Gå til innhold

Er forhandlingene om lærerlønn osv ferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Følr meg ganske dum som spør, men er forhandlingen over. Null streik? :) Og hvor er ev. ny lønnstabell?

Anonymous poster hash: 925cc...311
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, ferdig. Du finner nye tabeller på udf.no.

Anonymous poster hash: 90d0d...e19

Skrevet

De fleste får vel rundt 11 tusen. Mao ikke noe etterslep blir tatt igjen.

Anonymous poster hash: efc7f...99a

Skrevet

De fleste får vel rundt 11 tusen. Mao ikke noe etterslep blir tatt igjen.

etterslep? Til lærerne? Dere har vel fått så det monner de siste årene?

Anonymous poster hash: b465c...943

Skrevet

Vi har nok ikke det desverre! Den negative lønnsutviklingen er stagnert, men etterslepet er der fortsatt. (Iflg tall fra teknisk beregningsutvalg)

Skrevet

Dessverre. Etterslepet vårt er fremdeles stort. Vi har fått noe høyere lønn de siste årene, ja, men langt fra samme lønnsutvikling som andre grupper. Å jevne ut dette store etterslepet vil koste staten ganske dyrt.

Skrevet

Dessverre. Etterslepet vårt er fremdeles stort. Vi har fått noe høyere lønn de siste årene, ja, men langt fra samme lønnsutvikling som andre grupper. Å jevne ut dette store etterslepet vil koste staten ganske dyrt.

Dere har langt bedre lønn, fått mere og har flere streiker enn feks. barnevernspedagoger og vernepleiere

Anonymous poster hash: 95bb2...cd6

Skrevet

Dere har langt bedre lønn, fått mere og har flere streiker enn feks. barnevernspedagoger og vernepleiere

Har jeg noe sted sagt at disse gruppene du nevner ikke trenger høyere lønn? Nei, jeg har ikke det. At også disse gruppene trenger høyere lønn er sant nok, men lærernes lønnsutvikling har like fullt vært svært dårlig. Lønnsutvikling er ikke det samme som lønnsnivå.

Skrevet

Staten kan jo ikke være lønnsledende.

Går jo ikke an å sammenligne seg med de som jobber i privat sektor.

Anonymous poster hash: d76d0...823

Skrevet

Så fordi andre yrkesgrupper ikke har optimale lønnsforhold, så skal man bare si seg fornøyd? Håpløs tankegang. Jeg klager ikke over lønnen, men hadde jeg vært ute etter best mulig lønn, hadde jeg definitivt valgt et annet yrke. Jeg har syv års høyere utdanning og kunne ha studert alt mulig annet, men valgte lærer fordi deg er riktig for meg. Jeg synes ikke jeg tjener rått med tanke på utdanningsnivå og arbeidsmengde.

Anonymous poster hash: ebf71...bb8

Skrevet

Staten kan jo ikke være lønnsledende.

Går jo ikke an å sammenligne seg med de som jobber i privat sektor.

Les det vi skriver! Vi snakker om lønnsutvikling, ikke verken å være lønnsledende eller lønnstapere.

Og gi meg én god grunn til at offentlig ansatte ikke skal ha tilnærmet lik lønn som privat ansatte, i sammenlignbare stillinger.

Skrevet

Vel.. Så har jeg dobbelt så lang utdanning som de også. Skulle jo bare mangle at lønna er marginalt bedre.

Skrevet

Og barnehagelærere som er i samme forbund som lærerene

Anonymous poster hash: 0f3f6...d39

Skrevet

Hvor lang utdanning har barnevernspedagoger og vernepleiere? En lektor har 6 års utdanning (master+PPU).

Anonymous poster hash: 368e2...5c3

Skrevet

Les det vi skriver! Vi snakker om lønnsutvikling, ikke verken å være lønnsledende eller lønnstapere.

Og gi meg én god grunn til at offentlig ansatte ikke skal ha tilnærmet lik lønn som privat ansatte, i sammenlignbare stillinger.

Det private nærlingsliv er ikke beskyttet slik som statlig er. Det er konkurranseutsatt.

Men sammenligner du da med lærere i privat sektor? Eller ingeniører i privat sektor ?

Det er faktisk privat nærlingsliv som "lønner" statlige ansatte.

Jeg jobber i statlig bedrift selv men syns faktisk at statlig ansatte krever for mye og streiker for lett.

Skrevet

Vel, kommunal sektor får (har?) et rekrutteringsproblem når man taper på å utdanne seg og jobbe i kommune/stat. Jeg har slektninger som jobber som tømrere, de har bedre lønn en meg, null studielån og kom seg ut i arbeidslivet 10 år før meg. Hvem er vinneren i et arbeidslivsperspektiv? Ikke meg ihvertfall. Greit at vi har sikre jobber og greie pensjonsordninger, men en skal jo leve og. En ting til- er det flest kvinner eller menn som jobber i kommunal sektor tror dere? Likestillingen er ikke kommet så langt som dere tror. Kvinner er lønnstapere. Sykepleiere tjener mindre enn ingeniører, lærere mindre enn siving osv. Manneyrker versus kvinneyrker.

Skrevet

Det private nærlingsliv er ikke beskyttet slik som statlig er. Det er konkurranseutsatt.

Men sammenligner du da med lærere i privat sektor? Eller ingeniører i privat sektor ?

Det er faktisk privat nærlingsliv som "lønner" statlige ansatte.

Jeg jobber i statlig bedrift selv men syns faktisk at statlig ansatte krever for mye og streiker for lett.

Med en lektor med tilleggsutdanning med min. 6 års utdanning, så bør vel det også speiles i lønna, eller? Ingeniør med master er 5 år, altså kortere utdanning enn lektorer flest. Hvorfor skal ingeniøren da tjene så mye mer?

Skrevet

Lønnsforhandlingene for 2016 er vel ferdige og skal tre i kraft 1 mai. Er dette noe en da får på neste lønn, eller når trer dette i kraft?

Anonymous poster hash: 097e3...5a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...