Gå til innhold

Hvilke avføringsmidler er best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har slitt sånn med hard og treg mage siden jeg var liten. Føler så mye ubehag og jeg ser gravid ut etter matinntak.

Anonymous poster hash: 81868...77d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror kanskje jeg haddefått sjekket om det er noe jeg ikke tåler, om jeg drikker nok og får i neg nok fiber. Laksoberaldråper er reseptfritt å fungerer bra

Anonymous poster hash: 18f66...c2e

Skrevet

Movicol fungerer også bra, reseptfritt 😊

Anonymous poster hash: 244b9...8ff

Skrevet

Jeg kan anfefale lactulose.

Anonymous poster hash: 41716...665

Skrevet

Takk for svar! :)

Hvordan er disse forskjellige midlene med tanke på smak?

Anonymous poster hash: 81868...77d

Skrevet

Jeg ville startet med å prøve helsekost. Gode melkesyrebakterier. Det er ikke bevist at det har noen effekt men flere sier det virker. Legestanden anbefaler ikke det men er åpen for at det kan fungere.

Ellers har du laksoberal.

Movicol er et sterkere avføringsmiddel. Her må du prøve og feile litt for å finne din dose men den fungerer garantert.

St.Olavs har forsket en del på movicol bruk og det kan ikke påvises noen bivirkninger ved langvarig bruk.

Jeg er født med lukket tykktarm og har gått store deler av livet på avføringsmiddel. Jeg synes movicol er det som fungerer best. Nå har jeg en medisinsk årsak til min forstoppelse og blir raskt helt forstoppet. Jeg klarer holde magen i sjakk med helsekost og dråper men er magen i en dårlig periode må jeg ha skikkelig avføringsmiddel.

Som sagt start i det små og prøv deg frem. Ville diskutert med legen hva du kan prøve.

Anonymous poster hash: 6e831...c81

Skrevet

Hvis du har slitt med det siden du var liten har det jo vart en stund, har du snakket med lege?

Prøvd å øke fiberinntaket(og vann)? Evnt senke det om du spiser for mye fiber? Redusere gluten? Trene?

Anonymous poster hash: 212c0...e33
Skrevet

alt du stapper i deg av "avføringsmiddel" virker mot sin hensikt om man ikek drikker nok vann, og tar man noe for magen må man drikke mer enn hva man er vant til.

jeg vil anbefale lactulose, dette binder vann i tarmen så ikke avføringen blir så hard, om det er lenge mellom hver gang du er på toalettet villet jeg anbefalt Laxoberal dråper i tillegg, disse dråpene øker tarmaktiviteten, slik at avføringen blir skyvd ned i tarmen. så ville jeg i starten brukt microlax, denne "spruter" du oppi bak, for å mykgjøre avføringen, slik at det ikke gjør så vondt å komme seg på do, ofte når man er forstoppet, er avføringen så tørr at det vil være smertefult å få den ut, dette hjelper microlaxen til.

når du har fått kontroll på magen. kan ta ett par uker opptil en mnd, kan du bruke kun lactulose/dupolac. men da er en vedlikeholdsdose.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 0c272...7ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...