Anonym bruker Skrevet 11. mai 2016 #1 Skrevet 11. mai 2016 Jeg skjønner ikke hvordan vi skal løse dette. Far skal ha sine ti uker permisjon pluss 4 uker av fellesdelen. Min permisjon slutter da 6 juli. Så skulle han ta ut sine 4 uker av felles delen. Jeg har da 3 uker ferie, ettersom min arbeidsplass er stengt. Åpner igjen 1. August og jeg begynner da å jobbe igjen. Dvs jeg har ingen mulighet til å jobbe før 1. August. Far ønsker virkelig lengre permisjon enn de ti ukene som er fedrekvote. Men han får ikke det så lenge jeg har ferie? Og det går ikke ann å utsette fellesdelen? Hvordan løser vi dette da, slik at han får sine 14 uker som han ønsker når min arbeidsplass er stengt de tre første ukene av hans permisjon? Hvorfor kan far ta så mye ferie han vil i den tiden mor er hjemme i fellesdelen, mens mor ikke kan det? Skal det liksom være likestilling? Jeg ønsker ikke å ta fra far permisjonsukene hans og blir veldig fortvilet over hele situasjonen. Råd? Anonymous poster hash: 95b40...6b5
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2016 #2 Skrevet 11. mai 2016 Kan han ta ut ferie de samme ukene som deg og ta resten av permisjonen etter? Anonymous poster hash: 409ed...109
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2016 #3 Skrevet 11. mai 2016 Far kan ha permisjon samtidig som du har ferie. Antar at også far har ferie så han kan jo også ta ferie samtidig som deg og utsette permisjonen. Anonymous poster hash: aa6d9...209
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2016 #4 Skrevet 11. mai 2016 Nei fordi man kan visst ikke utsette fellesdelen, kun fedrekvoten. Fellesdelen må gå i ett og den ender dessverre midt i den tiden arbeidsplassen min er stengt og jeg derfor har ferie. Skjønner ikke problemet. Jeg mottar jo ikke penger fra nav, men feriepenger fra min arbeidsplass. Og hvorfor kan far ta ferie/ulønna perm så mye han vil mens mor tar ut felles delen, mens mor ikke kan det når far er hjemme? Skulle jo tro det ikke var noe forskjell på hvem som var hjemme men det er det visst. Ikke noen økonomisk vinning for oss eller noe. Alt han ville var å ha 4 uker mer perm enn Pappa kvoten på ti uker. Bare synd den delen falt akkurat midt i sommerferien. For et merkelig system. HI Anonymous poster hash: 95b40...6b5
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2016 #5 Skrevet 11. mai 2016 Fellesdelen tikker og går selv om dere tar ut ferie. Du kan feks ta ut ferie 21 dager i løpet av din del av fellesperioden, det samme kan far. Da kan du feks ta 21 dager når som helst i løpet av din permisjonstid, enten i midten eller feks helt på slutten, før far tar sin del. Kriteriene for dette er selvsagt at dere søker om utsettelse av permisjon pga ferie, og at dette godkjennes av arbeidsgiver og NAV. Anonymous poster hash: 36cae...55c
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2016 #6 Skrevet 11. mai 2016 Du kan ta ut ferien din nå. Da utsetter du permisjonen din. Anonymous poster hash: caeee...c2a
n74 Skrevet 11. mai 2016 #7 Skrevet 11. mai 2016 Vi sto i en lignende situasjon, bare at jeg jobber frilans og derfor ikke kunne garantere at jeg hadde en jobb å gå til med en gang når far tok over fellesdelen. Men løsningen for oss ble at far tok fedrekvoten først, så fellesdelen. Og det lot seg fint gjøre. Men nå er dette seks år siden, mulig det ikke er mulig å ta pause i fellesdelen lenger?
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2016 #8 Skrevet 11. mai 2016 Jeg snakket med en på NAV for noen dager siden. Fikk da tips om at mannen burde søke om fedrekvoten de første datoene og fellesdelen han skal få på senere datoer. Da kunne jeg ta den ferien jeg ønsket etter min permisjon var ferdig mens han var i permisjon. Ring NAV og spør direkte hvis du er i tvil! Anonymous poster hash: 855bf...56b
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2016 #9 Skrevet 11. mai 2016 Jeg snakket med en på NAV for noen dager siden. Fikk da tips om at mannen burde søke om fedrekvoten de første datoene og fellesdelen han skal få på senere datoer. Da kunne jeg ta den ferien jeg ønsket etter min permisjon var ferdig mens han var i permisjon. Ring NAV og spør direkte hvis du er i tvil! Anonymous poster hash: 855bf...56b Litt feil info ute å går, men dette svaret er riktig. Far kan ta ut fedrekvoten de ukene du har ferie. Da er det ingen krav til mors aktivitet. Så kan han ta ut fire uker av fellesperioden til slutt. Det er mulig å ta ut fedrekvoten midt i fellesperioden om man ønsker det. Anonymous poster hash: 455ec...33b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå