Gå til innhold

Et tragisk spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sjokoholiker, alltid eøsket sjokolade. Slitt med mitt og opplevd traumer, og blant stesset i hverdagen har min fattige trøst vært at snart er det lørdag, da kan jeg kose mg med en sjokolade og sånn. Det har vært gulroten min, og det har hatt stor verdi for meg.

Jeg har, tragisk nok, blitt allergisk mot sjokolade så kan aldri spise det mer! Cola kan jeg heller ikke drikke.

Gulrota mi er vekk. Nytt og bedre liv? Trening og sixpack neste målet? :P

Spøk tim side, det er vanskelig for meg og jeg ser hvor avhengig jeg har vært av lørdagsgodteriet som en avkobling. Jeg er allergisk mot alkohol også, så kan ikke ta meg en øl heller for å slappe av.

Hva gjør jeg nå da? Har liksom ikke noe, når kvelden kommer sitter jeg der med vannet mitt og den tørre brødskiva. Kosen er liksom vekk. Noen som har opplevd det samme?

Det positive er at jeg har gått litt ned i vekt :) men må jo finne andre gleder... Huff... :P !!!

Håper på snille svar.

Anonymous poster hash: 41a0b...f4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor spise brødskiver hele dagen bare fordi man er norsk? Her i huset har vi aldri brød til kveldsmat. Mannen og jeg bruker å lage enten pastasalat, biffstrimler med potetflak, wok med svinekjøtt, arme riddere eller annet spennende. Forstår godt at du gruer deg til kvelden hvis du bare spiser disse forbanna brødskiver. At man orker å spise akkurat det samme til kvelds 365 dager i året, er uforståelig for meg.

Anonymous poster hash: 92465...1e7
Skrevet

Hvorfor spise brødskiver hele dagen bare fordi man er norsk? Her i huset har vi aldri brød til kveldsmat. Mannen og jeg bruker å lage enten pastasalat, biffstrimler med potetflak, wok med svinekjøtt, arme riddere eller annet spennende. Forstår godt at du gruer deg til kvelden hvis du bare spiser disse forbanna brødskiver. At man orker å spise akkurat det samme til kvelds 365 dager i året, er uforståelig for meg. Anonymous poster hash: 92465...1e7

Fordi jeg er sliten (2 barn under 3 år) og ikke orker å diske opp med annet. Potetflak?

Jeg kan jo bake kaker uten sjokolade etc, men jeg liker det ikke. Får ikke noe særlig glede av det. Sjokolade var liksom "tingen".

Liker ikke smågodt. Potetgull er helt OK. Har ofte en god middag i helgen, men ja.

Må finne noe annet jeg liker godt, men siden jeg er uhyre allergisk er det skummelt å prøve nye ting

Skrevet

Jordbær med vaniljesaus?

Anonymous poster hash: 8d5dc...86a
Skrevet

Jeg skjønner godt at du er litt blind på alt du ikke kan spise/drikke lenger, ganske naturlig reaksjon. Jeg kan heller ikke drikke alkohol, spise for mye (generelt, pga kronisk kvalme) eller drikke noe med kullsyre.

Mens mannen koser seg med en øl en sjelden gang, så satt jeg i starten og tenkte som deg. Urettferdig, trist, slitsomt... Etter en stund begynte jeg heller å fokusere på alt det jeg kan spise/drikke. Nå koser jeg meg med eplemost og isbiter, tusen ganger bedre enn alkohol. Spanderer på meg litt dyrere flasker når jeg skal feire noe :)

Når det gjelder mat så vil jeg anbefale deg å sjekke opp raske og gode måltider, mye godt man ikke tenker over hvis man søker litt på nett. God mat trenger ikke koste mye penger eller energi. Det handler om å endre tankegang fra alt du ikke kan ha til alt du kan ha :) Lykke til!

Anonymous poster hash: bf446...d0a

Skrevet

Fordi jeg er sliten (2 barn under 3 år) og ikke orker å diske opp med annet. Potetflak?

Jeg kan jo bake kaker uten sjokolade etc, men jeg liker det ikke. Får ikke noe særlig glede av det. Sjokolade var liksom "tingen".

Liker ikke smågodt. Potetgull er helt OK. Har ofte en god middag i helgen, men ja.

Må finne noe annet jeg liker godt, men siden jeg er uhyre allergisk er det skummelt å prøve nye ting

Jeg er kronisk syk og har 4 barn, 2 av dem er under 4 år og minste sover dårlig om natta. Det tar 5 minutter å lage en pastasalat - koke opp pasta og drysse ferdig salatblanding/råkost, krutonger og dressing over. Når du orker å bake en hel kake, orker du å lage enkel salat eller wok (koke opp nudler, steke strimlet svinekjøtt og tilsette ferdig wokblanding med grønnsaker og saus). Arme riddere tar like lang tid å lage som vanlig brødskive, bare at de står i ovnen etterpå. Forstår ikke det med at man er sliten og ikke orker.

Skrevet

Hva i sjokolade er det du er allergisk mot da?

Anonymous poster hash: 222e2...977
Skrevet

Jeg kjøper spesielle krydderteer og frukter av god kvalitet og koser meg med det. Det er herlig med varmen fra teen, duften og den gode smaken! Noen ganger tilsetter jeg honning og/eller melk avhengig av hvilken te det er. Kunne dette ha vært noe for deg?

På varme dager blander jeg farris eller sprite med ananasjuice og har oppi biter av banan eller jordbær! Herlig forfriskende å kose seg med etter en lang, varm dag!

Håper du finner dine gleder!

Anonymous poster hash: 1907e...c1a

Skrevet

*fruktteer ikke frukter

Anonymous poster hash: 1907e...c1a

Skrevet

Jeg er kronisk syk og har 4 barn, 2 av dem er under 4 år og minste sover dårlig om natta. Det tar 5 minutter å lage en pastasalat - koke opp pasta og drysse ferdig salatblanding/råkost, krutonger og dressing over. Når du orker å bake en hel kake, orker du å lage enkel salat eller wok (koke opp nudler, steke strimlet svinekjøtt og tilsette ferdig wokblanding med grønnsaker og saus). Arme riddere tar like lang tid å lage som vanlig brødskive, bare at de står i ovnen etterpå. Forstår ikke det med at man er sliten og ikke orker.

Kroppen har da virkelig ikke godt av en ny middag så sent på kvelden. Man skal i utgangspunktet ikke spise etter 20 og på kvelden bør måltidet være lett.

Og jeg lager ikke 2 fulle middager om dagen uansett. Wok til kvelds hvis det ikke er restemat ??? 😂 så 2 måltider er middagsmat?

Anonymous poster hash: bb1d7...470

Skrevet

Kanskje noe ala creme brulet, karamellpudding med karamellsaus, karameller, 

Anonymous poster hash: 28929...3f4
Skrevet

Kroppen har da virkelig ikke godt av en ny middag så sent på kvelden. Man skal i utgangspunktet ikke spise etter 20 og på kvelden bør måltidet være lett.

Og jeg lager ikke 2 fulle middager om dagen uansett. Wok til kvelds hvis det ikke er restemat ??? så 2 måltider er middagsmat?

Pastasalat er da virkelig ikke middag, og er heller ikke mer kaloririkt enn ei brødskive? Det er bare den norske mentaliteten om at denne jævla brødskiva er den eneste godkjente maten utenom middagen, som sitter igjen. I alle andre land har de gått bort fra å spise brød 3 ganger hver dag. Det er bare kjedelig og ensformig, ikke rart folk tyr til sjokolade, chips og diverse annet snop hvis alternativet er tørr skive med svett ost.

Skrevet

Kanskje noe ala creme brulet, karamellpudding med karamellsaus, karameller, 

Anonymous poster hash: 28929...3f4

Så det er mye bedre å proppe seg full av sukker på kvelden, enn å spise det dere kaller "middagsmat" bare fordi det er noe annet enn brød?

Skrevet

Så det er mye bedre å proppe seg full av sukker på kvelden, enn å spise det dere kaller "middagsmat" bare fordi det er noe annet enn brød?

Var voldsomt hvor opphengt du var i den brødskiven da

Anonymous poster hash: e205a...c9c

Skrevet

Var voldsomt hvor opphengt du var i den brødskiven da

Anonymous poster hash: e205a...c9c

Men det er jo det som er kjernen i HI - hun gruer seg til kvelden fordi der venter den tørre brødskiva, da vil hun heller hive i seg sjokolade og cola, og folk foreslår karamellpudding, kake uten sjokolade og annen snop som alternativ. Hvis hun visste at det ventet noe sunt OG godt på kvelden, ville ikke trangen til å proppe i seg sjokolade vært like stor.

Skrevet

Er også sjokoholiker. Men jeg har også vært avholden i lengre perioder. Den første tiden er verst. Da går det ofte mye frukt. Men plutselig en dag er suget borte! Og da tenker du ikke sånn lenger. Det går veldig fint og savnet forsvinner. Holder på å mote meg selv opp til å slutte nå. Jeg er nemlig sånn at jeg synes det er lettere å kutte det helt, enn å skulle spise litt...

Anonymous poster hash: 2ee0f...8f1

Skrevet

Jeg er enig med hun som snakker om den "jævla brødskiva" ;)

Hi, hvis du spiser nok og riktig for din kropp i løpet av dagen, da får du mindre sug på kvelden. Det kan hende du må snu om tankegangen din, men det kan det være verdt. Jeg lager meg ofte salat på kvelden, såååå mye bedre følelse i kroppen enn om jeg har i meg brødmat, og så får jeg i meg mer næring også om jeg ikke bare spiser grønn salat, men er litt kreativ med hva jeg har oppi salaten.

Jeg har også alltid vært sjokoholiker, men måtte kutte helt med sjokolade (og en del annet) fordi det var mistanke om en alvorlig sykdom hvor man ikke kan spise dette. Som en annen sier, det er verst den første tiden.

Trikset er å velge hva du vil fokusere på. Jo mer du fokuserer på S J O K O L A D E, jo mer vil du lengte etter sjokolade. Om du sier til deg selv at sjokolade er noe du bare ikke gidder forholde deg til lenger, da går det faktisk lettere. Når lysten kommer, så si til deg selv at dette gidder du ikke forholde deg til, det er ingen vits å fokusere på noe som ikke er en del av ditt liv. Du må rett og slett omdefinere deg selv fra å være sjokoman til å være en person som ikke spiser sjokolade.

Om du fortsetter å definere deg selv som sjokoman og fokusere på hvor forferdelig det er å ikke kunne spise... da vil du for alltid ha lysten på sjokolade å slite med.

Men omdefinerer du deg selv til en person som ikke har sjokolade i livet ditt og det er helt greit... da blir det faktisk greit.

Det andre er å spise riktig som jeg nevnte over.

Og det tredje er å begynne å fokusere bevisst på alt du faktisk KAN spise, for det er garantert langt mer enn hva du ikke kan spise. Blir jeg nå ordentlig sugen på noe så ta jeg litt bær, har alltid bær i fryseren. Plukker masse blåbær på sommeren, går på selvplukk på jordbær og bringebær. Om du tåler eple og kanel er det godt å skjære opp eple og drysse på kanel. Jeg reagerer forresten på sprøytede epler, men aldri på de økologiske.

Te hvor jeg putter oppi litt frukt eller bær er også godt, og på sommeren bruker jeg bær som isbiter i vann.

Så jeg fokuserer på det jeg KAN spise og er bevisst på å ikke fokusere på det jeg må unngå. Jeg gjør det jeg må unngå til noe jeg bare ikke legger noe følelser i, det er ikke en del av mitt liv, ferdig med det, liksom.

Ellers finnes det et pulver på helsekosten som mange som ikke tåler kakao/sjokolade bruker som "kakaoerstating". Det er greit, men for meg ble det ikke sjokoladefølelse, så jeg valgte også det bort. Vet om andre som er veldig glad i det. Husker dessverre ikke navnet i farta.

Så omdefiner deg selv til en person som er fornøyd med å ikke spise sjokolade - og fokuser på det du kan spise istedenfor.

Anonymous poster hash: 3b466...faa
Skrevet

Her prøver vi å bytte ut sjokolade og snop med fruktsalater eller grønnsaker og diverse dipp. Jeg liker godt å drikke vann, og går mer og mer bort i fra sukkerholdige drikker. Jo mindre sukker jeg får i kroppen, jo mindre liker jeg smaken på brus og saft. Jeg hiver ofte noe smak i vannet; agurkskiver, lime og sitron, appelsinskiver, litt ananas osv. Eller jeg gjør som en over her skriver, kjøper inn en god eplejuice som gjerne koster litt ekstra. Vi har og investert i en litt god juicemaskin og lager masse fersk appelsin og jordbærjuice. Nå aner jeg ikke om du kan drikke/spise noe av dette her, siden du sier du er så allergisk, men kanskje du kan finne noe du tåler og liker. Til fruktsalaten har vi gjerne vaniljesaus eller pistasjkremmen fra Oliviers(fantastisk god!)

Skjnner godt at du vil finne en ny gulrot, og håper du klarer å finne noe som kan være kosen din på samme måte som sjokoladen.

Anonymous poster hash: f4379...57b
Skrevet

Men det er jo det som er kjernen i HI - hun gruer seg til kvelden fordi der venter den tørre brødskiva, da vil hun heller hive i seg sjokolade og cola, og folk foreslår karamellpudding, kake uten sjokolade og annen snop som alternativ. Hvis hun visste at det ventet noe sunt OG godt på kvelden, ville ikke trangen til å proppe i seg sjokolade vært like stor.

Nå er kjernen at hun har mistet lørdagskosen, og det løser du ikke ved å komme med forslag for alle andre kvelder i uken.

Anonymous poster hash: 4650b...d25

Skrevet

Jeg er egentlig enig med deg i løsningsforslaget ditt, men kjenner jeg blir negativ til den arrogante holdningen din. Det er mye her i livet som "bare tar fem minutter" - for noen handler det om å rydde, eller holde styr på regninger, dusje, trene etc, som virker vanskelig. Noen av de tingene du synes er vanskelig er for andre "bare", mens det som for deg er "bare" er for andre et ork og slit.  "forstår ikke det med at man er sliten og ikke orker" som du sier på slutten - vitner om liten evne til å se at alle ikke er som deg. 

Anonymous poster hash: 7981c...674

Skrevet

Skjær opp grønnsaker og ha dipp? Potetgull? Iskald Smoothie? Jordbær med fløte? Iskrem hvis du tåler? Lag lefser med smørost, ruccula og spekeskinke og skjær opp 😍 Masse godt du kan lage?!

Anonymous poster hash: 5fe14...705

Skrevet

Og jeg lager ikke 2 fulle middager om dagen uansett. Wok til kvelds hvis det ikke er restemat ??? 😂 så 2 måltider er middagsmat?

Du vet at i store deler av verden spiser man varm mat til lunsj og middag?

Skrevet

Jeg er egentlig enig med deg i løsningsforslaget ditt, men kjenner jeg blir negativ til den arrogante holdningen din. Det er mye her i livet som "bare tar fem minutter" - for noen handler det om å rydde, eller holde styr på regninger, dusje, trene etc, som virker vanskelig. Noen av de tingene du synes er vanskelig er for andre "bare", mens det som for deg er "bare" er for andre et ork og slit.  "forstår ikke det med at man er sliten og ikke orker" som du sier på slutten - vitner om liten evne til å se at alle ikke er som deg. 

Anonymous poster hash: 7981c...674

Vel, god næringsrik mat og matlyst er jo helsefremmende. Hvis man har noe å glede seg til, som man må bruke 5-10 minutter på å lage, så er det også lettere å finne disse minuttene. Hvis man vet at det eneste som venter deg er en kjedelig tørr brødskive kveld etter kveld, så blir man ikke motivert. Man spiser kanskje for lite og bidrar ikke til bedre helse.

Skrevet

Du har nå opplevd et lite tap av noe som har vært din trøst. Det er "bare" å erstatte det med noe annet.

Mange av oss er dessverre ikke så heldig når det er tap av helse (som det jo er når man blir allergisk og ikke tåler noe man liker).

Mine to favoritthobbier gjennom store deler av livet gikk tapt da jeg var utsatt for en ulykke. Jeg var virkelig knallgod i begge deler (en idrett og et instrument). Det var særlig instrumentet som ble et stort savn, fordi det var det jeg søkte til når noe var litt tøft. Men også ble det et stort savn bare å kunne gjøre ting som å pusse tenner, bære inn matvarer osv. Altså helt vanlige ting som "alle" gjør.

Det var selvsagt ikke det eneste. Det å være dårlig hele tiden. Det å måtte si nei. Det å ikke kunne planlegge noe fordi du må regne med å bli dårlig. Si nei når du endelig har planlagt noe, fordi du ikke klarer osv.

For ett år siden måtte jeg droppe det meste av det jeg vanligvis har spist. Det er en overgang, men det er da ikke der identiteten min ligger. Det er bare så inmari upraktisk oppå alt det andre og ikke kunne spise det som blir tilbudt. Særlig siden jeg også har en sykdom fra barnsben av som gjør at jeg må ha mat svært jevnlig for å ikke bli dårlig.

Alle føler det man selv har av tap som ille. Jeg har selvsagt sørget over mine tap, men jeg lever da et greit liv likevel. Hvis du lar deg knekke av å ikke skulle spise sjokolade, så er det ille.

Anonymous poster hash: c617f...7f0
Skrevet

Kjøp smoothiemaskin / blender og du kan lage mye godt 😊

Anonymous poster hash: cabdd...4d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...