Anonym bruker Skrevet 11. mai 2016 #1 Skrevet 11. mai 2016 Vil ikkje ha noen kommentarer på at eg ikkje sku blitt så stor, eg burde slanket meg, burde passet på så eg ikkje ble gravid nå osv... Alt har sin grunn.. Har prøvd leenge å gå ned i vekt, men kroppen jobber mot meg. Og var satt opp til samtale for slankeoperasjon til høsten... Og nå har eg blitt gravid. Absolutt ikkje planlagt da eg ville gå ned i vekt først men nå er det uansett skjedd.. Men får litt angst nå... Sliter med korsrygg, veeldig svai, og har slitt med skeivt bekken i mange år, og pga det får eg muskellåsninger baki ved gange og feil bevegelser fordi det har blitt feil belasta så lenge. Har omsoder fått meg time til manuellterapeut slm blir dekket( før eg visste eg var gravid) men eg syns ikke han hjelper nok. Han skal bare ha meg til å trene, og ja eg trenger å trene opp ting, og det vil og skal eg. Men trenger og behandling i tillegg skal det bli bedre.. Han behandler kun med nåler, og lite ant.. Nær eg nevner bekkenet får eg bare til svar at det er ingenting som er bevist at skeivt bekken kan være årsaken ril problemene mine, så det tror han ikkje på.. Bare trening osm hjelper. Blir så oppgitt.. Men ikkje lett å bytte.. Og har ikjeumasse penger til overs flr tiden til å betale for behandling heller når eg kan få det dekket.. Er livredd for at kroppen min ikkje skal tåle dette. At eg skal få bekkenløsning eller lignende allerde nå.. Alt eg kjenner av vondter nå får eg jo panikk for noe sånt. Har vobdt på sida mi/hoftebeinet eller hva som er der. Og kjete litt vobdt på innsida av låret i dag.. Håper jo det bare er tilfeldig.. Klarer heller ikke helt ta det inn til meg at eg er gravid.. Virker så rart.. Men samtidig så vet eg ikkje om eg hadde klart å ta det vekk. For har jo egentlig lyst på barn nr 2. Er livredd for alt akkurat nå. Er henvist til sykehuset foe undersøkelse og samtale, for de må følge meg ekstra opp evt.. Så får vel høre hva de sier. Er sæ redd for at kroppen min ikke tåler dette.. Men vil samtidig at det skal gå bra.. Bare noen dager siden att guttungen på 5,for første gang, sa at han hadde så lyst at vi sku få en baby så han kunne kose med, så han kunne bli storebror.. Sukk.. Noen andre som har vert store og gravid? Veldig store? Anonymous poster hash: 78512...373
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2016 #2 Skrevet 11. mai 2016 Hvor mye stor er du da? Jeg var overvektig før jeg ble gravid i begge mine svangerskap. Det siste mer enn det først. Jeg var 25 kg for tung til å ligge på kanten for normalvektig. Jeg gikk ikke noe særlig opp i vekt siste gangen. Og var pga det 10 kg lettere 2 dager etter fødsel enn når jeg ble gravid. Slet med bekken, men gikk til naprapat. Hun fulgte meg opp og holdt meg på beina hele svangerskapet. Var verdt hver krone. Jeg snakket med jordmor og legen min om overvekten, og var flink med å spise sunt og variert. Jeg svømte 2 ganger i uken, noe som var perfekt for bekken. Og ikke slanke meg, men være mett og spise normalt. Jeg ble satt opp som rød fødsel pga vekten, og fikk ekstra oppfølging fra sykehuset under fødsel. Prioriter deg selv nå, og baby. Søk hjelp og råd hos lege/jordmor. Går nok veldig bra. Anonymous poster hash: 5fad8...e4a
Kakao1234 Skrevet 11. mai 2016 #3 Skrevet 11. mai 2016 Det spørs jo litt hvor stor du er selvfølgelig... Jeg var vel rundt 30 kg overvektig da jeg ble gravid i fjor. Var litt bekymret selv for om jeg kom til å oppleve problemer i svangerskapet pga vekten min. Men det gikk over all forventning! Ingen som helst problemer knyttet til overvekten. Ingen antydning til svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning, høyt blodtrykk eller noe som helst. Og heller ingen kroppslige plager knyttet til vekt. Gikk bare opp fire kg i hele svangerskapet, og to uker etter fødsel var jeg 8 kg lettere enn før jeg ble gravid. Du blir nok fulgt opp ekstra godt hvis du er såpass overvektig, så synes ikke du skal bekymre deg.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2016 #4 Skrevet 11. mai 2016 Vært gravid med bmi på 34,6 før graviditet. Gikk helt fint. Ingen komplikasjoner. Frisk baby som var 3100 g og 50 cm, født til termin. Anonymous poster hash: b345a...d66
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2016 #5 Skrevet 11. mai 2016 Ved min første graviditet var eg 130 kg. Gikk ned 7 kg mens eg gikk gravid. Og alt gikk egentlig helt fint hele veien. Fikk litt bekkenløsning på slutten, men holdt meg på beina. Og gutten kom kjapt og greit. Han hadde litt lavt blodsukker og var litt liten 2840g men ellers alt bra. Etter da så har vekten steget igjen desverre.. Så er en del mer nå enn da.. Så ordentlig stor.. :'( Og at eg nå kjenner antydning i bekken området allerede får meg jo i mer panikk.. Kan ikke bli sengeliggende i nærmere 8 mnd.. Ja er veldig tidlig og har nettopp oppdaget det. 6 uker ca. De har jo sagt eg skal få tett oppfølging. Men likevel... Mannen er jo også bekymret dor om kroppen min tåler det.. Anonymous poster hash: 78512...373
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2016 #6 Skrevet 11. mai 2016 Hi rett over her Anonymous poster hash: 78512...373
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2016 #7 Skrevet 11. mai 2016 Jeg kjenner jeg blir litt sint her.... og det er ikke på deg, Hi! Du må komme deg til en kiropraktor eller naprapat. Dessverre så er det mange (de fleste?) manuellterapeuter som henger igjen i troen om at bekkenet ikke får låsninger. De sier så fint at det de gjør er evidensbasert og gir blaffen i at mange pasienter faktisk har låsninger i bekkenet. Til og med vanlige fysioterapeuter lærer gjerne å sjekke for akkurat det, men når disse fysioterapeutene spesialiserer seg så er visst ikke bekkenet så viktig likevel - selv om bekkenet er grunnmuren for ryggen og nakken! Kiropraktorer og naprapater behandler bekken! Hvis jeg var deg ville jeg ha gått til en god naprapat om slik finnes nær deg, de kan også behandle muskulaturen, mange av dem også med nåler. Hvis manuellterapeuten du går til behandler deg med nåler i selve behandlingstimen mener jeg det ikke en gang er lovlig. Han har lov å behandle med nåler, men ikke innenfor normal behandlingstid. Tar forbehold om at det ikke er kommet endring på akkurat det siste par årene, da kan det være jeg ikke har fått det med meg. Har du fått tøyningsøvelser hos manuellterapeuten? Med så stor svai som du beskriver så bør du tøye hoftebøyeren minst en gang om dagen - ordentlig tøyning hvor du holder et minutt om du greier, gjerne flere ganger om dagen. Her er link som du kan se på: http://iform.nu/ned-i-vekt/flat-mage/hjelp-til-stram-hofteboyer-ovelse-4 Merk at ryggen hennes er loddrett hele tiden (ikke lener seg fremover!). Ha gjerne et bord eller en stol som du kan støtte deg til også om du sliter litt med balansen. I tillegg må du tøye flere setemuskler + fremside, bakside og innside lår. Med så stor svai som du har er det ikke rart at du sliter med korsryggen og bekkenet. Det er stor sannsynlighet for at du har låsning i bekkenet også. Jeg forstår veldig godt at du føler det er vanskelig å gå til noen annen når du kan få gratis behandling hos manuellterapeuten, men skal du få orden på bekkenet og korsryggen din så tror jeg du bare må til en kiropraktor eller naprapat. Jeg har jobbet sammen med både manuellterapeuter og kiropraktorer, og selv om manuellterapeuter kan være veldig dyktige så har jeg sett at de dessverre ikke greier å hjelpe de med bekkenlåsninger godt nok (fordi de ikke vil justere bekkenet). De jeg har sett som har fått hjelp der har brukt uhensiktsmessig lang tid på det, men de fleste får dessverre ikke god nok hjelp til bekkenet. Og nå må du bare tenke på helsen din. Trening er supert så lenge du får øvelser som passer deg. Men har du låsninger og er så stram i hoftebøyeren som jeg er nesten helt sikker på at du er, da risikerer du å få unødvendige problemer hvis du ikke får ordnet låsningene. Nå skal du bære frem et barn til, da er helsen din det viktigste, så der må nesten bare du og mannen din prioritere slik at du får riktig hjelp for din kropp. Får du riktig behandling så er det heller ikke snakk om mange og hyppige behandlinger. Du vil gjerne trenge oppfølging ila. svangerskapet, men får du mer balanse i bekkenet ditt og gjør riktige øvelser selv, da vil du trolig ikke trenge mange behandlinger underveis, annet enn de du trenger nå i starten. Med tanke på en ev. bekkenløsning så er det også viktig å få justert låsningene du har. Hvis ikke så vil belastningen i det som ev. blir løst større fordi bevegelsen er mindre der du har låsninger (mange har f.eks. ensidig låsning). Så for å forebygge svangerskapsplager fra bekkenet ditt har du nok ikke annet valg enn å finne en annen terapeut. Nåler er supert, men man må da også ta hensyn til helheten, og det virker det beklageligvis ikke som om han du går til gjør. Om du ikke føler særlig effekt av det han gjør så er det heller ikke sikkert at han gjør det riktig nok. Mange fysioterapeuter og manuellterapeuter har bare ett eller to helgekurs i nålebruk. Det er f.eks. enkelt å få løsnet på den stramme hoftebøyeren din med nåler, men de som ikke er trygge nok til å gjøre det liker gjerne å påstå at det ikke er trygt (noe det er om man gjør det riktig!). Og bare nålebehandling når du helt tydelig trenger tøyninger i tillegg til trening, det er ikke nok. Finn gjerne en naprapat, jeg tror de kan hjelpe deg litt mer enn en kiropraktor kan akkurat nå mtp. at du også trenger en del muskelbehandling og konkrete tøynings- og treningsøvelser. Jeg er fullstendig klar over at jeg er veldig kritisk overfor manuellterapeuter når det kommer til bekkenbehandling, og jeg vet alle argumentene de kommer med (de liker å vise til div. forskning, men overser annen forskning på bekken og bekkenrelaterte plager). Jeg er ikke kritisk til dem som yrkesgruppe, mange av dem er veldig dyktige på det andre de gjør. Vi har jo ikke lov å si hvilken utdanning vi har her, men jeg har nok utdannelse og ikke minst erfaring gjennom mange år til å kunne uttale meg slik jeg har gjort her. Men det er helt opp til deg om du vil tro på det eller ei. Ikke ta noe noen skriver på nettet som en sannhet uten at du sjekker litt selv! Var jeg deg ville jeg ringt en naprapat (eller kiropraktor), lagt frem problemene med bekken/rygg, forklart situasjonen (husk å ta med at du er gravid!), og så vurderer du det de forteller deg. Når det kommer til vekten din så håper jeg du greier å snu tankene dine til å bli positiv. Nå er du gravid og vekten er som den er. Du kan fokusere på alt det negative, eller du kan bestemme deg for å gjøre det aller beste du kan ut av situasjonen for både deg og den lille i magen. Få gjerne hjelp av en ernæringsterapeut som kan følge deg opp under svangerskapet. Bestem deg for å kutte alt tilsatt sukker, snacks og raske karbohydrater. Spis heller litt grove karbohydrater, og mye grønnsaker og bær og rent kjøtt og fisk. Vær forsiktig med frukt også mtp. fruktsukkeret. Bestem deg for at du har den beste motivasjonen til å være konsekvent og sunn i kostholdet ditt fra og med i dag, du kan gjøre det aller beste ut av situasjonen din om du er motivert nok. Husk at du i tillegg til folat også må ta vitamin D og omega3 (spesielt viktig for deg som er overvektig). Be legen din sjekke hvilket nivå du har av D-vitaminer, mange overvektige er svært lave på D-vit. og de trenger høyere doser for å få opp nivåene. Som frisk gravid uten andre ting å ta hensyn til anbefaler helsemyndighetene 20 µg daglig med D-vit. For deg som er overvektig bør du gjerne ligge høyere i dosering også, men sjekk nivåene dine hos legen og husk å få vite nivået når legen får svaret (ikke alle leger som er gode nok på D-vit. og dosering). Snakk med mannen din, si at han må støtte deg med tanke på kosthold under svangerskapet. Ingen av dere har vondt av et sunt kosthold uten bl.a. sukker og for mye karbohydrater, så få ham like motivert til å gjøre dette for babyen som kommer Snakk sammen om at nå må dere prioritere behandling for bekkenet og ryggen din, og du må også ha tid og mulighet til den treningen og tøyningen du må gjøre. Pass på at dere deler på oppgaver i hjemmet. Tenk positivt fremover og gjør det beste ut av situasjonen Lykke til og gratulerer Anonymous poster hash: 85d03...653
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2016 #8 Skrevet 11. mai 2016 Først av alt- gratulerer med graviditeten! Snakk med din fastlege og si at manuellterapeuten ikke fungerer for problemene. Du trenger henvisning til kiropraktor (eventuelt naprapat som nevnt av den andre ovenfor her). Noen steder har de bekkentrening i varmebasseng (også henvisning fra jordmor eller lege). Spis omega 3, c-vitamin og d-vitamin + folat. Pass på bekkenet ditt med forebyggende bevegelser (f.eks alltid gå ut av bilen eller ut av senga med samlede bein). Gå en tur et par dager i uka- all bevegelse er en bonus. Prøv helst flatt terreng/vei hvis du allerede sliter. Du kan få tak i billige mage/hoftebelter fra Ebay (Kina) som hjelper deg med å stabilisere bekkenet litt mer. Så var det ned til mat- prøv å spise sunt- husk at babyen trenger skikkelig mat. Hvis du ikke drikker melk eller spiser yoghurt må du få i deg kalsium via andre kilder eller bruke tabletter. Babyen tar fra skjelettet ditt om det ikke får nok. Når det gjelder økonomien har dere forhåpentligvis alt fra forrige barn. Utover dette er det mye billig brukt barneutstyr å få tak i. Ellers er det bare å spare det dere kan til babyen kommer. Det kommer en del risiko med det å være overvektig gravid, men bare hold motet oppe. Treffer du på en ubehagelig lege eller jordmor kan du bytte. Jeg hadde i begynnelsen av svangerskapet en kraftig vektøkning og hadde en bmi på over 38. Legen på sykehuset sa bare at jeg måtte kutte i sukker (spiste nesten ikke noe slikt annet enn bittelitt på lørdager- normalt blodsukker og blodtrykk), må ta 3 glukosetester og må ha en evaluering i uke 35 om jeg må føde på et større sykehus i stedet for et lite et. Jeg går nok opp mer i vekt, men fastlegen sa at det er helt naturlig å legge på seg selv om man er kraftig overvektig. Hadde bekkenløsning i forrige svangerskap og kjenner tegnene nå også. Alt ordner seg på et vis. Bare prøv å gjøre det beste ut av det og IKKE hør på sure sokker der ute som vil rakke ned på deg! Ønsker deg lykke til Anonymous poster hash: 9aa9e...240
