Gå til innhold

Noen som har barn med autisme/adhd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn som er veldig sen i utviklingen og begynner å mistenke at han har autisme...

Han holder sjelden blikket mer enn 3-5 sekunder

Tar lite kontakt med andre barn, men tar mye kontakt med voksne

Reagerer nesten aldri på navnet sitt. Men hørselen er i orden

Hyperaktiv innimellom, ikke hele tiden

Dårlig konsentrasjon.

Er vanskelig med mat og søvn. Begynner å bli litt bedre.

Veldig opptatt av å snurre hjul, åpne og lukke dører, slå av/på lys og trykke på knapper.

Ekstremt sterk vilje, nektet tidlig å sitte i vogn/barnestol, bilstol osv.

Litt sen motorisk

Veldig sen med språket. Kunne knapt si mamma og pappa da han nærmet seg 2 år.

Han blir fort sint og frustert, men er en glad og nysgjerrig gutt ellers.

Før har vi trodd at han vil få en ADHD diagnose etterhvert, men kanskje det heller er noe innenfor autismespekteret? Noen som har barn med autisme som kjenner seg igjen i disse tingene? Jeg har lest på nettet om autisme og det meste stemmer godt, bortsett fra det med at de liker å være alene. Han tar mye kontakt med oss foreldre og andre voksne. Men ikke med barn, og han holder ikke blikk kontakten og snur seg ikke når man prater til han. Foreløpig har han diagnosen ''forsinket språkutvikling'' Han blir 3 år om noen måneder.

Anonymous poster hash: 5f08d...ed1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som min sønn, bare at han reagerte på navnet sitt. Sønnen min er akkurat slik du beskriver din sønn, og hypersosial. Han oppsøker også trøst og nærhet like mye som normale barn.

Men autismediagnosen ble stilt ut i fra flere kriterier enn de du har nevnt, blant annet hvordan han brukte de sosiale kodene og hvordan han ikke forsto de. Han ble testet da han var 4,5 år, men vi hadde hatt mistanken fra han var 2-2,5 år at han mest sannsynlig hadde autisme i tillegg til syndromet han har (en psykisk utviklingshemming). Om du er bekymret så ville jeg bedt om å få ham testet.

Sønnen min har diagnosen barneautisme, noe som betyr at symptomene oppsto før 3 års alder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...