Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #1 Skrevet 14. mai 2016 Jeg skal male barnerom og har kjøpt svanemerket vannbasert maling til tak og vegg. Så ble jeg litt i tvil om jeg heller burde ha kjøpt maling som også er godkjent av astma- og allergiforbundet. Kjøpte i tillegg en gulvmaling som jeg ser nå etterpå at ikke er svanemerket heller. Barna mine har ikke astma, men er sensitive til andre produkter. Hva bør jeg gjøre? KJøpe ny maling til hele rommet? Ny maling kun til gulv? Eller går det bra med malingen jeg har kjøpt? Anonymous poster hash: 803b1...619
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #2 Skrevet 14. mai 2016 Jeg skal male barnerom og har kjøpt svanemerket vannbasert maling til tak og vegg. Så ble jeg litt i tvil om jeg heller burde ha kjøpt maling som også er godkjent av astma- og allergiforbundet. Kjøpte i tillegg en gulvmaling som jeg ser nå etterpå at ikke er svanemerket heller. Barna mine har ikke astma, men er sensitive til andre produkter. Hva bør jeg gjøre? KJøpe ny maling til hele rommet? Ny maling kun til gulv? Eller går det bra med malingen jeg har kjøpt? Anonymous poster hash: 803b1...619 Gulvmalingen jeg har kjøpt heter Scanox trestjerners gulvmaling. Tak og veggmalingen er fra Nordsjø, Anonymous poster hash: 803b1...619
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #3 Skrevet 14. mai 2016 Ingen som vet? Anonymous poster hash: 803b1...619
Puppen og lillemor Skrevet 14. mai 2016 #4 Skrevet 14. mai 2016 Går nok bra! Men ikke la barna sove der inne før det har gått lang nok tid!
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2016 #5 Skrevet 15. mai 2016 Hvor lenge bør man vente? Synes det står så mye forskjellig om det.. Anonymous poster hash: 803b1...619
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2016 #6 Skrevet 15. mai 2016 jeg bruker LAdy sense når jeg maler, den er anbefalt av astma og allergiforbundet, lar vinduer og alt stå oppe ett par tre dager, før jeg begynne rå innrede det. så flytter vi/unga inn. og syns ikke det er såååå mye lukt der da, men klart noe er det, men slik som soverommet vårt, ble malt for en mnd siden, syns fortsatt det lukter litt maling der. men nå er jeg hypersensitiv på malinger osv. Anonymous poster hash: d150d...70e
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2016 #7 Skrevet 15. mai 2016 Lukt har ingenting med skadelige stoffer å gjøre. Maling gir avgasser i flere år. Jeg pleier å vente 3-4 dager, lufter godt. Vi har ventilasjon i huset, men har likevel alltid en glippe på vinduet så det kommer helt frisk luft inn. Anonymous poster hash: d42a6...be1
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2016 #8 Skrevet 15. mai 2016 Jeg malte taket i dag med en takmaling fra opus. Fortsetter i morgen med veggmalingen fra nordsjø, siden begge er svanemerket. Jeg er fremdeles litt usikker på gulvmalingen siden den ikke har merke fra svanen.. kan være jeg venter med å male til etter butikkene er åpne igjen å jeg får kjøpt gulvmaling som er svanemerket. Anonymous poster hash: 803b1...619
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2016 #9 Skrevet 24. mai 2016 Hvor lenge bør man vente? Synes det står så mye forskjellig om det.. Anonymous poster hash: 803b1...619 Grunnen til at det står så mye forskjellig er fordi det finnes mye forskjellig malingstyper. En produsent selger ikke bare en type maling til tak og vegg. Om man er opptatt av innemiljø så bør man styre unna det som kalles lateksmaling. Heller gå for en akrylmaling. Akrylen gjennomherder og når den prossessen er ferdig så er det heller ikke noe mer utslipp av gasser. Men hvor lang tid det tar kan variere fra de forskjellige typene. Spør en som jobber i fargehandel om dette. Anonymous poster hash: c8d74...a0e
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #10 Skrevet 25. mai 2016 Grunnen til at det står så mye forskjellig er fordi det finnes mye forskjellig malingstyper. En produsent selger ikke bare en type maling til tak og vegg. Om man er opptatt av innemiljø så bør man styre unna det som kalles lateksmaling. Heller gå for en akrylmaling. Akrylen gjennomherder og når den prossessen er ferdig så er det heller ikke noe mer utslipp av gasser. Men hvor lang tid det tar kan variere fra de forskjellige typene. Spør en som jobber i fargehandel om dette. Anonymous poster hash: c8d74...a0e takk for svar Nå har to forskjellige malerforhandlere sagt at avgassen fra vanlig vannbasert maling ikke er værre enn fra salmiak, altså ikke farlig (men om dette strides de lærde). Så har malt med denne nå, skal vel mye til at det er sånn kjempefalig i hvertfall håper jeg Anonymous poster hash: 803b1...619
PersilleBlomst Skrevet 25. mai 2016 #11 Skrevet 25. mai 2016 Naaf-gokjent maling er først og fremst beregnet for nyfødte og allergiske. Det finnes ingen studier som har påvist fosterskader der gravide har malt ned vanlig vannbasert veggmaling. Det viktigste når man tenker innemiljø er å velge vannbasert, aller helst akrylmaling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå