Gå til innhold

Gallestein. Noen med erfaring?


Anbefalte innlegg

Skrevet

I mine 2 siste svangerskap (5 og 9 år siden) slet jeg mye med magesmerter ved måltid. Ble anbefalt galiscon (?) og det funket fint. Gikk over etter svangerskapet. Fikk det et sjelden gang etter siste svangerskap. Nå 5 år etter er det tilbake. Jeg er ikke gravid.

 

Kommer uansett hva jeg spiser/drikker. Kan komme av et glass vann også.. Magesmertene har siste dagene roet seg endel, men nå klør jeg veldig på armer, ører og hals/nakke. Skal til legen i dag, men jeg mistenker jo gallestein.

 

Noen med erfaring? Har ikke tatt Gaviscon denne gangen, og magesmertene har vært på og av i ca 3 uker. Kløen har vart ca like lenge, men blitt verre siste ukene.

 

Anonymous poster hash: 241a4...f4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikker på at det er gallestein?

Høres ikke helt sånn ut.

God bedring

 

Anonymous poster hash: 8cc09...1d2

Skrevet

Nei, jeg aner ikke. Legen min nevnte det når jeg ble anbefalt Gaviscon sist, og det hjalp jo. Kjennes ut som kolikksmerter på en måte, som skytes ut i ryggen også.

 

Legen mente det kunne være magesår eller refluks også, men sa at siden jeg ble verre etter et måltid så var det ikke magesår. (Da man visstnok blir bedre med mat i magen ved magesår)

 

Anonymous poster hash: 241a4...f4c

Skrevet

Jeg har fjernet galleblæren pga gallesteinsanfall og galleblæreinfeksjon, men kjenner meg ikke igjen i det du skriver.

 

Men jeg kjenner det igjen med tanke på fordøyelsen, jeg kan også få vondt av et glass vann de dagene jeg sliter med det. Går på medisiner mot fordøyelsesproblemer, samme brukes mot magesår. Mange tror vann er mildt for fordøyelsen, men for meg er det ganske hardt.

 

Anonymous poster hash: a2788...408

Skrevet

Jeg har fjernet galleblæren pga gallesteinsanfall og galleblæreinfeksjon, men kjenner meg ikke igjen i det du skriver.

 

Men jeg kjenner det igjen med tanke på fordøyelsen, jeg kan også få vondt av et glass vann de dagene jeg sliter med det. Går på medisiner mot fordøyelsesproblemer, samme brukes mot magesår. Mange tror vann er mildt for fordøyelsen, men for meg er det ganske hardt.

 

Anonymous poster hash: a2788...408

Jeg har også hatt gallestein flere ganger og kjente meg heller ikke igjen.

 

Tror neppe det er gallestein..

 

Anonymous poster hash: 8cc09...1d2

Skrevet

Hvilken farge er det forresten på urinen din?

Er det gallestein er urinen meget gul

 

Anonymous poster hash: 8cc09...1d2

Skrevet

Kjenner ikke igjen disse symptomene, mine gallesteinsanfall var helt vanvittig grusomme. Endte som regel opp i fosterstilling, da var det som regel minst vondt. Anfallene varte aldr kortere enn et par-tre timer. Fikk heldigvis fjernet galleblæren til slutt, og du og du, for en frihet!

 

Anonymous poster hash: 1912c...448

Skrevet

Har ikke tenkt noe om urinen. Bortsett fra et par ganger da den har vært mørk, men har liksom tenkt at det er fordi jeg har drukket for lite.

 

Var hos legen i dag, ble tatt blodprøver. Det med kløen mente hun var allergi, så fikk allergimedisin og vips nå klør jeg nesten ikke. Etter bare 1 tablett.

 

Men legen undersøkte magen min og trykket både her og der. Og hun sa det mest sannsynlig er gallestein. Selv om jeg ikke har så vondt som dere beskriver. Er veldig vondt når det pågår, men varer sjelden lenger enn 20 min.

 

Svigermor hadde innmari vondt og måtte fjerne hele galleblæren.

 

Nå venter jeg på svar på blodprøvene, og så skal vi ta ultralyd av galleblæren.

 

Veldig glad for at jeg får det sjekket ut uansett, siden det visstnok kan danne seg kreftceller over tid hvis det er betennelser i spiserøret/gallen. Det var jeg ikke klar over iallefall!

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 241a4...f4c

Skrevet

Jeg har operert bor galleblæra pga mye gallesteinsanfall. Da snakker vi ikke "ganske vondt" i 20 minutter. Jeg krabbet og rullet i fosterstilling på gulvet i timesvis. Hyperventilerte til jeg så stjerner. Kunne ikke ha klær på kroppen, den minste berøring var smertefull.

 

Gallestein har ikke noe med spiserøret å gjøre, hvor har du det fra?

 

Anonymous poster hash: 37b7e...711

Skrevet

Jeg har også fjernet galleblæra grunnet gallestein. Kjenner meg heller ikke igjen i symptomene du beskriver. Mine anfall kom helt ut av det blå. De kunne bygge seg opp, eller bryte ut med en gang. Forferdelige smerter som på meg varte ca en time, og det hendte jeg måtte puste i pose fordi jeg hyperventilerte. Kaldsvettet og kastet opp. Etterpå sovnet jeg. Og ingen medisiner dempet smertene.

 

Legen trodde først jeg hadde magesyre, men det ble oppdaget gallestein på ultralyd.

Skrevet

Da har du slitt med 2 ting. Allergi OG gallestein. Hvis det er gallestein, da har du veldig små anfall.

 

Jeg har som sagt hatt gallestein anfall

Og det er HELT SINNSSYKT UBESKRIVELIG VONDT !!

 

Anonymous poster hash: 8cc09...1d2

Skrevet

Spiserøret og galle - det er nøyaktig ingenting med hverandre å gjøre. Det er svært vanlig med gallestein, men det er ikke nødvendigvis en plage for noen, og noen har det hele livet uten å ha vondt en eneste gang. Og legen forresten kan ikke kjenne på magen om du har gallestein eller nyrestein for den saks skyld. Men UL derimot vil gi deg indikasjon på om plagene har sammenheng med fordøyelsen.

 

Anonymous poster hash: b9cde...ce6

Skrevet

Gaviscon for halsbrann og sur mage, ikke for gallestein.



Anonymous poster hash: 4a55d...afd
Skrevet

Nå skal jeg altså sjekkes for gallestein, og det med spiserøret har vel med at det kan være en betennelse der også. Jeg er ikke lege, jeg sier bare det legen sier. Hun sa at man kan ha vondt på høyre side under ribbeinene der galleblæren er. Og det kjente hun. Men hun sa vi skulle ta ultralyd.

 

Blodprøvene er tatt i forbindelse med gallestein. Og hun sa også at ikke alle har så vondt som beskrevet her. Det kom an på om steinen satt seg fast eller om det var grums/små steiner.

 

Skyt meg om dere vil, jeg kan ikke utdype mer enn det legen sa til meg. Svarene på prøvene får jeg ikke før på fredag uansett.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 241a4...f4c

Skrevet

Nå skal jeg altså sjekkes for gallestein, og det med spiserøret har vel med at det kan være en betennelse der også. Jeg er ikke lege, jeg sier bare det legen sier. Hun sa at man kan ha vondt på høyre side under ribbeinene der galleblæren er. Og det kjente hun. Men hun sa vi skulle ta ultralyd.

 

Blodprøvene er tatt i forbindelse med gallestein. Og hun sa også at ikke alle har så vondt som beskrevet her. Det kom an på om steinen satt seg fast eller om det var grums/små steiner.

 

Skyt meg om dere vil, jeg kan ikke utdype mer enn det legen sa til meg. Svarene på prøvene får jeg ikke før på fredag uansett.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 241a4...f4c

Ja,var som jeg skrev at du har evt hatt milde anfall

Det har jeg også hatt..

 

God bedring

 

Anonymous poster hash: 8cc09...1d2

Skrevet

Tusen takk 🤒😊

 

Anonymous poster hash: 241a4...f4c

Skrevet

Fått svar på prøvene nå, det med kløen var bjørkeallergi. Galleprøven viste utslag, så skal nå ta ultralyd av øvre mage/galleblæren.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 241a4...f4c

Skrevet

Er det ikke halsbrann du er plaget med?

 

Anonymous poster hash: 3aa06...e94

Skrevet

Var det jeg sa at Du har kanskje flere ting.

Kløe har ikke noe med gallestein å gjøre

Du er heldig som har milde anfall gallestein anfall

 

Anonymous poster hash: 8cc09...1d2

Skrevet

Fått svar på prøvene nå, det med kløen var bjørkeallergi. Galleprøven viste utslag, så skal nå ta ultralyd av øvre mage/galleblæren.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 241a4...f4c

Rare greier. Klør man av bjørk???

 

 

Anonymous poster hash: 70787...e07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...