Gå til innhold

Vektøkning etter ammeslutt!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sluttet å amme for 3 uker siden. Har gått opp 5 kg allerede!!! Jeg fryktet dette…. Derfor begynte jeg å jogge tre dager i uka og være forsiktig med godteri når jeg sluttet å amme.. Men hva i alle dager skal jeg gjøre? Redd vekten bare går oppover… Noen som har erfaringer med det samme? Hva gjorde dere for å gå ned? 

Anonymous poster hash: c5372...185
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette frykter jeg også.

Anonymous poster hash: a4dfc...b3b

Skrevet

Dette frykter jeg også.

Anonymous poster hash: a4dfc...b3b

Det er helt grusomt! Har mest lyst til å gråte. Veier like mye nå som når jeg var 6 mnd på vei :(

Skrevet

Åh, dette kjenner jeg igjen fra førstemann!

Raste ned i vekt under ammeperioden, aldri vært slankere. Tenkte ikke på hva jeg spiste og følte sånn sett jeg var i tenårene igjen - bare spise hva som helst uten å legge på meg.

Men, så sluttet jeg å amme da :P Gikk opp noen kilo igjen spredt over litt fler uker enn deg, og skjønte at jeg måtte bare være litt mer bevisst på inntaket. Enkelt og greit handler det jo om kalorier inn vs. kalorier forbrent. Jeg var aktiv nok, trillet mye tur i skog og mark med vogn, praktiserer yoga og trente spinning så ofte det lot seg gjøre.

Så da var det bare matinntaket igjen, vi spiser normalt sunt, så det trengtes ingen drastiske endringer. Men skriv opp noen dager på rad hva du drikker/spiser, så ser du mest sannsynlig hvor forbedringspotensiale ligger. For min del var det iskaffe, sjokolade/bolle og "noe søtt" etter måltid som gjorde det. Så istedenfor å unne meg noe slikt HVER DAG, så endret jeg til en gang eller to i uka, og vips, så var faktisk mye gjort! Ikke store daglige endringen, men kaloriene disse småtingene ga meg ekstra ble for mye. Da jeg ammet "forsvant" de med melka.

Lykke til!

Anonymous poster hash: ef04a...185

Skrevet

Sjekk stoffskifte. Uansett hvor mye en propper i seg, er det ikke normalt å gå opp FEM (!) kilo på tre uker.

Skrevet

Jeg raste ned i vekt først når ammingen var overstått med 1. mann , satser på det samme nå. Ser frem til at puppene blir mindre iallefall 🤔

Anonymous poster hash: 27c24...634

Skrevet

Åh, dette kjenner jeg igjen fra førstemann!

Raste ned i vekt under ammeperioden, aldri vært slankere. Tenkte ikke på hva jeg spiste og følte sånn sett jeg var i tenårene igjen - bare spise hva som helst uten å legge på meg.

Men, så sluttet jeg å amme da :P Gikk opp noen kilo igjen spredt over litt fler uker enn deg, og skjønte at jeg måtte bare være litt mer bevisst på inntaket. Enkelt og greit handler det jo om kalorier inn vs. kalorier forbrent. Jeg var aktiv nok, trillet mye tur i skog og mark med vogn, praktiserer yoga og trente spinning så ofte det lot seg gjøre.

Så da var det bare matinntaket igjen, vi spiser normalt sunt, så det trengtes ingen drastiske endringer. Men skriv opp noen dager på rad hva du drikker/spiser, så ser du mest sannsynlig hvor forbedringspotensiale ligger. For min del var det iskaffe, sjokolade/bolle og "noe søtt" etter måltid som gjorde det. Så istedenfor å unne meg noe slikt HVER DAG, så endret jeg til en gang eller to i uka, og vips, så var faktisk mye gjort! Ikke store daglige endringen, men kaloriene disse småtingene ga meg ekstra ble for mye. Da jeg ammet "forsvant" de med melka.

Lykke til!

Takk for svar! Hvor lang tid tok det før du var "normal" vektig igjen?? :)

Skrevet

Sjekk stoffskifte. Uansett hvor mye en propper i seg, er det ikke normalt å gå opp FEM (!) kilo på tre uker.

Det tenker jeg også. Kan ikke være normalt!? Jeg er sååå lei meg. Ikke kult å bli overvektig nå som sommeren er her…… 

Skrevet

Jeg raste ned i vekt først når ammingen var overstått med 1. mann , satser på det samme nå. Ser frem til at puppene blir mindre iallefall

Anonymous poster hash: 27c24...634

Da er du heldig!! Jeg har fått små pupper og gått opp…. 

Skrevet

Kan fint gå opp 5 kg på 3 uker.

Om du har vært litt dårlig hydrert når du ammet og nå lagt på deg noe fett men mest vann så...

For mange handler det om å kontrollere størrelsen på porsjonene om du mener du allerede spiser sunt.

For noen hjelper det å veie maten andre teller kalorier dor å komme tilbake til riktig størrelse på tallerken igjen.

Det går fort når du får riktig størrelse igjen siden du allerede er både bevisst og har begynt å jogge.

Skrevet

Takk for svar! Hvor lang tid tok det før du var "normal" vektig igjen?? :)

Tok nok en måned eller to, uten at jeg kan si deg noe eksakt. Mine vanlige klær satt behagelig på etter en måneds tid ihvertfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...