Anonym bruker Skrevet 17. mai 2016 #1 Skrevet 17. mai 2016 Jeg har ett barn på 4 år å når det kommer til matlaging så har jeg vært rett og slett en dårlig mamma. Jeg kan overhodet ikke lage mat så det har blitt mye Toro,fiskegrateng fra butikk,ferdig panert torsk fra butikken osv. Etter å lest litt på en blogg om forskjellige lette matretter så har jeg nå bli inspirert til prøve selv,så i morgen skal jeg prøve meg på gulerotsuppe ettersom jeg trenger å få mer grønnsaker i sønnen min. Men noen som har flere lette oppskrifter på sunne middager for en nybegynner? Jeg har en kresen gutt så kom gjerne med oppskrifter som barna deres er glad i. Anonymous poster hash: d3692...023
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2016 #2 Skrevet 17. mai 2016 Du trenger hjelp til å bli en bedre kokk, du er allerede en god mamma som ser din sønns behov, ser hva som mangler og har viljen til å gjøre noe med det! Jeg har tatt en melatonintablett nå og den begynner å slå inn, hodet virker ikke til å tenke oppskrifter, ville bare si at du ER en god mamma Åh, google forresten søtpotetstappe, det er godt og enkelt. Anonymous poster hash: b1ecd...97b
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #3 Skrevet 18. mai 2016 Gå inn på bloggen til Siri Fossing. jeg leter ofte der etter inspirasjon, hun har også fulle ukesmenyer samt en handleliste Ellers er kyllingsalat en favoritt her i huset, lager den enkel med salat, grønnsaker, ferdig krydret og oppskåret kylling, ananas og litt fullkornspasta. Ingen dressing. men den blir saftig og god likevel. Grønnsakssuppe er også enkelt å lage, finnes mange oppskrifter på nett. Prøv ut forskjellige krydder og buljonger når du lager mat, det kan hjelpe til så 4 åringen spiser med. Her var iallefall grill mix redningen for å få i ungen her laks, potet og grønnsaker Lykke til og kos deg med å prøve nye retter! Få med deg ungen i samme slenger så kanskje han er villig til å smake på mere? Anonymous poster hash: fd7a7...32d
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #4 Skrevet 18. mai 2016 Laks med mangosalat (mango og paprika) og fullkornsris Hjemmelaget tomatsaus med innsnikte grønnsaker til pasta (6 bokser hakka tomater, 2 løk, 3 revne gulrøtter, to never reven selleirot, to tre hvitløksfedd. Fres løk og hvitløk i litt olivenolje, ha i gulrot og selleri og fres litt til. Ha i tomatene og la det småkoke i ca en halv time. Smak til med salt, pepper, oregano og basilikum. Kjør i stavmikseren til det er helt glatt. Frys ned porsjoner. Jeg steker kjøttdeig og har sausen oppi til pasta. Potet og purreløksuppe med litt sprøstekt bacon eller terninger av kjøttpølse Porsjonspizza av grove pitabrød som bunn Quesedillas med salat Jeg putter alltid oppi en frukt i salaten for å motivere til spising (eple, drue, jordbær etc) Anonymous poster hash: 34c49...41c
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #5 Skrevet 18. mai 2016 Han er faktisk veldig flink til å ville smake på alt mulig men han er kresen likevel. Anonymous poster hash: d3692...023
Caelyn Skrevet 18. mai 2016 #6 Skrevet 18. mai 2016 Anbefaler http://www.lindastuhaug.no/ på det sterkeste. Denne bloggen har fått meg til å lage ordentlig mat fra bunnen! Enkle, gode oppskrifter uten alt for mange ingredienser.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #7 Skrevet 18. mai 2016 Han er faktisk veldig flink til å ville smake på alt mulig men han er kresen likevel. Anonymous poster hash: d3692...023 Så bra han er flink til å smake! Ikke bekymre deg over at han er litt kresen nå, det kommer seg nok etter hvert Mine barn har også vært kresne. Har oppmuntret de til å smake og sagt til dem at de må smake mange ganger fordi de plutselig kan begynne å like nye ting. Nå er de eldste skolebarn og de har blitt flinke middagsspisere etter hvert. Også fortsatt flink til å smake på nye ting. Jeg har hentet mange oppskrifter fra godfisk.no og matprat.no. Men det blir innimellom toro og slikt her også Anonymous poster hash: 7e7c2...9bc
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #8 Skrevet 18. mai 2016 Pastasalat med fullkornspasta (her kan du ha oppi endel grønnsaker, og biter av laks for eksempel). Fullkornspasta med pesto og smørdampet grønnkål (oppskrift på sistnevnte står på grønnkålposen!) grønnkål er veldig sunt. Vi har også oppi løk, hvitløk og paprika. Support gjerne med kylling eller annet om du vil ha kjøtt til. Bakte laksefileter i ovnen i en saus av fløte og krydder i form (så laksen er dekket av sausen), dytter biter av paprika og purre eller andre grønnsaker oppi sausen. Om laksen ikke er frossen bruker den ca 25 min i ovnen på 200 grader. Server med pasta/ris/salat. Supper (du finner mange oppskrifter på nett, men jeg synes det er greit å bruke pose også) Om det er tomatsuppe, ha i noen hardkokte egg ved servering! Thaisuppe med kylling i er også veldig godt. (Som du sikkert har gjettet, er barna mine veldig glad i pasta!) Taco-salat (kylling stekt i fajitakrydder, med isbergsalat, tomater, mais, stekte biter av paprika og løk, avokado, blandes sammen og serveres med rød salsa (gjerne fra glass), og evt (for ekstra kos) litt nachochips drysset over) veldig godt og veldig sunt! For variasjon kan man ha kjøttdeig stekt i tacokrydder i stedet for kylling. Dette var noen forslag basert på mat som er populært her. Anonymous poster hash: 4db18...c11
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #9 Skrevet 18. mai 2016 Du er ingen dårlig mamma. Anonymous poster hash: 63713...af7
amandine Skrevet 18. mai 2016 #10 Skrevet 18. mai 2016 Lag tomatsaus selv og bruk karbonadedeig og fullkornspasta. En kjapp tomatsaus lager du med en boks tomater (jeg bruker mutti fra Rema, de er litt dyrere pr boks, men hvis du leser på ingrediensene inneholder de mye mer tomater og mindre vann enn de billigere, så det jevner seg ut), en løk og et par gulrøtter. Kutt gulrøtter og løk fint og stek dem myke i litt olivenolje. Hell over en boks tomater, enklest mulig krydrer du med salt pepper og oregano, og bruk litt sukker for å ta den skarpe spissen av tomatene. Evt om kan du kjøre sausen glatt med en stavmikser. Denne kan du bruke som utgangspunkt til både pasta, lasagne og pizza. Prøv deg gjerne frem med mer krydder, rosmarin, merian, timian etc. Jeg lager ofte en kjempeporsjon tomatsaus og har i porsjonspakker i fryseren. Da er det veldig raskt å ta frem på travle dager. Sånn som i dag:-)
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2016 #11 Skrevet 18. mai 2016 Vi er ikke så store på å lage fancy middager her i huset, men vi har veldig ofte rent kjøtt eller fisk med tilbehør (grønnsaker, poteter etc). Av og til finner en av oss en oppskrift og lager det. Jeg ser ikke problemet med å ikke være så fancy i matlagingen. Så lenge du bruker gode rådvarer, så blir det sunt nok! Anonymous poster hash: 5d646...262
me_87 Skrevet 18. mai 2016 #12 Skrevet 18. mai 2016 Om han ikke liker fisk så kan du prøve Torsk a la Ritz,den ble godkjent her i huset av sønnen min hvertfall. Fiskepinner er også ofte populært hos barn å det er veldig lett å lage!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå