Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #1 Skrevet 12. mai 2016 Har vært sammen med min kjæreste i nesten 2 år nå.. Vi har hatt et fantastisk år sammen, men så fort vi kom i gang med andre året ble han så annerledes.. Han har såret meg mye. Etter hvert har jeg fått vite at han har løyet om masse ting. han har verken presentert meg for familien eller venner. Vi har prøvd en del å slå opp men han kommer alltid tilbake etter en eller to dager, maks en uke.. Når jeg først sier at jeg ønsker å ta en pause eller at jeg vil gjøre det slutt så kommer han med en masse skjellsord og sier ting som sårer meg. Noe som får meg til å tenke mye i ettertid og det er med på å få meg til å ringe han å be om unnskyldning.. Han vil ikke ende det godt. Jeg legger merke til at jeg har begynt å snakke mer med guttene i min omkrets og at det ikke spiller noe rolle å tenke på noen andre mens jeg er med han. Jeg vil ikke være utro. Jeg vil bare slå opp med han så fort som mulig, fordi dette forholdet rett og slett ikke er noe sunt for meg. men jeg vil helst at vi ikke blir fiender.. Hva er det jeg kan gjøre?? Hvordan kan jeg slå opp med han uten at det blir verre. Hva skal jeg si? Hva skal jeg gjøre? Burde jeg ta kontakt med noen andre som kan hjelpe til? Er redd for reaksjonen hans.. Hver så snill å hjelpe meg ut fra dette forholdet. Anonymous poster hash: ea125...dad
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #2 Skrevet 12. mai 2016 Jeg tror du må innse at du mest trolig ikke får til å avslutte dette forholdet på en "god" måte. Denne mannen virker ustabil, han er kontrollerende og virker å manipulere deg. Hvilke reaksjoner er du redd han skal komme med om du sier det er endelig slutt? Er du redd for at han skal bli voldelig? Jeg anbefaler deg faktisk å ta kontakt med et krisesenter. Det denne mannen utsetter deg for er psykisk vold, og absolutt noe krisesentrene kan hjelpe med. Å ta kontakt med dem betyr ikke at du må flytte inn, det er bare et tilbud som er der hvis man ev. trenger det for å komme seg unna en voldelig mann - enten han nå er fysisk voldelig eller driver med psykisk mishandling. I denne linken finner du telefonnummer til krisesenteret nærmest deg. Under kartet finner du en liste over fylkene, trykker du på ditt fylke finner du nærmere informasjon. http://www.krisesenter.com/her-finnes-hjelp?view=map Hvis du er redd han skal bli fysisk voldelig mot deg, da synes jeg du skal få hjelp. Krisesenter kan være en god hjelp. Det kan være lurt å ha noen du kjenner godt i nærheten når du slår opp med mannen. Derfor er det også lurt å fortelle familie og venner hvordan du egentlig har det i forholdet og at du trenger støtte fremover. Hvis han nekter å akseptere at du gjør det slutt og begynner å trakassere deg, da må du gjøre det klart at om han ikke slutter å trakassere deg så må du gå videre med saken - dvs. anmelde ham for trakassering. Etter at du har gjort det slutt med ham ville jeg sendt ham en sms hvor du skriver noe lignende som dette: "Jeg forventer at du denne gangen respektere at det nå er slutt mellom oss. Det vil aldri bli noe mer mellom oss. Jeg ber deg derfor holde deg helt unna meg, både når det gjelder personlig møte, sms, mail o.l. Om du denne gangen ikke respekterer mitt valg og holder deg unna meg, da kommer jeg til å se på det som trakassering og gå videre med saken. Jeg ønsker deg lykke til videre i livet, men ikke ta kontakt med meg noen gang igjen." Hvis han likevel ikke holder seg unna skriver du en siste melding til ham: "Jeg gjentar det jeg skrev til deg da det ble slutt mellom oss. Om du ikke holder deg helt unna meg på alle måter, da vil jeg anse det som trakassering og kommer til å gå videre med saken, dvs. da må jeg koble inn politiet. Så bare hold deg unna meg så slipper jeg det. Dette er absolutt siste varsel, tar du på noen måte kontakt med meg igjen kobler jeg inn politiet!" Og har det gått så langt, da bør du kontakte politiet! Synes det er flott at du nå har tenkt å gjøre det slutt med ham en gang for alle! Du greier det! Men husk, om du er redd for at han skal bli voldelig, be om råd på krisesenteret før du slår opp, da vil du få en del gode råd om hvordan du kan beskytte deg selv. Klem Anonymous poster hash: 416a4...868
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #3 Skrevet 12. mai 2016 Tusen takk for svar. Setter stor pris på det. Skal følge dine råd klem Hi Anonymous poster hash: ea125...dad
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #4 Skrevet 12. mai 2016 Tusen takk for svar. Setter stor pris på det. Skal følge dine råd klem Hi Anonymous poster hash: ea125...dad Gjør det. Det er du som må gjøre jobben, og når du har med en så ustabil mann å gjøre så er det best å gjøre det på en lur måte slik at det blir minst mulig risiko for deg selv. Samt å få hjelp av fagfolk i tillegg til venner og familie som ev. kan støtte deg også. Om han ikke holder seg unna deg til tross for at du har gjort det klart på sms'er slik som over, da må du ikke nøle med å gå til politiet heller, da kan du få et besøksforbud. Ta en telefon til krisesenteret i morgen, der får du gode råd. De har erfaring med å hjelpe personer i samme situasjon som du er i nå. Husk at det er han som bryter loven når han plager deg uten at du vil det, det er ikke du som gjør noe galt. Men det er bare du som kan gjøre det som skal til for å hindre ham, og bare du som kan gjøre alt du kan for å beskytte deg selv. Og skulle du bli alvorlig bekymret for din egen sikkerhet, aldri nøl å ta kontakt med politi/krisesenter for akutt hjelp. Masse lykke til Anonymous poster hash: 416a4...868
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #5 Skrevet 12. mai 2016 Takk igjen for svar. Jeg er veldig redd av hva som kan skje etter dette. Han er en sånn type som kan være etter meg i en lang tid framover. Så å flytte til et annet fylke er også en mulighet. Jeg har tilpgmed prøvd å lyve til han om ting jeg ikke har gjort bare for å få han til å hate meg. Men det ser ikke ut som om det funker med han. Anonymous poster hash: ea125...dad
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #6 Skrevet 12. mai 2016 Takk igjen for svar. Jeg er veldig redd av hva som kan skje etter dette. Han er en sånn type som kan være etter meg i en lang tid framover. Så å flytte til et annet fylke er også en mulighet. Jeg har tilpgmed prøvd å lyve til han om ting jeg ikke har gjort bare for å få han til å hate meg. Men det ser ikke ut som om det funker med han. Anonymous poster hash: ea125...dad Dessto større grunn til at du tar kontakt med krisesenteret før du gjør det slutt med ham. De har vært borti slike typer tidligere. Er du ærlig med dem og forteller alt som er, da kan de bedre gjøre en sikkerhetsvurdering for deg også. Er han en trussel mot din fysiske helse så kan det hende du trenger både å få bo på krisesenteret en stund og å få besøksforbud. Men det er vurderinger som du vil få hjelp av krisesenteret til å ta. Slike typer som det der aksepterer bare svært tydelig tale om de gjør det. Du vet han ikke respekterer de måtene du har prøvd, da mener jeg han må få vite at han vil få problemer (anmeldelse, besøksforbud, ev. omvendt voldsalarm) hvis han ikke respekterer at det er slutt og at han ikke lenger har noe å si over ditt liv. Grunnen til at jeg mener du må sende de sms'ene jeg foreslo i første innlegget er for å skaffe deg bevis på at du har bedt ham holde seg unna og at du ser på ev. videre forsøk fra hans side som trakassering og dermed lovbrudd. Har du bevis så gjør det ting litt enklere. Husk å også slette ham som venn på sosiale medier etter at du har gjort det slutt. Det kan da også være lurt å bytte låser i dørene der du bor i tilfelle han har nøkler eller har kopiert nøkler uten din viten. Men ikke gi ham noen tegn på at du har tenkt å gjøre det endelig slutt før du har snakket med krisesenteret og fått råd, samt fortalt til venner/familie du kan stole på hva som har skjedd og som skjer. Så snakk med krisesenter, få råd, planlegg. Og når du vet du har et støtteapparat rundt deg, da forteller du ham at det er slutt. Du er sterk, og du gjør det rette. Du kommer til å få det bra igjen! En venninne av meg slet med en slik eks i årevis. Det var svært tøft, men hun kom seg gjennom det med masse støtte fra krisesenter, familievernkontoret (hun hadde samtaler der alene), familie og venner. Hun måtte også få besøksforbud til slutt. Men til slutt ga han opp. Hun er i dag veldig lykkelig med en god og snill mann Så gjør ting for å sikre deg selv, det er det eneste som er viktig nå! Du er mye smartere enn ham! Anonymous poster hash: 416a4...868
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå