Gå til innhold

Etnisk norske kvinner som har konvertert til islam...

Anbefalte innlegg

Skrevet

..og bruker hijab. Hadde vært interessant å høre om noen av dere er her. Hvorfor gjør dere det? Hvilke reaksjoner får dere?

Regner meg som et tolerant menneske, men dette har jeg virkelig problemer med. Blir provosert. Føler at 00 års kamp for likestilling kastes på dynga. Hvis en av mine døtre begynte med dette hadde jeg fått store problemer med å forholde meg til det kjenner jeg...

Anonymous poster hash: 41fb6...e06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

..og bruker hijab. Hadde vært interessant å høre om noen av dere er her. Hvorfor gjør dere det? Hvilke reaksjoner får dere?

Regner meg som et tolerant menneske, men dette har jeg virkelig problemer med. Blir provosert. Føler at 00 års kamp for likestilling kastes på dynga. Hvis en av mine døtre begynte med dette hadde jeg fått store problemer med å forholde meg til det kjenner jeg...

Anonymous poster hash: 41fb6...e06

Kjenner ingen men skjønner deg godt.

Hadde jeg begynt med hijab så hadde mannen min gått, og han er muslim.

Anonymous poster hash: 52625...6bb

Skrevet

Kjenner ingen men skjønner deg godt.

Hadde jeg begynt med hijab så hadde mannen min gått, og han er muslim.

Anonymous poster hash: 52625...6bb

Ha ha 😊 Min og! Vi har en datter på 5 og jeg ha ymtet frampå at hun må begynne å bruke hijab snart (bare på tull altså). Mannen min blir dritsur når jeg kommer med slike forslag.

Anonymous poster hash: 70a33...758

Skrevet

En del av likestilling er at kvinner skal kunne gå kledd slik de vil, og velge selv hvor mye eller hvor lite hud/hår de vil vise frem. Skjønner ikke at folk provoseres. Blir du provosert av hettegensere, luer og motorsykkelhjelmer og?

Anonymous poster hash: 3228b...8cb
Skrevet

Enig med anonym over. Kvinnekampen handler jo om at kvinner selv velger hvordan de skal leve. Jeg er mer provosert over å se prostituert fordi hun er tvunget til å selge kroppen. Når det er sagt hvorfor ville hijab vært synonim på muslimske kvinner. Deres menn reagerer riktig,dere er ikke nødt til å bruke hijab,ikke døtrene deres heller,muslimer eller ei. Jeg har venninne som valgte hijab. Foreldrene ble drittsure,enda de også er muslimer. Hijab er ikke vanlig i deres hjemland og de følte at dattera tok noe som ikke tilhørte deres tradisjon (og religion). Hun hadde hijab en stund så tok hun det av. Begge ganger veldig god venninne,god person,snill,vanlig jente,det var hennes eget valg!

Anonymous poster hash: d8de8...a8f

Skrevet

En del av likestilling er at kvinner skal kunne gå kledd slik de vil, og velge selv hvor mye eller hvor lite hud/hår de vil vise frem. Skjønner ikke at folk provoseres. Blir du provosert av hettegensere, luer og motorsykkelhjelmer og?

Det er ikke samme sak. Hijab er mer enn et klesplagg. Det er et uttrykk for at kvinner må skjerme seg fra menns blikk, for å unngå å vekke deres begjær. I det ligger det implisitt at en kvinne som har blitt utsatt for uønsket mannlig begjær selv har skyld dersom hun har fristet mannen ved ikke å dekke seg til.

Anonymous poster hash: 193a7...075

Skrevet

Kjenner ei som konverterte, fordi hun ville ha en muslimsk mann. Hun visste deres kvinnesyn og det var det som gjorde at hun ville bytte. Hun håpet da på å bli styrt og kontrollert av sin mann, for det var sånn de var mot konene sine.

Anonymous poster hash: 5b562...aca

Skrevet

Kjenner bare ei, hun ble gift med en muslim, konverterte og begynte bruke hijab. De var gift i nesten 15 år, fikk 4 barn sammen, men så ble de skilt og da tok hun av seg hijaben igjen. Ikke så mye tvil om at det var mannen som var pådriveren der ihvertfall....

Men ellers kjenner jeg mange muslimer som ikke brukser hijab da, naboen her er fra Syria, en venninne er fra Iran osv, ingen bruker hijab.

Anonymous poster hash: bedcc...ade
Skrevet

Problemet er at kvinner som konverterer til islam fordi mannen krever eller forventer det, kler seg slik ikke fordi de vil, men fordi det er forventet/krevet av mannen, hans omgivelser, familie. Ja, kvinner må kunne gå i det de vil, men fordi det er det de SELV vil, ikke fordi mannen forteller at de skal se slik ut. Kjenner flere muslimske menn som er gift med europeiske kvinner her i Norge, og ingen av dem krever at damene bruker hijab, ikke spiser gele i bursdager eller konverterer til islam.

Skrevet

Det er ikke samme sak. Hijab er mer enn et klesplagg. Det er et uttrykk for at kvinner må skjerme seg fra menns blikk, for å unngå å vekke deres begjær. I det ligger det implisitt at en kvinne som har blitt utsatt for uønsket mannlig begjær selv har skyld dersom hun har fristet mannen ved ikke å dekke seg til.

I de fleste av arabiske landene går jo menn også tildekket med hva-det-nå-heter. Men forstår at i andre land brukes hijab som en form av undertrykkelse. Der er det også vanlig med at mannen er den dominerende. Men hijab er bare et plagg likevel. Problemet i de landene ligger ikke i hijab men i mennene. Det går an å ha hijab,som landets tradisjonsplagg,uten å være undertrykket.

Skrevet

Kjenner ei som konverterte, fordi hun ville ha en muslimsk mann. Hun visste deres kvinnesyn og det var det som gjorde at hun ville bytte. Hun håpet da på å bli styrt og kontrollert av sin mann, for det var sånn de var mot konene sine.

Anonymous poster hash: 5b562...aca

Herregud for et valg! Det er plenty av menn som elsker å tråkke på kvinner uten at hun må konvertere!

Skrevet

I de fleste av arabiske landene går jo menn også tildekket med hva-det-nå-heter. Men forstår at i andre land brukes hijab som en form av undertrykkelse. Der er det også vanlig med at mannen er den dominerende. Men hijab er bare et plagg likevel. Problemet i de landene ligger ikke i hijab men i mennene. Det går an å ha hijab,som landets tradisjonsplagg,uten å være undertrykket.

Problemet er jo at norske kvinner kommer fra Norge og ikke har tradisjon med hijab. Hvis de begynner med hijab etter å ha konvertert, gjør de det på grunn av religion, ikke fordi de vil videreføre en tradisjon fra landet sitt. Da hadde de gått i bunad døgnet rundt.

Anonymous poster hash: f69d8...52a

Skrevet

Herregud for et valg! Det er plenty av menn som elsker å tråkke på kvinner uten at hun må konvertere!

Ja, det er jo så "in" med psykopatiske Mr. Grey som drømmemann nå, så flaks for alle drittsekker der ute.

Skrevet

Ikke se dere blinde på et tøystykke som knyttes rundt hodet.

Det finnes SÅ mange kvinner som har det fælt uavhengig av religion/klesstil.

Mange som går lettkledde, drikker masse, har menn som blir ekle i fylla, som slår dem til blods.

Mange som blir behandlet dårlig, eller som finner seg i alt for mye.

Det finnes dessuten sterke muslimske kvinner som har det bra, hijab til tross. Som har meningsfulle liv, jobber de trives med, hyggelige menn som behandler dem og barna bra.

Å henge seg opp i hijab er feil.

Jeg tror mange som konverterer føler behov for å høre til et sted og er usikre og letende. Det gir dem en tilfredsstillelse å følge en religion og dens regler, akkurat som mange føler en tilfredsstillelse ved å være vegetarianer, leve på lavkarbo, kun bruke økologiske klær, eller andre livsstilsvalg.

Hilsen ateist ;)

Anonymous poster hash: 92bd4...a61

Skrevet

De (få) jeg kjenner som går med hijab, gjør det av eget valg fordi det føles riktig for dem. Vet at hvertfall en av mennene deres ikke liker at de går med hijab og prøver å overtale kvinnen til å gå uten.

Det er ikke nødvendigvis mannen som er pådriver eller tvinger kvinnen. Hvis du ser på hva kvinnene selv sier, er det mange av dem som går med hijab som en form for respekt for religionen sin, fordi det er kulturen deres, fordi de foretrekker det selv, osv.

Skrevet

Problemet er jo at norske kvinner kommer fra Norge og ikke har tradisjon med hijab. Hvis de begynner med hijab etter å ha konvertert, gjør de det på grunn av religion, ikke fordi de vil videreføre en tradisjon fra landet sitt. Da hadde de gått i bunad døgnet rundt.

Jeg er enig med deg. Jeg måtte bare påpeke at hijab er tradisjonsplagg som tilhører enkelte arabiske land,ikke religion og ikke helt det problemet de har der og det er faktisk problemer med menn og deres syn på livet. Det er menn som må forendres,enten kvinner har på hijab eller ikke. Så langt har verdens øyne ser bare på hijab og derfor synes jeg at Vesten egentlig ikke ønsker å hjelper disse kvinnene men babler om hijab.

Skrevet

Uenig med deg, dessverre.

Skrevet

Kjenner to muslimske jenter som bruker hijab. Den ene er fra Tanzania og den andre er fra Somalia.

De sier begge at det var frivillig, og at de begynte i 15 års alderen. Men hvis jeg spør hvorfor de begynte når de var 15, så svarer de "Fordi farmor/mamma/pappa sa at det var på tide å dekke seg til."

Så.. Frivillig? Nja!

Anonymous poster hash: 45c60...2c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...