Gå til innhold

Noen spm til dere med styrtfødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan svangerskap hadde dere, fks mange kynnere? Hadde dere barn fra før som ikke var styrtfødsel? Og styrtfødselen: Hvordan startet fødselen, hvor lang tid tok det før det startet til babyen var født, rakk dere sykehus, ble det noe komplikasjoner og hvor langt var dere på vei? Ble mange spørsmål dette, håper noen vil svare på alle eller noen av de :)

Anonymous poster hash: c7531...50c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lite kynnere. Barn nr 2. Første fødsel gikk også fort, men ikke såå fort. Baby ute 1 time og 50 min etter at vannet gikk med et plask, uten noe forvarsel. Fødselen gikk kjempe fint, INGEN sting (!), bor heldigvis nærme sykehuset;). Voldsomt kraftige rier da, men gikk fint ettersom det var så kort tid. Var oppe og gikk en times tid etter fødsel.

Anonymous poster hash: b15c7...b1c

Skrevet

Under en time fra start til slutt. Hadde mye kynnere hele svangerskapene, merket ikke de gikk over til rier før vi merket de kom hele tiden. Ikke vonde, men magen ble knallhard.

Reiste inn for sjekk og jeg var så lite påvirket at jordmor nesten ikke ville sette på rieapperatet. Kom ut med høye verdier og jordmor mente at jeg burde merket mer. Ble undersøkt etter 5 min på apparatet og hadde da 9 cm åpning.

Ikke vondt før pressriene, ca 4-5 pressrier før ungen var ute. Et barn født i uke 35 et i 39. Begge lik fødsel.

Anonymous poster hash: c7307...c34

Skrevet

Hadde to lange fødsler (20 timer og 8 timer) før siste som ble styrtfødsel. Det tok 30 min fra første ri til hun var ute, rakk ikke å komme meg ut døra så hun er født på badet hjemme. Hadde ikke mer kynnere med henne en med de to andre, hun er født 6 dager over termin. Guttene er født 10 og 22 dager før termin. Begge guttene er stjernekikkere, hun kom rett vei. Så min teori er at det er derfor det gikk så fort med henne + at jeg fikk 3 barn i løpet av 4 år.

Skrevet

Tvillinger, førstegangsgravid, masse kynnere, rakk sykehuset.

Anonymous poster hash: b7c67...216

Skrevet

Førstegangs. Ikke noen kynnere som var vonde først.

3 timer fra første lille rie til vi var ferdige. Tok derimot under 30 min fra 3 cm åpning og vannet gikk til han var ute, så hadde jeg vært hjemme, så hadde jeg ikke rukket det. Jeg var heldigvis på sykehuset på sjekk pga bekkenløsning og alle jordmødrene fikk sjokk da han kom, siden de sa til meg at dette tok laaaaang tid og det ikke var noe vits å være på sykehuset enda...hoho.

Anonymous poster hash: da371...a00
Skrevet

barn nr 2. ikke særlig med kynnere, men veldig aktiv unge. hadde også kraftig bekkenløsning (eneste av 3)

fødselen startet kl 02, da sa det knepp og så gikk vannet. jeg gikk i dusjen og trodde jeg hadde god tid å stelle meg før jeg dro.

hadde ikke før skrudd på vannet og blitt såvidt våt i håret, før ekstremt kraftige rier satte inn uten pause i mellom. jeg skjønte at her var det bare å komme seg avsted. kjøreturen var fra helvete, og varte en evighet (par minutter) med de kraftige sammenhengende riene. jeg klarte omtrent ikke puste.

jeg ankom mottaket på føden hylende på hvor er do!!! jeg måtte trykke og måtte på do. heldigvis kom en jordmor og røsket meg av setet, ellers hadde han blitt født i do, og ikke på en båre i gangen. ble også klippet og ut kom han som en kanonkule.

fra vannet gikk til han lå på magen min tok det nøyaktig 20 minutter. værste jeg ever har vært med på.

Anonymous poster hash: 0ba28...4e7

Skrevet

Rask fødsel med nr 1. Var på sykehuset ca 2 timer med nr to, fikk beskjed om at jeg ville blitt sendt hjem om jeg ikke hadde så lang vei og fra 4 cm åpning til baby var ute på 8 min.

Anonymous poster hash: 95f0f...53c

Skrevet

Rask fødsel med nr 1. Var på sykehuset ca 2 timer med nr to, fikk beskjed om at jeg ville blitt sendt hjem om jeg ikke hadde så lang vei og fra 4 cm åpning til baby var ute på 8 min.

glemte å si at jeg hadde noe mere kynnere med nr 2 men ikke mye

Skrevet

Har hatt to fødsler som JM definerte som styrtfødsel:

1: Ble igangsatt pga svk.forgiftning. Hadde da hatt en del kynnere fra rundt uke 30. Begynte med lette rier i en liten time, men bare 1 cm åpning og var ganske umoden. Så ble det plutselig veldig vondt og jeg kastet opp og var helt ute. De sendte meg opp fra obs-posten til føden fordi jeg skremte de andre på obs-posten med jamring/oppkast. Da var klokken ca 14.30 og jeg hadde hatt vondt i ca 15 min. Oppe på føden husker jeg nesten ikke noe, bare at jeg følte at jeg måtte holde meg fast i sengen og at bevisstheten skled unna på hver rietopp. Kl. 15 ble jeg undersøkt og hadde 7 cm åpning, noe som sjokkerte JM som ringte etter epidural. De kom etter 5 min, men da gikk vannet og jeg hadde full åpning. Etter en knapp halvtime var babyen ute.

Så hadde jeg to fødsler som varte mer normalt lenge, det var deilig!

4. Da hadde jeg hatt kynnere siden ca uke 8-9, og veldig mye mot slutten. Jeg var 4 dager over termin og kjente at det skled over i smårier etter hvert. Siden vi bodde langt unna sykehus og jeg hadde først fort før kjørt vi. Reiene stoppet nesten opp underveis og jeg hadde ca 3 cm åpning a vi kom fram. JM sa at fødselen nok ikke var helt i gang likevel og akkurat da fikk jeg en skikkelig rie. 25 min senere var babyen ute ...

Anonymous poster hash: 98e2a...af1
Skrevet

lite kynnere i svangerskapet, var i tipp topp form fra begynnelse til slutt.

Ett barn frafør, normal fødsel.

Var innlagt på sykehuset og skulle ha igangsettelse,men fødselen startet av seg selv.

Under 20 minutter tok det fra første ri til han var ute

Alt gikk bra med oss begge

Anonymous poster hash: a40f2...02c
Skrevet

Første svangerskap endte i for tidlig fødsel i uke 20 og 21 (tvillinger) Hadde noen sterke kynner den dagen, men ikke rier, før jeg gikk på do, da gikk det rett over i presserier, med tvilling 2, så gikk det ca 3 timer fra riene startet, til det var over.

Storebror: ca 7,5 time fra første tegn til fødsel, til overstått, en del kynner siste trimester, 2 dager før termin. Gutten stanget i fødekanalen, og jeg måtte klippes for at han skulle komme ut.

Lillesøster: Ca 2 timer fra første tegn til overstått. nesten ikke merkbare kynner, likheten mellom fødselen til storebror og lillesøster, var at det startet brått, hoppet rett på 4 minutter mellom riene, men med lillesøster, så varte riene lengre fra starten av, den tiden det tok oss å kjøre hjemme ifra til sykehuset (ca 3 kvarter) så hadde jeg nesten ikke opphold mellom riene, men så dabbet de av når vi kom til føden, på innskrivningsstua ble jeg sjekket, 3 cm åpning, riene roet seg, og vi fikk beskjed om at vi kunne reise hjem, jeg ba om klyster først, da jeg hadde slitt med forstoppelse siste uka, så lenge det var 3 dager til termin, og fødselen ville korekomme innen kort tid (noen dager) uansett, så fikk jeg det.. Fikk brått behov for å gå på do, oppdaget at det var snakk om presserier, ikke do trang :P Jordmor sjekket meg, 10 cm åpning, her var det bare å komme seg til fødestua.. Samboeren holdt meg i hånda, mens jordmora nærmest dyttet meg gjennom gangen, vannet gikk der, rakk ikke legge meg ned på fødesenga engang, før jenta var født :P Gikk 13 minutter fra 3 cm til overstått fødsel. Jenta ble født med navlestrengen 2 ganger rundt halsen og var noe blå i ansiktet, men fikk fort farge i ansiktet igjen når jordmor vippet av navlesnoren, ingen komplikasjoner ut av den delen. Så alt i alt gikk det jo fint :) Teorien til jordmoren var at fødselen startet opp så brått med åpningen, at jenta fikk navlesnoren rundt halsen, hun var ikke festet seg når vi var hos jordmoren 2 dager før, og vannet gikk jo midt i gangen på føden, ikke mulig å legge seg ned der..

Om man ser tilbake på det, så var fødselen til jenta den beste, tross smerter, og at både jeg og samboeren var litt i sjokk, så gikk det så fort og fint for seg :)

Skrevet

Nr 1, normal førstegangsfødsel. 8 timer fra første rie til baby var ute.

Nr 2. Kom på sykehus for igangsettelse på kvelden. Hadde umoden lang livmorhals og ingen åpning. Fikk 1 tabelett og beskjed om at dette kom til å ta tid! Minst 1 døgn før vi kunne se noen endring. Mannen var på vei hjem igjen for jeg skulle overnatte der uansett. Mens han står i telefonen går jeg ut på gulvet for å hente toalettsakene mine. Kommer en monsterrie som slår nesten beina under meg. Den stoppet ikke og jeg fikk nesten panikk. Mannen løp for å hente jordmor. Hun kom etterhvert sigende inn i verdens seineste tempo og jeg hadde fått hjelp av mannen til å komme meg opp i sengen, vannet gikk som var grønt og jordmor fikk helt noia. Kroppen gikk totalt av skaftet. 38 min fra første rie så spratt baby ut på en pressrie til en sjokkert jordmor som hadde vært inne i rommet i totalt 10 min.. Styrtfødsel, eller akutt forløsning fikk jeg forklart. Jeg velger glatt fødsel nr 1 igjen til tross for lengden..

Anonymous poster hash: ceec7...044

Skrevet

Nr1: Til termin, normal fødsel

Nr2: 10 dager på overtid. Veldig aktiv baby, nesten ingen kynnere. Hadde nok rier på kvelden, men disse var ikke smertefulle. La meg til å sove. Våknet av at riene hadde tatt seg opp og vannet gikk. Kom meg inn på badet, og barnet ble født etter en time. Jordmor rakk å komme hjem til oss. Fin fødsel

Anonymous poster hash: 871c1...1b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...