Anonym bruker Skrevet 10. mai 2016 #1 Skrevet 10. mai 2016 Er det mulig å være så allergisk mot gluten at man blir akutt alvorlig syk (sjokk) Spør fordi jeg er uviten og har eni nær familie med alvorlig gluten allergi. Vi skal ha selskap. Vedkommende har sagt at brød må oppbevares bort fra den andre maten samt at de som skal ha brød må forsyne seg etter de har tatt øvrig mat slik at det ikke kommer i kontakt med maten h*n skal spise. Mannen som har formidlet beskjed til meg. Nå kjenner jeg veldig på dette ansvaret og er redd for å gjøre noe feil. Jeg vet jo at alvorlig nøtteallergi kam være dødelig så lurer på om det er samme greia med gluten. For jeg har aldri hørt om det tidligere. Synes det er ekkelt å ha "ansvar" fordenne personens helse på vår fest. Jeg vil selvsagt i formere alle i velkomsttalen og be de være nøye med dette med brød. Anonymous poster hash: d0f2f...764
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2016 #2 Skrevet 10. mai 2016 De fleste som snakker om glutenalleri mener cøliaki. Det er jo egentlig ikke en allergi, men en tarmsykdom, og tarmene deres ødelegges og skades av gluten. De får ikke en allergisk reaksjon som sjokk, men selv smuler kan gjøre dem syke. Om det er snakk om allergi og ikke cøliaki er det vel gjerne hvete man er allergisk mot selv om man kan være allergisk mot andre kornsorter også. Mulig det kan gi voldsomme reaksjoner, men så vidt jeg vet er det ved slik allergi snakk om diare, kvalme, magesmerter, luft o.l Anonymous poster hash: fe647...64a
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2016 #3 Skrevet 10. mai 2016 De fleste som snakker om glutenalleri mener cøliaki. Det er jo egentlig ikke en allergi, men en tarmsykdom, og tarmene deres ødelegges og skades av gluten. De får ikke en allergisk reaksjon som sjokk, men selv smuler kan gjøre dem syke. Om det er snakk om allergi og ikke cøliaki er det vel gjerne hvete man er allergisk mot selv om man kan være allergisk mot andre kornsorter også. Mulig det kan gi voldsomme reaksjoner, men så vidt jeg vet er det ved slik allergi snakk om diare, kvalme, magesmerter, luft o.l Anonymous poster hash: fe647...64a Sikkert jeg som bruker feil ord. Ikke så kjent med betegnelser så skrev bare gluten. Så det er ikke slik at jeg potensielt kan ta livet av de om noen slurver? Flåsete sagt, jeg kjenner bare på ansvaret og vil jo at alle skal ha en hyggelig dag. Tror jeg bare må ringe vedkommende selv og få litt tips og råd så jeg slipper engste meg. Det er vel ikke dumt å ringe? Anonymous poster hash: d0f2f...764
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2016 #4 Skrevet 10. mai 2016 Jeg har cøliaki og blir veldig dårlig ved inntak av gluten, men kan ikke dø av det. Ville ikke hatt noe imoten tlf med spørsmål og forklaring. Jeg vil jo st vertskapet skal kose seg i selskapet. Personen dere skal ha på besøk blir nok ikke dårlig som meg for jeg tar alltid med egen mat i egne beholdere, men det er også pga andre allergier i tillegg. Anonymous poster hash: 2d54f...da6
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2016 #5 Skrevet 10. mai 2016 Er det mulig å være så allergisk mot gluten at man blir akutt alvorlig syk (sjokk) Spør fordi jeg er uviten og har eni nær familie med alvorlig gluten allergi. Vi skal ha selskap. Vedkommende har sagt at brød må oppbevares bort fra den andre maten samt at de som skal ha brød må forsyne seg etter de har tatt øvrig mat slik at det ikke kommer i kontakt med maten h*n skal spise. Mannen som har formidlet beskjed til meg. Nå kjenner jeg veldig på dette ansvaret og er redd for å gjøre noe feil. Jeg vet jo at alvorlig nøtteallergi kam være dødelig så lurer på om det er samme greia med gluten. For jeg har aldri hørt om det tidligere. Synes det er ekkelt å ha "ansvar" fordenne personens helse på vår fest. Jeg vil selvsagt i formere alle i velkomsttalen og be de være nøye med dette med brød.Anonymous poster hash: d0f2f...764 All allergi kan være farlig. Livstruende også ja, ved anafylaktisk sjokk. Ikke bare nøtter som kan gi den reaksjonen. Allergi har ikke noe som helst med cøliaki å gjøre, så viktig å ikke sammenligne. Når vedkommende gir så tydelig beskjed slurver man bare ikke. Hold glutenfritt i en tett boks, og sett glutenbrødet på et eget bord borte fra den andre maten Anonymous poster hash: 6dc97...92f
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2016 #6 Skrevet 10. mai 2016 Vedkommende vil garantert sette pris på at du bryr deg og tar kontakt! Anonymous poster hash: 6dc97...92f
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2016 #7 Skrevet 10. mai 2016 Sikkert jeg som bruker feil ord. Ikke så kjent med betegnelser så skrev bare gluten. Så det er ikke slik at jeg potensielt kan ta livet av de om noen slurver? Flåsete sagt, jeg kjenner bare på ansvaret og vil jo at alle skal ha en hyggelig dag. Tror jeg bare må ringe vedkommende selv og få litt tips og råd så jeg slipper engste meg. Det er vel ikke dumt å ringe? Anonymous poster hash: d0f2f...764 Min datter har cøliaki, og jeg ville satt veldig stor pris på en telefon. Anonymous poster hash: 615fd...31f
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2016 #8 Skrevet 10. mai 2016 All allergi kan være farlig. Livstruende også ja, ved anafylaktisk sjokk. Ikke bare nøtter som kan gi den reaksjonen. Allergi har ikke noe som helst med cøliaki å gjøre, så viktig å ikke sammenligne. Når vedkommende gir så tydelig beskjed slurver man bare ikke. Hold glutenfritt i en tett boks, og sett glutenbrødet på et eget bord borte fra den andre maten Anonymous poster hash: 6dc97...92f Det er jo det jeg sier. At jeg ikke vil slurve. Samtidig er jeg redd for å gjøre noe "feil" som jeg selv ikke er klar over. Glemme å vaske kjøkkenbenken når det har ligget brød der og så legge pakker med pålegg som skal legges på fat og dermed ha spor av det vedkommende er allergisk mot på hendene. Anonymous poster hash: 29a0e...c57
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2016 #9 Skrevet 10. mai 2016 Jeg har cøliaki og blir veldig dårlig av selv den minste smule som inneholder gluten. Skal jeg bort pleier jeg å tilby meg og ta med mat, eller bidra på andre måter. Er det noen som er tydelig usikker på renhold/mat dit jeg kommer så tør jeg ikke spise. Det er rett og slett ikke verdt alle vondtene som følger på om ting ikke er på stell. Jeg hadde satt veldig pris på en telefon fra vert/vertinne om de var usikre hvertfall, er så mye bedre å avklare litt i forkant enn at det blir kjedelig for både vert og gjest i selskapet. Mest sannsynlig vil h*n også tilby seg å bidra på et vis Anonymous poster hash: 59d67...ae6
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2016 #10 Skrevet 10. mai 2016 Du må avklare hva det er det dreier seg om (allergi med straksreaksjoner, cøliaki, noe annet?), og da er det enkleste en telefon. Da kan dere avklare sammen hva som blir best Anonymous poster hash: 8c4bd...ac4
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2016 #11 Skrevet 10. mai 2016 Ta en telefon og spør. Jeg har selv cøliaki, men merker ikke fysisk om jeg får i meg gluten. Det synes jeg er ganske skummelt, for da vet jeg jo ikke om jeg får i meg noe feil. Jeg vet om andre med cøliaki som blir akutt innlagt på sykehuset dersom de får i seg det minste spor av gluten. Stor variasjon altså. Anonymous poster hash: d5e4f...87f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå