Gå til innhold

Ny studie på 30 millioner folk..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..dementerer teorien om at man lever lenger med BMI 25-30. Det er de med BMI 20-24 som lever lengst!

Anonymous poster hash: 3dc9b...1c1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Link. Og det heter personer og ikke folk. Så jeg tror ikke på deg.

Anonymous poster hash: ae179...aa5
Skrevet

Jada, og forskningen viser at de med 20 i BMI har minst risiko for tidlig død. Når 18,5 og under det er undervektig, blir 20 i BMI veldig lite. De fleste som har født en del barn har ikke sjanse til å ha BMI på 20, ha muskler og ikke se dratt ut. Så jeg får heller dø lite grann tidligere enn se ut som noe fra Walking dead.

Anonymous poster hash: 8fc35...b1b
Skrevet

Det blir for enkelt, hi ;)

Hva med livsstil, arv og miljø?

Hjelper ikke å veie 52 kg om man røyker som en skorsstein, drikker som en svamp og ikke har løpt en meter etter gymtimen på videregående ;)

Men det er jo blitt forsket på dette med BMI.

Anonymous poster hash: 25418...76b

Skrevet

Hjelper ikke å veie 52 kg om man røyker som en skorsstein, drikker som en svamp og ikke har løpt en meter etter gymtimen på videregående ;)

Det datt ut noe her..

Det er jo forsket på dette med BMI, og det vel stor enighet om at "normalvekt er det beste. Verken undervekt eller overvekt er spesielt sunt i lengden?

Skrevet

Det datt ut noe her..

Det er jo forsket på dette med BMI, og det vel stor enighet om at "normalvekt er det beste. Verken undervekt eller overvekt er spesielt sunt i lengden?

Men rapporten konkluderer at det er de som er i nedre sjikt av normalvekt, mellom 20-22 som har minst risiko for tidlig død, altså de som er syltynne og de som er slanke. Normalvekt er alt opptil BMI på 25, og gjerne høyere for dem som er topptrent og har mye muskler. En spydkaster eller bodybuilder kan gjerne ha BMI på 25-27 uten å ha et gram fett på kroppen.

Skrevet

Men rapporten konkluderer at det er de som er i nedre sjikt av normalvekt, mellom 20-22 som har minst risiko for tidlig død, altså de som er syltynne og de som er slanke. Normalvekt er alt opptil BMI på 25, og gjerne høyere for dem som er topptrent og har mye muskler. En spydkaster eller bodybuilder kan gjerne ha BMI på 25-27 uten å ha et gram fett på kroppen.

20 er ikke syltynt! Jeg har selv 20 komma ett eller annet, men er helt normal. Har tom tre barn!

Anonymous poster hash: a1f05...c51

Skrevet

Dette er en sannhet mange ikke vil ta til seg - for det ville jo kreve at de tok ansvar for egen helse...

Anonymous poster hash: b445f...46d
Skrevet

Dette er en sannhet mange ikke vil ta til seg - for det ville jo kreve at de tok ansvar for egen helse...

Men allikevel viktig at det kommer frem, og at leger blir flinkere til å adressere overvektsproblemer. Jeg er selv lett overvektig etter sist fødsel, og må innrømme at denne publikasjonen ga meg et dytt i baken for å komme i gang med vektnedgangen.

Anonymous poster hash: 4d4ca...ec8

Skrevet

Sant, glemte å tilføye ikke-røykende mennesker med bmi 20-25.

Anonymous poster hash: 3dc9b...1c1

Skrevet

Men allikevel viktig at det kommer frem, og at leger blir flinkere til å adressere overvektsproblemer. Jeg er selv lett overvektig etter sist fødsel, og må innrømme at denne publikasjonen ga meg et dytt i baken for å komme i gang med vektnedgangen.

Anonymous poster hash: 4d4ca...ec8

Jeg er helt enig med deg, også i det at legene må bli flinkere til å ta opp vekt og helse med pasientene. Pr. i dag er usunt kosthold og overvekt den største helserisikoen vi har, og likevel noe de fleste leger ikke tar på særlig alvor.

Denne forskningen bør få følger med tanke på hvor tidlig legene burde ta opp vekt med pasientene. Jeg tror kosthold og vekt bør være en naturlig del av legesamtalen, også for normalvektige pasienter. Da vil det være lettere både å ta det opp med legen senere om man begynner å slite, men også at det vil være lettere for legen å ta det opp med pasienten. Og det bør gjøres tidlig, ikke når det først er blitt et stort problem.

Ser legen at en pasient er begynt å legge på seg bør det tas opp. Det er mye enklere å gjøre noe med 5-10 kg enn 25-40-50 kg.

Jeg er redd de gamle påstandene om at det er best å ha noen kilo for mye kommer til å henge igjen som en ønsket - om enn uriktig - sannhet i mange år. Så det er veldig viktig at slikt kommer ut slik at folk kan ta ansvar for egen helse og helsepersonell tar tak i det også tidlig.

Så bra at dette ga deg et dytt :)

Skrevet

20 er ikke syltynt! Jeg har selv 20 komma ett eller annet, men er helt normal. Har tom tre barn!

Anonymous poster hash: a1f05...c51

Vekta sitter forskjellig på forskjellige folk. Jeg trener en del og har mye muskler. Hvis jeg har BMI på 20 så ser jeg rett og slett dratt ut, puppene forsvinner og kroppen blir generelt rar.

Skrevet

Vel, jeg er normalvektig med BMI på mellom 23 og 24. Jeg orker ikke å pine meg til døde ved slanking og overdreven trening for å komme ned på 20-22. Man kan ha ansvar for egen helse selv om man ikke har BMI på 20.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...