Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #1 Skrevet 13. mai 2016 Jeg er IKKE muslim. Jeg er heller ikke SV-er, veldig positiv til innvandring eller fan av islam som religion. Tvert i mot. Jeg er ateist og mener religion generelt er overtro og skulle ønske mennesker klarte seg uten. Jeg har likevel erfart at de fleste religiøse mennesker jeg møter er vanlige og hyggelige mennesker som har de samme behovene og ønskene som folk flest. Jeg har bodd i Oslo hele livet og møtt mange muslimer i forskjellige sammenhenger. De er som regel glade i familiene sine, forteller om ting barna gjør, liker å kose seg med god mat. Akkurat som folk som ikke er muslimer. Problemet med innvandring er sosioøkonomisk. Og det er ikke religionen til innvandrerne som er problemet, men at vi har fått et samfunn der ingen nordmenn gidder å ta drittjobbene, og vi fyller på i bunnen med innvandrere. De blir den nye underklassen. I tillegg er det et kulturelt problem. De innvandrerne som kommer fra kulturer som ligner på vår klarer seg som regel bedre her og blir lettere integrert. Når alle bosetter seg på samme sted (Mortensrud og Grorud for eksempel..) blir oss-vs-dem-tanken forsterket. De føler seg ikke inkludert i det norske samfunnet og nordmenn føler ikke at innvandrerne har lyst til å integreres. Det er viktig å ikke ta frustrasjonen over dette til inntekt for ting som virker mer splittende. Å skylde på islam, hijab osv. Kvinner som ikke har det bra har det ikke dårlig fordi de bruker hijab eller ikke spiser svinekjøtt. De har det dårlig fordi de sliter psykisk, fordi de har menn/kjærester som har personlighetsforstyrrelser og utsetter dem for psykisk og/eller psykisk vold, fordi de ikke har forståelsesfulle familier. Langt de fleste pakistanere jeg har møtt og kjenner kommer fra gode støttende familier og har hyggelige ektefeller. Media gir ikke et helhetlig bilde. Man får inntrykk av at de få enkelttilfelle reflektere alle. Akkurat som man i disse dager kan få inntrykk av at mange av de som opereres for store mandler får alvorlige komplikasjoner. Men det stemmer jo ikke. Dette ble rotete, men det jeg vil fram til er at det ikke er islam eller muslimer, eller hijab for den saks skyld som er problemet. Det er mye mer komplekst enn som så. Forøvrig vil jeg anbefale dere å henge litt mer med damer med hijab. Så vil dere finne ut at de ikke er så ulike oss:) I det siste har jeg tilbrakt en del tid med flyktninger fra blant annet Syria. Jeg har blitt overrasket over hvor mye jeg har tilfelles men en del av dem. Og det er større forskjeller innad i den gruppen enn det et mellom en av dem og meg. Noen har høyere utdanning og er fornuftige og kloke og rolige og varme mennesker. Med hijab Anonymous poster hash: 12c81...119
Gjest Stjerneklart Skrevet 13. mai 2016 #2 Skrevet 13. mai 2016 Jeg er både enig og uenig. Jeg tror det er like store individuelle forskjeller blant muslimer som det er blant andre religioner. Men jeg mener at Islam, i motsetning til f.eks kristendommen, ikke klarer å tilpasse seg århundret vi lever i. Det finnes unntak, selvfølgelig, men mitt generelle inntrykk av muslimer er at de har tradisjoner og holdninger som gjør det vanskelig å tilpasse seg i Norge i 2016. Dessverre. Når det er sagt anser jeg meg selv som åpen og inkluderende for alle mennesker jeg møter. Jeg har venner som er muslimer. Jeg er ikke imot muslimer, men religionen har mange holdninger og tradisjoner som jeg ikke støtter. Deriblant omskjæring og kvinnesyn.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #3 Skrevet 13. mai 2016 Muhammed var trolig ikke omskjært mens Jesus trolig var omskjært. Anonymous poster hash: fe4ed...219
Gjest Stjerneklart Skrevet 13. mai 2016 #4 Skrevet 13. mai 2016 Muhammed var trolig ikke omskjært mens Jesus trolig var omskjært. Anonymous poster hash: fe4ed...219 Og likevel er det vel en langt høyere andel muslimer som omskjæres, enn kristne? My point exactly.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #5 Skrevet 13. mai 2016 Og likevel er det vel en langt høyere andel muslimer som omskjæres, enn kristne? My point exactly.Der det er tradisjon å omskjære guttebarn er det langt flere som er omskjært,feks USA,ingenting med kristendom å gjøre men likevel er det slik. Anonymous poster hash: fe4ed...219
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #6 Skrevet 13. mai 2016 Har null problemer med muslimer som sådan, har bekjente som er det og de er ikke så forskjellige fra oss "norske". Islam globalt har store problemer, men mange praktiserer sin islam på en helt uproblematisk måte. Folk fra kulturer der hijab er normalen må gjerne bruke det for min del. Det jeg sliter med er etnisk norske som tar på seg dette plagget. Damer som er vokst opp på 70-80-tallet med kvinnekamp og alt. Det provoserer meg dypt.. Går ikke på religionen, men hvorfor i huleste trekke på seg dette plagget når man har den forhistorien? Skjønner ikke. Anonymous poster hash: ed026...90b
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #7 Skrevet 13. mai 2016 Og likevel er det vel en langt høyere andel muslimer som omskjæres, enn kristne? My point exactly. Nå er keg nysgjerrig faktisk,er det noe tall på hvor mange dagens flyktninger fra land i asia som er omskjært? 😒 Anonymous poster hash: fe4ed...219
Gjest Stjerneklart Skrevet 13. mai 2016 #8 Skrevet 13. mai 2016 Nå er keg nysgjerrig faktisk,er det noe tall på hvor mange dagens flyktninger fra land i asia som er omskjært? Anonymous poster hash: fe4ed...219 Det har jeg ingen tall på, dessverre, men flesteparten av guttebarn som omskjæres i Norge er barn av muslimske eller jødiske foreldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå