Gå til innhold

kan far nekte at jeg flytter med barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har lyst og flytte til nabofylket men frykter barnefar nekter. men kan han egentlig de?? de ble slutt mellom oss for noen mnder siden og han skulle ha barnet annenhver helg pluss litt ettermiddager av og til. han har kun hatt barnet når han skal og ikke spurt noe mer om ettermiddags samvær. heller ikke når jeg har spurt han om å passe fordi jeg må jobbe. de kan jeg vel bruke mot han? eller?

Anonymous poster hash: 6b029...24b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan ikke nekte deg å flytte, men han kan søke om hovedomsorgen. Hvis barnet er knyttet til plassen, vil dette bli vektlagt (kommer jo an på alderen til barnet).

Hvis det ikke er noen sjanse for at han ønsker hovedomsorgen, har du vel ikke noe å frykte.

Anonymous poster hash: 75935...1e7

Skrevet

barnet blir 4 i år. han har en jobb som gjør at han ikke kan ha hovedomsorgen.

hi

Skrevet

Har dere samværsavtale? Om dere har det så har du 6uker varslingsplikt. Han kan da begjære mekling for rettssak og ble om midlertidig flytteforbud inntil saken har vært oppe i retten.

Har dere ikke en signert samværsavtale kan du flytte uten å varsle

Anonymous poster hash: c26af...376

Skrevet

Han kan ikke nekte deg noe. Du må gi beskjed seks uker før planlagt flytting. I den perioden har far nok tid til å vurdere om han skal og ev. stevne deg for retten mtp å få hovedomsorgen for barnet. I denne perioden kan tingretten legge ned flytteforbud for barnet i all den tid det tar før saken er oppe.

Skrevet

Om han har foreldreansvar (ikke samværsavtale), har du seks ukers varslingsplikt før flytting. Utover det kan du flytte som du vil, men bare innen Norge.

Anonymous poster hash: ac142...2f4
Skrevet

tror han kommer til å lage helvette på jord. og de irreterer meg grønn!!!

hi

Skrevet

Om han har foreldreansvar (ikke samværsavtale), har du seks ukers varslingsplikt før flytting. Utover det kan du flytte som du vil, men bare innen Norge.

Anonymous poster hash: ac142...2f4

Barneloven sier at varslingsplikten gjelder kun ved avtale om samvær. Det er fordi flytting kan gjøre inngripen i avtalt samvær.

'Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld. Dersom ein av foreldra vil flytte, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast seks veker før flyttinga.'

Anonymous poster hash: c26af...376

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...