Gå til innhold

Hvilke stavefeil er

Anbefalte innlegg

Skrevet

Særskrivingsfeil. Jeg er medlem i ulike kjøp/salg-grupper på Facebook og har mange ganger latt være å kjøpe fra selgere med særskrivingsfeil😂 "Jente klær selges", "barne leker selges" eller "selger kake form og kake pynt".

Anonymous poster hash: 9ef04...f98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Vært TIL legen", det heter HOS!

Hva gjør du PÅ?

(Generelt de som roter med preposisjonene, dette irriterer meg av en eller annen grunn..)

Særskriving, ord som "intrisert" o.l, noen skriver ord akkurat som det blir sagt osv.. For ikke å snakke om "lamme" som tydeligvis betyr "i lag med/sammen med" og "dems"..

Dette var det første jeg kom på...Anonymous poster hash: 6da68...2eb

Det er nok ikke det at de roter med preposisjonene, men de skriver dialekt. I mange landsdeler brukes til i stedet for hos.

Samme med å gjøre PÅ. På Østlandet utelates denne preposisjonen. Blir det samme som de i nord sier han Ola, ho Kari osv, mens østlendingene bruker ikke pronomen foran egennavn.

Anonymous poster hash: 8b7ef...524

Skrevet

Det er nok ikke det at de roter med preposisjonene, men de skriver dialekt. I mange landsdeler brukes til i stedet for hos.

Samme med å gjøre PÅ. På Østlandet utelates denne preposisjonen. Blir det samme som de i nord sier han Ola, ho Kari osv, mens østlendingene bruker ikke pronomen foran egennavn.

Jeg er fra østlandet og kan også si han Ola, hu Kari, men jeg skriver det jo ikke ;)

Ja, det er nok dialekt, men like irriterende for det ;)

Anonymous poster hash: 6da68...2eb

Skrevet (endret)

Bestemt form når det ikke skal være det. Ser det oftere og oftere. "Så fint bildet du har av..." Grøss!

Jeg forsto ikke helt denne? Er for eksempel " så fint bilde du har av barna på veggen" feil? (Jeg ville skrevet "så fint det bildet av barna".. ) men klarer ikke helt se hva det har med bestemt form? Nysgjerrig og forvirret:)

Endret av Ophiophagus Hannah
Skrevet

Jeg forsto ikke helt denne? Er for eksempel " så fint bilde du har av barna på veggen" feil? (Jeg ville skrevet "så fint det bildet av barna".. ) men klarer ikke helt se hva det har med bestemt form? Nysgjerrig og forvirret:)

Nei, det du skriver er ikke feil, men å skrive " så fint BILDET du har av barna på veggen" er feil. Skriver du derimot "så fint det bildet..." så er det riktig. Ser ofte på face at det står "å så fint bildet av deg!" Rart om du ikke ser at det er galt syns jeg.

Skrevet

Nei, det du skriver er ikke feil, men å skrive " så fint BILDET du har av barna på veggen" er feil. Skriver du derimot "så fint det bildet..." så er det riktig. Ser ofte på face at det står "å så fint bildet av deg!" Rart om du ikke ser at det er galt syns jeg.

Aha. Nå ser jeg det - ikke lagt merke til at det er en vanlig feil før. Nå kommer jeg vel til å se det overalt tenker jeg..

Personlig er jeg skikkelig dårlig på å se andres skrivefeil (unntaket er særskrivingsfeil - de lyser mot meg) og frykter at grunnen er at jeg kanskje egentlig selv skriver mye feil. Skriver mye i jobbsammenheng, og takk og pris for retteprogrammer...

Skrevet

Aha. Nå ser jeg det - ikke lagt merke til at det er en vanlig feil før. Nå kommer jeg vel til å se det overalt tenker jeg..

Personlig er jeg skikkelig dårlig på å se andres skrivefeil (unntaket er særskrivingsfeil - de lyser mot meg) og frykter at grunnen er at jeg kanskje egentlig selv skriver mye feil. Skriver mye i jobbsammenheng, og takk og pris for retteprogrammer...

Ja, særskrivingsfeil er også noe jeg syns er helt grusomt. Det som er vel så irriterende er når outlook korrigerer meg og jeg får røde streker under mine ord som jeg vet jeg har rett på. Er nok antakelig fordi Office ikke er norskprodusert. Tror nok også at det er årsaken til mye særskrivingsfeil her til lands.
Skrevet

De som skriver "ett" når de mener "et". Det er så unødvendig!

Jeg fikk ett brev i posten i går. Det ble litt av ett sirkus!

Skrevet

Dursj og bærsj.

Overraskende mange som på død og liv skal dytte inn en r i disse ordene.

Anonymous poster hash: 1d88f...13f

Skrevet

Søtta...

Anonymous poster hash: 3edd5...7de

Skrevet

Dursj og bærsj.

Overraskende mange som på død og liv skal dytte inn en r i disse ordene.Anonymous poster hash: 1d88f...13f

Ha ha, ja like ille som de som skriver dysj eller dyrsj for den saks skyld.

Skrevet

Det er klamydia og, men man går da ikke rundt og sier at man får klamydia av ordfeil

Anonymous poster hash: 174fe...223

😂
Skrevet

Dems i stedet for deres .

Anonymous poster hash: 54a3a...da6

Skrevet

Aldrig!

Anonymous poster hash: a68de...3d7
Skrevet

Viss (hvis)

Liksom.. hvor vanskelig er det?

Anonymous poster hash: 6dac8...e55

Du har helt rett, det er ikke vanskelig.  Begge deler er tillatt å bruke, så enklere kan det ikke bli.  Man må bare passe på å være konsekvent.

Ellers får jeg fnatt av særskrivingsfeil, dialekt og disse "r"ene som puttes inn sammen med sj-lyd.  Og sikkert noen andre ting også. Og så irriterer jeg meg over autokorrektur og tastefeil, spesielt når jeg skriver selv.

• 2 uker senere...
Skrevet

Dems og værst/værre...huff!

Anonymous poster hash: 2de4c...474

Skrevet

Bærsj. Mange skriver at de sliter med å "bærsje".

Sundt. Alle skal spise så "sundt" i dag.

Hypermesis (altså uten E). Om du skriver en hel avhandling om hvor mye du har slitt med dette, bør du i hvertfall kunne skrive ordet rett.

Særskrivingsfeil, som "lamme lår" og "bursdags kake".

Anonymous poster hash: d47a8...967

Skrevet

Her inne på DIB er det ordet nyskjerrig som irriterer meg mest.

Anonymous poster hash: 4ceea...eae

Skrevet

Hva med den stadig økende s-en som skal være med da? Ikke lenger bare talefeil, men forpester skriftspråket også.

"Beskymret", "forskjøla", "sjapt", å få "skjeft"... 

Og selvfølgelig alle de rare variantene av hver, vært, vær, hvet.

"Jeg har vert hos legen"

"Jeg glemmer mobilen vær dag"

"Jeg kommer etter vært"

"Jeg hvet ikke hva jeg skal gjøre"

*Grøss*

Skrevet

Koz og klemz gir meg helt spasmer.

I dag gikk jeg forbi en frisør. På skiltet utenfor sto det :  "Vil du bli for nyet, kom inn til oss"

Anonymous poster hash: a52c4...9ea
Skrevet

Koz og klemz gir meg helt spasmer. I dag gikk jeg forbi en frisør. På skiltet utenfor sto det :  "Vil du bli for nyet, kom inn til oss" Anonymous poster hash: a52c4...9ea

Da tror jeg nesten jeg hadde gått inn og gjort dem obs på skrivefeilen.Ærlig talt!

Anonymous poster hash: 2de4c...474

Skrevet

Sundt (som i sunt) og beskymret er feil som gir meg neller.

Skrevet

Hærligt

Hvem vogn

Anonymous poster hash: 88ff1...5f1

Skrevet

Hærligt

Hvem vognAnonymous poster hash: 88ff1...5f1

Glemte helt de som ikke kan bruke da/når.

Lærte en grei regle på skolen.

Den gang da, hver gang når. For ikke å glemme aldri g i aldri.

Anonymous poster hash: 88ff1...5f1

Skrevet

Kjeden i stedet for skjeden! Huff! Ellers irriterer jeg meg over de fleste skrivefeilene som er nevnt her. Er nok litt for opphengt i rettskriving. 3. klassingen ga meg klar beskjed om at det ikke var jeg som skulke rette leksene hennes, men læreren!

Anonymous poster hash: d71b4...944

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...