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #9 Skrevet 12. mai 2016 Tusen takk for lange og fine svar! Satt omtrent å hulkgrein når eg las de.. Haha.. Blir mye grining om dagene, hormoner på bærtur, og panikk fordi eg er gravid og sliter med å ta det innover meg. Prøver å se fremover, men akkurat nå klarer eg ikke det av en eller annen grunn.. Men håper det roer seg litt etterhvert så eg kan glede meg over det lille frøet i magen. Hjelper vel gjerne ikke at eg har slitt litt med bekymringsangst siste året heller. Haha.. Har hatt en sønn som har vert mye syk, og vert ubder mye og lang utredning for å finne ut at han har en ekstremt sjelden sykdom de vet veldig lite om. Men akkurat nå har han det helt fint og er frisk og går på en ny medisin som de tester ut. Fikk også svar på gentester i går, at det ikke er arvelig! Og det er jo en lettelse og. Min bror er også veldig syk, og min mor er opptatt med han 24 timer i døgnet og med tanke på at hennes helse ikke er på topp heller, så vil eg ikke belemre henne med mee bekymringer for øyeblikket heller.. Har alltid kunnet snakke med henne om ting, og det kan eg ikke nå, så det gjør det litt tyngre og.og bekymrer meg for de i tillegg.. Er flink til å bekymre meg..😉 Har ingen andre eg kjenner her heller. Men skal absolutt se om eg finner en naprapat eg kan gå til for hjelp. Holder til utenfor bergen, så hvis noen vet om noen flinke naprapater i nærheten av arna/åsane så taes det i mot med takk:-) Greit å se at eg kanskje ikke var helt på bærtur med tanke på manuellterapeuten.. Og sånn som du forklarer det over her, så høres det absolutt ikke ut som eg får riktig hjelp. Men å gå å trene der likevel, siden de har treningsrom, er det noe som er aktuelt likevel? Eg trenger et spark i ræva for å trene, og det har hjulpet litt å gå der.. Tar bare noen generelle styrkeøvelser. Rumpe løft, knebøy, situp på ball, noe på armene, og et apparat der man sitter mens man dytter i fra med beina.. Og sykkel eller tredemølle litt først. sliter litt med begge de, så har bare gått meg en tur før eg går dit.. Og så har han evt behandlet meg på slutten med nåler eller litt strekking i ryggen. Har kjøpt meg folat nå, og hadde d-vitamin og omega3 multi som eg spiste fra før. Har ikke fått påvist noe mangel enda, bare prøvde d-vitamin fordi eg var mye trøtt.. Har søvnapne så sover dårlig og.. Har prøvd å kutte ut det meste av sukker de siste dagene, men sliter litt med den.. Har begynt å spise krom for å se om det hjelper. Ettrr forrige graviditet har eg hatt ett enormt søtsug.. Aldri hatt det før. Og der ligger vel noe av overvekten. Men ikke alt.. Har gått ned 1,5 kg de to siste dagene.. Har null matlyst, må tvinge i meg mat... Og klarer å spise lite.. Blir kanskje bare en youghurt til frokost.. Noe lite til lunsj.. Middag, og to skiver til kvelds.spiser vel for lite, prøver å få i meg nok, men håper matlysten kommer seg. Når det gjelder utstyr så bekymrer det meg ikkje så veldig akkurat nå.. Har mye etter guttungen. Mangler noe, men det kan alltids vi finne brukt på facebook eller finn. :-) Igjen.. Tusen takk dere fine mennesker. :-D Hi Anonymous poster hash: 78512...373
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #10 Skrevet 12. mai 2016 Hadde forresten time til manuellterapeuten i dag.. Fortalte at eg var gravid, og mine bekymringer for bekkenet, at eg trengte og ville ha mer behandling rettet mot det. Fikka bare til svar at bekkenløsning var nå ikke vanlig å få før i slutten av svangerskapet så det skulle eg nå ikke bekymre meg for no.. Så i trengte ikke ta hensyn til den problemstillingen enda.. Og bare fortsette som før.. En ting er sikkert. Eg skal finne meg en naprapat! Hi Anonymous poster hash: 78512...373
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #11 Skrevet 12. mai 2016 Hadde forresten time til manuellterapeuten i dag.. Fortalte at eg var gravid, og mine bekymringer for bekkenet, at eg trengte og ville ha mer behandling rettet mot det. Fikka bare til svar at bekkenløsning var nå ikke vanlig å få før i slutten av svangerskapet så det skulle eg nå ikke bekymre meg for no.. Så i trengte ikke ta hensyn til den problemstillingen enda.. Og bare fortsette som før.. En ting er sikkert. Eg skal finne meg en naprapat! HiAnonymous poster hash: 78512...373 Bare tullprat på den manuellterapauten der!! Kjenner faktisk at jeg blir frustrert og irritert på dine vegne her.http://www.bekkenlosning.no/bekkenlosning/ Det er hormoner som setter det i gang, og det kan skje når som helst i svangerskapet- blir som regel tidligere for hvert svangerskap. Jeg hadde en idiotisk lege sist gang jeg gikk gravid. Han mente også at jeg ikke hadde bekkenløsning med gangvansker til tross for store problemer med gange og ligging/sitting. Byttet lege + begynte hos jordmor. De var ikke i tvil om at det var bekkenløsning med gangvansker, og jeg fikk da bassengterapi en gang i uka (uten egenandel). Man kan nedenfor med rimelig elendige "fagpersoner" som ikke har greie på hva pasientene lider av. Det er ikke gøy å ikke komme seg ut av senga (gjerne bruke 10-20 min for å komme deg ut eller måtte ha hjelp), opp av sofaen, opp en helling eller opp et trappetrinn uten store smerter, eller at det rett og slett ikke går får man har en ny stilling på bekkenet. Nei, slike folk som han manuell terapauten og min tidligere lege kan man ha det helt fint foruten! Anonymous poster hash: 9aa9e...240
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #12 Skrevet 12. mai 2016 Nr. 7 igjen her. Må si meg enig med anonym 240s uttalelse om det den manuellterapeuten forteller deg, Hi. Det er bare tullprat på ham når det kommer til bekken generelt og bekkenløsning spesielt. Du kan godt gå der for å trene om du får det gratis, men behandling ville jeg fått hos andre, for han er rett og slett ikke kompetent til å behandle det du sliter med! Tøffe ord fra meg dette, men han er ikke god nok til å få oppfølging av under svangerskap når han ikke kan mer om bekkenløsning enn det han gjør! Jeg vet vi ikke har lov å si hva vi jobber som, men håper moderatorene ikke sletter dette likevel. Jeg er fysioterapeut selv, dvs. har mye av samme utdanningen som denne manuellterapeuten, bare ikke hans spesialisering innen manuellterapi. Det han sa om bekkenløsning er feil, og det er en del av pensum på det ordinære fysioterapeutstudiet, så der har han sovet i timene - eller velger å la sin egen personlig mening gå foran forskning. Siden jeg har jobbet svært tett med både manuellterapeuter og kiropraktorer i så mange år kan jeg også uttale meg om behovet for å justere bekken med låsninger, og effekten av dette. Jeg håper moderatorene gjør et unntak her fra regelen om å oppgi helseyrke siden det er viktig å få frem at jeg ikke bare synser, men faktisk har kompetanse til å vurdere det terapeuten Hi har vært hos gjør og sier til henne. Jeg har også oppfordret Hi til å undersøke selv og ikke bare ta mitt ord for det! Da mener jeg at min kommentar her bør få stå! Forresten trenger du ikke henvisning til kiropraktor lenger, Hi. Men finner du en god naprapat så gå til en slik først, fordi du i tillegg til justering av bekkenet også trenger mer hjelp med det muskulære enn en kiropraktor vanligvis gjør. Synes du skal fortsette å gå til instituttet hos manuellterapeuten til trening siden du føler det er motiverende for deg Du kan også fortelle manuellterapeuten at du har fått hjelp av annen terapeut, det bør han på ingen måte ta ille opp om han er profesjonell! Det er nå