Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #1 Skrevet 12. mai 2016 Hei! Nå har jeg ikke vært her inne på en god stund, og jeg ønsker å få litt råd av andre... Det er sånn at jeg var fengslet i utlandet for å ha prøvd å bortføre mitt eget barn tilbake til Norge (komplisert story... hadde hovedomsorg men faren løy til politet om hvem som hadde hovedomsorgen, faren var voldig osv ) Jeg fikk en fengselstraff på noen måneder og ble sendt hjem til Norge. Barna er fremdeles i utlandet og jeg har heldigvis en bra advokat i Norge som hjelper meg. Saken er at jeg sluttet å jobbe da jeg ble arrestert for jeg dro til utlandet for å hente hjem barnet mitt. Nå er jeg tilbake og prøver å få orden på livet mitt . Sliter veldig psysiskt pga det som har skjedd og klarer ikke helt å være ute blandt folk. Jeg har bestilt time hos legen for hjelp. Har jeg da noen rettigheter etter å vært fengslet i utlandet hos NAV feks? Eller burde jeg få meg jobb snarest mulig.. Har det ikke så godt etter fengselet og føler jeg har fått en god del angst for å være ute blandt folk. Kjemper hver dag for å få kontakt med barna mine og det landet jeg var i er ikke noe til hjelp med å la meg få kontakt med dem. Vet ikke om noen kan gi meg noen bra råd her men jeg prøver Anonymous poster hash: 2d255...e2b
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #2 Skrevet 12. mai 2016 Første skritt er å ta kontakt med fastlege, forklare situasjonen og få henvisning til psykolog slik at du får bekreftet hva du sliter med. Nav kommer inn i bildet etterhvert, men de gir neppe noe støtte utover sykemelding/ aap, div tiltak og event uføre etterhvert. Lang og tung vei å gå. Lykke til. Anonymous poster hash: b5387...afb
sug lut Skrevet 12. mai 2016 #3 Skrevet 12. mai 2016 For en fryktelig vond situasjon. Jeg vet ikke hva du formelt har krav på, men jeg vil tro at du uansett vil måtte prøve å komme i jobb, også for din egen del og for å stå sterkere når du evt får barna tilbake. Vil bare ønske deg lykke til.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #4 Skrevet 12. mai 2016 Ja det var det jeg tenkte, henvisning til lege osv psykolog først. Jeg sliter med angstanfall hver dag og prøver å få hjelp men er til og med redd for å gå til legen. For jeg er bekymret for å bli sett ned på siden jeg har vært fengslet. Som var en veldig tøff opplevelse for meg...... Har bare vært hjemme noen uker og har familien som hjelper meg for øyeblikket... Anonymous poster hash: 2d255...e2b
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #5 Skrevet 12. mai 2016 Begynn hos legen. I utgangspunktet har du nok ikke krav på annet enn sosialstønad, men om du er for syk til å søke jobber kan man i noen tilfeller ha krav på arbeidsavklaringspenger selv om du ikke er sykemeldt fra noen jobb. Du må uansett til lege først og fremst, så kan legen sende en legeerklæring på arbeidsevnen din til nav. Så må du ringe nav og få et møte med en saksbehandler der og hjelp til å finne ut av hva slags pengestøtte du evt kan få i din situasjon. Ønsker deg lykke til videre, håper du kommer deg i jobb for jeg vil tro du står sterkere i en evt rettssak om barnefordeling om du kan forsørge dem. Anonymous poster hash: 441f8...5fa
sug lut Skrevet 12. mai 2016 #6 Skrevet 12. mai 2016 Ja det var det jeg tenkte, henvisning til lege osv psykolog først. Jeg sliter med angstanfall hver dag og prøver å få hjelp men er til og med redd for å gå til legen. For jeg er bekymret for å bli sett ned på siden jeg har vært fengslet. Som var en veldig tøff opplevelse for meg...... Har bare vært hjemme noen uker og har familien som hjelper meg for øyeblikket... Anonymous poster hash: 2d255...e2b Av alt man kan fengsles for er nok din situasjon en av de få som ikke utløser negative reaksjoner - du hadde omsorgen og ble fengslet for å forsøke å få barnet ditt hjem.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #7 Skrevet 12. mai 2016 Selvsagt. Jeg har alltid jobbet og ønsker å komme meg tilbake i arbeid men det som jeg har gått igjennom og jeg vet det vil ta lang tid før saken avklarer seg ang barna mine. Jeg er ikke frisk nok akkurat nå fordi jeg ble fengslet for noe jeg i utgangspunktet ikke hadde gjort feil og ble mishandlet rett før det skjedde. Så nå vet jeg barna har det OK, har god kontakt med barnevernet i utlandet og de følger med hva som skjer med dem. Men ellers så er det lite jeg kan gjøre da jeg er blitt sendt hjem til Norge og ansett på som "kriminell".... Takk for svar:) Anonymous poster hash: 2d255...e2b
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #8 Skrevet 12. mai 2016 Søk hjelp du, ingen vil se ned på deg pga dette. Du vil møte forståelse, empati og respekt, det er 100% sikkert. Nå trenger du hjelp til å stable deg på bena igjen psykisk, finne igjen styrken din etter påkjenningen. Det er overhodet ingen skam, den hjelpen skal du søke med hevet hode. Ring lege med en gang du, så er første skritt tatt. Anonymous poster hash: 441f8...5fa
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #9 Skrevet 12. mai 2016 Har fått time til fastlegen nå første skritt er tatt! Anonymous poster hash: 2d255...e2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå