Gå til innhold

Takler litt dårlig introvert kjæreste...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er introvert - men en sosial sådan. Jeg har behov for min alenetid og nyter stillhet i stor grad. Men jeg er også med på masse gøy og er ikke usosial av meg.

Min kjæreste er ganske lik meg, MEN han mangler noen sosiale antenner når det kommer til kommunikasjon. Og jeg kan bare bekrefte på forhånd at dette gjør det også vanskelig å ta opp det jeg opplever hos han som "uhøflig".

For å ta noen eksempler:

1. Noen ganger svarer han ikke på det jeg forteller. Det kommer bare "mmmh-er" og nikk - og det er dritvanskelig å sitte å snakke alene noen ganger. Til og med sønnen min (16) har reagert på dette - i en samtale - hvor jeg fortalte noe jeg hadde på hjertet...og så kom det ikke noe svar. 

Mulig jeg er vanskelig, men jeg synes det er så viktig å gi en eller annen form for tilbakemelding når noen forteller noe. Med mindre man er totalt uinteressert da. 

2. Her om dagen så snakket vi om noe ganske alvorlig og kommunikasjonen fungerte. Helt til: han plutselig reiser seg og skal begynne å rydde inn grillen. Ingen varsler om at diskusjonen var slutt, jeg var nesten midt i en setning. Jeg sa fra at jeg ikke var ferdig hvorpå han svarte at "jo, du var jo ferdig". Tok det opp senere på kvelden og sa at jeg følte det ubehagelig men da lukket han seg litt inn og gikk i forsvar. Tror han tenkte videre på det....men vi snakket aldri noe mer om det.

3. Noen ganger så gir han ikke lyd fra seg på noen dager og jeg aner ikke når han kommer (vi bor ikke sammen). Han sier han skal gi beskjed når han kommer....men sånn som denne uka så skulle han gi beskjed innen torsdag. Har ennå ikke hørt noe. Klart jeg kan spørre han, men jeg synes det er litt masing og lettere for han å gi beskjed.

Dette er jo noe han kan jobbe med, men jeg er usikker på om det er slik han fungerer eller om han bare blåser i å gi info videre.

Noen som har erfaring i "slike menn"? Jeg kan jo ikke tvinge fram ord fra hans munn, men for meg så er det vanlig høflighet å opprettholde en normal kommunikasjon......men hva er vel en normal sådan?

Anonymous poster hash: 9a84f...559
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er introvert - men en sosial sådan. Jeg har behov for min alenetid og nyter stillhet i stor grad. Men jeg er også med på masse gøy og er ikke usosial av meg.

Min kjæreste er ganske lik meg, MEN han mangler noen sosiale antenner når det kommer til kommunikasjon. Og jeg kan bare bekrefte på forhånd at dette gjør det også vanskelig å ta opp det jeg opplever hos han som "uhøflig".

For å ta noen eksempler:

1. Noen ganger svarer han ikke på det jeg forteller. Det kommer bare "mmmh-er" og nikk - og det er dritvanskelig å sitte å snakke alene noen ganger. Til og med sønnen min (16) har reagert på dette - i en samtale - hvor jeg fortalte noe jeg hadde på hjertet...og så kom det ikke noe svar. 

Mulig jeg er vanskelig, men jeg synes det er så viktig å gi en eller annen form for tilbakemelding når noen forteller noe. Med mindre man er totalt uinteressert da. 

2. Her om dagen så snakket vi om noe ganske alvorlig og kommunikasjonen fungerte. Helt til: han plutselig reiser seg og skal begynne å rydde inn grillen. Ingen varsler om at diskusjonen var slutt, jeg var nesten midt i en setning. Jeg sa fra at jeg ikke var ferdig hvorpå han svarte at "jo, du var jo ferdig". Tok det opp senere på kvelden og sa at jeg følte det ubehagelig men da lukket han seg litt inn og gikk i forsvar. Tror han tenkte videre på det....men vi snakket aldri noe mer om det.

3. Noen ganger så gir han ikke lyd fra seg på noen dager og jeg aner ikke når han kommer (vi bor ikke sammen). Han sier han skal gi beskjed når han kommer....men sånn som denne uka så skulle han gi beskjed innen torsdag. Har ennå ikke hørt noe. Klart jeg kan spørre han, men jeg synes det er litt masing og lettere for han å gi beskjed.

Dette er jo noe han kan jobbe med, men jeg er usikker på om det er slik han fungerer eller om han bare blåser i å gi info videre.

Noen som har erfaring i "slike menn"? Jeg kan jo ikke tvinge fram ord fra hans munn, men for meg så er det vanlig høflighet å opprettholde en normal kommunikasjon......men hva er vel en normal sådan?

Det høres ut som han får en slags "overload". Det er nok bare slik han er lagd, og ikke for å være en dritt at han gjør det.

Anonymous poster hash: c35b9...8d8

Skrevet

Det høres ut som han får en slags "overload". Det er nok bare slik han er lagd, og ikke for å være en dritt at han gjør det.

Anonymous poster hash: c35b9...8d8

HI

Ja, det er faktisk mulig. At han bare "får nok" og tror at jeg også er ferdig. Men det er litt vanskelig å takle der og da....jeg skjønner ingenting.

Min eks var en narsissist uten like - og jeg har masse av dårlig erfaring med likegyldighet og det å bli oversett. Derfor trekker jeg nok litt paralleller...litt for fort. 

Skrevet

Jeg vil ikke si han er introvert når han gjør disse handlingene, jeg vil si at han rett og slett ikke bryr seg eller er uhøflig. En blanding av begge kan hende.

Jeg er introvert selv og sliter til tider mye med å være sosial. Men når noen snakker med meg om noe viktig så går jeg ikke midt i setningen og jeg svarer normalt. Man har folkeskikk og omtanke for andre selv om man er introvert i forskjellig grad.

Syntes ikke det skal unnskyldes at han oppfører seg slik. 

Min datter kan til tider oppføre seg slik men hun har Autisme og ser ikke verden slik som alle andre og ting blir anderledes i hennes hode. Er man introvert  så har man allikevel ikke slike begrensinger.

Men det sagt denne mannen er slik og siden du har tatt det med han uten forandring må du rett og slett bestemme deg om du orker å leve med dette eller ikke.

Du kan ikke forandre han men du kan ta et valg, er dette ok for deg i lengden, eller er det på tide å avslutte forholdet.

Anonymous poster hash: 8e84b...34e
Skrevet

Han er vel kanskje introvert men det forklarer jo ikke hans dårlige manerer eller manglende empati!

Min far er klassisk introvert. Men han er en strålende lytter!! Han er virkelig den man kan fortelle alt til og han tar seg tid, har forståelse og er interessert, og reflektert.

Litt dårlig gjort å sette er-lik tegn mellom introvert og frekkhet.

Anonymous poster hash: 6e03e...66f

Skrevet

Jeg er overbevist om at dette ikke er et tegn på at han er narsisisst Hi. Jeg har selv hatt en sjef som var slik at han bare gikk midt i samtaler med medarbeidere som oppsto spontant, og det var helt tydelig fordi han ble stresset, følte ubehag og ikke var forberedt- og ikke egentlig vond vilje. Vet at noen andre oppfattet ham som uhøflig når det skjedde.

Skrevet

Jeg er overbevist om at dette ikke er et tegn på at han er narsisisst Hi. Jeg har selv hatt en sjef som var slik at han bare gikk midt i samtaler med medarbeidere som oppsto spontant, og det var helt tydelig fordi han ble stresset, følte ubehag og ikke var forberedt- og ikke egentlig vond vilje. Vet at noen andre oppfattet ham som uhøflig når det skjedde.

Hi

Jeg tror heller ikke han er lik min eks - han er faktisk ganske motsatt. Men slik han er noen ganger plager meg, og jeg synes det er vanskelig å ta det opp med han fordi han går liksom i forsvar - noe som er naturlig, særlig hvis han ikke gjør det med vilje. 

Jeg har mine feil og mangler og er fullstendig klar for å jobbe med disse om det er noe som plager han. Og det forventer jeg også av han. Men jeg vet ikke om han (som mann) forstår hvorfor jeg plages av dette, da det ikke skjer veldig ofte. Men nok til at jeg reagerer. 

Så det er vel kjernen i problemet - jeg får ikke tatt det opp med han og vi kommer ikke videre. Og hver gang det skjer så reagerer jeg bittelitt sterkere og er fullt klar over hvilken vei det går. Har ikke noe lyst til at det blir et problem videre i vårt forhold, derfor er det så viktig for meg å få orden i dette nå, få han til å forklare det som skjer og hvorfor han gjør sånn. 

Ikke lett å få hull på den byllen der....for det er det jeg føler at det er: en byll.

Skrevet

Problemet her er jo ikke at han er introvert. Problemet er at han oppfører seg likegyldig og sårer deg med sin oppførsel OG at dere ikke kan kommunisere og snakke sammen om problemet. Fordi han går i forsvar og blokkerer.  

Slik jeg leser hi, er det kommunikasjon som er hovedutfordringen. I alle de eksemplene du gir, er problemet at han ikke kommuniserer. Han responderer ikke når du prøver å snakke med ham, han klarer ikke fullføre samtaler og diskusjoner men går sin vei (gjerne mens du er midt i en setning), han gir deg ikke beskjed om hans planer i forhold til deg. Alt dette er mangel på kommunikasjon.

Livet er dessverre slik at man ikke kan forandre andre mennesker. Du har et valg, og det er om du kan fortsette å leve med en kjæreste som er så dårlig på kommunikasjon, eller om du ikke kan det. Han er ikke villig til å snakke om det. Han tar ikke inn over seg at dette er et problem for deg. Derfor kan du ikke regne med at det blir bedre eller at han plutselig forandrer seg. Du må ta din avgjørelse basert på om du kan leve med dette, og ham, slik han er, eller ikke.

Skrevet

Huff

Dette hadde jeg ikke orket 😕😕

Anonymous poster hash: 6bcd0...389

Skrevet

Det du beskriver opplever jeg ikke som en introvert person. Jeg opplever ikke beskrivelsen av deg selv heller som introvert. Mange har behov for alenetid og nyter stillhet uten at de nødvendigvis er introverte av den grunn.

Din beskrivelse av han synes jeg handler mye om dårlig kommunikasjon; han mener dere er ferdig med samtalen, mens du mener dere ikke er ferdig. Du krever svar når dere snakker sammen, mens han kommer med nikk og lyder - kanskje dette er hans måte å vise interesse for det du forteller på? Han sier han skal gi beskjed når han kommer, mens du krever beskjed innen et visst tidspunkt.

For meg høres det ut som om dere er veldig ulike når det kommer til kommunikasjon. kanskje har dere ulike behov, kanskje har dere ulike forventninger, kanskje opplever han deg som masete eller kanskje er han rett og slett uhøflig. det er nesten umulig for noen å svare på når man ikke kjenner vedkommende.

Anonymous poster hash: 02498...c61
Skrevet

Nr 1 og 2 er som en beskrivelse av mannen min. Nr 3 ville sikkert ha passet om vi ikke hadde bodd sammen:)

J... irriterende, men noen er bare sånn. Tror ikke du skal analysere for mye, han vil neppe forandre seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...