Gå til innhold

:flagg: Hipp hipp hurra, vi reiser bort på 17. mai :flagg:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestilt flybilletter, og vi drar på morgen selveste 17.mai. Så deilig å slippe alt det maset(kiosksalg, kakebaking, arrangere leker osv.) denne dagen medfører. Nå får vi være sammen som familie. 17.mai feiringen her vi bor har tatt helt av, og vi ser nesten ikke barna før ut på kvelden, for vi voksne har så mange oppgaver. Dette året slipper vi, nå skal vi bare slappe av og kose oss :) 

Flere som reiser bort fra hele feiringen?

Anonymous poster hash: 80c01...727
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kos dere :) Skulle gjerne sluppet jeg også. Dette er noe jeg ikke vil savne når ungrne blir større.

Anonymous poster hash: 85241...9ff

Skrevet

Jepp, vi skal gå dobbel topptur den dagen. Blir tredje året på rad vi gjør det. Er helt nydelig å gå disse turene når alle andre står som sardiner i boks nede i byen. Dette kommer vi til å gjøre frem til barnet selv sier at det skal være 17.mai tog og det som hører til.

Anonymous poster hash: 453db...10a

Skrevet

Og takket være sånne som dere som drar fra ansvaret, blir det ekstra mye på oss andre. Her er det faste årstrinn på skolen som har ansvaret for opplegg/kaker på 17.mai og jammen er det mange som passer på å dra bort akkurat de to årene.

Anonymous poster hash: 2c7c1...25f

Skrevet

Og takket være sånne som dere som drar fra ansvaret, blir det ekstra mye på oss andre. Her er det faste årstrinn på skolen som har ansvaret for opplegg/kaker på 17.mai og jammen er det mange som passer på å dra bort akkurat de to årene.

Jeg er faktisk ikke blant de du sikter til. Barnet vårt er barnehagebarn og barnehagen vår har ingenting på 17.mai. Så dette gjør jeg med god samvittighet.

Skrevet

Vel, MÅ man ha så masse kaker? Må man ha 20 taler som folk må stå og høre på med ungene på slep? Hvorfor gjøre alt så kjempestort? Her har vi liten skole og alle har dugnad hvert eneste år. Det gidder vi ikke i år, så vi drar bort.

Anonymous poster hash: 165ec...de8

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Vi skal gå i barnehagetoget med ungene. Både barn og voksne gleder seg. Deretter drar vi til venner for å spise kake og is før vi avslutter med borgertoget. Så drar vi hjem og griller pølser. 17.mai blir ikke stress med mindre du lar deg stresse.

Skrevet

Vi skal gå i barnehagetoget med ungene. Både barn og voksne gleder seg. Deretter drar vi til venner for å spise kake og is før vi avslutter med borgertoget. Så drar vi hjem og griller pølser. 17.mai blir ikke stress med mindre du lar deg stresse.

Enkelte blir pålagt å stresse. her har vi allerede fått et skriv om å bake 50 rundstykker med pålegg, to kaker og kjøpe to gevinster til lotteri. I tillegg er det inngangspenger, og alle foreldre blir satt til oppgaver som oppvask/servering/leker osv. Veldig "lett" å gjennomføre med en ettåring på armen gitt. Og sånn er det hvert eneste år, man baker, kjøper, betaler, vasker, rydder. Jeg er lei. Man får ingen nasjonalfølelse av å stresse og stå i oppvasken hele dagen.

Skrevet

Jeg er faktisk ikke blant de du sikter til. Barnet vårt er barnehagebarn og barnehagen vår har ingenting på 17.mai. Så dette gjør jeg med god samvittighet.

Men så var det vel heller ikke deg jeg sikta til, men hi som tydeligvis egentlig skulle bidratt med noe den dagen.

Skrevet

Ikke jeg som har bestemt at det skal skje så mye den dagen. Her "må" alle være med fra 1 - 7. klasse. Så det er ikke bare et par år nei. Når du da har flere barn så blir det lett 10 år på rad. Men ikke dette året da ;) 

Skrevet

Enkelte blir pålagt å stresse. her har vi allerede fått et skriv om å bake 50 rundstykker med pålegg, to kaker og kjøpe to gevinster til lotteri. I tillegg er det inngangspenger, og alle foreldre blir satt til oppgaver som oppvask/servering/leker osv. Veldig "lett" å gjennomføre med en ettåring på armen gitt. Og sånn er det hvert eneste år, man baker, kjøper, betaler, vasker, rydder. Jeg er lei. Man får ingen nasjonalfølelse av å stresse og stå i oppvasken hele dagen.

Det høres tøysete ut! Har bare liten baby enda, håper det ikke blir så mye styr når barnet blir eldre. Tog og is er jo det jeg husker var det viktige 17. mai. Alt det andre opplegget var ikke så spennende.

Anonymous poster hash: 60b75...1ce

Gjest Darwinia:-)
Skrevet (endret)

Syke satan! Det der høres jo helt vilt ut. Skal ALLE foreldre bidra med ALT (rundstykker, kaker, gevinster, inngangspenger og arbeidsinnsats) HVERT eneste år? Da jeg var barn var det slik at 5.klassens foreldre var ansvarlig for 17.mai feiring. Min mor bakte en kake mens min far sto noen timer ved fiskedammen. Det du skisserer er jo helt SINNSYKT. Under slike forhold hadde jeg flyktet med god samvittighet (så lenge det var greit for ungene, selvfølgelig). 

Endret av Darwinia:-)
Skrevet

Elsker 17.mai! Ja det er stress, men også mye kos!! Og ungene går på skolen så de har ikke så mye valg. Blir kjedelige tog fremover om alle skal reise bort

Anonymous poster hash: d4642...1eb

Skrevet

Elsker 17.mai! Ja det er stress, men også mye kos!! Og ungene går på skolen så de har ikke så mye valg. Blir kjedelige tog fremover om alle skal reise bort

Du har selvsagt helt rett, men når det legges opp på den måten som det blir gjort, så velger flere og flere å reise bort. Får håpe at disse "ildsjelene" snart ser at det er gått for langt. Jeg har til og med prøvd å være med i 17. mai komiteen, og gav da beskjed om at vi måtte roe ned, men til ingen nytte. Disse ildsjelene ser det bare ikke, og dessverre er det disse som melder seg og er med i 17. mai komiteen, år etter år.

Skrevet

Vi drar til Milano i morgen og blir til 18.mai. Hurra!!

Anonymous poster hash: 38a4c...f01

Skrevet

Det der hadde jeg nekta! Ingen kan kreve at man bidrar så mye. Hva med de som har dårlig råd? Eller dårlig helse?

Anonymous poster hash: 7cfe7...3c0

Skrevet

Hvem i alle dager er det som bestemmer på de stedene dere sier alle må bidra hvert år? Har dere ikke kanaler dere kan klage gjennom?

Her på skolen (felles barne- og ungdomsskole) er det 8.klasse som har ansvaret for 17.mai. Så det er på de 10 årene barna går på grunnskolen ett år man må bidra. Ungdommene selv står selvfølgelig i kiosken, selger lodd, hjelper småbarna med kasting på blikkbokser, hamring av spiker, fisking av lykkeposer osv mens vi foreldrene til ungdommene følger med, baker kakene og passer på pengene. Pengene som tjenes denne dagen går til klasseturen i 10.klasse.

Om det virkelig er så omfattende feiringer på skolen at alle foreldrene på alle 7 klassetrinnene må stille opp har de lagt lista for denne dagen for høyt altså!  På skolen søsteren min har barna sine, en ren barneskole, er det 5.klasse som har ansvaret og da er det bare det året du har 5.klassing du må ta jobben på 17.mai.

Hvorfor i alle dager tar dere ikke dette opp på FAU-møter o.l.? Det må jo være et hav av misfornøyde foreldre på skolen som er lei av dette stresset på nasjonaldagen?

Anonymous poster hash: 9af2a...5a0
Skrevet

Hvem i alle dager er det som bestemmer på de stedene dere sier alle må bidra hvert år? Har dere ikke kanaler dere kan klage gjennom?

Her på skolen (felles barne- og ungdomsskole) er det 8.klasse som har ansvaret for 17.mai. Så det er på de 10 årene barna går på grunnskolen ett år man må bidra. Ungdommene selv står selvfølgelig i kiosken, selger lodd, hjelper småbarna med kasting på blikkbokser, hamring av spiker, fisking av lykkeposer osv mens vi foreldrene til ungdommene følger med, baker kakene og passer på pengene. Pengene som tjenes denne dagen går til klasseturen i 10.klasse.

Om det virkelig er så omfattende feiringer på skolen at alle foreldrene på alle 7 klassetrinnene må stille opp har de lagt lista for denne dagen for høyt altså!  På skolen søsteren min har barna sine, en ren barneskole, er det 5.klasse som har ansvaret og da er det bare det året du har 5.klassing du må ta jobben på 17.mai.

Hvorfor i alle dager tar dere ikke dette opp på FAU-møter o.l.? Det må jo være et hav av misfornøyde foreldre på skolen som er lei av dette stresset på nasjonaldagen?

Vi har en liten skole, så hvis ikke alle bidrar blir det ikke så mye feiring. Jeg er alvorlig kronisk syk, barna er så store at de er med på aktiviteter som også krever dugnad og oppmøte, så jeg synes det er slitsomt å måtte bidra hvert år.

Skrevet

Det der hadde jeg nekta! Ingen kan kreve at man bidrar så mye. Hva med de som har dårlig råd? Eller dårlig helse?

Anonymous poster hash: 7cfe7...3c0

Det blir jo det samme som en tråd for litt siden der HI skrev om at de måtte jobbe 16 timers dager i helga for korpset. Ikke alle har helse til det heller, er man for eksempel langtidssykmeldt fra en 8-16-jobb, så er det opplagt at de ikke kan jobbe med fysisk arbeid (innsamling og sortering av lopper og lignende) i 16 timer to dager på rad.

Skrevet

Her er det også en liten skole. Hos oss er det 2. og 6. klasse som arrangerer 17. mai. Det vil si at man planlegger alt i forkant, kjøper inn pølser, is og brus, bestiller betasuppe og rømmegrøt. Man kjøper / får sponsa premier til de ulike aktivitetene man planlegger og man gjør i stad til, og rydder opp etter feiringen. Alle må ha med seg 2 kaker og 2 kanner kaffe (alle i 2. og 6. klasse altså, ikke alle elevene på skolen) og bidra på dagen med å selge mat og kaker og å stå på aktiviteter. Elevene i 6. klasse står på noen aktiviteter og holder 17. mai tale.

Det er endel jobb å organisere alt. Vår gruppe (jeg er på gruppen som skal planlegge aktiviteter og handle inn/skaffe premier) har hatt 5 møter allerede for å få alt på plass. Det er jo kjekt også da, men tar mye tid i en travel hverdag. Noen deltar jo ikke, selv om de er satt opp på ting, så da blir det jo mer arbeid på oss som er igjen. å skulle feire 17. mai et annet sted enn på skolen til ungene mens de går på barneskolen er helt uaktuelt for vår del. Dette er et av åres høydepunkt, og jeg gjør det glatt for at ungene skal oppleve en 17. mai som jeg gledet meg over da jeg var barn og som mine foreldre var med på å arrangere.

Det å skulle være med på å arrangere det hvert eneste år og at alle må bake/smøre 50 rundstykker, bake 2 kaker og handle premier høres helt sinnsykt ut. Du skriver det er en liten skole, men da blir det vel heller ikke så mange folk der den 17. heller da? At alle må være med sånn, bidrar nok bare til mer kaos og stress vil jeg tro. Det må jo være bedre å ha litt færre folk på oppgavene, eventuelt fordele de litt. Det man risikrerer er jo at ingen orker og at "alle" reiser vekk og ingen bidrar. Da dør jo hele 17. mai feiringen ut.

Anonymous poster hash: bf08e...be8
Skrevet

Du har selvsagt helt rett, men når det legges opp på den måten som det blir gjort, så velger flere og flere å reise bort. Får håpe at disse "ildsjelene" snart ser at det er gått for langt. Jeg har til og med prøvd å være med i 17. mai komiteen, og gav da beskjed om at vi måtte roe ned, men til ingen nytte. Disse ildsjelene ser det bare ikke, og dessverre er det disse som melder seg og er med i 17. mai komiteen, år etter år.

Ja selvsagt! Jeg hadde nok ikke satt så pris på å skulle smøre 20 rundstykker og bake kaker jeg heller.

I år arrangerer vi 17.mai på skolen, og så lenge vi ikke sitter i komiteen er det helt overkommelig. Vi skal koke pølser og skjære opp kaker på kjøkkenet. Nå er det 75 elever på vårt trinn så det er jo nok av folk og ta av!

Skrevet

Har bestilt flybilletter, og vi drar på morgen selveste 17.mai. Så deilig å slippe alt det maset(kiosksalg, kakebaking, arrangere leker osv.) denne dagen medfører. Nå får vi være sammen som familie. 17.mai feiringen her vi bor har tatt helt av, og vi ser nesten ikke barna før ut på kvelden, for vi voksne har så mange oppgaver. Dette året slipper vi, nå skal vi bare slappe av og kose oss :)

Flere som reiser bort fra hele feiringen?

Vi reiser bort, for her må ungene synge i kor foran hele bygda om de vil eller ikke. Er sjelden hjemme pga det.

Anonymous poster hash: 9dce3...5df

Skrevet

Her er det 7. Trinn som arrangerer 17.mai. Det finnes detaljerte permer for alt mulig, så det er enkelt å finne ut hvor mye pølser man skal kjøpe inn, hvor mye 10-ere som er for lite til vekslepenger eller hvilke flagg som må huskes osv.

6. Og 7. Trinn leverer en kake/fat med påsmurt hver. Reiser man bort slipper man ikke unna og avtaler at naboen tar med noe som har laget og frosset ned.

Veldig kjekk og travel dugnad det året man er på 7. Trinn. Vi er ca 50 barn på trinnet og det kreves endel med forberedelser, dugnad på selve dagen og rydding. Men man stiller selvsagt på første møte og kan dermed velge hvilke områder man liker å delta på.

Feks er det ei som er syk og ikke orker delta på 17.mai. Hun meldte seg frivillig til å ringe bedrifter i området for å høre om de ville sponse et år til! Da har hun gjort sin del av dugnaden på egne premisser.

Vi snakker et arrangement med 100.000kr i vekslepenger, så det er viktig alle bidrar.

Anonymous poster hash: 33214...990

Skrevet

Vi reiser bort, for her må ungene synge i kor foran hele bygda om de vil eller ikke. Er sjelden hjemme pga det.

Anonymous poster hash: 9dce3...5df

Kan de ikke stå bakerst og gjemme seg litt vekk?

Anonymous poster hash: 33214...990

Skrevet

Vi har en liten skole, så hvis ikke alle bidrar blir det ikke så mye feiring. Jeg er alvorlig kronisk syk, barna er så store at de er med på aktiviteter som også krever dugnad og oppmøte, så jeg synes det er slitsomt å måtte bidra hvert år.

Jeg skjønner det fremdeles ikke, om dere er en liten skole er det vel få mennesker på arrangementet også.

Om alle foreldrene på alle klassetrinnene skal levere kaker og rundstykker må det jo bli kaker og rundstykker til 10 ganger så mange som det faktisk kommer?

Her er skolen ganske stor, 750 elever til sammen, så på 17.mai blir det ganske mange mennesker når familiene til alle disse elevene møtes på skolen. Likevel holder det jo med at 8.trinnet har med en kake hver...

Om dere er en liten skole med la oss si 100-150 elever trenger dere ikke 100 kaker, så store familier har da ikke de 100 elevene....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...