Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #1 Skrevet 14. mai 2016 Hvor er dere vokst opp? I alle, alle år har 17.mai for min del vært full rulle med venner etter fylte 7 år fordi mine foreldre var opptatte med arrangementet. Nå har jeg selv 3 barn og de har jeg sett til frokost og middag de siste 3-4 årene. Ja, faktisk fra den yngste var 2 år er han blitt satt i vogna med andre voksene og gått 17.mai toget mens jeg og deres far har vært med og arrangere i korps eller via skole. For meg er det en gåte hvordan folk kan gå rundt og faktisk tro at slike dager gjør seg selv! Nyter dere må dere også finne dere i å yte! Ikke noe kommer gratis!! Anonymous poster hash: 9dad0...c8d
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #2 Skrevet 14. mai 2016 Jeg har vokst opp på bygda. Vi yter vi også - og har likevel en romantisk forestilling om 17 mai. Det er en komité som blir satt sammen hvert år og har ulike ansvar (enkelte foreldre fra ulike klassetrinn, og folk fra idrettslag, sanitærforening og velforening. En god mix! Men damene fra sanitærforeningen er med hvert år, de er fantastiske..). Alle hjelper til på tur, og sammensetningen av alle de ulike "lagene" gjør det til et godt samarbeid, ikke slik at kun én klasse har ansvaret feks (det skulle jo tatt seg ut uansett, når skoleklassene har alt fra 2 til 14 elever..). Feiringen består av flere småbygder, unge og gamle, langt fra bare skolebarn m/familie, men rett og slett alle som vil. Åh jeg elsker 17Mai ! Anonymous poster hash: 7ad44...321
*Miss Marple* Skrevet 14. mai 2016 #3 Skrevet 14. mai 2016 Det rullerer jo på hvem som har ansvar for feiringen, så det er få som bruker hver 17 mai borte fra familien. Det året vi er med i komiteen er det to timers bolker på hver i kiosken, så det er ingen som bruker hele dagen på dugnad. Kaker, rigging osv blir jo gjort på forhånd. Vi nyter feiringen litt ekstra de årene vi ikke har noen oppgaver, men føler ikke at vi har et urealistisk syn på nasjonaldagen.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 14. mai 2016 #4 Skrevet 14. mai 2016 Jeg har vokst opp på bygda. Vi yter vi også - og har likevel en romantisk forestilling om 17 mai. Det er en komité som blir satt sammen hvert år og har ulike ansvar (enkelte foreldre fra ulike klassetrinn, og folk fra idrettslag, sanitærforening og velforening. En god mix! Men damene fra sanitærforeningen er med hvert år, de er fantastiske..). Alle hjelper til på tur, og sammensetningen av alle de ulike "lagene" gjør det til et godt samarbeid, ikke slik at kun én klasse har ansvaret feks (det skulle jo tatt seg ut uansett, når skoleklassene har alt fra 2 til 14 elever..). Feiringen består av flere småbygder, unge og gamle, langt fra bare skolebarn m/familie, men rett og slett alle som vil. Åh jeg elsker 17Mai ! Anonymous poster hash: 7ad44...321 Sanitærdamene lurer jeg litt på hvem er, du ... Jeg tror du mener sanitetskvinnene, medlemmer i Norske Kvinners Sanitetsforening. Det blir liksom noe litt annet enn sanitær ... Hos oss har ett klassetrinn ansvar og det fungerer godt. I år har vi barn på dette klassetrinnet, derfor blir det litt jobb dette året. Når alle tar sin tørn, sp blir jobben pr. snute, liten. Fint å kunne bidra til fellesskapet!
Gjest Gul stjerne Skrevet 14. mai 2016 #5 Skrevet 14. mai 2016 Fordi de er romantiske sjeler med....gode minner?
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #6 Skrevet 14. mai 2016 Hercule poirot: hahaha... Takk! Sanitetskvinnene ja, selvsagt! Nå ble jeg en smule rød i kinnene ja (kan jeg skylde på ammetåka?).. Tror det er leggetid nå Anonymous poster hash: 7ad44...321
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #7 Skrevet 14. mai 2016 Bor i mellomstor by, har barna på ganske stor skole (750 elever) Her er det et klassetrinn som har ansvaret for arrangementet på skolen, så det er bare de årene man har barn på det trinnet vi jobber på 17.mai I fjor jobbet vi, i år har vi ikke barn på det trinnet så i år bare koser vi oss. Helt overkommelig for de fleste å trå til de årene altså. Anonymous poster hash: a9692...8a0
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #8 Skrevet 14. mai 2016 Bidrar ikke en dritt. Her er det vel et visst klassetrinn som lager alt til, ikke oss! Bidro med bakst og sto i kafé til juleavslutning. Bor på bygda. 17 mai er bullshit uansett, får se om jeg gidder :-) ene ungen skal bort og den andre skjønner ikke konseptet uansett Anonymous poster hash: fdcac...d04
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #9 Skrevet 14. mai 2016 I bygda jeg vokste opp ble folk satt opp i komiteer. Jeg vet ikke hvordan utvelgelsen foregår, men jeg tror de prøver å få det mest mulig likt, slik at alle som kan avogtil må bidra. Her jeg bor nå er det fjerdeklasseforeldrene som arrangerer, så i fjor var det vår tur til å yte. I år skal vi bare nyte ;-) Anonymous poster hash: 1eaeb...12b
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #10 Skrevet 14. mai 2016 Her har 7 klasse ansvar for skolearrangementet,så alle andre år er en jo fri til å gjøre hva en vil. Skjønner ikke hva du mener, hi, hva gjør dere hver 17 mai? Anonymous poster hash: 99bee...0af
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #11 Skrevet 14. mai 2016 Utfordringen her er at vi har flere eldre innbyggere enn barn, dermed holder det ikke med ett klassetrinn. Plusser man så på alle unnasluntrerne er det faktisk så vi snart må legge det hele ut på anbud, men biter oss fast litt til... Anonymous poster hash: 9dad0...c8d
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #12 Skrevet 14. mai 2016 Vi hadde noen pr uten noe arrangemang på skolen 17mai pga bygging av ny skole. Ikke noe hyggelig å ha 17mai på en byggeplass. Klassen til ene barnet mitt var første klasse som skulle arrangere 17mai da skolen var ferdig. Veldig hyggelig, og på en måte ett veldig bra arrangemang, men de få som stilte opp på dugnad denne dagen slet seg helt ut. Jeg var i 17mai komiteen så vi ordnet fra skolestart og frem til 18mai, selve dagen var jeg opptatt med korps. Dette var helt greit, siden jeg stilte opp dagen før med opprigg og rydda dagen etter. Men folk som hadde satt seg opp på vakter kom ikke, noen nektet å ta vakta si selv om de selv hadde satt seg opp og ville kun være der med sine barn. Så på bakgrunn av dette var det første og siste året på ny skole det var 17mai på skolen. Det ble ett ramaskrik når FAU bestemte at det ikke ble mere, for folk mente det var sp bra og så viktig, men skal slikt må faktisk foreldre sette av noen timer denne dagen det året de har barn i denne klassen. Og det morsomme var at de som klaget mest på dette var de foreldrene som ikke stilte opp på vakta si. Men jeg tror folk rett og slett ikke tenker over hva som ligger bak slike arrangemang. Hvor mye forberedelser det er, hvor mange dugnadstimer det må til dagen før og selve dagen, hvor mange kaker som må bakes osv. En skulle tro det bare tryllet seg frem av seg selv eller at det finnes en haug foreldre som med glede bruke hele dagen på dette og ikke kan være med sin familie. Jeg har vært med på 17mai på skole og med korps. Begge deler må det mange dugnadstimer til for, men jeg syns det er hyggelig p kunne gjøre det altså. Men veldig kjedelig når andre utnytter og ikke kan bidra litt slik at andre kan ha litt tid til sin familie. Anonymous poster hash: fceb5...c21
Yellow Brick Road Skrevet 14. mai 2016 #13 Skrevet 14. mai 2016 (endret) Jeg har aldri sett på 17.mai som noe romantisk, men en dag med mye arbeid og såre bein. Bortsett fra noen ungdomsår hvoir festen på 16.mai var viktigere enn 17.mai, så har 17. mai vært en stor, flott og viktig dag. Som barn var det tog, is, tombola og leker - og de årene foreldrene våre var opptatt med arrangement, gikk vi ungene rundt og hadde vår 17.mai. Kan egentlig aldri huske at vi pleide å henge med foreldrene våre, bortsett fra når vi var hjemom og spiste litt og når vi skulle kjøre for å se et tog som ikke gikk rett ved der vi bodde. Som voksen, med og uten barn, har det vært noen få år som "gjest", men aller mest i forskjellige roller - alt fra ryddehjelp, kaffekoker, vaffelsteker til formann i 17.mai-komiteen i det offentlige eller som vertinne for frokost, lunsj eller middag i det private. 17. mai er dagen hvor man synker ned i sofaen utpå kvelden med verkende bein, sliten og trøtt etter å ha vært oppe siden klokka fem... Romantisk, nei. Men for en dag 17.mai er, så heldige vi er som kan feire en slik dag, så takknemlige vi bør være for å leve i frihet og trygghet. At folk ikke gidder å bidra kan det være dårlige eller gode grunner til, men det ødelegger ikke dagen for meg. I andre settinger er det sikkert andre som bidrar i situasjoner hvor jeg ikke gidder / orker / har anledning. God 17.mai alle sammen! Endret 14. mai 2016 av Yellow Brick Road
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2016 #15 Skrevet 15. mai 2016 17.mai er en stor og viktig merkedag for oss i Norge. Det markerer at nasjonen vår fikk sin selvstendighet - og det uten krig! At vi også velger å feire den med barna i sentrum i stedet for militærparader er helt fantastisk! Så får vi voksne stille opp litt og sørge for at barna både forstår hva dagen betyr for oss alle og la dem få en stor merkedag som de vil tenke på som en festdag senere i livet. Ser det er enkelte i tråden her (og i andre tråder) som ikke forstår verdien av at vi er en selvstendig og demokratisk nasjon. Det er jo synd. Blir det for mange av dem, så kan vi jo bare legge ned forsvaret, kutte ut natomedlemskapet og la en annen nasjon overta. Sikkert mange som er interessert! Anonymous poster hash: fbe67...eae
sotosmor Skrevet 15. mai 2016 #16 Skrevet 15. mai 2016 En romantisk forestilling om 17 mai har jeg ikke,men jeg setter uendelig stor pris på å få leve i et fritt og demokratisk land. Selve dagen er mest stress. På hennes skole er det 5 trinn som har ansvaret for 17 mai arrangementet.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2016 #17 Skrevet 15. mai 2016 Vi har alle våre dager som vi elsker. Til tross for slitet. Jeg er ikke glad i julaften. Det synes jeg bare er et helvetes pes. 17. Mai synes jeg er en deilig dag. Sikkert fordi jeg ELSKER våren. Sommeren ligger foran oss. Og jeg synes det er helt unikt at hele Norge omtrent tar på seg fint tøy og går ut i gatene for å feire. Jeg elsker synet av barna. Små barn i festdrakt med isbart. Og jeg synes det er hyggelig å ha kjøkkentjeneste sammen med andre hyggelige foreldre. Etterpå er det grilling i hagen og fest med familien. Sol eller regn spiller ingen rolle. Alle er jo så glade. Anonymous poster hash: 8584e...86c
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2016 #18 Skrevet 15. mai 2016 Bidrar ikke en dritt. Her er det vel et visst klassetrinn som lager alt til, ikke oss! Bidro med bakst og sto i kafé til juleavslutning. Bor på bygda. 17 mai er bullshit uansett, får se om jeg gidder :-) ene ungen skal bort og den andre skjønner ikke konseptet uansett Anonymous poster hash: fdcac...d04 Sjarmerende. Anonymous poster hash: 047ae...930
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2016 #19 Skrevet 15. mai 2016 Jeg bidrar ingen verdens ting og nyter dagen rolig, eneste som er stress er å stryke bunadsskjortene. Jeg har barnehagebarn, og det er ingen feiring i forbindelse med den (dermed ingen krav). Reiser til byen og går i tog, deretter spiser vi en bedre middag i lag. Jeg syns 17. mai er en flott dag som skal nytes, og den som har tid, lyst og ork kan yte Anonymous poster hash: 56f28...09d
Gjest Sekretøsa Skrevet 15. mai 2016 #20 Skrevet 15. mai 2016 I år arrangerer vi 17.mai med trinnet til mellomste. Om 6 år må vi arrangere igjen når det er minsten sin tur. Så rent praktisk er det 2 ganger igjen i resten av livet med barn hvor vi må arrangere det. Gjorde det sist for 3 år siden. Eldste er 12, som vil si at vi har arrangert én 17.mai så langt. De resterende 11 årene har vi brukt på kos :-)
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2016 #21 Skrevet 15. mai 2016 Her er det nesten 1000 elever på barneskolen så alle foreldre fra hvert trinn får oppgaver hvert år. Hovedansvarlig er 4.klasse og 7.klasse. Vi var foreldre for en 4.klassing i fjor så i år har vi "fri". Eneste vi skal er å levere kaffe. De andre klassetrinnene skal levere enten kake eller blomster så det er en liten oppgave til de klassene som ikke har hovedansvar. For oss handler 17 mai om å stå opp tidlig,pynte oss,se på barnet i toget. Etter det forsvinner hun med sine venner mens vi to rusler rundt i skolegården. Etter dette drar vi hjem å griller,spiser kake og slapper av. Er det fint vær drar vi en tur på tivoli. Resten av kvelden er de fleste nabobarna ute i gata å leker så da sitter vi to voksne igjen på terrassen. Anonymous poster hash: b1785...473
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2016 #22 Skrevet 15. mai 2016 Her er det korpsforeldrene som har ansvaret hvert eneste år. Synes det høres fryktelig slitsomt ut, så jeg må innrømme at jeg håper barna mine ikke vil begynne i korps. Jeg kunne gjerne hjulpet til både 2,3 og 4 ganger, eller bakt et par kaker i året for den saks skyld, men jeg ønsker ikke å være en av få som har hele ansvaret hvert eneste år. Anonymous poster hash: 0e668...943
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2016 #23 Skrevet 15. mai 2016 Jeg blir provosert av de som driter i å hjelpe til fordi de er høyt hevet over alle andre og heller vil kose seg! De aller fleste vil før eller siden bli spurt om hjelp 17. mai, men av erfaring er det mange som nettopp det året må både jobbe, reise bort og ha vondt i ryggen etc. At de da tørr å gå rundt som om de eier verden er for meg en gåte! Vit dere prates om... (NOEN har sikkert en god unnskyldning, men når man får beskjed år i forveien og man kan hjelpe til i forkant av 17.mai, også med ting som ikke krever hverken fysikk eller kontakt med andre mennesker, er det til slutt svært få forklaringer enn drittoppførsel igjen dessverre. Dessverre for barna deres) Hi Anonymous poster hash: 9dad0...c8d
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2016 #24 Skrevet 15. mai 2016 De fleste her skriver jo at det er spesifikke trinn som arrangerer 17 mai. Hva er da problemet ditt? Mange må jobbe ja. Blir jeg spurt om jeg kan jobbe, reiser jeg på jobb Jeg kunne godt bakt om noen hadde spurt, men såvidt jeg vet trenger de ikke hjelp. Anonymous poster hash: fdcac...d04
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2016 #25 Skrevet 15. mai 2016 Jeg blir provosert av de som driter i å hjelpe til fordi de er høyt hevet over alle andre og heller vil kose seg! De aller fleste vil før eller siden bli spurt om hjelp 17. mai, men av erfaring er det mange som nettopp det året må både jobbe, reise bort og ha vondt i ryggen etc. At de da tørr å gå rundt som om de eier verden er for meg en gåte! Vit dere prates om... (NOEN har sikkert en god unnskyldning, men når man får beskjed år i forveien og man kan hjelpe til i forkant av 17.mai, også med ting som ikke krever hverken fysikk eller kontakt med andre mennesker, er det til slutt svært få forklaringer enn drittoppførsel igjen dessverre. Dessverre for barna deres) Hi Anonymous poster hash: 9dad0...c8d Hvorfor skal ikke folk få reise bort eller jobbe dersom de heller ønsker det? 🤔 Anonymous poster hash: 56f28...09d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå