Gå til innhold

Jeg trenger ferie! Jeg er så sliten!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjør nesten vondt å tenke på at det er 2 måneder til jeg skal ha ferie og ordentlig fri! Jeg er så sliten at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg! Hver eneste dag har jeg hodepine etter jobb og den sitter i hele døgnet omtrent. Jeg er konstant trøtt og irritabel. Jeg har dårlig samvittighet ovenfor familien siden jeg er så sliten! 

Vært hos legen, alle prøver så fine ut så han mente jeg rett og slett var sliten han også. Har noen tips før jeg går på veggen?

Anonymous poster hash: 1675b...2d2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Roe ned litt. Har du spesielt mye å gjøre siden du er så sliten? Sett deg ned å se på hva du bruker tiden på, er det noe du kan slutte med eller delegere bort til andre?

Har du for mye å gjøre på jobb bør du be om en samtale med sjefen for å snakke om det.

Anonymous poster hash: c49e3...2b6

Skrevet

Jeg gjør ikke for mye på jobb, det er helt sikkert! Jeg gjør mindre arbeid for hver dag som går nesten siden jeg er så sliten. Ikke gjør jeg for mye på fritiden heller. Jeg skjønner det ikke. Jeg er på jobb og har en (som regel) rolig jobb, og etter jobb drar jeg hjem og er hjemme med familien. Huset flyter over nå siden jeg ikke orker å gjøre husarbeid. Mannen gjør heldigvis litt, men uansett.

Skrevet

Hei, vanskelig å svare når man ikke vet hvordan dagene dine er. Få masse søvn, legg deg tidlig det er det første, videre må du vurdere selv, avlastning med barn? Jobb? Hjem? Rydd hodet ditt ? Ta en langhelg vekk fra huset. Håper du kommer deg igjen,!

Anonymous poster hash: 29c82...34a

Skrevet

Jeg sover nok mer enn normalt for voksne. Enkelte dager legger jeg meg klokken 21 og sover til klokken 6, da er det tid for å gjøre oss klare for dagen igjen. Vi har kun ett barn som er veldig rolig, og det er ikke noe stress med hn. Jeg føler jeg trenger flere uker på lukka instutisjon hvor jeg bare kan sove døgnet rundt :P

Skrevet

Når du var hos legen, sjekker han også om du har pollenallergi? Man kan bli ekstremt trøtt og sliten når man er allergisk, og man trenger ikke ha andre symptomer, som rennende nese/øyne.

Anonymous poster hash: c49e3...2b6

Skrevet

Pollenallergi har jeg, men jeg er sliten hele tiden. Har vært det siden i vinter. Da begynte det å komme så smått, men blir bare verre. Nesten hver morgen når jeg våkner, ligger jeg å kjenner etter om jeg er dårlig så jeg kan bli hjemme og sove. Dessverre (heldigvis?) er jeg jo ikke dårlig, så da må man jo på jobb 

Skrevet

Trener du noe? (Gå tur osv..) Jeg har kjent at det har hjulpet mye, selv når jeg var sliten, for da får du igang blodsirkulasjonen og du sover mye bedre/effektivt..

Noen ganger blir man sliten av å ikke gjøre så mye og av å sove for mye..

Anonymous poster hash: fa7b0...bb6

Skrevet

Pollenallergi har jeg, men jeg er sliten hele tiden. Har vært det siden i vinter. Da begynte det å komme så smått, men blir bare verre. Nesten hver morgen når jeg våkner, ligger jeg å kjenner etter om jeg er dårlig så jeg kan bli hjemme og sove. Dessverre (heldigvis?) er jeg jo ikke dårlig, så da må man jo på jobb  Anonymous poster hash: 1675b...2d2

Hvorfor ikke bli sykemeldt et par uker for å komme deg litt ovenpå?

Ellers er jo sunn mat, noe trening og søvn viktig. Ta multivitamin hver dag. Kom deg litt ut i solen for å fylle på d vitamin

Anonymous poster hash: 61715...538

Skrevet

Få legen til å sykemelde deg før du går på en smell!

Skrevet

Hvorfor ikke bli sykemeldt et par uker for å komme deg litt ovenpå?

Ellers er jo sunn mat, noe trening og søvn viktig. Ta multivitamin hver dag. Kom deg litt ut i solen for å fylle på d vitamin

Anonymous poster hash: 61715...538

Det forslaget støtter jeg. Jeg har vært gjennom 8 forferdelig krevende år med en eksmann som gjør livet til et helvete for både meg og barna, og i tillegg har jeg hatt en veldig krevende jobb og stort hus med hage å holde orden i. Jeg har vært dønn sliten i flere år, men bare fortsatt og presse kroppen og det endte i en utbrenthet diagnose med diverse andre plager også. Så istedefor å ta en time out for flere år siden er jeg nå langtidssykemeldt og helt tom for energi, og det er virkelig noe du bør prøve å unngå.

Anonymous poster hash: a1ed7...36d

Skrevet

Har vært inne på tanken på å gå til legen igjen. Jeg vet jeg får sykemelding om jeg trenger det, men så kommer samvittigheten for jobben da. Og sjefen kommer alltid med at hun er jo aldri borte uansett hvor sliten hun er osv.

Skrevet

Har du fått sjekket vitamin D nivå?

Anonymous poster hash: 6a5ee...9bc

Skrevet

Reis på hotell i helgen! Sov og slapp skikkelig av! Føler du for det så ta med en venninne som også trenger søvn, mat og litt frisk luft.

Få litt avbrekk fra hjemme og litt nye impulser. Man trenger ikke reise veldig langt heller!

Anonymous poster hash: 7b12f...82b

Skrevet

Sikker på at du ikke er deprimert, hi?

Høres litt sånn ut ifh til det du skriver.

Håper du blir bedre snart!

Synes også du skal gå å gå deg sykmelding, det gagner ingen at du smeller skikkelig i veggen.

Anonymous poster hash: 9a493...d9a

Skrevet

Har du fått sjekket vitamin D nivå?

Anonymous poster hash: 6a5ee...9bc

Lurer jeg også på. Regner vel kanskje med at det ble sjelket da du tok noen prøver, men det at legen sier at prøvene er fine ville jeg ikke stolt for mye på. Det er nemlig en kjent sak at leger holder seg til referansenivå og er sier de er fine uansett om de er så lav at de nesten er ved grensen. Når det gjelder b-12 og d-vitamin så bør man være laaaangt opp i ref nivå, helst litt over 😕

Skrevet

Hvordan er du som person? Du sier du ikke har for mye å gjøre, men føler du deg stresset innvendig? Tenker du mye på hva du skal gjøre? Føler du at tiden går for fort? Er du perfeksjonist? Har du høye forventninger til deg selv og egne prestasjoner? Men stadig føler at du ikke strekker til?

Indre stress kan være ekstremt utmattende, særlig om det pågår over lengre tid.

Du må nok bite i det sure eplet å få sykemelding. Du trenger å hente deg inn før det sier pang. Du kommer til å kjenne at det var det rette å gjøre. Viktig å lytte til kroppen nå. Jo lengre du venter, dess lengre tid tar det før du kommer deg igjen.

Få i deg d-vitaminer. Prøv å få litt frisk luft. Er du utslitt kan det ta lang tid å bli bra. Tok meg nesten ett år. Startet med en mnd full sykemelding. Trappet opp til halv, men prøvde jeg mer gikk jeg rett i kjelleren igjen. Så det ble halv sykemelding i flere mnd. Veldig rart for meg som omtrent ikke hadde sykefravær fra før av. Men det var nødvendig.

Anonymous poster hash: 63cdf...8cc

Skrevet

Har vært inne på tanken på å gå til legen igjen. Jeg vet jeg får sykemelding om jeg trenger det, men så kommer samvittigheten for jobben da. Og sjefen kommer alltid med at hun er jo aldri borte uansett hvor sliten hun er osv.

Vel, fortsetter du som nå, blir du garantert sykemeldt senere, og da kanskje veldig langvarig.

Ingen kommer til å takke deg for at du ofrer deg selv for jobben. Helsa di er viktigere. Du trenger ikke si til sjefen at det er fordi du er sliten. Føler du at du må si noe, så bare si at du er i dårlig form, både fysisk og mentalt.

Du er heller ikke sliten i den forstand sjefen din snakker om. Har hun ikke vært der selv, kan hun heller ikke forstå. Bruk andre ord enn ordet sliten. Det er så bagatelliserende. Utmattet, utbrent, tom for krefter er kanskje mer beskrivende.

Ta grep nå, du kommer til å angre senere om du ikke lytter til din egen kropp, som nå roper stopp!

Anonymous poster hash: 63cdf...8cc

Skrevet

Takk for alle svar. Jeg tror ikke jeg er deprimert, men hvem vet. Jeg er ute hver dag og går turer eller holder på i hagen så frisk luft og sollys får jeg. Får vel kanskje krype til korset før det går galt ...

Skrevet

Hvis du er så sliten at du ikke fungerer i hverdagen bør du kanskje be legen om en sykemelding.  

Jeg ble sykemeldt i en periode fordi jeg var utslitt, det gjorde meg godt.  

Du bør også vurdere hvilke endringer du kan gjøre i livet ditt.  Du skriver f.eks. at huset flyter.  Det stjeler sikkert mye energi å se på rotet du ikke orker å gjøre noe med.  Prøv å skape bedre systemer og bedre rutiner hjemme.  Har du f.eks. skapet fullt av klær du ikke går med så bør du sette deg som mål å pakke x-antall sekker med klær til fretex.  Vips er en av energityvene vekke, rydding vil bli betydelig enklere og du slipper å vasse i rot.  Er det et problem å avgjøre hva du skal lage til middag så bør du lage ukemeny og forbedre handlerutinene dine.  

Anonymous poster hash: 9b972...453
Skrevet

Få en uke og to sykemelding for å hente deg inn. Bedre det enn at du får en smell og blir sykemeldt mye lengre. Spør også legen om å få vite resultat på hb, jern, b12 og stoffskifteprøver. Mye som kan spille inn. Ellers spis Sundt, ta multivitamin, d vitamin, få deg nok søvn og tren(vanskelig å trene når du er så sliten, men hva med en kort kveldstur?) det er tungt i begynnelsen, men det hjelper på! Viktigste er å utelukke mangler i blodprøvene..

Anonymous poster hash: be00b...43d

Skrevet

Støtter det med å få sjekket det meste på blodprøver først! Det at dette begynte i vinter gjør at man fort kan mistenke D-vit.mangel. Og husk å få prøveresultatene selv også, ikke bare stol på at "alt er bra" selv om legen kanskje sier det.

Har du forsøkt yoga, avspenning osv.? Det kan også hjelpe. Sett også av litt tid hver kveld til å tøye hele kroppen, det kan redusere stress også.

Så bestill legetime nå! :)

Anonymous poster hash: 32d87...53b
Skrevet

Sier som andre, har du fått sjekket vitamin og mineral-nivåene dine? Be om å få utskrift og se på hvordan de ligger. At alle er innenfor normalen, men i nedre sjiktet kan av noen leger bli oversett. Jeg var konstant trøtt og sliten da jeg hadde d-vitmangel. Fikk beskjed om at jeg var såvidt under normalen, og det skulle ikke ha noen betydning. Men for meg hadde det STOR betydning. Da jeg fikk påfyll av vitaminer så var jeg en helt annen person.

Har du sjekket stoffskiftet?

Anonymous poster hash: 350d3...8bb
Skrevet

Kan du ikke bare ta ferie da? Hvis du får slengt på tre dager etter 17.mai har du plutselig 9 dager fri. Forklar til sjefen at du er sliten å be om ferie!

Anonymous poster hash: 80071...0bf

Skrevet

IKKE ta svaret fra legen for god fisk!!

Så lenge verdiene er innenfor "normalen" sier de at alt er ok.

Men om du ligger i øvre eller nedre sjiktet kan det likevel være noe du kan gjør for slitenheten din.

Så be om utskrift av prøvesvarene og tolk verdiene selv.

Du burde få tatt prøver av b12-nivå, jern, stoffskifte og sikkert andre ting jeg ikke kommer på i farten.

Anonymous poster hash: 9281a...092

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...