Gå til innhold

Hjelp! Røyking under graviditet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er røyker. Eller nå: var røyker. Jeg sluttet da jeg fant ut om svangerskapet og var da 4+3. For å komme meg igjennom perioder med røykesug har jeg nok tatt det litt for langt i google-prosessen med at jeg nå er bekymret for alle mulige utfall, Alt fra dødfødsel til ganespalte. Å ikke minst svangerskap uten for livmoren. Dette plager meg veldig og jeg klarer ikke nyte svangerskapet for at jeg alltid tenker at noe galt kommer til å skje, og at det da vil være min feil som påførte barnet dette..
Så da kommer mine to spørsmål:
1. Kan sigarettene ha gjort skade iløpet av svangerskapets første 4,5 uke?
2. Er denne beskymringen grunn nok til å få time til tidlig UL?

Anonymous poster hash: 62d26...429

Anonymous poster hash: 62d26...429
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det med ro. Det har ikke gjort noen skade. Du har sluttet i god tid og ingen skade skjedd!

Anonymous poster hash: 26fb2...7fc

Skrevet

Det KAN ha skjedd, men den sjansen er så forsvinnende liten! Ikke tenk på det. Tenk heller på hvor mange som røyket som skorsteiner under hele graviditeten før i tiden (inkludert min mor) og hvor mange det har gått bra med! Jeg er 40 nå og frisk som en fisk. Det samme er mine to søsken :)

Anonymous poster hash: 29954...c35

Skrevet

Jeg røyket mye hver dag i de 3 første månedene av svangerskapet ettersom jeg ikke visste at jeg var gravid.

Likevel fikk jeg en frisk og sunn gutt :)

Anonymous poster hash: 70272...50b

Skrevet

Vel det tar noen uker før all nikotinen er ute av kroppen... Men så lenge du ikke røyker nå er det 100% bedre enn å røyke!!

Gane/leppespalte dannes i uke 6-7 og da buken lukkes sammen med gjette og rygg. Det er en genetisk feil på lik linje med å mangle en tå, arm, få ekstra sett med fingre, utlagttarm, -altså den kan ikke påvirkes av at du røyker eller ikke -genene kan spille et puss ;) sannsynligheten er nede i 0,16% sjangse for spaltebarn, 1 av 900 barn blir født med spalte ...du har altså større sjangse for å få et barn med downs, hvor det er 1/700.

Svangerskap er en risikosport, prognosene hadde vært de samme uavhengig av at du røker eller ikke.

Anonymous poster hash: 0d664...6bd

Skrevet

Så flink du er som har slutta å røyke! 👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymous poster hash: 16802...dd3

Skrevet

Du burde heller fokusere på hvor mye avfallstoffer du har spart babyen for ved at du har sluttet. Bra jobba! Ekstremt liten sjanse for at du har skadet babyen din, det viktigste nå er at du holder deg røykfri.

Anonymous poster hash: 62721...a09

Skrevet

Er ikke noe du kan gjøre ved det nå uansett om du beholder så da får du vente og se.

Anonymous poster hash: d55a9...1d2
Skrevet

Dere deler ikke blodomløp før i uke 5, så denne tror jeg du fikset akkurat.

Viktigste er at du sluttet med en gang du oppdaget graviditeten. Fokuser på det, noe mere kan du ikke styre nå.

Anonymous poster hash: acc1a...e5c

Skrevet

Du er en FLINK mamma! Dette skal du ikke være nervøs for.

Anonymous poster hash: 9f351...c33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...