Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #1 Skrevet 14. mai 2016 Vi vurderer å få au pair når tredje barnet kommer til verden, men har null erfaring eller vet noe om dette. Kan noen av dere snille her inne dele gode og negative ting med å ha au pair? Anonymous poster hash: 69fe5...a47
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #2 Skrevet 14. mai 2016 Det er utnyttelse av fattige mennesker. Anonymous poster hash: 146c9...baf
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #3 Skrevet 14. mai 2016 Det er utnyttelse av fattige mennesker. Anonymous poster hash: 146c9...baf Sier folk som leier en sokkelleilighet med bidrag fra x-er og nav, sjalusi på høyt plan. Ikke alles skyld at du valgte "livets skole" jenta mi.... Har ikke erfaring selv med au pair, men syntes det er fin ting i forhold til integrering Anonymous poster hash: 69243...ccd
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #4 Skrevet 14. mai 2016 Sier folk som leier en sokkelleilighet med bidrag fra x-er og nav, sjalusi på høyt plan. Ikke alles skyld at du valgte "livets skole" jenta mi.... Har ikke erfaring selv med au pair, men syntes det er fin ting i forhold til integrering Anonymous poster hash: 69243...ccd Oi, her har vi lest oss opp på hersketeknikker! Du har ingen fordommer selv ser jeg... Åpent og raust menneske? Faktum er at det er en form for utnyttelse av fattige mennesker. La forskningsrådet opplyse deg: http://www.forskningsradet.no/prognett-vam/Nyheter/Au_pairordningen_bor_endres/1254013986112?d=Touch&m=t Anonymous poster hash: 146c9...baf
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #5 Skrevet 14. mai 2016 Det er ganske krevende å følge opp en au pair skikkelig i tillegg til at man skal vende seg til et nytt barn. Det er klart det kan føles trygt å ha en ekstra voksen i huset og det er godt å få hjelp til husarbeid, men det er ganske slitsomt å aldri kunne loffen rundt i bare morgenkåpen etter nattevåk ol og det kan være litt styr å få henne til språkkurs og andre steder hvis dere ikke bor veldig sentralt. En annen ting du må tenke på er at det er viktig at de eldre barna ikke føler de blir satt bort til henne mens du bare styrer med baby. Da kan du lett få sjalusi. Anonymous poster hash: 02628...ec5
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #6 Skrevet 14. mai 2016 Det er ganske krevende å følge opp en au pair skikkelig i tillegg til at man skal vende seg til et nytt barn. Det er klart det kan føles trygt å ha en ekstra voksen i huset og det er godt å få hjelp til husarbeid, men det er ganske slitsomt å aldri kunne loffen rundt i bare morgenkåpen etter nattevåk ol og det kan være litt styr å få henne til språkkurs og andre steder hvis dere ikke bor veldig sentralt. En annen ting du må tenke på er at det er viktig at de eldre barna ikke føler de blir satt bort til henne mens du bare styrer med baby. Da kan du lett få sjalusi. Anonymous poster hash: 02628...ec5 Takk for skikkelig svar Jeg tenker mer enn hjelpende hånd og ikke sette barna bort til au pair, men heller å ha muligheten til å være hjemme med tre barn hvor eldste er tre år. Vi har lyst å bosette oss et par år i utlandet om noen år, og ser det også positivt at ungene blir kjent med et annet språk og en annen kultur. Vi bor sentralt og hun kommer til å få egen bil eller mndkort på kollektivtilbudet. Vi har også åpent hus for alle vennene våre og ønsker også at hun kan ha åpent hus for de vennene som hun får. Men som du skriver, utfordringen blir kanskje at man ikke får privat tid når man virkelig ønsker det. Og jeg har lest en del om temaet, og det er ikke utnyttelse hvis man faktisk har au pair for hva som er ment som au pair. Da skaper du faktisk muligheter for den personen, som også kan sende penger hjem til familien sin. Vi ønsker også å hjelpe til med videre skolegang ect hvis personen ønsker det. Anonymous poster hash: 69fe5...a47
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #7 Skrevet 14. mai 2016 Takk for skikkelig svar Jeg tenker mer enn hjelpende hånd og ikke sette barna bort til au pair, men heller å ha muligheten til å være hjemme med tre barn hvor eldste er tre år. Vi har lyst å bosette oss et par år i utlandet om noen år, og ser det også positivt at ungene blir kjent med et annet språk og en annen kultur. Vi bor sentralt og hun kommer til å få egen bil eller mndkort på kollektivtilbudet. Vi har også åpent hus for alle vennene våre og ønsker også at hun kan ha åpent hus for de vennene som hun får. Men som du skriver, utfordringen blir kanskje at man ikke får privat tid når man virkelig ønsker det. Og jeg har lest en del om temaet, og det er ikke utnyttelse hvis man faktisk har au pair for hva som er ment som au pair. Da skaper du faktisk muligheter for den personen, som også kan sende penger hjem til familien sin. Vi ønsker også å hjelpe til med videre skolegang ect hvis personen ønsker det. Anonymous poster hash: 69fe5...a47 Vi har hatt flere au pairer (har 4 barn med litt aldersspredning. Samme far), og syns det har vært en fin ordning. Det tror jeg de også har syntes, for vi holder fortsatt kontakten med den. Om 2 uker kommer den første vi hadde hos oss,med mann og sine 2 barn for å besøke oss i en uke. Hun var verdens blideste menneske, lys og fregnete og hoppet av lystighet når hun snakket. Og i sommer er vi invitert i bryllup til hun vi hadde sist. Hun ble boende i Norge i to år etter at hun sluttet hos oss, så vi hadde masse kontakt frem til hun fant han hun skal gifte seg med nå - i hjemlandet. Så lenge dere passer på å ikke kreve mer av henne enn man skal etter avtalen, og så lenge hun selv får et eget sosialt liv også utenom familien og så lenge dere syns det er greit med et ekstra familiemedlem, kan jeg absolutt anbefale det. Min mann reiste veldig mye, så det var både hyggelig og avlastende å ha et voksent menneske til i huset. Au pairen fikk eget rom, bad, tv, pc osv, spiste sammen med oss, og var med på noen ferier, men ikke alle. Pluss norskkurs, selvsagt. Og så betalte vi svømmekurs for hun ene og venninnen hennes fordi de ikke kunne svømme. Vi betalte også så de fikk dra hjem i sommerferien. Vi fulgte selv barna i barnehagen ELLER hentet, og så gjorde au pairen det vi ikke fikk tid til. Bare det å få litt bistand om morgen, litt hjelp med å rydde over kjøkken og stue og henge opp noen klesvasker mens jeg var på jobb, ga meg veldig mye overskudd til barna. Og hun ene var så glad i å leke med barna at hun drev jo på med dem lenge etter at hennes "arbeidstid" var over. Og den andre var så kreativ, så hun lærte dem å lage alle mulige slags fantastiske kreasjoner i stoff og papir og tre, og nydelige tegninger. Og den tredje var egentlig idrettsutdannet - hadde vært på landslagsnivå i en idrett mine barn liker veldig godt, så hun sto jo faktisk for mye av opplæringer der, bare fordi hun elsket det selv. Og en av dem elsket å lage mat, så hun insisterte på å få lage middag (hun ville åpne restaurant når hun kom hjem). Alle som kommer som au pair er ikke fattige. Vi hadde både fra Europa og fra Asia. De to fra Asia var ikke spesielt rike, men hun ene sparte alt hun fikk utbetalt hos oss (og det var mye mer enn kjæresten som arbeidet i Saudi-Arabia under veldig dårlige forhold), og da hun kom hjem kjøpte hun en leilighet som hun nå leier ut og har inntekter på, pluss en moped som broren hennes fikk, så han jobber nå som bud ved siden av studiene. Vi lærte også mye av dem. Om landene de kom fra, og vi lærte jo litt at deres språk også. Det har vært lærerikt for barna. Det er dessverre mange som utnytter au pairene men alle gjør ikke det. Man kan fint ha au pair på den måten det er ment, og samtidig føle at man har hjelp. Anonymous poster hash: 53ba0...e20
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #8 Skrevet 14. mai 2016 Vi har hatt flere au pairer (har 4 barn med litt aldersspredning. Samme far), og syns det har vært en fin ordning. Det tror jeg de også har syntes, for vi holder fortsatt kontakten med den. Om 2 uker kommer den første vi hadde hos oss,med mann og sine 2 barn for å besøke oss i en uke. Hun var verdens blideste menneske, lys og fregnete og hoppet av lystighet når hun snakket. Og i sommer er vi invitert i bryllup til hun vi hadde sist. Hun ble boende i Norge i to år etter at hun sluttet hos oss, så vi hadde masse kontakt frem til hun fant han hun skal gifte seg med nå - i hjemlandet. Så lenge dere passer på å ikke kreve mer av henne enn man skal etter avtalen, og så lenge hun selv får et eget sosialt liv også utenom familien og så lenge dere syns det er greit med et ekstra familiemedlem, kan jeg absolutt anbefale det. Min mann reiste veldig mye, så det var både hyggelig og avlastende å ha et voksent menneske til i huset. Au pairen fikk eget rom, bad, tv, pc osv, spiste sammen med oss, og var med på noen ferier, men ikke alle. Pluss norskkurs, selvsagt. Og så betalte vi svømmekurs for hun ene og venninnen hennes fordi de ikke kunne svømme. Vi betalte også så de fikk dra hjem i sommerferien. Vi fulgte selv barna i barnehagen ELLER hentet, og så gjorde au pairen det vi ikke