Gå til innhold

Barn som blir mobbet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har for en del år siden flyttet til en liten bygd, fordi vi trodde at det var bedre for våre fremtidige barn å gå på en liten skole, da mange av våre venner som fikk barn før oss, hadde seriøse problemer på storskoler.

Men vår teori har vist seg å være helt feil. Vi sitter her med et barn på barneskolen, som blir ekskludert både på skolen og hjemme.

På fritiden blir barnet vårt holdt for narr, og hvis noen kommer for å leke, så er det bare for å ødelegge lekene til ungen før de stikker av. Eller de driver telefonterror og ler og er stygg med barnet vår via mobil.

Å ta det opp med foreldrene har ingen hensikt, de støtter kun sine egne barn, noe som sikkert er helt vanlig i sånne saker, ihvertfall her er det sånn.

På skolen blir barnet utestengt fra lek og sosialt samvær sånn ellers. Hvis noe arrangeres av fau eller elevrådet, så er det på samme viset, og når vi da tar kontakt, så fraskriver alle seg ansvaret og vi kommer ingen vei.

For en tid siden hadde skolen et arrangement som barnet gledet seg til å delta i, men ingen valgte vårt barn på noen av gruppene og da jeg tok kontakt, presset lærerene ungen vår inn i gruppen til det barnet som er sjefen i mobbeflokken.

Mitt barn ble overlykkelig fordi h'n skulle få bli med i en gruppe, men lykken ble kortvarig, etter en uke, så var h'n ute av gruppen fordi de ikk ville ha h'n med likevel.

Ny ringerunde til rektor denne gangen, men rektor hadde snakket med sjefsmobberen, som da hadde en helt annen historie og det ble til at mitt barn fikk skylden for å lyve. At vi sjekker og ser txt meldingene til barnet vårt, og vet at h'n snakker sant, det ble bare feid bort, med at vi måtte ha misforstått.

Jeg har kontaktet kommunen, og de mener dette er en alvorlig sak som de vil ta tak i, men at det tar tid. I mellomtiden har vi fått en deprimert 3 klassing som helt har skiftet adferd.

Nå skal det sies at flere barn har flyttet det siste året pga lignende problemer, og vi er også inne på tanken, men lurer på hvordan det vil bli for et barn som nå er blitt redd unger på sin egen alder, er stille, tør ikke ta kontakt med nye barn for kanskje nye vennskap, innesluttet, har fått fysiske symptomer, hodepine, kvalme osv... Hvordan vil det bli å flytte det til en annen, kanskje større skole.. De problemene går jo ikke vekk av seg selv selv om barnet kommer på en ny skole..

Noen med erfaringer fra saker som dette ? Er ganske rådvill for tiden...

Anonymous poster hash: 2ccb4...5a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff så utrolig trist. Blir lei meg av å lese om det. 

Anbefaler å ta kontakt med Kristin Oudmayer. Jobber i Unicef og er også mobbe ekspert. Hun drar også rundt på skoler for å holde foredrag for foreldre og lærere ang dette problemet. Hvordan hjelpe mobbeoffere og også mobbere.

Siden det virker som om skolen ikke helt forstår alvoret så ville jeg prøvd. Hun kan kontaktes på facebook, evt e post, men vet ikke hva den er. Har henne på facebook selv og vet hun drar ofte rundt og har foredrag. 

Anonymous poster hash: 79c33...36e
Skrevet

Huff så utrolig trist. Blir lei meg av å lese om det.  Anbefaler å ta kontakt med Kristin Oudmayer. Jobber i Unicef og er også mobbe ekspert. Hun drar også rundt på skoler for å holde foredrag for foreldre og lærere ang dette problemet. Hvordan hjelpe mobbeoffere og også mobbere. Siden det virker som om skolen ikke helt forstår alvoret så ville jeg prøvd. Hun kan kontaktes på facebook, evt e post, men vet ikke hva den er. Har henne på facebook selv og vet hun drar ofte rundt og har foredrag.  Anonymous poster hash: 79c33...36e

Tusen takk for svar :) skal ta kontakt med henne, tror det kan være verdt et forsøk :)

Skrevet

Anmeld skolen for brudd på opplæringsloven!

Skrevet

Skolen har regler og følge, er det mobbing og ingen ting skjer ja då anmelder du saken. Det er det værste ein skule får på papiret at det blir anmeldt.

Anonymous poster hash: 24b4d...f6e
Skrevet

Tusen takk for svar :) skal ta kontakt med henne, tror det kan være verdt et forsøk :)

Det tror jeg også, hun er utrolig dyktig og har vært en ressurs for mange foreldre og barn opp gjennom. Har også blitt mobbet selv og har et stort engasjement for dette.

:) Lykke til, og håper du oppdaterer hvordan det går!

Anonymous poster hash: 79c33...36e

Skrevet

Jeg kom halvveis og bor på et lite sted selv. Du må seriøst gi de inn! Gi de ikke gleden av muntlig kontakt, alt må være skriftelig og benytt deg av kopiadressater til fylkeskommunen og andre. Her også fungerer ting som du beskriver, men ved å sørge for skriftelighet og ved å benytte lovverk, samt korrekt språk uten følerier står skole og andre involverte med barna våres skolerett når vi tar opp en sak. La deg fader ikke pelle på nesen og gi de ikke tid og mulighet til å endre på tidligere uttalelser og faktafeil!

Anonymous poster hash: 4aa4a...1f1

Skrevet

Jeg kom halvveis og bor på et lite sted selv. Du må seriøst gi de inn! Gi de ikke gleden av muntlig kontakt, alt må være skriftelig og benytt deg av kopiadressater til fylkeskommunen og andre. Her også fungerer ting som du beskriver, men ved å sørge for skriftelighet og ved å benytte lovverk, samt korrekt språk uten følerier står skole og andre involverte med barna våres skolerett når vi tar opp en sak. La deg fader ikke pelle på nesen og gi de ikke tid og mulighet til å endre på tidligere uttalelser og faktafeil! Anonymous poster hash: 4aa4a...1f1

I starten gikk alt muntlig, må nå går alt via Mail og tekstmeldinger. Dvs vi bruker Mail, men hvis lærer tar kontakt via txt mld noe hun av og til gjør, så svarer vi henne på mobil, så sant jeg ikke har et helt foredrag til til svar , da sender jeg det på Mail.

Har tatt kontakt med kommunen, de har lovet å,hjelpe oss, men vi har ikke allverdens tid til rådighet, for dette har pågått lenge, så her må det bli fart i sakene. Har sendt en Mail til kontaktpersonen vi har fått hos kommunen og purret og de lovet å ta det ilp av denne uken..de skal ta et møte med rektor, for læreren har vi gitt helt opp, hun er en dott, tar ikke tak i noe som avviker fra "normalen"

Skulle vi måtte flytte barnet så gjør vi det, men da skal skolen her taes først, de skal ikke slippe unna denne slette behandlingen av et barn.

Skrevet

Vi hadde tenkt å gå rett på,anmeldelse av skolen, men jeg er litt usikker på om det var rette veien å gå.

Hvis ikke de som nå har lovet å ta saken (kommunen og helsestasjonen) så får vi prøve med en anmeldelse , noe må gjøres og det litt fort, dette har tatt for lang tid.

Skolen lover å ordne opp, men de klarer aldri å gjennomføre en permanent løsning, alt skjærer seg så lenge mobberene styrer skolen..

Skrevet

Unnskyld meg, men her må du virkelig stå opp for sønnen din! Jeg hadde driti en lang vei i skolen og tatt for meg foreldrene. Du må anmelde de, i allefall true med å gjøre det...

Anonymous poster hash: 00db4...05c

Skrevet

Vi er i full sving, det har vi vært en stund nå. Vi har prøvd det meste, men vi fant for litt siden ut, at det var på tide å ta ubrukelig andre midler, siden vanlig folkeskikk ikke fungerer her som vi bor.

Foreldrene har vi tatt for oss der kommer vi ingen vei.

Jeg skjønner godt hvorfor ungene er så frekke,de har det dessverre fra foreldrene sine.

Stedet her er så lite, at alle som bor her kjenner hverandre, det gjelder også lærere og foreldre, dessverre.

Den ene moren slengte i meg at jeg bare måtte prøve å ta det opp på skolen, men jeg ville ikke komme noe vei, fordi denne moren var i slekt med et en av lærerene, og ganske riktig... Vi kommer ingen vei, så da må vi ha inn andre som kan ta saken mot disse korrupte jævlene..beklager ordbruken, men jeg er lei for forbannet på et system som ikke fungerer... Mobbekampanjen skolen kjører gjelder visst bare for de som kjenner hverandre..

Vi er innflyttere, og det taes ikke godt imot her vi bor, de fleste innflytterene har pakket sakene sine og forlatt nabolaget, men jeg synest ikke at skolen og noen rampunger med foreldre, skal få slippe unna sånn oppførsel

Skrevet

Anmeld skolen, så flytter dere! Barnet får det bedre ett annet sted. Kanskje kan barnet få snakke med noen for å få tilbake selvtilliten og da ha et bedre utgangspunkt på det nye stedet dere evt flytter til.

Men dere må uansett anmelde og ikke gi dere!

Skrevet

Anmeld skolen, så flytter dere! Barnet får det bedre ett annet sted. Kanskje kan barnet få snakke med noen for å få tilbake selvtilliten og da ha et bedre utgangspunkt på det nye stedet dere evt flytter til.

Men dere må uansett anmelde og ikke gi dere!

Barnet går nå hos en kommunal psykolog, for at skal barnet klare seg på en evt ny skole, trenger h'n hjelp.. Barnet vårt har gått til denne psykologen en liten stund og vi er blitt anbefalt å vurdere flytting,Vi heller vel mest mot flytting, men ja, skolen skal taes først, eller evt etterpå.

Vi driver å sorterer terrenget for å finne ut hvilke skole vi burde satse på, en skole som kan ta seg godt av et barn som ikke har så god erfaring fra tidligere skole, men det har ikke vært så lett. På alle skoler vi har tatt kontakt, så skryter skoleledelsen veldig av sin arbeidsplass...så dette blir vanskelig..

Skrevet

Bor selv på et lite sted, men her er det,- heldigvis,- god kommunikasjon mellom skole og hjem.

Det er vanlig å ta en telefon til den andre parts foreldre om noe har skjedd,- og man prøver så å finne ut hva som FAKTISK skjedde ved å lytte til begge parter...Noen gang er det offeret som er gjerningsmann og andre gang er historien mer "alvorlig" enn det kunne høres ut som,- men vi har i alle fall ikke opplevd noe som ikke har latt seg løse hittil.

Fordelen vi har er jo at vi kjenner de andre foreldrene godt,- om vi ikke er omgangsvenner eller kjenner de ved fornavn,- så vet vi hvem de er og det er lett og ta kontakt i forhold til konflikter som har oppstått. Også om barna forteller om ANDRE barn de har sett blitt utsatt for noe,- så kan vi ringe foreldre til disse og si fra, i tilfelle barnet selv ikke tør. 

Så det er nok både fordeler og ulemper med små steder. Det at man kjenner alle kan sikkert slå negativt ut hvis de generelle holdninger i området er at "Mitt barn vet best, har rett og er aldri slem mot noen. Hvis noen påstår det,- er det løgn!".... Her er det blitt til at "man skal aldri blindt tro på en side av saken. Selv ikke om det er fra sitt eget barn. Begge sider skal høres!" Man skal ikke mistro sitt barn, er ikke det jeg sier,-men og blindt tro at barnet er perfekt,- og ikke kan pynte på en sak til sin fordel,- det er vel naivt. Og litt nedlatende ovenfor barnets intellekt vil jeg si.

Anonymous poster hash: 9267c...05c
Skrevet

Jeg blir både lei meg og frustrert av det du skriver. Det er jo rene mafiaen. Har dere andre skoler i nærheten? Begge våre skolebarn var for snille og flinke for nærskolen. Eldste var populær, og "bare" frustrert fordi han ikke fikk utfordringer, samt at han ikke orket å se hvordan andre ble dårlig behandlet. Han prøvde flere ganger å ta tak i det, og fikk også mye ansvar fra skolens side. Yngste var tildels grovt mobbet av flere på flere ulike trinn, og etterhvert også av kontaktlærer. Han har også hatt runder med psykolog, helsesøster og barnevernets forebyggende team. Vi bytter til internasjonal skole, og hele familien har fått et nytt liv. For yngste kunne Steinerskolen også vært et alternativ. Har dere sjekket rundt? Har hørt mye bra om motessori også. Høres ut som nærskolen dere har nå ikke er noe langsiktig alternativ uansett, når dere blir motarbeidet på det viset. Du burde hatt opptak av det damen med lærerslektning sa, så kunne du levert det som bevis. Det bør røskes opp i ukulturen der.

Anonymous poster hash: 3feb6...1f9

• 1 måned senere...
Skrevet

Oppdatering som lovet.

Barnet må skifte skole fra høsten av, tenkte nesten at det ble det eneste alternativet vi fikk.. -og at vi måtte sende en klage til skolen med kopi til fylkesmannen, selv om barnet slutter..

Skolen er beryktet og vi er ikke de eneste som må finne ny skole til barnet vårt.

Iflg kommunen som vi har vært i møte med, så er det som skjer her med oss et kjent problem, da det har vært mange flere sånne saker ved denne skolen tidligere . Kjenner til noen av sakene for det siste året er det 4-5 andre elever som har sluttet pga det samme problemet.

Det har vært snakk om å legge ned skolen , og det burde sikkert vært gjort for lenge siden. Kan ikke skjønne hvorfor de får drive på sånn, uten at det blir konsekvenser.. Men det er jo typisk det, at den som blir plaget må vekk, sånn har det jo dessverre vært siden jeg var barn..

Barnet vårt skal også få hjelp i den nye kommunen, hvor helsetilbudene er langt bedre enn de er i denne kommunen vi nå bor i..

Skrevet

Vi har ikke opplevd det like alvorlig, men vi valgte å ta tak før det gikk for langt! Vårt barn har gått i en klasse hvor guttemiljøet har vært veldig hardt! Sterke personligheter, barn med adferdsproblemer etc. Mye streng "kontroll" over hva mitt barn skal leke/gjøre/si. Vi forsto ikke omfanget før i våres. Har hatt en gutt med vondt i hodet, vondt i magen, vil ikke på skolen! Han har sagt at alt var bra, men han har vært lei seg og bekymret for å gjøre ting "feil" og få kjeft av lederene i klassen. Han sluttet å lese høyt i timene fordi han fikk beskjed om at han høres teit ut m.m

Så vi bytter klasse! Skolen var enig med oss om at det var lurt!

Anonymous poster hash: bcfe7...a82

Gjest Antarctica
Skrevet

Her er det jo en skoleledelse som ikke gjør jobben sin...

Rystende lesning.

Skrevet

Vi har for en del år siden flyttet til en liten bygd, fordi vi trodde at det var bedre for våre fremtidige barn å gå på en liten skole, da mange av våre venner som fikk barn før oss, hadde seriøse problemer på storskoler.

Men vår teori har vist seg å være helt feil. Vi sitter her med et barn på barneskolen, som blir ekskludert både på skolen og hjemme.

På fritiden blir barnet vårt holdt for narr, og hvis noen kommer for å leke, så er det bare for å ødelegge lekene til ungen før de stikker av. Eller de driver telefonterror og ler og er stygg med barnet vår via mobil.

Å ta det opp med foreldrene har ingen hensikt, de støtter kun sine egne barn, noe som sikkert er helt vanlig i sånne saker, ihvertfall her er det sånn.

På skolen blir barnet utestengt fra lek og sosialt samvær sånn ellers. Hvis noe arrangeres av fau eller elevrådet, så er det på samme viset, og når vi da tar kontakt, så fraskriver alle seg ansvaret og vi kommer ingen vei.

For en tid siden hadde skolen et arrangement som barnet gledet seg til å delta i, men ingen valgte vårt barn på noen av gruppene og da jeg tok kontakt, presset lærerene ungen vår inn i gruppen til det barnet som er sjefen i mobbeflokken.

Mitt barn ble overlykkelig fordi h'n skulle få bli med i en gruppe, men lykken ble kortvarig, etter en uke, så var h'n ute av gruppen fordi de ikk ville ha h'n med likevel.

Ny ringerunde til rektor denne gangen, men rektor hadde snakket med sjefsmobberen, som da hadde en helt annen historie og det ble til at mitt barn fikk skylden for å lyve. At vi sjekker og ser txt meldingene til barnet vårt, og vet at h'n snakker sant, det ble bare feid bort, med at vi måtte ha misforstått.

Jeg har kontaktet kommunen, og de mener dette er en alvorlig sak som de vil ta tak i, men at det tar tid. I mellomtiden har vi fått en deprimert 3 klassing som helt har skiftet adferd.

Nå skal det sies at flere barn har flyttet det siste året pga lignende problemer, og vi er også inne på tanken, men lurer på hvordan det vil bli for et barn som nå er blitt redd unger på sin egen alder, er stille, tør ikke ta kontakt med nye barn for kanskje nye vennskap, innesluttet, har fått fysiske symptomer, hodepine, kvalme osv... Hvordan vil det bli å flytte det til en annen, kanskje større skole.. De problemene går jo ikke vekk av seg selv selv om barnet kommer på en ny skole..

Noen med erfaringer fra saker som dette ? Er ganske rådvill for tiden...

Om ikke skoleskifte er aktuelt, så koble inn fylkesmannen som klage instans allerede nå. De går inn å fatter vedtak, om skolen bruker for lang tid. Det er straks de skal handle. Ikke vente.

Det bør foreligge plan klar til skolestart. Rektor har ikke 8 uker ferie. Ikke administrasjonen heller.

En slik plan bør inneholde.....

Skal sette på varsel om du er interessert....

Noen skoler og rektorer er flinke og går det til. Andre skoler duger ikke. Det kan høres som om den skolen er sv siste typen?

Skiftet du skole på barnet er det viktig å velge rett skole. Størrelse er ikke viktig, det er andre kriterier som spiller inn.

Anonymous poster hash: 45465...c1b

Skrevet

Enig med Pashla. Rystende!

Skrevet

Vi har fått hjelp til å finne en ny skole som har et fantastisk godt rykte på seg. Denne skolen er ganske mye større enn det vårt barn er vant med , men vi har alle en god følelse på at dette skal gå bra.

Jeg har venner i den kommunen som har barn på denne aktuelle skolen, og de skryter veldig av skolen, det gjorde også Helsepersonellet vi har hatt og fortsatt har kontakt med.

Barnet vårt trenger oppfølging og hjelpeapparatet i den nye kommunen er godt rustet, så vi ser frem til å starte på nytt , et nytt sted alle sammen.

Og skolen har virkelig ikke gjort jobben sin, det er vi alle enig i. Når. helsestasjonen og Helsepersonellet i den kommunen barnet har blitt plaget i, anbefaler oss å flytte barnet bort fra den aktuelle skolen , da er det mye som ikke stemmer og det er det dessverre flere småskolebarn her som har fått erfare.

Kjenner jeg er rasende både på mitt eget og de andre barnas vegne. Men vi har ikke tenkt å flytte herfra uten å ta til motmæle, en klage skal de få.

De har fått mange klager, men de har ikke brydd seg med noen av de, for da hadde ikke alle disse barna trengt å bytte skole.

Denne klagen skal bl.a videre opp i systemet, og jeg vurderer å legge ved kopi av de minst 10 andre skriftlige klagene jeg har sendt rektor i årenes løp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...