Gå til innhold

Halvt norsk, halvt utlending i bunad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er født og oppvokst i Norge, med norsk far og utenlandsk mor. Har alltid ønsket meg bunad, og vurderer nå å få sydd bunad til meg samtidig som eldstemann skal konfirmeres om et par år.

Har alltid følt meg helt norsk, men i tråd med samfunnsendringene med fokus på innvandring, så har jeg for første gang i mitt liv følt meg utenlandsk.

Så til spørsmålet, hva med alle oss blandingsbarn, hvordan tenker dere egentlig når dere ser personer med utenlandske aner i bunad? Jeg ser ikke hundre prosent norsk ut, er halvt asiat.

Mine barn ser helt norske ut, og mannen min er norsk, så de vil ikke skille seg ut i mengden uansett.

Så hva tenker dere, helt ærlig? 😁

Anonymous poster hash: a6813...67e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Go for it! Barna mine er også halvt norske og har bunad😊 Kjempefint med bunad uansett om du ikke er helt norsk!

Anonymous poster hash: e5c97...5cb

Skrevet

Helt ærlig, jeg skjønner ikke hvor det kommer fra at utlendinger ikke kan ha bunad!

Jeg er 42 år gammel og jeg har seriøst aldri noen gang hørt noen si noe sånt. Bor man i Norge så kan man da ha norsk bunad....

Venninnen min er adoptert fra Bangladesh, hun kom til Norge før hun var et år gammel og har vokst opp med to etnisk norske foreldre. Hun ser ikke norsk ut, men hun føler seg jo norsk, skulle hun ikke få gå i bunad?

Du sier du har norsk norsk far og asiatisk mor, dvs at du er like norsk som meg. Jeg er halvt dansk nemlig ;) Ingen sier da noe på at jeg bruker bunad.

Selv dama i nabolaget her som er fra Thailand har norsk bunad, hun kom til Norge som voksen og prater litt gebrokkent norsk. Men hun elsker bunaden sin og våre norske tradisjoner, hun elsker 17.mai. Selvfølgelig kan hun ha bunad!

Ikke vær så redd for å fornærme noen eller tråkke noen på tærne, om det finnes noen som mener du ikke kan ha bunad så er de så i fåtall at du antagelig aldri vil møte på noen av dem. Kjøp deg bunad du og bær den med stolthet.

Anonymous poster hash: 18400...2b1
Skrevet

Jeg ser på deg som helt norsk, med utenlandsk far(norsk med noko attåt). Du er uansett et helt menneske, og ser helt sikkert flott ut i bunad!

Anonymous poster hash: 74229...886

Skrevet

Jeg er adoptert fra Asia, og er mørk i huden, men tanken har aldri slått meg at jeg ikke kan gå i bunad!

Jeg har norsk navn, norsk familie, har vært norsk statsborger siden jeg var 1 år gammel på 70-tallet, og selv om jeg ikke ser norsk ut så er jeg like norsk som alle andre nordmenn ;)

Kjøp deg bunad og bær den med stolthet!! Det gjør jeg og har aldri hørt et negativt ord eller sett noen som har hevet et øyenbryn ;)

Anonymous poster hash: 53dd0...9e5

Skrevet

Jeg ser ikke problemet. Hudfarge og etnisitet har ingenting å si med tanke på å bære bunad. Har du lyst på bunad, så kjøp deg bunad!

Skrevet

Jeg syns det er helt innafor med bunad, uansett form eller farge.

Men utenlandske flagg i 17. mai-toget syns jeg er utafor. "Norge har bursdag i dag!" Da gjelder vel norske flagg? (Ikke ute etter å starte diskusjon rundt flagg, bare så det er sagt.

Jeg har bodd mange år i utlandet, som 100% utlending, og kunne gjerne iført meg landets nasjonaldrakt for å hedre landet på dets nasjonaldag, men å møtt opp med norsk flagg - nei, utenkelig.

Anonymous poster hash: 5e10b...502

Skrevet

ALLE kan gå i bunad!

Skrevet

Denne diskusjonen er altså noe av det dummeste jeg har hørt! Selvsagt kan alle gå i bunad! At en som er utlending velger å gå med bunad er rett og slett rørende, og gjør at de kler den ekstra godt! Når det gjelder deg, så er jo ikke du utlending engang, du er norsk!

Neste blir vel at noen spør om man må være blond og over 170 cm for å gå med bunad.. Og ha blå øyne. Med ren, arisk avstamming.

Anonymous poster hash: 9854a...bf3

Skrevet

Takk for svar,

Jeg kjenner ikke stort til min asiatiske kultur, da jeg ble født i Norge og vært norsk statsborger fra fødsel av. Har knapt vært i asia, så det ville vært svært unaturlig for meg å tatt med et annet flagg enn det norske, på 17 mai.

Mulig jeg bare overanalyserer, men er jo en ekstrem fokus på dette med innvandring, og tanken streifer meg at folk kan ha visse holdninger overfor oss blandingsbarn, også.

Jeg har flere ganger de siste årene fått upassende spørsmål i forbindelse med jobben min, hvor det blir insinuert om jeg er importbrud eller spørsmål om hva slags opprinnelse jeg egentlig har.

Er vel derfor jeg kanskje blir påvirket.

Skrevet

Jeg tenker at det er heeelt fantastisk👍 syns også det er flott når utenlandske som bor her kler seg og/eller barna i bunad. Virkelig godt integrert 💜

Skrevet

Du er jo norsk. Du kan ha bunad. Det kunne du hatt hvis du ikke var norsk også.

Skrevet

Jeg er "norsk" i genene mine så langt bak som det er mulig å vite. Jeg ville synes det er veldig flott å møte deg i bunad!

Anonymous poster hash: 74d32...4f3
Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Ser ikke problemet. Selvfølgelig kan du ha bunad.

Skrevet

Såklart skal du ha bunad! Hadde ikke plaget meg om noen som var "hel" utlending hadde bunad heller. Tatt det som et kompliment

Anonymous poster hash: 70db8...1ff
Skrevet

Hvem som helst kan vel ha bunad? Det får være opp til enhver å definere egen identitet. Jeg har bunad selv, til tross for at jeg hverken er norsk statsborger eller ser på meg selv som norsk, men 1/4 av genene mine og store deler av hjertet mitt tilhører Norge, og det er da mer enn grunn nok for min del (pluss at jeg har arvet bunad, da).

Skrevet

Takk for fine svar 😎

Skrevet

Alle som føler et ønske for å bære bunad, burde gjøre det, norsk, halvt norsk og utlending. Synes det bare er flott. Bunad er ikke forbehold, hvite jenter med blont hår. Go for it!

Anonymous poster hash: 49eb3...92e

Skrevet

Naboen min er fra irak. Hun skal begynne å brodere bunad til sin datter nå :)

Hun har brukt festdrakter som barn, men skal etterhvert få ordentlig bunad. Blir fra distriktet her. Synes det er helt supert at de føler seg norske nå

Jenta har bodd i Norge siden hun var 1 år

Anonymous poster hash: d976f...efd

Skrevet

Syns det er helt supert med utenlandske i bunad! :-) synes det tyder på god integrering og et ønske om å tilpasse seg en nytt land, så det er utelukkende positivt - uansett om man er født i Norge eller ikke :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...