fikk tid til. Bare det å få litt bistand om morgen, litt hjelp med å rydde over kjøkken og stue og henge opp noen klesvasker mens jeg var på jobb, ga meg veldig mye overskudd til barna. Og hun ene var så glad i å leke med barna at hun drev jo på med dem lenge etter at hennes "arbeidstid" var over. Og den andre var så kreativ, så hun lærte dem å lage alle mulige slags fantastiske kreasjoner i stoff og papir og tre, og nydelige tegninger. Og den tredje var egentlig idrettsutdannet - hadde vært på landslagsnivå i en idrett mine barn liker veldig godt, så hun sto jo faktisk for mye av opplæringer der, bare fordi hun elsket det selv. Og en av dem elsket å lage mat, så hun insisterte på å få lage middag (hun ville åpne restaurant når hun kom hjem). Alle som kommer som au pair er ikke fattige. Vi hadde både fra Europa og fra Asia. De to fra Asia var ikke spesielt rike, men hun ene sparte alt hun fikk utbetalt hos oss (og det var mye mer enn kjæresten som arbeidet i Saudi-Arabia under veldig dårlige forhold), og da hun kom hjem kjøpte hun en leilighet som hun nå leier ut og har inntekter på, pluss en moped som broren hennes fikk, så han jobber nå som bud ved siden av studiene. Vi lærte også mye av dem. Om landene de kom fra, og vi lærte jo litt at deres språk også. Det har vært lærerikt for barna. Det er dessverre mange som utnytter au pairene men alle gjør ikke det. Man kan fint ha au pair på den måten det er ment, og samtidig føle at man har hjelp. Anonymous poster hash: 53ba0...e20 Takk for fint erfaringer Det høres ut som dere virkelig har gode erfaringer med ordningen. Koselig at dere har kontakt med dem fremdeles. Har du annerledes erfaring med dem som kommer fra EU eller Asia. Vi tenker litt Asia, siden vi kjenner mange derfra og de vi kjenner er fantastiske mennesker. Anonymous poster hash: 69fe5...a47
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #9 Skrevet 14. mai 2016 Vi har hatt flere au pairer. Veldig hyggelig, du får nærmest et nytt familiemedlem, du får noe hjelp. Men ulempene er at det krever veldig mye tid å lære opp en ny au pair (mange har helt andre vavner enn vi er vant til), så særlig de første månedene må du bruke masse tid på en au pair. Det koster også veldig mye, med alt over kr 10 000 pr mnd. Og da vil du jo ha noe igjen for det! Vi har vært fornøyde, men som sagt er det også veldig slitsomt. Og: En ny "trend", de helt unge au pairene nå vil helst gjøre minst mulig, føler vi. De jobber gannske lite, maks 5 t pr dag, men nå har vi hatt 2 au pairer som er skikkelig slappe. Dvs vil gjøre minst mulig i arbeidsstiden. Så vi vurderer nå og slutte å ha au pairer, det er så kostbart ( jeg har prioritert det fremfor masse!) og det virker som mange vil gjøre minst mulig. Når noen sier det er utnyttelse etc, så er det bare tull! De tjener masse og gjør ganske lite. Hvis det er noen som blir utnyttet, så er det flest familier. Har snakket med andre familier med samme erfaring. Anonymous poster hash: d849c...e32
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #10 Skrevet 14. mai 2016 Takk for fint erfaringer Det høres ut som dere virkelig har gode erfaringer med ordningen. Koselig at dere har kontakt med dem fremdeles. Har du annerledes erfaring med dem som kommer fra EU eller Asia. Vi tenker litt Asia, siden vi kjenner mange derfra og de vi kjenner er fantastiske mennesker. Anonymous poster hash: 69fe5...a47 Alle er jo ulike, uansett hvor de kommer fra. Men jenter fra Asia har nok ofte en høyere arbeidsmoral enn oss fra Europa, selv om det selvsagt ikke alltid er slik. De kan også være litt mer beskjedne og kan ha noe mindre "autoritet" overfor barna. Og så har de ikke lov til å kjøre bil her uten å ta norsk sertifikat, og det kan jo være dumt. Vi har vært veldig fornøyd med de vi har hatt fra Asia. De har vært veldig flinke og snille og vi fikk et veldig godt forhold til dem. De fra Europa har vi egentlig også veldig god erfaring med, men der var det én vi ikke var så fornøyd med - hun var litt upålitelig og litt for streng med barna. Hun er den eneste vi har fått gjennom et au pair-byrå. De andre har vi funnet gjennom nettsiden Grataupair.com, og alle de har fungert godt.´ Vi så etter jenter som syntes det var helt ok å for eksempel jobbe for en alenemor og å passe både gamle og utviklingshemmede . Ikke fordi de skulle det hos oss, men sier noe om raushet hos henne. Og så ville vi ha noen som hadde vært au pair før, så vi kunne sjekke referanser. Anonymous poster hash: 53ba0...e20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå