Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #1 Skrevet 12. mai 2016 Er din hund en som klikker og bjeffer som besatt når noen passerer med en annen hund? Hvis den gjør det har du forsøkt å trene det bort uten hell? Eller bryr du deg ikke om slikt? Har flyttet til nytt sted. Har en cocker. Her i området har jeg telt 8 slike småhunder og samtlige er jo klin kokos gale. Aldri opplevd maken til utagerende og illsinte hunder. Hunden min blir jo stiv av skrekk. Er dette typisk for slike hunder? Det verste er at flere lar sine 7/8 år gamle barn lufte de. Greit at hunden ikke er sterk men barn er barn, de kan være uoppmerksom og glippe båndet, hva om hunden da løper bort og flyr på en annen hund? Det er jo ett rist så er nakken knekt. Min hund er snill men ikke alle hannhunder som aksepterer slikt. Skremmende å se. Anonymous poster hash: 09ec2...006
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #2 Skrevet 12. mai 2016 Veskehund, teppetisser, plendriter, whatever. Like ubrukelige som de fleste eierne sine som jeg har inntrykk av lever etter "Han er jo så liten og søt, trenger ikke dressur" Anonymous poster hash: 650b1...bf6
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #3 Skrevet 12. mai 2016 Dessverre er det en del med små hunder som tror at de ikke trenger oppdragelse, mentaltrening og mosjon. For små hunder er angrep beste forsvar og når de ikke har fått lære seg hvordan de skal opptre, så opptrer de på instinkt. Jeg har vært på hunde-stevner der småhunder som du snakker om både går lydighet og agility f.eks. Det er godt oppdratte hunder som vet hvordan man oppfører seg. Anonymous poster hash: dc218...a73
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #4 Skrevet 12. mai 2016 Veskehund, teppetisser, plendriter, whatever. Like ubrukelige som de fleste eierne sine som jeg har inntrykk av lever etter "Han er jo så liten og søt, trenger ikke dressur" Anonymous poster hash: 650b1...bf6 Unødvendig å generalisere slik da. Jeg kjenner flere med veloppdragne sosiale småhunder, jeg forstår bare ikke at det kan være så mange gale småhunder på en plass. Så spør fordi jeg lurer på om det er mer vanlig enn jeg tror. Å kalle folk ubrukelige sier mye om deg da. 😉 Anonymous poster hash: 09ec2...006
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #5 Skrevet 12. mai 2016 Veskehund, teppetisser, plendriter, whatever. Like ubrukelige som de fleste eierne sine som jeg har inntrykk av lever etter "Han er jo så liten og søt, trenger ikke dressur" Anonymous poster hash: 650b1...bf6 Du har tydeligvis ikke peiling på hund. *gremmes* Anonymous poster hash: 52922...fef
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #6 Skrevet 12. mai 2016 Dessverre er det en del med små hunder som tror at de ikke trenger oppdragelse, mentaltrening og mosjon. For små hunder er angrep beste forsvar og når de ikke har fått lære seg hvordan de skal opptre, så opptrer de på instinkt. Jeg har vært på hunde-stevner der småhunder som du snakker om både går lydighet og agility f.eks. Det er godt oppdratte hunder som vet hvordan man oppfører seg. Anonymous poster hash: dc218...a73 Samme erfaring. Jeg har drevet aktivt med min hund da den var ung. Der var det toy puddeler og pomeranien som drev med agility og feltsøk. Overrasket over at noen vil ha en hund som er så usikker. De har det jo ikke godt når de har det slik. Anonymous poster hash: 09ec2...006
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #7 Skrevet 12. mai 2016 Rotter heter du på folkemunne her. Snubler du i dem knekker ryggen tvert av. Blir like forfjamset hver gang jeg ser en mann med en rottehund..kan umulig være frivillig. Minst feminine som finnes. Menn med babybjörn på andreplass... Anonymous poster hash: 7aadf...8e3
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #8 Skrevet 12. mai 2016 Rotter heter du på folkemunne her. Snubler du i dem knekker ryggen tvert av. Blir like forfjamset hver gang jeg ser en mann med en rottehund..kan umulig være frivillig. Minst feminine som finnes. Menn med babybjörn på andreplass... Anonymous poster hash: 7aadf...8e3 Men kjære vene da. Er det ikke mulig å svare skikkelig? Vet du, måten du uttrykker deg på sier utrolig mye om deg. Jeg stiller et spørsmål fordi jeg lurer. Ikke fordi jeg synes slike hunder og eierne er dumme. Selvom man ikke liker noe må det da kunne være mulig å si sin mening på en litt mer moden måte. 😊 Anonymous poster hash: 09ec2...006
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #9 Skrevet 12. mai 2016 Men kjære vene da. Er det ikke mulig å svare skikkelig? Vet du, måten du uttrykker deg på sier utrolig mye om deg. Jeg stiller et spørsmål fordi jeg lurer. Ikke fordi jeg synes slike hunder og eierne er dumme. Selvom man ikke liker noe må det da kunne være mulig å si sin mening på en litt mer moden måte. 😊 Anonymous poster hash: 09ec2...006 😂😂😂😂😂 Anonymous poster hash: 7aadf...8e3
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #10 Skrevet 12. mai 2016 Har samme erfaring, småhunder er jo så søøøte og små at de ikke trenger å oppdras. Hadde en rottveiler eller en annen stor hund oppført seg på samme måte hadde den blitt avlivet for lengevsiden Anonymous poster hash: 88c76...16f
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #11 Skrevet 12. mai 2016 Kjenner noen med "veskehund" denne er med på fjelltur og toppturer flere gang i uka. Bortsett fra kaldeste vinter. Veldig snill, rolig og "ikkebjeffende" hund. Tror det kan ligge litt i at "de er så små og søt" at de ikke trenger hverken dressur eller mosjon. Man behandler de litt mer som en katt,- føler jeg. Også føler man de ikke er i stand til å gå tur, annet enn og luftes noen meter for å få gjort sitt fornødne. Noe som hos noen henger sammen med at jeg vet av en del slike hundeiere som er så utrent og i så dårlig form selv, at de tenker sikkert for en så liten hund må en tur på over en km være døden, for det er det jo for de med myyyye lenger ben.... Også vil de på død og liv ha en hund, men en de ikke trenger mosjonere (tror de) fordi de egentlig ikke gidder mosjonere selv. Dette er tross alt vakthunder fra Sør-Amerika, aggressiviteten ligger nok derfor der,- da må de få utløp for den via andre kanaler enn bjeffing og aggressiv adferd,- for eksempel agility eller turer i skog og mark eller annen "fysisk fostring" Tror jeg,.. Ikke hundeekspert,- men en generell oppfatning av hundeeiere generelt og disse "småhuneierene" i forhold til disse... Anonymous poster hash: fbcb7...241
Hjertefru Skrevet 12. mai 2016 #12 Skrevet 12. mai 2016 Veldig synd at en del (ikke alle!) eiere av sånne hunder tror at de ikke trenger grunnleggende dressering. Stakkars hunder! De burde gått i seg selv og skaffet katt i stedet.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #13 Skrevet 12. mai 2016 😂😂😂😂😂 Anonymous poster hash: 7aadf...8e3 Og der viste du hvor umoden og trangsynt du var 😨 Anonymous poster hash: 43993...4d6
❤lille stjerne❤ Skrevet 12. mai 2016 #14 Skrevet 12. mai 2016 Det er synd at det er slik, men dessverre lever nok mange av de små hundene et liv som er litt fjernt fra hva en hund egentlig har behov for. Jeg synes I allefall det er trist med sånn pyntehunder som bare skal dulle med. Har liten hund selv, men den behandles som en hund med turer i skogen, oppdragelse og sosialisering. Den får verken lov til å bjeffe mot folk, hoppe på folk eller tigge ved bordet. Synes det er mye hyggeligere med hund når de lærer hvordan se skal oppføre seg.
Superdolly Skrevet 12. mai 2016 #15 Skrevet 12. mai 2016 Veldig synd at en del (ikke alle!) eiere av sånne hunder tror at de ikke trenger grunnleggende dressering. Stakkars hunder! De burde gått i seg selv og skaffet katt i stedet. Enig i dette. Det finnes noen (men ikke alle) småhundeiere som behandler bikkja som en baby. Det er ikke en baby, det er en hund. Den trenger (som alle hunder, uansett størrelse) fysisk og mental trening. Og selvsagt sosialisering. Jeg møtte en dame med en bitteliten veskehund en gang. Da hun så min hund reagerte hun med å løfte opp sin egen. Hun forklarte meg at den "var redd for hunder". Hunden hennes var ikke redd for andre hunder, den var redd for hunder. Og da har du fjernet deg temmelig langt fra det faktum at din hund også er en hund, tenker jeg.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #16 Skrevet 12. mai 2016 Jeg har to slike småhunder, den ene er rolig som dagen er lang, og bjeffer sjeldent. Mens den andre bjeffer å hyler når det kommer folk eller hunder forbi. Jeg har prøvd masse tips som å spraye sitronvann, vanlig vann, si bestemt nei, prøve å gi godbit for å rette fokuset på noe annet, men uten hell... Det eneste som funker er om jeg holder rundt snuta hans så han ikke får bjeffet, men føler ikke det er veldig riktig å gjøre, så løfter han som regel vekk når han bjeffer. Men er jo ikke alltid jeg er helt i nærheten av den, og da får den bjeffa ei lita stund... Så det må jo være forskjell på sånne hunder også, da kun den ene her er en gledrebikkje. Anonymous poster hash: 150b7...c6c
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #17 Skrevet 12. mai 2016 Og der viste du hvor umoden og trangsynt du var 😨 Anonymous poster hash: 43993...4d6 Så bare min ærlige mening om disse småhundene, populært kalt rottehunder. Ler av at du blir provosert av så lite. Du kan ikke ha det lett. Anonymous poster hash: 7aadf...8e3
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #18 Skrevet 12. mai 2016 Her i nabolaget bjeffer de store hundene like mye (om ikke mer) enn de små. Det er vel med små hunder som med jenter, mange gamle myter om mindre heldige karakteristikker som henger ved. Helt uten grunn, selvsagt. Anonymous poster hash: 52922...fef
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #19 Skrevet 12. mai 2016 Enig i dette. Det finnes noen (men ikke alle) småhundeiere som behandler bikkja som en baby. Det er ikke en baby, det er en hund. Den trenger (som alle hunder, uansett størrelse) fysisk og mental trening. Og selvsagt sosialisering. Jeg møtte en dame med en bitteliten veskehund en gang. Da hun så min hund reagerte hun med å løfte opp sin egen. Hun forklarte meg at den "var redd for hunder". Hunden hennes var ikke redd for andre hunder, den var redd for hunder. Og da har du fjernet deg temmelig langt fra det faktum at din hund også er en hund, tenker jeg. Jeg synes ikke du skal dømme denne dama for hardt. Foreldrene mine sin lille hund er redd for andre hunder etter å ha blitt angrepet av større hunder på ganger. Den er en hund som oppdras som hund, bjeffer ikke og er underdanig av gemytt. Vi har prøvd å venne den til hunder, både store og små, etter dette. Den har blitt litt tryggere, men vil fremdeles helst unngå andre hunder. Det er ikke alltid så lett når andre hunder ser på den som et byttedyr! Hvis du møtte vår hund sammen med din og ikke holdt den borte fra vår eller din ikke gikk i bånd ville vi løftet opp vår for å unngå at den vred seg ut av båndet i redsel og prøvde å stikke av hvis din kom bort til vår... Skulle selvfølgelig ønske at dette ikke var nødvendig, men den går per i dag kun sammen med hunder den kjenner og er trygg på. Anonymous poster hash: efcb1...c8c
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #20 Skrevet 12. mai 2016 *angrepet av større hunder to ganger Anonymous poster hash: efcb1...c8c
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #21 Skrevet 12. mai 2016 De med store hunder har også ansvar til å lære opp hundene sine til å ikke angripe mindre hunder. Her jeg bor er det flere aggressive hunder, en Saluki, en Husky og en Schæfer. Noen flere også, men der passer eierene bedre på. Flere små hunder som hopper litt opp på bena, men også flere større hunder som gjør det, og det oppleves jo mye verre enn når de små gjør det. De mest bjeffete hundene i nabolaget er en Sankt Bernhard og en Schnauzer. Små hunder er akkurat som store hunder, bare at de er mindre. De er ofte glade, sosiale og lettere å trene pga at de er avlet opp som selskapshunder. Anonymous poster hash: 52922...fef
Kremtopp Skrevet 12. mai 2016 #22 Skrevet 12. mai 2016 Bor i en stor by på østlandet og har per dags dato enda ikke møtt små hunder som er klin kokos, har dog møtt flere store hunder som ikke klarer å oppføre seg. Har selv en "veskehund" eller "rotte" som enkelte så fint kaller det her inne, en tispe under årets som hverken bjeffer på andre hunder, gneldrer eller oppfører seg dårlig. Vil ha en veloppdratt hund så øver en del, noe alle burde gjøre uavhengig størrelsen på hunden de eier.
Superdolly Skrevet 12. mai 2016 #23 Skrevet 12. mai 2016 Jeg synes ikke du skal dømme denne dama for hardt. Foreldrene mine sin lille hund er redd for andre hunder etter å ha blitt angrepet av større hunder på ganger. Den er en hund som oppdras som hund, bjeffer ikke og er underdanig av gemytt. Vi har prøvd å venne den til hunder, både store og små, etter dette. Den har blitt litt tryggere, men vil fremdeles helst unngå andre hunder. Det er ikke alltid så lett når andre hunder ser på den som et byttedyr! Hvis du møtte vår hund sammen med din og ikke holdt den borte fra vår eller din ikke gikk i bånd ville vi løftet opp vår for å unngå at den vred seg ut av båndet i redsel og prøvde å stikke av hvis din kom bort til vår... Skulle selvfølgelig ønske at dette ikke var nødvendig, men den går per i dag kun sammen med hunder den kjenner og er trygg på. Anonymous poster hash: efcb1...c8c Jeg dømmer henne ikke. Jeg synes det er en helt merkelig ting å si. Hadde hun fortalt meg at hunden var redd andre hunder hadde jeg ikke tenkt noe over det. Og situasjonen var slik: Jeg hadde gått en lengre fjelltur, og tok en rast. Hunden min lå i dekk i skyggen, ca 20 cm unna meg, med båndet godt synlig. Den leet ikke på et øyelokk engang, men damen løftet altså opp sin lille tass med en gang hun skimtet pelsen på min. Og hun var noen meter unna oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå