Gå til innhold

Har folk ulik normaltemperatur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg tar tempen når jeg er frisk, ligger den rundt 36,5. Når jeg er dårlig går tempen sjelden over 37,8. Det er jo ikke feber, men jeg føler meg elendig. Og det er jo faktisk mer enn en hel grads temperaturøkning. Føler meg alltid dum når legen spør om jeg har feber, men må svare at jeg knapt har vært opp i 38.

Anonymous poster hash: 92b62...b10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt klart.

Jeg har en normaltemperatur rett under 37 grader, mannen min ligger ca 0,5 grader over meg. Så han er alltid så varm og god, hans hud er alltid varmere enn min.

Hvordan vi reagerer på feber er også forskjellig, jeg føler meg syk men kan fint klare å stelle litt barn o.l. om jeg har 38-39 i feber, mannen blir helt utslått så fort han har 38. Jeg har laverer normaltemperatur enn han, men jeg tåler feber bedre enn han likevel.

Jeg ser på ungene også at de tåler feber forskjellig, mens ene ungen kan frese rundt omtrent som normal med 39 i feber ligger den andre ungen rett ut som et slakt og knapt orker snakke eller se en film med samme feberen.

Vi er rett og slett forskjellig.

Anonymous poster hash: b7b2f...e8a
Skrevet

Minste barnet her har normaltemp på 36,5 og er syk dersom den kommer opp i 38.

Eldste barnet ligger noe høyere, og blir knapt syk før tempen når 39.

Skrevet

Hm. Det forklarer kanskje også hvorfor jeg våkner badet i svette når jeg sover under samme dyne som mannen min, mens han ikke er litt klam en gang? Jeg føler at det blir kokvarmt med hans kroppsvarme, men han reagerer ikke på min. 

HI

Anonymous poster hash: 92b62...b10
Skrevet

Min normale temperatur ligger på nivået 35,8 - 36,3

Det holder at jeg krabber over 37 for at jeg skal føle meg syk.

Skrevet

Jeg har normaltemperatur på rett under 36 og blir helt slått ut hvis temperaturen stiger til rundt 37,5. Ikke alle leger som evner å se at folk er forskjellige, men det er vi. Uten tvil.

Anonymous poster hash: 87a7a...e1d
Skrevet

Jeg er 36,5-36,7.

Anonymous poster hash: 81f0b...be4

Skrevet

De fleste jeg kjenner har en normaltempratur på 37,0-37,5. Har jeg så mye ligger jeg strakt ut med feber. Hadde 39 en gang, trodde der og da at jeg skulle dø.

Anonymous poster hash: 399a5...29a

Skrevet

jeg og gutten min har alt fra 36.5 til 36,7 når det er normalt..

Skrevet

Min vanlig temperatur er 36,5 på morgen. Tåler feber meget bra, husker jeg ble syk og mannen ville avlyse turen vi hadde bestilt for lenge siden da jeg bikket 40 grader, men jeg hev inn noen paracet og sov, så reiste vi morgen etterpå.

Anonymous poster hash: 90dfd...bd2
Skrevet

Det er definitivt forskjell på folks kroppstemperatur. Du har fått mange eksempler på lav normaltemperatur her, jeg er i amdre enden av skalaen og har normaltemp på 37,6-37,8 og må på over 38,5 før jeg føler at jeg har feber

Anonymous poster hash: cfdc0...eae

Skrevet

Det er definitivt forskjell på folks kroppstemperatur. Du har fått mange eksempler på lav normaltemperatur her, jeg er i amdre enden av skalaen og har normaltemp på 37,6-37,8 og må på over 38,5 før jeg føler at jeg har feber

Anonymous poster hash: cfdc0...eae

Er du slank? Jeg lurer på om kroppsvekt henger sammen med temperatur?

Skrevet

De fleste jeg kjenner har en normaltempratur på 37,0-37,5. Har jeg så mye ligger jeg strakt ut med feber. Hadde 39 en gang, trodde der og da at jeg skulle dø.

Anonymous poster hash: 399a5...29a

37,5 er ikke feber, uansett hvordan du vrir og vender på det.

Anonymous poster hash: 311c7...892

Skrevet

Jeg er ganske redusert hvis jeg passerer 37, sengeliggende og bare sover ved 38, så det er store forskjeller ja. (Men at jeg kommer opp i 38 skjer nesten aldri. :P) Sønnen min har også normaltemperatur under 37, men kan sprette rundt helt uanfektet med 39. Noe særlig over det så blir han litt slapp da.

Anonymous poster hash: ced42...912
Skrevet

Da er ikke 38,5 feber for en med normaltemperatur på 37,5 heller?

Skrevet

Klart det er det! Feber er at kroppen hever temperaturen som en reaksjon på noe, det er en immunrespon.

Vi mennesker har i alle mulige sammenhenger behov for å definere en normal, og vi har definert en normal på kroppstemperatur. Her vil normalen, slik som alle andre normaler, være basert på en normalfordeling. Ut i fra den normalen har man naturligvis satt "febergrensen", men den tar jo ikke hensyn til "avvikere".

Vi mennesker kan definere så mye vi vil når det gjelder kroppen, men det er sjelden en fasit for alle.

Anonymous poster hash: e654a...f02

Skrevet

Min kroppstemratur er 36grader og min mann var litt oppgitt når jeg sa det når vi ble sammen. Det var ikke normalt å ha så lav mente han, og han jobber i helsevesenet så vi hadde mange diskusjoner. Han tapte for jeg sjekket tempen hver dag i en uke og jeg er frisk som en fisk, eller jeg har noen sykdommer men de spiller ikke inn på tempen min.

Jeg har en unge som smitter meg med stafelikokker innimellom, så da må jeg ta turen til legen elle legevakta. Når de spør om tempen min og jeg sier den er høyere, altså kommet til 37grader sier de med engang at jeg har feber. (Ikke nye leger, de må lese litt i journalen min, men de faste. Har vårt innom endel i forbindelse med meg og ungene, ungene er de som har hatt klippekort på legevakta. Nå trenger vi bare å ringe for å si hva det er så kan vi hente resept. Kronisk syke barn, som får alt av bivirkninger sykdommen deres kan gi.)

Ene barnet blir ikke slått ut av feber før den er 40grader, mens hun andre ligger som ett slakt når den er 38. Så vi er alle forskjellige.

Anonymous poster hash: ad3fd...45f

Gjest Stjerneklart
Skrevet

Jeg har mellom 35,7-36,3 normalt. Når jeg nærmer med 38 er jeg helt utslått. Som barn husker jeg at jeg trodde jeg lå for døden da jeg hadde feber  :lol:

Skrevet

Feber er en tilstand med en klar definisjon. Så har man ikke temperatur som er innenfor kriteriene til feberdefinisjonen har man ikke feber.

At man vanligvis ligger lavt og at man føler seg elendig når den kryper oppover er det ingen som betviler, men da har man altså ikke feber.

Så ja, folk har forskjellig normaltemperatur, som kan være forhøyet ved sykdom, men feber definisjonsmessig har man ikke med mindre temperaturen går over grensen for det.

Anonymous poster hash: 90ec2...48e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...