engang slik at noen terapeuter kan være kjempegode på noen ting, andre kan være bedre på andre ting. Og er han dyktig terapeut så skal han være ydmyk for akkurat det og likevel kunne fortsette å gi deg god behandling for det han er god på, eller om så er bare treningen du kan gjøre der. Så bare inform ham på en saklig måte når den dagen kommer, ikke kritiser ham, bare gi ham enkel informasjon om hva du har valgt å gjøre. Det at du bekymrer deg så mye... jeg synes du skal snakke med legen din om det. Snakk med ham om at du trenger litt ekstra støtte fremover, kanskje samtaler med psykiatrisk sykepleier i kommunen kan være noe for deg? Ellers kan du kanskje også ta kontakt med jordmor og se om de på helsestasjonen har mulighet til å følge deg opp litt tettere fordi situasjonen din er som den er. Jeg kjenner dessverre ikke Bergensområdet godt nok til å anbefale noen der, men kanskje andre damer her inne har erfaring med en god naprapat i området? Jeg får inntrykk av at du virkelig ønsker å gjøre det beste fremover, både for deg og babyen i magen, Hi. Og det er alt du kan gjøre. Siden du får i deg litt lite mat, ta også en multivitamin i tillegg til det du ellers tar. Og få legen til å sjekke D-vit. nivået ditt igjen siden du har hatt mangel. Om du ikke har kommet opp siden sist kan det hjelpe å ta et tilskudd med B-vitaminer som også inneholder vitamin B2 (kan hende får du i deg det gjennom en multivitamin også). Om man har lave verdier av B2 (som legene ikke sjekker) så kan man få problemer med å få opp D-vit.nivåene sine. Men igjen - som alt annet, sjekk selv, ikke bare tro meg Om du ikke jobber, Hi, så kan det hende de har "Aktiv på dagtid" i kommunene din. Sjekk det ut, eller spør legen din om det. Der er det ulike treningsformer til en billig penge (her er det kr. 300 i halvåret). Mange steder har de der også både basseng og gågrupper i tillegg til masse annet. Vil tro legen din har oversikt over det om det finnes i kommunen din, ellers kan du også bare ringe kommunens sentralbord og sjekke om det finnes en slik ordning hos dere. Jeg tror dette går mye bedre enn du bekymrer deg for, HI! Lykke til videre Anonymous poster hash: 85d03...653
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #13 Skrevet 12. mai 2016 Hadde du bodd i Oslo kunne jeg anbefalt en virkelig dyktig manuellterapaut. Hjulpet meg med låsninger i bekken og rygg, problemer mens jeg har vært gravid, skader osv. Jeg kjenner meg ikke igjen i det som blir skrevet om manuellterapauter ovenfor, men jeg har vel kanskje bare havnet hos en god en. Anbefaler deg å søke litt rundt etter ny mt, fysio, kiro lykke til! Ps vet forresten at de i oslo/riksen mon tro? Har noe som heter adpol. Kanskje de har noe lignende i Bergen? Er ihvertfall rettet mot overvektige gravide, får bla hjelp fra ernæringsfysolog osv. Anonymous poster hash: ae0d4...dd0
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2016 #14 Skrevet 12. mai 2016 Hadde du bodd i Oslo kunne jeg anbefalt en virkelig dyktig manuellterapaut. Hjulpet meg med låsninger i bekken og rygg, problemer mens jeg har vært gravid, skader osv. Jeg kjenner meg ikke igjen i det som blir skrevet om manuellterapauter ovenfor, men jeg har vel kanskje bare havnet hos en god en. Anbefaler deg å søke litt rundt etter ny mt, fysio, kiro lykke til! Ps vet forresten at de i oslo/riksen mon tro? Har noe som heter adpol. Kanskje de har noe lignende i Bergen? Er ihvertfall rettet mot overvektige gravide, får bla hjelp fra ernæringsfysolog osv. Anonymous poster hash: ae0d4...dd0 Adipol heter de visst. Anonymous poster hash: ae0d4...dd0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå