Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #1 Skrevet 18. mai 2016 Min manns sønn er atten år og har bodd på hybel i 7-8 mnd i forbindelse med utdanning. I løpet av den tiden har han lagt kraftig på seg. Han har alltid vært en kraftig og lang gutt, men ikke overvektig. Han har blitt noe begrenset i matinntaket både av mora og faren, men det har tydelig gått helt galt nå. Er sikker på at han har lagt på seg 10-15 kg. Både mor og far har forsøkt å snakke med han, hver gang han har vært hjemme. Selvsagt blir det tatt ille opp og han blir kjempe sint hver gang. Nå er de begge i villrede og vet ikke hva de skal gjøre. Og jeg skjønner dem godt, for de ønsker jo ikke at hvert besøk skal handle om overvekten hans. Dette er jo noe han må innse selv og ta tak i, men foreløpig ser det ikke ut til at han ser alvoret. Noen som har tips til hva de bør gjøre? Før noen sier at det ikke er min sak, faren ba meg lufte det her. Kanskje noen har erfaring? Anonymous poster hash: 6508a...9ff
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #2 Skrevet 18. mai 2016 Han er 18 år, og burde være istand til og ta vare på seg selv. Er ganske normalt å legge på seg når man flytter for seg selv... Så kan vel ikke gjøre annet enn å appelere til at han må passe på seg selv..? Anonymous poster hash: 3895f...957
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #3 Skrevet 18. mai 2016 Han er jo 18, så til syvende og sist må han velge selv å endre kosthold/livsstil. Men om det var min sønn å hadde jeg nok besøkt han oftere, hatt med noe sunt og enkelt. Og sneket inn noen tips om billig, enkel og sunn mat. Anonymous poster hash: eb368...d1a
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #4 Skrevet 18. mai 2016 Det viktigste her er jo at han lærer seg hvorfor han skal spise det som er bra for hans kropp, og ikke minst at han også lærer at det å spise riktig kan være både godt og artig. Hva med å melde ham og dere selv (eller gjør det til en far-sønn greie) på et livsstilskurs som har stort fokus på kosthold? Første jeg kom på var disse som jeg vet holder på med det, men det er garantert også andre: http://drhexeberg.no/kurs_og_foredrag/ Anonymous poster hash: f29d8...b54
❤lille stjerne❤ Skrevet 18. mai 2016 #5 Skrevet 18. mai 2016 Jeg tenker i allefall at det hjelper nok lite å mase på han, det skyver han bare bort fra dere. Han er nok ikke så veldig mottakelig for gode råd akkurat nå, i den alderen han er nå og nettopp flyttet for seg selv så er det jo en periode han vil prøve og gjøre alt på sin egen måte. Hvis vektøkningen fortsetter så er kanskje det beste dere kan gjøre å ta kontakt med fastlegen hans og fortelle om bekymringen, så kan kanskje legen prøve å snakke med han neste gang han er der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå