være alene med hunden. Sånn oppførsel er ikke normalt, dere bør få hjelp til henne. Hvordan er hun med andre?

Anonymous poster hash: 39f0a...26a

Skrevet

Da hadde jeg faktisk søkt profesjonell hjelp av en psykolog eller lignede, for det er virkelig ikke normalt at en 13-åring ikke greier å vise hunden mer empati eller å glemme slik hun gjør!

Nesten aldri alene med hunden er faktisk ikke bra nok. Hun må ha forbud mot å være borti hunden inntil hun kan oppføre seg. Hvis dere ikke kan gjøre det, da er det riktigste å omplassere hunden. Den skal ikke gå rundt og være redd i sitt eget hjem. Så uvøren din datter er risikerer hun å skade en så liten hund slik hun holder på.

Den er litt større enn en Jack russel terrier. Hun går til psykolog da det er andre ting som også bekymrer oss.

Hun kan få plutselig utbrudd både hjemme og på skolen av små filleting. F.eks at jakken ble litt skitten, eller at hun mistet en hårspenne. Det er også lite som skal til for at hun gråter hvis hun slår seg litt.

En gang sendte skolen henne på legevakten fordi de trodde hun hadde knekt foten. Men det viste seg når hun kom dit at hun ikke hadde en eneste skrammer. Ikke en gang en blå flekk.

Da fikk hun tilsnakk av legene.

Hun kom haltende og stor gråtende inn. Men gikk normalt ut.

Hun forstår heller ikke at det er forskjell på henne og småsøskene. Hun utbryter ofte at det er urettferdig at hun må rydde rommet alene. Mens vi hjelper de. De er 4 og 7.

Jeg forklarer at hun også fikk mer hjelp når hun var yngre.

I dag lagde hun et stort nr av at lillesøster som nettopp kom hjem fikk spille på ipad mens hun måtte gjøre lekser å rydde rommet sitt. Måtte minne henne på at hun nettopp hadde sittet i en time med sin ipad. Og at vi godt kunne gjøre slik at det ble likt mellom hun og småsøskene for det betydde at da fikk hun mindre tid da de får kun 40 min og hun 1 time og 20 min.

Da ble det fort stilt.

Jeg kommer ikke til å omplassere hunden. Vi kommer til å fortsette å jobbe med vår datter.

Når min datter er rolig kommer gjerne hunden å legger seg oppå henne for kos.

Skrevet

kanskje hun trenger enda mer kjærlighet (bli tatt på, gitt ros osv) en du klarer å gi?

Jeg har en gutt som er noe ekstra følsom. Og når han er vanskelig syntes jeg det kan være vanskelig å være varm rundt han... opplevde han som klengete og vanskelig. Det jeg gjorde da var å gi han mye mer enn jeg følte for over en tid. Faktisk så hjalp dette utrolig på og nå er det tilbake til normalen at jeg tar på han (da mener jeg klemmer, rusker han i håret, holder han i hånda osv) fordi jeg elsker han.. Det hjalp på mange ting her i huset :)

Skrevet

Her tror jeg jeg ville alliert meg med en eller annen som kunne passe hunden i en lengre periode hvis det ble behov for det. Så hadde jeg satt meg ned med jenta og snakket om dette en gang til, og vært veldig tydelig på hva som var lov og ikke lov i forhold til hunden. Hun hadde fått klar beskjed om at disse reglene ble satt for at hunden skulle ha det bra, og at det derfor var viktig at allei huset fulgte dem. Videre hadde jeg forklart at hvis det var sånn at vi som familie ikke klarte å skape et godt hjem for hunden, så måtte vi sørge for at hunden kunne komme til et sted den hadde det godt.

Neste gang det skjedde en episode ville jenta fått en påminelse om samtalen, og beskjed om at hvis ikke dette stoppet her og nå, ville vi være nødt til å sende hunden vekk en periode. Hun ville kun fått den ene sjansen, hvis hun ikke holdt seg i skinnet etter det hadde jeg sendt hunden til hundepasseren. Der skulle den få være noen uker, før vi eventuelt kunne prøvd å ta den hjem, denne gangen med beskjed om at hvis vi som familie fortsatt ikke kunne gi hunden et trygt hjem kom den til å flytte permanent neste gang.

Det høres kanskje brutalt ut, og det er det på sett og vis også, men samtidig så er jenta brutal med hunden, selv om det ikke høres ut som om hun mener det vondt. Så lenge jenta holder på sånn, så har ikke hunden det godt. Jeg kan ikke forsvare å ha en hund som ikke har det godt, da er det mitt ansvar som eier å finne en bedre løsning for hunden. Jeg er sterkt knyttet til hundene mine, og hadde syntes det var veldig trist om det endte med en omplassering, men noen ganger må man bare. Når hunden tydelig er redd et familiemedlem på den måten er det rett og slett dyreplageri å ikke sørge for en umiddelbar endreing av situasjonen.

Anonymous poster hash: 5d418...c35
Skrevet

Rett på rommet uten tlf, ipad osv i 1 time for hver gang hun gjør det. Vær konsekvent.

Anonymous poster hash: 95605...635

Visste ikke at det var smart å gå tilbake til 50-tallets oppdragelsesmetoder. Her er du vel langt ute på viddene?

Anonymous poster hash: c76c2...bb8

Skrevet

Når dere har snakket med datteren deres, har dere vist hvordan dere vil hun skal oppføre seg? Gitt henne eksempler på hvordan hun kan vise sin hengivenhet ovenfor hunden på en måte hunden liker? 

Det kan kanskje hjelpe dere å ta kontakt med den lokale hundeklubben?

Har selv hund og en niese som er veeeeeldig glad i hunder og vil gjerne leke, men vet ikke helt hvordan. Ble mye stress hos hunden min og frustrasjon hos barnet. Løste seg fint når jeg introduserte triksetrening (med veiledning selvfølgelig). Da kunne de ha det gøy sammen og  niesa mi forsto bedre hvordan hun skulle oppføre seg ovwnfor hunden.

Anonymous poster hash: 0d95a...8fe
Skrevet

Virker som datteren din mangler impulskontroll?

Jeg har barn på 12 og 14 år selv og oppførselen du beskriver er ikke normal, et så stort barn husker hva det tidligere har lært. Men om barnet av en eller annen grunn mangler impulskontroll vil impulsen og ønsket om en "knusekos" fortrenge all tidligere læring...

Godt dere har oppsøkt hjelp til henne, men intil videre bør hunden skjermes fra hennes "anfall"

Anonymous poster hash: dca06...696

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...