Anonym bruker Skrevet 17. mai 2016 #1 Skrevet 17. mai 2016 Noen fra nord her som kan svare på om man kan spise tørkakjøtt når man er gravid??? Har alltid spist det om sommeren, i store mengder, men siden jeg var gravid sist har det kommet nye retningslinjer. Tenker på listeria. Anonymous poster hash: d18bf...dcd
Marriet Skrevet 17. mai 2016 #2 Skrevet 17. mai 2016 (endret) Du bør for all del holde deg unna. Det regnes som speket/tørket (åpenbart) kjøtt. Jeg og elsker det ❤ Og det er forresten toksoplasma man er redd for i gravet/tørket/røkt kjøtt Endret 17. mai 2016 av Marriet
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2016 #3 Skrevet 17. mai 2016 Reinkjøtt generelt bør du spise lite av i graviditeten, pga opphoping av radioaktivitet i reinsdyrkjøtt. Offisielle råd er å ikke spise det for ofte. Anonymous poster hash: edcbc...e1f
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2016 #4 Skrevet 17. mai 2016 Ja er jo rått, men vi har jo spist det i generasjoner uten at noen har blitt syke. Hmmmm, får ta det igjen til høsten da... Anonymous poster hash: d18bf...dcd
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2016 #5 Skrevet 17. mai 2016 Spiser mange rein i året, så det tror jeg går bra. Er ikke mere sykdom blandt reindriftssamer enn annet folk til tross for massivt konsum av reinkjøtt. Venter dog med tørkakjøttet til etter fødselen.. Anonymous poster hash: d18bf...dcd
Marriet Skrevet 17. mai 2016 #6 Skrevet 17. mai 2016 Du har forresten rett! Det kan være listeria også leste litt nå, det står ingenting om å begrense mengden på varmebehandlet viltkjøtt på helsedirektoratet sine sider.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2016 #7 Skrevet 17. mai 2016 Spiser mange rein i året, så det tror jeg går bra. Er ikke mere sykdom blandt reindriftssamer enn annet folk til tross for massivt konsum av reinkjøtt. Venter dog med tørkakjøttet til etter fødselen.. Anonymous poster hash: d18bf...dcd Det handler ikke om sykdom i lang tid. Radioaktivitet i områdene der reinen går er av ganske nyere dato (etter Tsjernobyl). Det er ikke et stort problem for voksne, men for små fostre er det fint å unngå radioaktivitet. Det er pga fare for fremtidig kreft. Bestefaren min døde av leukemi som han mest sannsynlig fikk etter å ha spist mye radioaktivt kjøtt etter Tsjernobyl. Det er fortsatt høyt nivå av radioaktivitet i det reinsdyrene spiser. Jeg nøyde meg med reinsdyr max en gang i måneden i graviditeten (finnbiff). (Jeg er opprinnelig fra Finnmark men bor på Østlandet nå) Anonymous poster hash: edcbc...e1f
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2016 #8 Skrevet 17. mai 2016 Her har du kilde, HI: http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/fjorfe_og_kjott/mat_forurenset_med_radioaktivitet Anonymous poster hash: edcbc...e1f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå