Gå til innhold

Jeg er overvektig - get over it!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg er overvektig. Jeg har aldri påstått at det bra, sunt, flott, vakkert, akktraktivt eller noe som helst. Det er mitt valg og mitt ansvar. Kan dere la meg og de i samme situasjon være i fred?

 

Det er sjelden jeg har opplevd den sykelige interressen det er for overvektige her inne på forumet.Man skal minnes på daglig hvor jævlig man ser ut og hvor usunt dette er. Herregud, få dere et liv. Det må stå bra dårlig til med dere som har så stort behov for å dømme andre, det er skikkelig patetisk!

 

Ja, jeg er overvektig men jeg har et ganske bra liv alikavel. Tro det eller ei men jeg yter til samfunnet. Har jobbet og betalt skatt fra jeg var 17 år og fram til i dag som 44-åring. Har ingen belastningsskader som skulle tilsi at jeg blir sykemeldt den nærmeste framtid, har alltid hatt lavt sykefravær.

 

Jeg nekter å være ydmyk til tross for at jeg er overvektig, sorry!

 

Ha ellers en fortreffelig dag!

 

Anonymous poster hash: 342c1...744

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også overvektig. Jeg mener så lenge jeg klarer bære min egen vekt og ikke er en ekstra belastning for samfunnet kan folk mene hva de vil.

Jeg trives med meg selv og mannen elsker meg. Jeg er 42 år. 171 og veier 85.

For å være ærlig finner jeg trådene her inne om overvekt underholdende. Mennesker som har et så vridd syn på kropp har det umulig godt med seg selv.

Og dessuten, jeg danket ut en skinnmager snelle den kvelden jeg møtte mannen. Han liker ikke damer som "pirker i salaten" som ha så fint sier.

Vær som du er og aksepter andre som de er. 😊

 

Anonymous poster hash: 604d6...f3c

Skrevet

Ignorer kjerringer som er så opptatt av andres kropper. De er i grunnen litt begrenset i toppetasjen.

 

Anonymous poster hash: 11afd...515

Skrevet

Syns det er flest av innlegg av overvektige som vil slanke seg, jeg.

Ikke så mange normalvektige som bryr seg om folk er overvektige eller ikke...

 

Anonymous poster hash: e4f06...a66

Skrevet

Syns det er flest av innlegg av overvektige som vil slanke seg, jeg.

Ikke så mange normalvektige som bryr seg om folk er overvektige eller ikke...

 

Anonymous poster hash: e4f06...a66

 

 

På DIB, så.

 

Anonymous poster hash: 164f8...602

Skrevet

På DIB, så. Anonymous poster hash: 164f8...602

men på DIB er flertallet undervektige, hvor reelt er det?

 

Anonymous poster hash: 37f7f...e9e

Skrevet

Har jeg aldri lagt merke til. Sikker på at det ikke kun er i ditt eget hode da?

 

Anonymous poster hash: 9f0cf...a69

Skrevet

Hadde vært fint om det var bare noe jeg innbilte meg. Har vært innom forumet i en del år og jeg må si at en del er overraskende opphengt i overvekt/overvektige.

 

Det går jo i bølger, det er andre temaer som folk henger seg opp i, uføretrygdede er også et yndet tema.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 342c1...744

Skrevet

Hadde vært fint om det var bare noe jeg innbilte meg. Har vært innom forumet i en del år og jeg må si at en del er overraskende opphengt i overvekt/overvektige.

 

Det går jo i bølger, det er andre temaer som folk henger seg opp i, uføretrygdede er også et yndet tema.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 342c1...744

Hvorfor ikke lese litt mindre her inne da? Vi har alle noe ved oss som blir fordømt her inne. Blir bare nedtrykt om man skal ta sånt til seg.

 

Anonymous poster hash: 9f0cf...a69

Skrevet

Ja, jeg er overvektig. Jeg har aldri påstått at det bra, sunt, flott, vakkert, akktraktivt eller noe som helst. Det er mitt valg og mitt ansvar. Kan dere la meg og de i samme situasjon være i fred?

 

Det er sjelden jeg har opplevd den sykelige interressen det er for overvektige her inne på forumet.Man skal minnes på daglig hvor jævlig man ser ut og hvor usunt dette er. Herregud, få dere et liv. Det må stå bra dårlig til med dere som har så stort behov for å dømme andre, det er skikkelig patetisk!

 

Ja, jeg er overvektig men jeg har et ganske bra liv alikavel. Tro det eller ei men jeg yter til samfunnet. Har jobbet og betalt skatt fra jeg var 17 år og fram til i dag som 44-åring. Har ingen belastningsskader som skulle tilsi at jeg blir sykemeldt den nærmeste framtid, har alltid hatt lavt sykefravær.

 

Jeg nekter å være ydmyk til tross for at jeg er overvektig, sorry!

 

Ha ellers en fortreffelig dag!

 

Anonymous poster hash: 342c1...744

 

Jeg er en av de som gjerne svarer her inne i slike tråder. Men aldri ut fra et utseendeperspektiv, kun ut fra et helseperspektiv og et samfunnsøkonomisk perspektiv.

 

Det finnes selvfølgelig flere overvektige som er lite syke og har lite sykefravær. Men statistikken lyver ikke mtp. at usunt kosthold og overvekt er hovedårsak til sykdom og død i dag. Hvis alle hadde fulgt helsemyndighetenes anbefalinger om kosthold (og aktivitet) så hadde landet spart 154 milliarder - hvert eneste år!

Det er dobbelt så mye som det regjeringen nå ønsker å ta ut av oljefondet og som mange mener er uansvarlig.

Dvs. det hadde vært helt unødvendig å ta ut disse milliardene fra oljefondet om folk tok mer ansvar for egen helse.

Og det å ta ansvar for egen helse, det gjelder selvfølgelig ikke bare for de overvektige, men for ALLE!

 

Når over halvparten av befolkningen er overvektig sier det seg selv at ikke de fleste her på forumet er normal- eller undervektige... Men diskusjonen om vekt er ofte et så ømtålig emne at det skaper masse følelser hos folk. Derfor tror jeg også at du husker mer de trådene som av en eller annen grunn rører mest hos deg. Slik er vi alle laget.

 

Så lenge over halvparten av befolkningen er overvektige og de fleste av dem er det pga. feil kosthold, da må det være lov å si fra om dette. Som samfunn har vi rett og slett ikke råd til at så mange skal gi så blaffen i egen helse. De overvektige som er heldige og har holdt seg frisk så langt løper likevel en betydelig økt risko for helseproblemer fremover. Noen sykdommer trenger år på å utvikle seg.

 

Jeg mener at vi som samfunn ikke har råd til å la være å snakke om dette! Hvis vi ikke får snudd trenden drastisk og heller får folk til å ta mer ansvar for egen helse, da vil vi de neste årene tappe oljefondet langt mer enn vi i dag kan forestille oss. Og hva gjør vi da i fremtiden om det blir kriser, hva skal våre barn og barnebarn gjøre? 154 milliarder årlig - det er mer enn ti prosent av statsbudsjettet.

 

Å snakke om overvekt og de følgene det har for enkeltpersoner og samfunn, det må vi alle tåle. Usakligheter og nærmest mobbing hører ingen steder hjemme!

Jeg forstår godt at du blir frustrert av en del av kommentarene som det kommes med her inne i disse diskusjonene. Men de stygge kommentarene, de bør du egentlig bare se bort fra. De som uttaler seg så stygt som enkelte her gjør, de har langt større problemer enn det du selv har. Og hvorfor skal du ta slike stygge kommentarer til deg når de kommer fra personer som ikke ønsker noe annet enn å hevde seg selv ved å tråkke på andre? Forskning har vist at de som er slik på nettet også er slik ellers, noen av dem har nok psykopatiske trekk. Slike folk skal man ikke ta på alvor, man skal ikke la seg såre, for de er i grunnen bare patetiske, selv om de tror det motsatte. De er som blodsugere, de er snyltere, de prøver å føle seg bedre ved å stjele energi fra andre. Ikke gi dem den makten, for det trenger du ikke gjøre :)

 

Anonymous poster hash: b83a2...587

Skrevet

Det er i hodet ditt. Og anonyme 2? Er du bedre. Du danka ut den skinnmagre dama? Pirker i maten? Hva gjør du? Kaster i deg? Og en ting til du avslutter med å like seg selv osv. Gjelder det også skinnmagre eller beinrangler som alltid blir nevnt i slike tråder også ? Eller er det kun forbeholdt store damer å like seg selv 😉

 

Anonymous poster hash: 98cf7...461

Skrevet

Jeg nekter å tro det er folk her inne som er opptatt av overvekt KUN fra et folkehelseperspektiv. Slike folk skriver ikke på et anonymforum for mødre.

 

Blir som om Hellstrøm vanker på Burger King.

 

Anonymous poster hash: 604d6...f3c

Skrevet

Det er i hodet ditt. Og anonyme 2? Er du bedre. Du danka ut den skinnmagre dama? Pirker i maten? Hva gjør du? Kaster i deg? Og en ting til du avslutter med å like seg selv osv. Gjelder det også skinnmagre eller beinrangler som alltid blir nevnt i slike tråder også ? Eller er det kun forbeholdt store damer å like seg selv 😉

 

Anonymous poster hash: 98cf7...461

Nå siterte jeg mannen.

Selvsagt er jeg glad for at han valgte meg.

Og denne higen etter tynne kropper som jeg ser her inne, det er kun i enkelte kvinners hode at dette er fint.

Normale mennesker liker mennesker med normal kropp.

 

 

Anonymous poster hash: 604d6...f3c

Skrevet

Jeg nekter å tro det er folk her inne som er opptatt av overvekt KUN fra et folkehelseperspektiv. Slike folk skriver ikke på et anonymforum for mødre.

 

Blir som om Hellstrøm vanker på Burger King.

 

Anonymous poster hash: 604d6...f3c

 

Jeg er opptatt av det ut fra et folkehelseperspektiv OG for den enkelte fordi jeg vet hvor mye unødvendig sykdom mange av dem dessverre må gjennom pga. daglige dårlige valg når det kommer til helse.

 

Du skriver at "slike" ikke skriver på et anonymforum... hva legger du i "slike".

Det virker som om du mener at man ikke kan være opptatt av folkehelse i større perspektiv, ikke være opptatt av samfunnsøkonomi, ikke ha høy utdanning om man er på dette forumet? Da har du jo ikke gjort annet enn å sette deg selv i en bås - men dine meninger sier lite om oss andre :P

 

Jeg regner med at det her inne finnes et greit snitt av befolkningen ellers. Felles er at vi ønsker barn eller har barn. Er ikke verre enn som så.

 

Anonymous poster hash: b83a2...587

Skrevet

Nå siterte jeg mannen.

Selvsagt er jeg glad for at han valgte meg.

Og denne higen etter tynne kropper som jeg ser her inne, det er kun i enkelte kvinners hode at dette er fint.

Normale mennesker liker mennesker med normal kropp.

 

 

Anonymous poster hash: 604d6...f3c

 

En normal kropp er i dag dessverre en overvektig kropp. En normalvektig kropp er dessverre ikke lenger normalen.

 

Det jeg leser her inne viser få som ønsker seg tynne kropper, og flere av de jeg har sett uttale det har også utsagn som dessverre kan tyde på at kanskje har spiseproblemer. Men flertallet av de som snakker "mot" overvekt har jeg inntrykk av er ute etter en normalvektig, slank kropp.

 

Anonymous poster hash: b83a2...587

Skrevet

Her inne har jeg fått rett ut beskjed om min overvekt er barnemishandling. At jwg aldri kan dra på tur eller leke på gulvet sammen med barna mine. At jeg er så tykk at jeg aldri kan gå på fjelltur. At jeg aldri kommer til å greie å jobbe 100%. Listen er lang.

 

 

 

I det virkelige liv er jeg mer aktiv enn mine slanke venner. Vi er mer på turer, gjør flere ting sammen med våre barn, jeg har en høyere arbeidsprosent og lavere sykefravær.

 

Så den boksen alle overvektige blir satt i her inne stemmer ikke helt med virkeligheten. Og nei HI, det er absolutt ikke noe du innbiller deg. Har fått det med meg jeg også. Virker nesten som om at overvektige folk er fritt vilt.

 

Anonymous poster hash: 25349...da0

Skrevet

En normal kropp er i dag dessverre en overvektig kropp. En normalvektig kropp er dessverre ikke lenger normalen. Det jeg leser her inne viser få som ønsker seg tynne kropper, og flere av de jeg har sett uttale det har også utsagn som dessverre kan tyde på at kanskje har spiseproblemer. Men flertallet av de som snakker "mot" overvekt har jeg inntrykk av er ute etter en normalvektig, slank kropp. Anonymous poster hash: b83a2...587

hvor høy bmi har en normal kropp da, siden du skriver st en normal kropp er overvektig?

 

Anonymous poster hash: 37f7f...e9e

Skrevet

hvor høy bmi har en normal kropp da, siden du skriver st en normal kropp er overvektig?

 

Anonymous poster hash: 37f7f...e9e

 

Jeg skriver at en normal kropp er i dag overvektig, fordi det dessverre er over 50 % av befolkningen som er overvektig. Når så stor del av befolkningen er det blitt den nye normalen. Men at det er normalen (det vil si det vanligste).

Man må skille mellom hva som er normalt, eller vanligst, og det som er normalvektig (slik man skal være for å unngå vektrelaterte helseproblemer).

 

Normalvekt vil for de aller fleste ligge mellom bmi på 18,5 og 25. Unntaket er de som er ekstremt godt trent og har stor muskelmasse, de kan ha en normalvekt selv om de bmi-messig havner på en overvekt. Men for de aller fleste stemmer bmi slik den er delt inn.

 

Anonymous poster hash: b83a2...587

Skrevet

Ja, jeg vet hva en normalvektig har i bmi, men du sier at en normal kropp ikke er normalvektig. Hvor høy bmi mener du at en normal kropp har?

 

Anonymous poster hash: 37f7f...e9e

Skrevet

Ja, jeg vet hva en normalvektig har i bmi, men du sier at en normal kropp ikke er normalvektig. Hvor høy bmi mener du at en normal kropp har?

 

Anonymous poster hash: 37f7f...e9e

 

Du må skille mellom en normalvektig kropp og en kropp som er det vanligste (dvs. normal).

Nå er det så stor del av befolkningen som er overvektig at det er mer normalt å ha en overvektig kropp enn å ha en normalvektig kropp.

 

Man vet at ca. 20 % av de overvektige sliter med fedme, dvs. bmi på 30 eller mer. Resten, det blir vel da noen og 30 % ligger mellom 25 og 30 i bmi.

 

Dette har ikke noe med hva jeg mener å gjøre, dette er bare fakta.

 

Anonymous poster hash: b83a2...587

Skrevet

Jeg skiller mellom normalvektig og vanlig/normalkropp jeg. Har da ikke gitt uttrykk for at jeg ikke skiller det. Jeg spurte ikke hva som var vanligst å ha i bmi for å provosere, men fordi jeg er nysgjerrig. Men nå skrev du mellom 25-30, så ok, takk for svaret.

 

Anonymous poster hash: 37f7f...e9e

Skrevet

Det er mye som ikke er sunt eller bra i samfunnet vårt men jeg klarer virkelig ikke å engasjere meg så voldsomt i hva andre burde gjøre og ikke gjøre. Bruke tid på å lete fram statestikker og tall for å understreke hvor dårlig det står til med folk. De fleste voksne mennesker vet hva som er bra og ikke bra. Kunne aldri tenke meg å lekse opp for noen når det gjelder røyking, inntak av alkohol, overdreven soling, osv. Det er et valg man tar for seg selv.

 

 

HI

 

 

 

Anonymous poster hash: 342c1...744

Skrevet

Det er mye som ikke er sunt eller bra i samfunnet vårt men jeg klarer virkelig ikke å engasjere meg så voldsomt i hva andre burde gjøre og ikke gjøre. Bruke tid på å lete fram statestikker og tall for å understreke hvor dårlig det står til med folk. De fleste voksne mennesker vet hva som er bra og ikke bra. Kunne aldri tenke meg å lekse opp for noen når det gjelder røyking, inntak av alkohol, overdreven soling, osv. Det er et valg man tar for seg selv.

 

 

HI

 

 

 

Anonymous poster hash: 342c1...744

Ved å opprette en tråd om det skaper du jo enda mer blest om temaet..

 

Anonymous poster hash: 9f0cf...a69

Skrevet

Det er mye som ikke er sunt eller bra i samfunnet vårt men jeg klarer virkelig ikke å engasjere meg så voldsomt i hva andre burde gjøre og ikke gjøre. Bruke tid på å lete fram statestikker og tall for å understreke hvor dårlig det står til med folk. De fleste voksne mennesker vet hva som er bra og ikke bra. Kunne aldri tenke meg å lekse opp for noen når det gjelder røyking, inntak av alkohol, overdreven soling, osv. Det er et valg man tar for seg selv.

 

 

HI

 

 

 

Anonymous poster hash: 342c1...744

 

Mulig de vet hva som er riktig, men uansett hva du måtte mene og velge å gjøre så er det et stort samfunnsproblem at mer enn halvparten av befolkningen ikke vil ta nok ansvar for egen helse, og dermed også gi blaffen i fellesskapet.

 

Det er ingen unnskyldning for ikke å ta ansvar for egen helse å skylde på at det er mye annet galt i samfunnet også. Dette er noe hver enkelt av oss kan gjøre noe med på en forholdsvis enkel måte.

Forskjellen er at du ikke vil ta tak i dette.

 

Anonymous poster hash: b83a2...587

Skrevet

Jeg har på INGEN måte unnskyldt mitt manglende ansvar for egen helse med at det finnes så mye annet som ikke er bra i samfunnet. Jeg forklarte at jeg ikke henger meg opp i hva andre driver med, usunt eller ei. Om noen drikker mer enn anbefalt i løpet av en uke så er det et personlig valg som jeg ikke henger meg opp i.

 

Myndighetene, direktorater og helsepersonell må gjerne "oppdra" oss etter beste evne til å gjøre riktige valg og ta ansvar. Det jeg har problemer med er hvermansen som skal stikke nesa si i hva jeg gjør og ikke gjør når det gjelder min overvekt. Den er min!

 

Jeg er stolt av meg selv, ikke fordi jeg er overvektig - det er bare en del av meg. Jeg har fått to flotte barn, har venner og familie jeg er glad i, har jobb jeg trives i, er for framsnakking istedet for baksnakking og jammen har jeg ikke fullført noen triatlon de siste årene.

 

Helse er sammensatt, særlig god helse. Det er mange faktorer som spiller inn.

 

HI

 

 

Anonymous poster hash: 342c1...744

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...